گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و زنگ خطر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای هشدار درباره بارداری دختران زیر ۱۸ سال به صدا درآمد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هولکی اوز نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در یک نشست خبری مشترک به مناسب روز ملی خانواده گفت: گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 2013 در لندن علنی شد، نشان از مادر شدن دختران زیر 18 سال در جهان دارد که بسیار نگران‌کننده است.
مهمترین اظهارات وی را که فارس منتشر کرده در جدول زیر بخوانید:

موضوع شرح موضوع
سن مادر شدن -از کل 7.3 میلیون دختر نوجوان که برای نخستین‌بار مادر می‌شوند 2 میلیون دختر کمتر از 15 سال دارند و اگر این روند ادامه یابد تا سال 2030 تعداد این دختران سالیانه به 3 میلیون نفر خواهد رسید.
-عواقب این بارداری‌ها در سن نوجوانی چهار خطر عمده اجتماعی، سلامتی، عدم برخورداری از تسهیلات و عدم بهبود اقتصاد را در پی دارد.
-افسردگی، ایزوله شدن و انگ خوردن مهم‌ترین عواقب اجتماعی روانی این مسئله خواهد بود.
‌- بارداری در دوران نوجوانی برای مادر و کودک اثرات سوئی دارد در بسیاری مواقع این بارداری ریسک مرگ مادر را زیاد کرد و در صورت زنده ماندن مادر مشکلاتی مثل کم‌خونی و خونریزی را در پی خواهد داشت. همچنین کودکان نارس، کم‌وزن و مرده محصول این بارداری‌ها هستند.
فقر و فرزند آوری -تمام تحقیقات در جهان نشان می‌دهد که اگر دختران بتوانند به آموزش و تحصیلات‌شان ادامه ‌دهند احتمال حاملگی در دوران نوجوانی کمتر می‌شود.
-تحقیقات نشان می‌دهد تحصیلات می‌تواند به رشد اقتصادی و توسعه کشور نیز کمک بیشتری کند.
-بارداری دختران در دوران نوجوانی بهبود اقتصاد و توسعه کشوررا تحت شعاع قرار می‌دهد اگر این دختران از خانواده‌های فقیری باشند فقر آنها بیشتر می‌شود که این روند فقر بین‌المللی را در پی خواهد داشت.
-در کشور کنیا 200 هزار بارداری در سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد که حدود 3.4 میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور هزینه دارد. که می‌تواند صرف کارهای زیرساختی شود.
سیاست‌های کنترل جمعیت و تشویق دولت برای بارداری -بحث کنترل جمعیت نیست بهترین سیاست برای هر کشوری نه ازدیاد است نه کاهش.
-صندوق جمعیت نهادی است که نمی‌تواند برای کشورها تصمیم گرفته و در سیاست آنها دخالت کند.
‌ -30 سال پیش توضیح داده شد نرخ رشد جمعیت در ایران 6.1 درصد است. آن موقع تصمیم گرفته شد و بر اساس آن سیاستی اجرا شد که بعد از سرشماری 2011 نتیجه آن مشخص شد. رهبر ایران در یکی از نمازهای جمعه فرمود ما به جمعیت به خود متکی نیاز داریم و بحث کیفیت است.
-باید در کنار دولت باشیم که عواقب ازدیاد جمعیت و هم بحث کهنسالی را از یاد نبریم.
رویکرد سازمان بین اللمل -گزارش آمارهای زیادی از سراسر جهان وجود دارد اما مهم‌ترین مسئله این است که با این مشکل چگونه برخورد کنیم.
-باید رویکردی جامع و بین بخشی به این موضوع داشته باشیم صندوق جمعیت پیشنهاد می‌کند تا ریشه این مشکل را که مسائل فرهنگی است، شناسایی کنیم.
-اول از همه باید با از ازدواج زودهنگام دختران پیش‌گیری کرد.


