مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت: به همه جوانان توصیه می‌کنم ازدواج کنند و از تک فرزندی دوری کنند

دکتر محمد اسماعیل مطلق که چند روزی است دوباره مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت شده سیاست های جدید وزارت بهداشت در افزایش جمعیت را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد اسماعیل مطلق دراین باره گفت: سیاست های تعیین میزان جمعیت کشور، افزایش یا کاهش آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و سیاستگذاری در این خصوص توسط مقام معظم رهبری، حاکمیت و مجلس صورت می گیرد. 

او گفت: به همه جوانان توصیه می کنیم که در قدم اول ازدواج کنند و بعد از ازدواج نیز فرزند داشته باشند و از تک فرزندی نیز دوری کنند. خانواده هایی نیز که این توانایی را در خود می بینند که فرزندان بیشتری داشته باشند به هر میزان که توانایی دارند به این اقدام مبادرت کنند.


سیاست هایی که او امروز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر کرده، در جدول زیر آمده است:

نام برنامه شرح برنامه
قوانین جدید جمعیتی -قوانین جدید جمعیتی کشور در مجلس شورای اسلامی به زودی تصویب و ابلاغ می شود.
ن-ظر مقام معظم رهبری تزریق نشاط و امید به جامعه بر اساس افزایش جمعیت جوان جامعه است و وزارت بهداشت در جهت تحقق این خواسته ها حرکت خواهد کرد.
-باید کاری کنیم که کشور در آینده خانواده های شاداب، سالم و کیفی داشته باشد .
برنامه تنظیم خانواده
-مردم و رسانه ها به شایعه پراکنی هایی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت مخالف سیاست های جدید جمعیتی است توجه نکنند .
-بازنگری در تمام آموزش ها و خدمات مربوط به باروری سالم در تمامی سطوح متناسب با سیاست های کلان افزایش جمعیت، تهیه و تدوین و ارتقای خدمات قبل، حین و پس از ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده بخش دیگری از برنامه های جمعیتی وزارت بهداشت است.
-اجرای برنامه تنظیم خانواده را برنامه ای برای تقویت سلامت خانواده و نه کاهش جمعیت است.
-طبق احادیث و نصّ قرآن کریم تمام مادران باید به نوزاد خود دو سال شیر بدهند چون شیر دادن مادر باعث ارتقای سلامت مادر و کودک و همسر در ابعاد جسمی، روحی، روانی و معنوی می شود بنابراین وزارت بهداشت باید مراقبت کند که فاصله زمانی بین دو حاملگی رعایت شده و زایمان های ناخواسته و پی در پی به این امر مقدس لطمه وارد کند.
تنظیم خانواده -وزارت بهداشت برای هیچ خانواده ای تعداد فرزند تعیین نمی کند زیرا همانقدر که افزایش جمعیت مهم است داشتن فرزند سالم و تربیت و تحویل فرزندی که مشکلات بهداشتی و درمانی نداشته باشد نیز مهم است.
سلامت خانواده
-ارائه خدمات سلامت مادر و کودک باید در یک بسته کامل لحاظ شود. دفتر آموزش و ارتقای سلامت متولی آموزش سلامت خانواده هاست و در جهت رسیدن به سیاست های جدید جمعیتی دانش سلامت مردم را تأمین خواهد کرد.
-از نظر ما افزایش جمعیت نباید موجب افزایش مرگ و میر مادران باردار شود بنابراین در کنار توجه به افزایش جمعیت و افزایش جوانان جامعه، انجام مداخلات بهداشتی و درمانی برای کاهش مرگ و میر ضروری است.
-در اداره جوانان و میانسالان وزارت بهداشت سیاست ها، برنامه ها و آموزش ها به شکلی تنظیم شده است که تشویق به ازدواج، کاهش سن ازدواج، تشویق به فرزندآوری، دوری از تک فرزندی، تعالی و تحکیم بنیان خانواده و سلامت خانواده دنبال می شود.
نقش سایر دستگاهها در افزایش جمعیت -تشکیل خانواده و فرزندآوری مستلزم اجرای سیاست های مهم دیگری توسط دستگاه های مسئول است.
-تشکیل خانواده مجموعه ای از سیاست ها شامل ارتقای سطح اقتصادی، ایجاد اشتغال، مسکن دار شدن خانواده ها و نظایر این برنامه ها را می طلبد و نیازمند همکاری همۀ دستگاه هاست که در این بین وزارت بهداشت متولی ارائه خدمات سلامتی خانواده هاست.
