دوستان دیروز، رقیبان امروز/  ریاض راهش را از واشنگتن جدا می‌کند

رویکرد جدید عربستان شاید مشکلاتی را در برقراری روابط میان ایران و غرب به وجود آورد.

زهرا خدایی 


جان کری در هفدمین سفر خارجی‌اش از زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا به خاورمیانه آمده است. تور 9 روزۀ وزیر خارجه شامل ملاقات با مقامات عربستان، لهستان، اسراییل، اردن، الجزایر و مراکش، مصر است و اهم موضوعات مورد گفتگو روند مذاکرات صلح اسراییل-فلسطین، بحران سوریه و پرونده هسته ای ایران خواهد بود.
در این میان اقامتی کوتاه در قاهره آنهم در حالیکه این توقف در برنامۀ وزیر خارجۀ نبوده نیز در خور توجه است. فضای بی اعتمادی و سرد حاکم بر دولت نظامی مصر نسبت به آمریکا که بارها در اظهارنظرهای رسمی ارتشیان خودنمایی کرده، طی ماههای اخیر به خوبی قابل رویت بود. و از همه بدتر آنکه آمریکا به تازگی بخشی از کمک های نظامی خود را به دولت موقت مصر را کاهش داده است.
اما فارغ از همۀ اهداف و محورهای گفتگو آنچه که در سفر جان کری در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفته، فضای سرد حاکم بر روابط واشنگتن- ریاض است. چندی پیش بندر بن سلطان، رییس سازمان اطلاعات عربستان به تعدادی از دیپلمات های اروپایی گفته بود که ریاض قصد دارد سطح تعاملات و مناسبات خود را با سازمان سیا کاهش خواهد داد و این هدف را از طریق فرانسه و اردن دنبال خواهد کرد.
امروز(دوشنبه) جان کری به دیدن ملک عبدالله می رود تا با دلجویی از پادشاه عربستان به شاهزادگان بگوید که واشنگتن متحدان دیرینۀ خود را فراموش نمی کند؛ اما به اعتقاد برخی ناظران برای این دلجویی کمی دیر است لذا جناب وزیر برای جبران مافات باید به قدر لازم به آل سعود ضمانت و اطمینان بدهد. اما پرسش اینجاست که آل سعود چه می خواهد؟
تعابیر و تحلیل های متفاوتی از سردرگمی ریاض در قبال تحولات خاورمیانه ارائه می شود. واقعیت اینست که ماجرا از بهار عربی و یا تحولات دو سال اخیر جهان عرب آغاز شد؛ دگرگونی هایی که به اعتقاد کارشناسان لرزه بر اندام شاهزادگان انداخته است. ریاض، ناراضی از موضع آمریکا، از اینکه واشنگتن متحدان دیرینۀ خود و ریاض را یکی پس از دیگری رها کرده، خشمگین است؛ از این رو این ضرورت به شدت در میان سیاستمداران سعودی تقویت شد که ریاض باید خود دست به حرکتی بزند.
امروز آل سعود با تغییر در مسیر تحولات خاورمیانه تا اندازه ای کنترل و مدیریت کانون های بحران را در دست گرفته است. شاهزادگان سعودی که خواهان بازگشت نظامیان به قدرت در مصر بودند، با کاهش حمایت های مالی و نظامی آمریکا از دولت موقت، در تلاشند تا خلأ واشنگتن را پر کنند. در سوریه نیز با احیای روند مذاکرات ژنو، سعودی همچنان بر این باور است که صحنه گردان وقایع عربستان است و تا ریاض اراده نکند زمینه برای برگزاری ژنو 2 مهیا نخواهد بود. در یمن، بحرین و .. نیز به همین منوال.
ژان لوئی دوفور، یکی از افسران ارشد اسبق ارتش فرانسه در این باره می گوید: این اولین باری نیست که منافع آمریکا با عربستان سعودی با یکدیگر در تضاد است. پس از حادثۀ 11 سپتامبر بوش پسر به ریاض این سیگنال را داد که این کشور چاره ای جز اصلاحات سیاسی ندارد. اما حملۀ آمریکا به عراق، این کشور را در دامن ایران قرار دارد و باز هم میان آمریکا و عربستان تضاد منافع به وجود آورد. اما این بار آل سعود زبان به اعتراض گشوده است. ابراز نارضایتی مقامات سعودی از سیاست های آمریکا و انصراف از پذیرش کرسی غیردائم شورای امنیت به خوبی بیانگر این واقعیت است.