۱۹ آبان، ارائه گزارش جمعیت ایران 

در این نشست، حسین محمودیان استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران از ارائه گزارش جمعیت ایران در 19 آبان سال جاری در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران خبر داد.
حسین محمودیان گفت: همراه این آمار وضعیت ایران را نیز ارائه می‌دهیم که شامل ابعاد اجتماعی، روانی و جمعیتی خواهد بود. حدود 20 درصد جمعیت زنان ایران در گروه 15 تا 20 سال هستند. اطلاعات دقیقی از بارداری‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد و منجر به سقط جنین شود در دست نیست. این مسئله با فقر و بی‌سوادی در استان‌های محروم‌تر ارتباط دارد.

مدیریت باروری
همچنین علیرضا زاهدیان رئیس پژوهشکده مرکز آمار ایران نیز با ارائه آمار سرشماری سال 90 گفت: آمارهای سرشماری سال 90 نشان می‌دهد جمیعت زنانی که در سن زیر 18 سال بارور می‌شوند کمتر از 3 در هزار است.
او افزود: این کاهش 85 درصدی را نشان می‌دهد که بسیار چشم‌گیر است.
مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
سن بارداری -روند بین‌المللی می‌گوید بارداری نوجوانان در سن کم در حال افزایش است که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی هم با این مشکل روبه‌رو هستند.
‌ -جلوگیری از کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر 5 سال جزو اتفاقات خوب کشورمان در سال‌های اخیر بوده است.
قواعد و عرف ازدواج‌های زیر 15 سال را تشویق نمی‌کند برای همین این اتفاقات در کشورمان نادر است.
سسیاستهای کنترل جمعیت میانگین سن ازدواج به 26.7 سال در پسران رسیده است. هیچ علامتی مبنی بر صعودی بودن این نرخ در آینده نداریم.
‌ خانواده‌هایی که وضع خوبی دارند علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارند.
حدود 30 سال وقت داریم که با این مسئله مبارزه کنیم چرا که ادامه این روند کمبود نیروی کار را در پی خواهد داشت.
پدران و مادرانی که یک فرزند دارند در دوران سالمندی پشیمان می‌شوند.
مدیریت بارداری در کشور نیاز به مدیریت باروری داریم این مدیریت می‌گوید جوانان باید در چه سنی ازدواج و در چه سنی باردار شوند.
وزارت‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و معتمدین مردم و از همه مهم‌تر خانواده‌ها باید آموزش دیده و مشارکت همه جانبه داشته باشند.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    81 0
    پدران و مادرانی که یک فرزند دارند نه تنها در دوران سالمندی پشیمان نمی‌شوند بلکه در آینده افسوس نمیخورند که چرا فقط یک بچه نداشتند که با این نرخ تورم بتونند بزرگش کنند !!!
    • فریادکش A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      6 7
      دوست عزیز درسته که به خاطر شرایط اقتصادی ازدواج و بچه دار شدن خیلی سخته،، ولی اینکه جمعیت باید زیاد بشه، یه حرف کاملا منطقیه. اگر این اتفاق نیفته، حدود سال 1430تا 1440 بار تامین خیل عظیم و بازنشسته دهه شصتی ها به عهده متولدین دهه نود و به بعد میفته که یک دهم دهه شصتیا جمعیت ندارن. کلا دهه شصتیا از اولش بدبخت بودن . . .
    • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      14 0
      به نظرم ما دهه شصتی ها از اول هم اشتباهی بودیم ان از مدرسه اینم از کار برای بازنشستکی هم که از الان نقشه کشیدن که بپیچوننش
  • مهناز A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    192 0
    رئیس پژوهشکده مرکز آمار ایران احتمالا از تورم و فقر هیچ خبری ندارند !