-فراهم سازی سیاست و شرایط انجام زایمان بهتر، آسان و با حضور همراه مادر در یک مکان امن و دلخواه در دست اقدام است تا موجب شود مادران باردار با تجربه کردن یک زایمان خوشایند بازهم حاضر به انجام زایمان بشوند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    259 0
    مرد حسابی من یه بچه دارم نگران تامین زندگیش و آیندش هستم. چی میگی برا خودت؟ مشکلات بچه های مردم رو میتونی حل کنی؟
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      103 0
      اگر آینده ای برای بچه وجود داشت مسلما تک فرزندی کار اشتباهی بود.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      111 0
      ما میگیم نره اینها میگن بدوش . ازدواج خوبه بچه داشتن خوبه اما وقتی مرد کار نداره پول بی ارزش هست نمیشه باهاش کاری کرد خرج و مخارج سرسام آوره نمیتونه زن بگیره که 3-4 تا بچه هم داشته باشه. این آقا نگاه به جیب خودش میکنه
    • پرویز IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      112 0
      مگه الان که 75 میلیون نفر جمعیت داریم زندگی خوبی داریم ؟ وای به روزی که 100 یا 150 میلیون بشیم وااااااااای........
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    185 1
    باشه ! شما هزینشو تقبل کن به روی چشم
  • بی نام GB ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    190 4
    توصیه ی این اقا در ازدواج جوانان کوچکرین تاثیری ندارد.چون جوانان عقل دارند و میدانند که ازدواج در این شرایط یعنی بدبختی بیشتر
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      1 5
      شما چرا از طرف جوانها حرف میزنید. چشم و همچشمی برود کنار قناعت بیاد مشکلات خیلیش حله. همین الآن یک نگاه بنداز ببین چند درصد تجملگرایی و توقعات پولت را حرام میکند
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    132 1
    پول ندارم، شرمنده
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    116 4
    دکتر خرج عروسی را بدهید چشم مثل عروسی که برای بچه خودت می گیری
  • مرغ یا تخم مرغ؟! IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    88 1
    تولید مثل و "افزایش جمعیت جوان منجر به ایجاد نشاط و شادی در جامعه میشه" یا ایجاد شادی در جامعه منجر به تمایل جوانان به خانواده سازی میشه جناب مدیرکل؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    146 1
    شماازبرنامه ریزی برای جمعیت حال کشوردرمانده اید چطور ازافزایش جمعیت دم میزنیدومردم را به دردسربی نهایت میاندازید؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    81 1
    شما خودت چند تا بچه داری؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    129 1
    با کدوم پول؟ کدوم شغل؟ دولت اشتغال و اسایش ایجادکنه.جوونا امنیت اقتصادی و شغلی داشته باشن بعد این مساله خودبخود حل میشه. جوونی که بیکار باشه با ازدواج مشکلاتش بیشتر میشه وای به اینکه بچه دارم بشه. نکنه با 45 تومن یارانه میخواین زندگی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      55 2
      آفرین به شما . دکتر شما هزینه هاشو تقبل کن ببین که گردان گردان بچه می آریم.
  • مهرداد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    76 1
    امید و نشاط تزریقی نیست جان من......................... شغل و درامد کافی نیست ولی قطعا لازمه و بدون اون سرخوردگی و یاس اجتناب ناپذیره.اگر دوتا بشی دیگه بدتر
  • اسد A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    73 1
    خوب شد گفتي. بيكار و بي خونه وعلاف مونده بودم كه چكار كنم. حالا كه همه ي امكانات أوليه را دارم ميرم زن ميگيرم و بيش از يك بچه توليد ميكنيم. ولي رييس جان اولا با دست خالي چطوري برم جلو ثانيا اگه گير كردم از كجا معلوم سر حرفت باشي؟ نخواهي گفت يك چيزي بنا به سياست گفتيم. اقاجان اين ٨/٥ مليون بيكار سال اينده چطور زن بگيرن و دوتا بچه هم داشته باشن؟ شما خودت به اين خانواده اتاق اجاره ميدي؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    65 1
    با کدوم پول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    85 1
    عجب. جوانان فقط ازدواج نمی کنند چون آگاه نیستند و نیاز به فرهنگ سازی دارند؟ تک فرزندی معلول ندانستن است؟ بیکاری، تورم و گرانی و نداشتن امید به آینده در این میان چه نقشی دارد، پرفسور؟!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    79 1
    شما سربازی رو حذف کن، مسکن و اشتغال رو تامین کن، جوونا خودشون ازدواج می کنند و بچه می یارند با سربازی دو سال جوان ها را از همه چیز عقب می اندازید
  • حسین IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    54 2
    لطفا به نظام وظیفه بفرمایید بنده را با 33 سال سن و زن و بچه از خدمت معاف کنند تا بعد ........
