با یک ملاقات نمی‌شود آشتی کرد/ لجبازی عربستان، به ضرر کیست؟

انصراف عربستان از پذیرش کرسی غیردائم شورای امنیت می تواند نتیجۀ معکوسی برای سعودی‌ها داشته باشد

رقیدا درغم، روزنامه نگار عرب در یادداشتی در روزنامۀ الحیات، به فضای سرد موجود در روابط ریاض- واشنگتن اشاره می کند. خانم درغم می گوید با یک ملاقات رابطه عربستان و آمریکا گرم نمی شود. خلاصۀ یادداشت را در ذیل می خوانید:
یک ملاقات دوطرفه 2 ساعته میان وزرای خارجۀ عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا برای ترمیم روابط میان دو طرف و بازگرداندن اعتماد کافی نیست. نجات دادن رابطه میان دو طرف نیازمند آنست که مدعی نباشیم پس از ملاقات میان دو طرف در لندن و اعلام موضع صریح عربستان دربارۀ سوریه همه چیز به حالت اول باز گشته است؛ آنهم در حالیکه عربستان سعودی از پذیرش کرسی غیردائم شورای امنیت خودداری کرده است.
واقعیت اینست که تضاد و اختلاف رویکرد میان عربستان و ایالات متحده آمریکا مسئله ای جدی است و ترمیم اعتماد، نیازمند بازبینی در رویکردها و ترسیم چشم انداز چالش های خاورمیانه است.
اگر باراک اوباما تصمیم به تغییر استراتژیک در مواضع کشورش را دارد و سیاست جدید آمریکا در قبال متحدان دیرینه و سنتی‌اش از جمله عربستان سعودی قرار است تغییر کند، این حق آمریکایی هاست. اگر تصور می کنند که این موضع منافع آنها را تأمین می کند.
طرف سعودی هم حق دارد که به شکلی جدی تر تبعات و پیامدهای تغییر سیاست و تصمیمات آمریکا را برای کشورش و همچنین اعراب مورد بررسی قرار دهد. از این رو برای شفافیت بیشتر به مذاکرات صریح نیاز است؛ البته نه مذاکراتی که تنها با هدف مصالحه صوری و ظاهری باشد. مسائل و موضوعاتی هست که طرفین باید با یکدیگر دربارۀ آن صادقانه گفتگو کنند.
در صورتی که اوباما در موضع فعلی خود پیرامون ایران و سوریه جدی است، باید نقش هر یک از آنها را بر روی میز قرار دهد؛ حزب الله، ایران و دولت سوریه و نقش و دخالت مستقیم آنها در جنگ.
اما در این میان، انصراف عربستان از پذیرش کرسی غیردائم شورای امنیت می تواند نتیجۀ معکوسی برای سعودی‌ها داشته باشد؛ آنهم در حالیکه موضوع بحران سوریه به سازمان ملل بازگشته است و در حال معامله میان آمریکا و روسیه است. عربستان سعودی می تواند در شورای امنیت نقش مهمی ایفا کند. ممانعت از ایفای نقش در بحران سوریه به نفع این کشور نیست.
از سویی، فارغ از اینکه در روند گذار سیاسی چه چیزی به نفع رژیم سوریه است، ژنو 2 برای مخالفان سوریه از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون شک حضور صرف دولت سوریه در میز مذاکره به نفع مخالفان نیست. حضور نمایندگان سازمان ملل به عنوان حامیان صلح در روند گذار سیاسی می تواند حمایتی برای مخالفان و حتی آلترناتیوی برای دولت آینده سوریه باشد.
برگزاری کنفراس ژنو 2 بیانگر تغییر در روند بحران و تلاش و حمایت های بین المللی برای حل آنست. برگزاری کنفرانس تحت مدیریت سازمان ملل بیانگر تغییر در روند سیاسی با همکاری سازمان ملل و نقش فعال آمریکاست. این به نفع مخالفان سوریه است که در چهارچوب های بین المللی بر مواضع خود پافشاری کنند.

ترجمه: زهرا خدایی
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    27 4
    چقدر این سعودی ها نازشان زیاد است.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    35 6
    موضع عربستان در سوریه در حال تضعیف است. سعودی ها نمی خواهند این را بپذیرند
  • رضائی A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    13 0
    این وهابیون.........اصلا لیاقتش را ندارن.همان بهتر که نباشن
  • حسن A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    7 0
    از وضعیت پیش امده ادولتمردان ایران باید حداکثر استفاده را با ترمیم رابطه با امریکا از موقعیت فعلی بنمایند وتا جایی که میشود بایستی مانع از بهبود رابطه امریکا وعربستان شد.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    به دستور مستقیم بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان صورت می گیرد به نوشته این روزنامه هدف عربستان از ایجاد آشوب در لبنان فشار بر سوریه و عراق لبنان است
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    در جنگ تروریست ها درسوریه و عراق این دو کشور و از اول و تا آخر اشتباه بزرگی کرده اند این ثابت شده است کشورعربستان مستقیم با این در کشور می جنگد و کشور سوریه و عراق باید تمام شهرهای عربستان را با هر نوع سلاح و موشک بزند تا آدم بشود اگر این کار را نکند هیچ موقع جنگ تمام نمی شود آب چشمه را سر چشمه قطع می کنند نه جاهای دیگر و این همه در کشور تان جنا یت ها ی و خیا نت و تجاوز های می کنند پس کی می خواهید موشک ها استفاده کنی
  • مظلوم A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    3 0
    مسئولان کشورمان به عربستان نروند از آنجا که دولت عربستان سعودی سال ها از رژیم جنایتکار صدام حمایت های مالی کرده است و هم اکنون هم از گروه های جنایت پیشه سلفی علیه ملت های خاورمیانه و افریقا حمایت می کند و آنان را به خاک و خون می کشد و انتظار می رود رئیس محترم جمهوری و دیگر مسئولان کشورمان به عنوان اعتراض و از سفر به عربستان خودداری کنند