  • 7 A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    156 0
    باید مسئولین شرایط اقتصادی سروسامون بدن تا طرف فکر سالمندش باشه
    • زرتشت IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      209 0
      همش هشدار ميدن كه جمعيت جوان كشور رو به كاهشه،سئوال من اينه:مسئولين چه استفاده اي از جوان بودن كشور كردن؟چه گلي به سر نسل جوان فعلي زدن كه حالا نگران كاهش آن باشيم؟نسل جوان كه فقط براي جنگيدن نيست،كار و رفاه و تفريح و ازدواج ميخواد.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      109 0
      فعلا ازدواج نمیشه کرد . بچه پیش کش .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    125 0
    یعنی میگین هدف از آوردن بچه باید این باشه...وقتی میدونیم نمیتونیم خوب بزرگشو.ن کنیم بیچاره ها رو بیاریم دنیا که تو پیری مواظبمون باشن؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    79 0
    مادری که 8 فرزند داشت هنگام مرگ به آنها گفت : کسی را که به عنوان پرستار برای من گرفتید و سرکارو خوشی خودتان رفتید هر روز مرا کتک می زد هینچ دلیلی وجود ندارد که فرزندان زیاد از مادر و پدر حمایت کنند و تازه هرکسی که به این دنیا پا می گذارد باید پی درد بی درمان خودش باشد که در این دنیای ظالم چگونه انسان باقی بماند بنابراین ازیک سالمند پر از مشکلات نگهداری کردن یعنی زندگی نکردن بخصوص اگر بد اخلاق بیمار و خسیس هم باشد و یا آلزایمر و روانی باشد بنابر این مردم را وقتی حمایت نمی کنید و آینده روشنی ندارند نباید به تولید مثل یک بدبخت وادار کنید
  • فرشاد A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    316 1
    و پدران و مادرانی که بیش از دو فرزند دارند بعلت شرایط اقتصادی از همین الان پشیمان هستند!
    • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      173 0
      بذار بابای بچه جرات کنه بیاد خاستگاری اون موقع یه فکری میکنیم :))
    • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      106 0
      ببین من الان که 30سالمه دوست دارم که 4تا بچه داشته باشم. دوتا گل دخدر دو تا گل پسر. اما واقعن خرج خودمو (با کمک پدرم و با سکونت در منزل پدرم ) هنوز نمیتونم دربیارم. ما دخلمون ریالــــــــــه، خرجمون دلـــــــار!!! چی میگی واسه خودت عمو.
  • حمید IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    84 0
    به نظر من یک فرزند کافیه و هر کی توانش رو داره بچه های بی سر‍‍‍پرست رو تحت تکفل قرار بده که تعدادشون کم نیست. لذت کمک به این عزیزان کمتر از لذت بچه دار بودن که نیست بیشتر هم هست.
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    113 0
    آقا جان اونی که تصمیم گرفته یک بچه داشته باشه، به هزار دلیل منطقی این کار رو کرده، شما تا 100 سال هم روضه بخونی موفق نخواهی شد. رشد جمعیت در همه کشورها به زیر نرخ 2 فرزند سقوط میکند. در اروپا این اتفاق 50 سال پیش افتاد و کشوری مثل فرانسه میلیارد ها دلار خرج میکند و مهاجر می پذیرد تا این نرخ را به 2 برساند. ما حتی اگر اقتصادمان درست شود، 20 سال باید صبر کنیم تا نرخ به 2 فرزند برسد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    104 0
    با این وضع و اوضاع ببین اصلا طرف به سالمندی میرسه یا نه ...
  • دکتر نصیر IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    19 4
    خیلی شفاف بگم ادامه این نرخ وحشتناک پیر شدن و کاهش رشد جمعیت ایران که در دنیا خودش یک رکود هست در منطقه ای قومیتی قبیله ای مثل خاورمیانه یعنی تجزیه قطعی ایران... برای یک کشور قومیتی مثل ایران که هر قوم آن به آن طرف مرزها وصله تغییر توازن جمعیت و در اکثریت قرار گرفتن یکی از این قومیت ها که به فرهنگ آن طرف مرز بیش از داخل علاقه نشان می دهند و در اقلیت قرار گرفتن قومیت هایی که فرهنگ و زبان آنها در کشور حاکم هست اصلا پیامد خوبی نخواهد داشت و منجر به تجزیه و حتی حمله کشورهای وابسته به آن قومیتها خواهد شد... این اتفاق در تاریخ ایران بارها افتاده..