  • سسان IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    7 65
    لهش نکنید! خداییش راست میگه. خوب با این کم فرزند داشتن و اینکه همه میخوان بچه هاشون دکتر و مهندس بشن پس در آینده مکانیک و کشاورز و نجار و ... که نیاز جامعه است را از کشورهای چشم بادومی وارد کنیم!!!؟ باز هم حمله مغول به ایران در 30 سال آینده؟مگه میشه بدون کشاورز و باغدار و ... به استقلال نزدیک شد. نیروی دفاعی کشور رو از کجا تامین کنیم؟
    • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      86 1
      شما تو جامعه زندگی نمیکنی برادر من وگرنه میدونستی که الان همه بچه ها میخوان تو آینده فوتبالیست و بازیگر و هنرپیشه و خواننده و آرایشگر و کاسب بشن و هیچ کس نمیخواد دکتر و مهندش بشه. بچه ها هم متوجه شدن تو این مملکت دکتر و مهندسی رو اینقدر مسخره کردن که دیگه فایده نداره. شما این هم دکتر مهندس بیکار رو نمیبینی؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      41 0
      یعنی میگی ما مسئولیم بچه بیاریم وقتی میدونیم که نمیتونیم کاری براش بکنیم که پسرمون باغبون خونه و دخترمون کلفت خونه مردم بشه....
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    67 1
    چشم قربان!!! فقط منتظر دستور جنابعالی بودیم
  • افشین IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    5 68
    چرا عادت کردین همه چی رو سخت بگیرین ؟ برای ازدواج نیازی به هزینه کردن سنگین نیست .اگر خانواده ها آسون بگیرن درست میشه و همه چی راحت میگذره. چشم و همچشمی نکنن و با عشق و فکر ازدواج کنند
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      79 0
      بیدار شو بیدار شو بیدار شو تو ایران زندگی میکنی اینجا ژاپن نیست بیدار شو
    • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      48 0
      ببین افشین نشین رو مین
    • ایرانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      6 0
      من آسونم گرفتم نشد آخه زن نون نمیخواد خرجی می خواد کار پیدا نمیکنم نمی تونم زن بگیرم بهش کاه بدم که!!! راستی بابات چه کارست؟؟؟ وزیره یا.....
  • غریب آشنا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    55 0
    جناب آقای دکتر محمد اسماعیل مطلق مدیرکل محترم دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت: می شه بفرمائید چند درصد ما مثل شما درآمد داریم و از امکانات استفاده می کنیم، تو یه زندگی زن و مرد پابه پای هم کار کنن از پس اجاره خونه و خرج خورد و خوراک خودشون بربیان هنر کردن، با این وضعیت افزایش قیمت های روزانه برای ماه بعد نمی شه برنامه ریزی کرد چه برسه به آینده و بچه دار شدن... ای کاش مسئولان دولتی مثل ما مردم عادی درآمد داشتن و زندگی می کردن تا اینقدر طرح های الکی نمی دادن و بودجه مملکت رو حیف و میل نمی کردن، اگه راست می گید به داد ما برسید
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    55 1
    چــــشــــــــــــم . امر دیگه ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    35 1
    چشم اقاي دكتر دستور فرموديد از فردا جوانان ازدواج مي فرمايند حال كه اغلب بيكارند و توان اقتصادي ندارند مهم نيست مگر نه ..... ايكاش و ايكاش شرايط را طوري مي كرديم كه جوانان بموقع ازدواج كنند الان سن ازدواج بالاست امار طلاق بالاست مردم در تنگناي اقتصادي شديد قرار دارند و رانت خواران و دلالان و بازاريان سود جو هم از هر ترفندي براي اخلال در مذاكرات هسته اي تلاش مي كنند چون مي دانند اگر مذاكرات به نتيجه رسد احتمال كاهش تورم و گراني وجود دارد و با منافع انها در تضاد است خدايا به اين مردم كمكي كن
  • نسل سوخته A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    40 1
    امار 26درصدی بیکاری جوانان طبق گفته خودتون رو حل کنید مشکل مسکن و تورم 40درصدی رو حل کنید ازدواج و فرزند اوری خودش حل می شه با این شرایط درامدها و هزینه ها اصلا به ازدواج نمی شه فکر کرد