نواف عبید یکی از مشاوران ملک عبدالله در این باره می گوید: آل سعود دیگر نمی خواهد بر روی غرب حساب باز کند و تلاش دارد تا با اعمال نفوذ در کشورهای عربی منطقه سیاست مستقلی را در پیش گیرد.
اما پرسش اینجاست که آیا ریاض - که تاکنون قدرت وابسته و تابع واشنگتن بوده- این توانایی را دارد که راهش را از آمریکا جدا کند؟
دوفور در این باره می افزاید: عربستان در موضعی نیست که بتواند در حوزۀ سیاست خارجی راهش را از واشنگتن جدا کند. شاید ریاض بتواند با استفاده از ابزارهای فشار(اعم از توانایی مالی‌اش و یا استفاده از گروههای ضدشیعی) توجه واشنگتن را به خود جلب کند اما قادر نیست مسیرش را به طور کامل از آمریکا جدا کند.
عربستان به شدت نیازمند کارشناسان آمریکایی برای استخراج منابع نفتی اش است. ریاض هنوز نیازمند سلاح های آمریکایی و اروپایی برای برقراری توازن با نیروی قدرتمند ایران است. از این رو بعید به نظر می رسد که سعودی ها وارد کانون هایی شوند که در تضاد با منافع آمریکا قرار دارد.
با این حال این احتمال را هم نباید نادیده گرفت که رویکرد جدید عربستان شاید مشکلاتی را در برقراری روابط میان ایران و آمریکا به وجود آورد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    28 0
    عربستان این توانایی را نداره که بخواهد راهش را از آمریکا جدا کند. این اظهارات اخیر سعودی ها هم غلو است
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    16 0
    اینا هم به عاقبت صدام دچار میشن .
  • زری IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    5 1
    مرگ برامریکا
  • حميد A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    3 0
    منظورتان اين است كه آمريكا بايد از ديكتاتورهايي كه با آمريكا دوست بودند مثل مبارك و بن علي حمايت ميكرد؟ولي چرا تابع مردم اين كشورها شد؟ مثلا بايد روش روسيه در سوريه را در پيش ميگرفت؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      5 1
      یکم تاریخ بخون ببین ایا یکبار در طی این صد ساله شده که یک حکومت مردمی و ازادی خواه در هر کجای جهان سرکار بیاد و امریکا باهاش دشمنی نکرده باشه !! امریکا سراسر تاریخش حمایت از تندروها و تروریست ها و توطیه بر ضد حکومت های مردمی بوده است دوست من. شما یه نمونه بیار که روسیه در طی سالیان اخیر از تروریست های تندرو حمایت کرده باشه
  • هادی A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    4 0
    عربستانی ها به آمریکاییها بی اعتماد شدن چون هرجا آمریکا وارد شده دودستی اونجارو به ایران تحویل داده لذا فکر میکنند که پشت این خصومت ایرانی-آمریکایی توافق پنهانی ای وجود دارد.اینواز لحن صحبت و تفسیرهای کارشناسهای عربی میشه به خوبی درک کرد که البته غلط و بی اساسه.الانم سعودیها میترسن که ایران و آمریکا بهم نزدیک بشن وهمین اتفاقها و بلا سر خودشون بیاد...که انشالله امیدواریم بیاد و خواهد آمد
  • بی نام EU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    7 0
    سعودی ها مخالف نزدیکی روابط ایران وامریکا نیستند.انچه باعث وحشت انها ازرابطه ایران وامریکا شده است به رسمیت شناختن قدرت اتمی ایران ازطرف امریکا با توجه به ضعف قدرت نظامی اعراب وسعودی هادر مقابل قدرت برتر نظامی ایران درمنطقه پس از چرخش قابل ملاحظه سیاست امریکا در خاورمیانه و سوریه است.