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      82 0
      خداوکیلی خودت بخون ببین اصلا می فهمی چی نوشتی دکتر !
    • پروفسور A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      30 0
      دكتر !!!!!!!!!!!!!! اينجا كسي تز و مدرك نمي خواد همه دكتر مي شوند
    • يه مامانه گل IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      34 0
      دكترجان بانسل جوان بدرفتاركردند.سربازى شداجبارى.تحصيل شدتحميل.ازدواج شدآرزو.وبچه خواهدشدرويا.آب ازسرچشمه گل آلوده.دنبال خبرهاوآمارهايى نگرديدكه نسل جوان روترغيب به فرزندآورى بكنيد.من دلم براى فرزندم مىسوزه اگربخادمثل من بچه بزرگ كنه.
  • بهنام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    289 1
    اره پشیمون میشن میگن کاش همین یکیو نداشتیم با خیال راحت میمردیم!
    • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      21 1
      آخییییییییییییییییی
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    73 0
    با این وضع چه توقعاتی دارید!!! 1- با توجه به همه گیر شدن تحصیلات، اگر اقایون فقط به کارشناسی بسنده کنند(که خیلی نمی کنند) تا سن 22 یا 23 سالگی دانشجو هستند و طبق قانون امکان کار برایشان وجود ندارد. 2- بعد از اتمام تحصیل دو سال شیرین!!! سربازی را پیش رو دارند که می شود 24 سال. 3- تازه باید وارد بازار کار شوند و برای آینده پولی فراهم کنند. 4- تمامی خانواده ها در خواستگاری از پسر خانه و ماشین و درآمد کافی برای تامین زندگی می خواهند! با حقوق های 500 تا 700 تومانی که امروز برای یک فرد تازه وارد کار شده در نظرمی گیرند این کار بعید است. پس طبیعی است که این جوان تا سن حد اقل 30 سالگی امکان تشکیل خانواده را ندارد و بعد از این هم بدلیل مشکلات مالی کمتر به داشتن فرزند فکر می کند!
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    62 0
    بارداری در زیر هیجده سال در جهان خنده دار است برخی که اینجا میگویند دختری که به سن بلوغ رسید باید شوهرش داد ایا رو برا اونا بگو
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      16 0
      خنده ات نگیره چنین بارداری هایی در همه جای دنیا هست
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    96 0
    خسته شدیم . چقدر در این باره خبر میرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی RO ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    28 0
    شوخی می کنی؟؟؟
  • بی نام US ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    146 0
    یعنی شما به سالمند شدن امیدواری با این شرایط اقتصادی؟!
  • mina IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    38 0
    بچه ها اگه شما از کامنت دکتر نصیر چیزی فهمیدید من رو هم خبر کنید(-:
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    54 0
    اصلا تضمينى وجود ندارد كه درصورت تعدد فرزند شادتر شويم!
  • حیدر A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    25 0
    اون وقتا که میگفتن فرزند کمتر زندگی بهتر باید فکر اینجاش رو هم میکردن.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    37 0
    تو این وضعیت هیچ کس نباید ازدواج کند......... اگر ازدواج کند نباید بچه دار شود.............اگه بچه خواست یه دونه کافیه........... حالا این حرف های هوشمندانه رو کی زده...........
    • مهرنوش A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      6 0
      گل گفتی و دقیقا نظر منو گفتی! بچه دار شدن در ایران امروز جنایته و ظلم در حق بچه ی بدبخت.