  • بانو EU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    35 1
    شرابط براي فرزندآوري مناسب نيست مثلا همسر من در يك شهرستان كار مي كند و بيشتر روزهاي ماه از هم دوريم چون خودم مشغول تحصيل در شهر ديگري عستم به علاوه وضعيت اقتصاديمان اجازه نمي دهد
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    81 1
    من با مدرک تحصیلات تکمیلی دو ساله بیکارم به نظر شما من مجرد چه جوری میتونم تعداد فرزندامو بیشتر کنم؟
    • حسن IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      31 0
      ايول همين راهو پيش بگير
  • شاهین IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    67 1
    دکتر جان بهت چی بگم ملت دلش خونه... من کارمندم 4 سال ازدواج کردم جرات بچه دارشدن ندارم اتفاقا در یکی از شهرستان ها توی شبکه بهداشت کار می کنم. میزان حقوقم رو بگم وجدانن روت میشه دوباره حرفاتو تکرار کنی؟ اجاره نشین بدون ماشین و... و... و...گریه داره نه؟ بهمون بخندین تا میتونین حقتونه به خدا...اضافه کاریامونو که قطع کردی حقوقو که دیر به دیر میدین شرمنده طلبکارو صاحب خونه مون کردی حالا نمک رو زخم من و امثال من می پاشی خوشت می یاد؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    37 0
    چَــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم
  • نم نم A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    48 0
    مرد حسابی نفست از جای گرم داره بیرون میاد
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    35 2
    آقای دکتر من در تامین هزینه های همین یک بچه مانده ام . دلت خوشه 1
  • رضا ازرشت A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    37 0
    دکترمحمداسماعیل مطلق ساکت باشی حرف نزنی بهتره آخه شماواقعاتحصیل کرده ایی که ازاین حرفهامیزنی شماهاهرچی دلتون میخوادازمردم ویزیت میگرین پولداریدمردم که ندارند
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    18 0
    پول میخواد
  • يکى IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    42 0
    با دفتر سه هزار تومنى و پوشاک فلان تومنى وخيلى هزينه هاى, ديگه.چشم اطاعت
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    11 0
    آخه قربون دهن خوشکلت برم آقای مدیر کل نشستی بیرون گود میگی لنگش کن بابا با این حقوق نمیشه ی گنجشک بزرگ کرد.
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    1 0
    یک عمل فیبرون 8 میلیون کجای کاری
  • تاصر A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    2 0
    در ترکیه روشهای تشویقی خوبی برای ازدواج و افزایش تعداد فرزندان براه انداختند . یکی از آ نها ازدواج دانشجویی است . برای هر دانشجو 13 هزار لیر ترک ( 20 میلیون تومان) بلاعوض کمک میکند اگر هر دو دانشجو باشد 26 هزار لیر ترک (40 میلیون تومان ) و برای فرزندان مزایای فراوان دیگر .
  • محمود US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    11 0
    من یه دهه شصتی هستم 6 سال دانشگاه رفتم و 2 سال خدمت کردم الان هم نزدیک 2 ساله که خدمت تموم کردم و دنبال کار می گردم 3 یا 4 تا ازمون فرمالیته هم امتحان دادم .از مردم عزیز خواهش می کنم که مواظب افزایش جمعیت تو این دهه باشین که ده 90 ای ها رو مثل ما دهه 60 ای ها بدبخت نکنین الان نه کاری هست نه وام اشتغال هست نه مسکنی هست و نه نفتی هست و نه ذخایری و .........نه و نه و نه و فقط نه
  • ناشناس A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    6 0
    جناب دکتر برو یه باردیگه تنظیم خانواده رو پاس کن!
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    8 0
    سلام مثلا شما برای هفتاد میلیون چیکار کردین که برای 150 میلیون می خواهید بکنید؟ فرزند کمتر زندگی بهتر. الان زمان زمان عقل است و خرد نه دستور . مردم اگاهند و بهتر می دانند چند بچه بیارند؟