  • كارمند A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    تبت يدا ابي لهب بريده باد دست فهد
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    2 1
    در دوران ابرقدرتی امریکا فقط ادم کشی و تروریسم زیاد شد و تندروهایی مثل عربستان حقوق بشر و تمامی حقوق انسانی رو به تمسخر گرفتند و چون به امریکا پول میدادند امریکا عین خیالش هم نبود و نیست. به نظر میرسه چنین کشوری هرگز لیاقت رهبری جهان رو داره. امریکا بره با تروریست ها تو یه جبهه بجنگه تا مردم جهان بهتر این جاسوس جهانی رو بشناسند. امریکا بهتره دیگه از ازادی و حقوق بشر سخن نگه چون مثل عربستان ، مردم جهان بهش میخندند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 0
    اختلاف امریکا با عربستان فقط یه دروغ و فریب هست. امریکا که سر قضیه حمایت از تروریست ها در سوریه ابروی خودش رو نزد مردم جهالن به طور کامل از دست رفته میبینه ( قضیه جاسوسی هم که بدترش کرد ) این بازی ها رو دراورده که مثلن میخاد از باج دادن به عربستان بکاهه !! اگه امریکا نبود کشورهایی مثل عربستان و ... هرگز نمی تونستند اینقدر راحت حقوق بشر و نخستین ازادی های انسانی رو به تمسخر بگیرند و کسی هم نتونه سخنی بگه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 2
    آمریکا همچنان شیطان بزرگ و دشمن شماره یک ملت ایران است
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    دربرابر ملت و هیچ قدرتی نمی تواند کاری بکند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 0
    جنایت هایی فراموش نشدنی
  • رزمنده A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    هر کشوری به آمریکا اعتماد کند ضر به خواهد خورد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    بارها به آنها تذکر داده است که در امور سوریه دخالت نکنند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    هیچ گاه ملت اجاره دوستی با چنین گرگ خونخوار را نخواهد داد هر کشوری به آمریکا اعتماد کند ضر به خواهد خورد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    الریاض قبلا در کانال های مختلف نارضایتی خود را از برخی از تغییرات در سیاست متحد خود ابراز کرد. نحو عمل مثبت در ایالات متحده در مورد ایران (رقیب اصلی الریاض) و سیاست غیر فعال واشنگتن برای سرنگونی بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه باعث نگرانی جدی عربستان سعودی شده است. عربستان سعودی نه فقط صادر کننده عمده نفت به ایالات متحده بلکه یکی از خریداران عمده تجهیزات نظامی آمریکا است .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    خشم عربستان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن حل مسالمت آمیز بحران سوریه مدعی شد نابودی سلاح های شیمیایی سوریه مانع از کشتار در این کشور نشده است. سعود الفیصل پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در یک کنفرانس خبری در راستای تحت تاثیر قرار دادن تلاش ها برای حل بحران سوریه مدعی شد جامعه جهانی از متوقف کردن خشونت ها در سوریه عاجز است. وی گفت: ما با واشنگتن به توافق رسیده ایم که نقش بشار اسد در سوریه به پایان رسیده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    ۲- تشکیل یک یگان از سربازان ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا برای پشتیبانی این نیروها در برنامه ریزی، شناسایی و حتی ورود مستقیم این یگان به جنگ. ۳- حمله هوایی گسترده و ویرانگر به مراکز نفوذ حکومت سوریه به ویژه دمشق قبل از حمله زمینی نیروهای مستقر در اردن به گونه‌ای که حکومت دستپاچه شده و از طریق نابودی پل ها و راههای مواصلاتی، دمشق به طور کامل از سایر مناطق سوریه جدا شود. ۴- مدیریت عملیات نفوذ به حلب از داخل ترکیه توسط آمریکا و با هماهنگی متحدان این کشور در اجرای طرح بندر، به گونه‌ای که حکومت سوریه پس از سقوط دو شهر عمده حلب و دمشق به لحاظ روحیه و واقعیت میدانی سرنگون شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    1 0
    نویسنده مقاله می‌افزاید: واقعیت این است که همه ما در ساختن شخصیت این جوان‌های بدبخت نقش داشته‌ایم؛ ما با تربیت احمقانه خود به بچه‌ها یاد می‌دهیم که از بزرگترها بدون چون و چرا اطاعت کنند و به این ترتیب، بزرگترین موهبت انسانی یعنی عقل را از آنان می‌گیریم. این کودکان عقیده پدران خود را در اطاعت بی‌چون و چرا به ارث می‌برند و برای فرزندان خود نیز به کار می‌برند. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین هم‌پیمان راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه است، در اعزام تکفیری‌ها و تروریست‌ها به کشورهای دنیا نقش محوری دارد.