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    25 0
    خود این مسوول چند فرزند دارند؟
  • مسعود IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    43 0
    برادر كوچكتر من 30 سالشه. 4.5 ساله با نمره عالي در آزمون استخدامي آموزش و پرورش انتخاب شد و الان معلم هست. حدود 750 هزار تومان حقوق مي گيره. خيلي دوست داره ازدواج كنه اما از ازدواج وحشت داره. شرايط ازدواج موقت هم كه براش فراهم نيست چون اولين مخالفش مادر خودم هست. در به در مونده چه كار كنه. من هم دلم براش مي سوزه اما كاري از دستم برنمي آد. فقط مي تونم بگم خدا نگذره مسببان كاغذپاره شدن پول ملي و رشد منفي اقتصادي سال گذشته و تورم كمرشكن سالهاي گذشته رو كه خيلي از خاانواده ها و جوونها رو دچار مشكل كردند.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    43 0
    عجب! به نظر من همون شعار فرزند کمتر زندگی بهتر با واقعیت سازگاره!
  • طنز تلخ A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    13 0
    تکلیف خودتون رو مشخص کنید یک بار میگید بده یک بار میگید خوبه !
  • محمدعلی A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    36 0
    هر کی از راه می رسه میخواد به ما درس بده ..... ول کنید دیگه.
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    43 0
    شما فقط به فکر پشیمانی پدر و مادر در سالمندی هستی پس اینده بچه چی میشه؟
  • حامد A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    28 0
    مرکز آمار!!!شما جیب ما رو نزن آمار پیشکش
  • ایمان IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    21 0
    فعلا که ما نمیتونیم کار بگیریم تا کمی پول جمع کنیم که ازدواج کنیم! مشکل بیکاری هم ، مثل اینکه نمایندگان به اصطلاح مردم میخواهند با تصویب لایحه ای به تکامل برسانند!!! کلا امید به زندگی و آینده در جوانان هر روز بدتر از دیروز میشود. بهتر است فکری به حال کنیم تا اینکه نگران مسائل حاشیه ای در آینده باشیم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 0
    دكتر شما واقعا هنوز نميدونيد كه بالا رفتن سن ازدواج و مشكلات اقتصادي عامل كاهش جمعيته؟!
    • بی نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      3 4
      مشکلات اجتماعی ناشی از تنوع طلبی و دوست بازی که حتی در متاهلان هم دیده می شود را هم بهشان اضافه کن.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    12 0
    مثلا مد روز شده حالا مدیرا از گوشه راه میفتن که بچه داری خوبه و ال هستش و بل وقتی وضع اقتصادی و گرفتاری های مردم زیاده، بچه دار شدن بی معنیه.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    12 0
    البته اگه اینهمه نگرانی و مشکلات بذاره به دوران سالمندی برسن!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    13 0
    دوباره بحث افزایش جمعیت اغاز شد عزیز من ملت نمیتونن بچه دار بشن هزینه ها زیاده بخشی از جوانان هم ازدواج نکردن شما اخه طبق چه منطقی بحث افزایش جمعیت مطرح می کنید ما الان با همین 70 میلیون دچار مشکلا اساسی هستینم تازه چند باره که جیره بنی اب تهران مطرح شده مثلا همین هفته دوباره مطرح شد
  • بی نام FI ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    12 0
    ما مي خواهيم بچه دارشويم اما شما شرايطش را فراهم كن برادر من! خرج يك خانواده دونفري را به زور در مي آوريم!
  • محمود US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    18 0
    بابا سالمندی چیه من هنوز 25 سالم نشده تمام مو های سرم سفید شده به خدا راست میگم الان پول ندارم یکی دوتا از این دندونامو عصب کشی کنم اونوقت به فکر زن و بچه باشم با اون مدرک مزخرف کارشناسی .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    14 0
    من نظر این دوستمون که میگه دخلمون ریال وخرجمون دلار راواقعا قبول دارم با این وضع چه خواهد شد من نمی دانم امیدوارم دولللللللتمردان ما بدانندواقعا