کتاب «الغدیر» نوشته علامه امینی از نگاه محققان و نویسندگان غیر ایرانی شیعه، سنی و مسیحی

علامه شیخ عبدالحسین امینی،40 سال از عمر شریف خود را صرف تهیه اسناد و مدارکی کرد که مبنای نگارش کتاب بزرگ «الغدیر» شد.

این کتاب، در شرایطی که جهان اسلام با سیل تفکرات تفرقه افکنانه استعمار برای ایجاد درگیری میان مسلمانان روبه رو بود، توانست حقیقت شیعه را به سایر مسلمانان ارائه کند. علامه امینی در این کتاب ارزشمند، سند روایی غدیر را با استفاده از منابع اهل سنت، از 110 صحابه پیامبر اکرم(ص) و 84 نفر از تابعین، نقل کرده و 360 راوی حدیث غدیر از اهل سنت را، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است.

کار بزرگ علامه، برای علمای جهان اسلام چنان تحسین بر انگیز بود، که  تعداد بسیاری نامه برای علامه ارسال  شد، ده ها شرح  و حاشیه بر این کتاب نوشته شد و علما و نویسندگان  بسیاری از اهل سنت به تمجید آن پرداختند.

اظهارات محققان و نویسندگان غیر ایرانی شیعه، سنی و مسیحی درباره کتاب ارزشمند «الغدیر» را در جدول خبرآنلاین می خوانید.

نام شخصیت

اظهارات

علامه سید شرف الدین، از علمای بزرگ شیعه لبنان

گفتار ما در مقام قدردانی از ادای حق بزرگی که علامه امینی بر گردن مسلمانان پیدا کرده عاجز است. کتاب الغدیر از حد ستایش بالاتر است. این کتاب مثل و مانندی ندارد. همین قدر می گویم که امت اسلامی او را از پهلوانان نادری که در عرصه علم و جهاد به وجود آمده اند می داند.

محمدعبدالغنی، محقق معروف مصری

  

دانشمند بزرگوار «امینی» از زلال محبت امام علی علیه السلام و پیروان او سیراب گشته و این امر او را بر آن داشته که برای به دست آوردن وسیله قرب به پیشگاه خاندان بزرگ علوی، از بذل عزیزترین نیروهای روحی و جسمی خود دریغ نکند و از فروغ دانش و بینش خود تا آن جا استفاده کرده که به ندای کیش و مذهب خود پاسخ دهد و وظیفه نهایی خود را با نوشتن کتاب الغدیر ایفا کند.

او دانشمندی است که نتیجه علم و بینش خود را در راه دوستی بی پایان به علی علیه السلام و شیعیان او به کار برده است.

از خداوند مسئلت می کنم که برکه آب زلال او را (غدیر در عربی به معنای گودال آب است) سبب صلح و صفا میان دو برادر شیعه و سنی قرار دهد که دست به دست هم دهند و بنای امت اسلامی را بسازند.

دکتر محمد غلاّب، فیلسوف معروف مصری

ما یقین داریم که جوانان امروز دنیای اسلام از این ثمره های خوشگوار بهره خواهند برد، به ویژه که بیشتر نوشته های این روزگار، سبک وزن و بی ارزش است و حرکت علمی و ادبی اکنون به صورت تجارت صرف درآمده است. کتاب الغدیر وقتی مناسب به دستم رسید که سرگرم تحقیق و تألیف در بخش هایی چند از مسائل اسلامی هستم. از این رو برای من بسیار اهمیت دارد که اصول اساسی و آرای درست شیعه اثناعشری، در برابرم، روشن و مستند قرار داشته باشد تا دیگربار، در برابر این فرقه جلیل چونان دکتر طه حسین، احمد امین مصری و دیگر نویسندگان تازه کار شتابزده، دچار لغزش نشویم.

عادل غضبان، مدیر مجله الکتاب قاهره

مولف الغدیر کتاب خویش را از بحث هایی دامنه دار درباره مسائل بسیاری از شریعت و تاریخ آکنده است؛ بحث هایی که نظرگاه شیعه را روشن می کند و بر اهل سنت واجب است آن را به درستی بشناسند. بنابراین باید به منابع و کتبی مراجعه کنند که تحریف نشده؛ زیرا همین شناخت درست نظرگاه های مختلف است که می تواند شکاف میان مسلمین را از میان بردارد تا ملت های مسلمان توانمند گردند و صف های آنان یکی شود.

دکتر عبدالرحمان کیالی، از نویسندگان حلب

  

کتاب الغدیر با دربرداشتن سنت پیغمبر(ص) و تاریخ و علم و ادب و اخلاق و حقایق و اقوال، مسأله خلافت را کاملا روشن کرده است. بنابراین بر هر مسلمانی لازم است که مطالب این کتاب را در صفحات دل خود ثبت کند و بداند که مورخان در رساندن حقیقت چقدر کوتاهی کردند و از بیان حقیقت فاصله گرفتند. ما امید داریم در آینده در پرتو روشنایی الغدیر گام برداریم تا رشد و عزت و قوت اسلامی خود را باز یابیم.

یوسف اسعد داغر بیروتی، محقق برجسته مسیحی

به خدا سوگند، اگر برای شیعه در قرن چهاردهم قمری جز امینی بزرگ و الغدیرش و مرحوم سیدمحسن امین و اعیان الشیعه اش و علامه کبیر شیخ آقا بزرگ و الذریعه اش نبود، در نظر خردمندان، همین مردان دین برای خدمت به علم و اجتماع و هدایت افکار کافی بودند.

عبدالفتاح عبدالمقصود، نویسنده مصری

  

امینی آن غواص و شناوری است که موکل و مکفل شده به پرده برداشتن گوهرهای گران قدر از دریا. امینی جهانی است وسیع که در آن هوش و حافظه خوانندگان کتابش گم می شود. جهان بدون علی علیه السلام بازار گم راهی است و انسانیت بی وجود او کانون جاهلیت و نادانی است.

علامه امینی با پشتکار عجیب و زحمات توان فرسا در نگارش کتاب الغدیر حقایقی را که مرور زمان آنها را از دیدگان ربوده بود، به جهان علم و دانش، بازگردانید.

شیخ محمد دحدوح، از علمای حلب

  

الغدیر اموری را پابرجا و استوار ساخت و اوهامی را برطرف نمود و حقایقی را ثابت کرد و چیزهایی را مدلل نمود که ما به آنها وقوفی نداشتیم و نمی دانستیم و سخنان و مطالبی را ابطال کرد که قرن ها بر مبنای آن مطالب نکوهش ها می شد و ما چنین می پنداشتیم که آن مطالب مطابق واقع است و نمی دانستیم در کجا آمده است.

/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • majid A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    37 2
    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)
  • جهانگیر A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    6 2
    ای جان جانانم علی . . .