۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹

دمای تابستانی استاندارد در منطقه مشترک قطب شمال و شرق کانادا طی 100 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته که در مقایسه با هر قرن دیگری طی 120 هزار سال گذشته بی سابقه است.

خبرگزاری مهر نوشت:

دانش پژوهان دانشگاه کلورادو بولدر دریافته اند که دمای تابستانی استاندارد در منطقه ای از قطب شمال واقع در شرق کانادا طی 100 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته، میزانی که در مقایسه با هر قرن دیگری در 44 هزار سال سال گذشته و شاید طی 120 هزار سال گذشته بی سابقه بوده است.

پروفسور " جیفورد میلر" استاد زمین شناسی و مجری این تحقیقات گفت: این مطالعه نخستین شاهد مستقیمی اسا که نشان می دهد گرمای کنونی قطب شمال در شرق کانادا از اوج گرما در این منطقه که به اوایل دوره زمین شناسی حاضر(کنون دوران) می رسد فراتر رفته است.

در تابستانهای اوایل دوره زمین شناسی حاضر میزان انرژی خورشیدی به نیمکره شمالی می رسید تقریبا 9 درصد بیش از میزان امروزی بوده است.

دوره زمین شناسی یا "کنون دوران" دوره زمین شناسی است که پس از آخرین دوره یخبندان زمین در 11 هزار و 700 سال پیش آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

میلر و همکارانش از توده های خزه مرده که با آب شدن یخ های جزایر بافین، سر بیرون آورده اند به عنوان ساعتهای کوچک استفاده کردند.

استفاده از رادیو کربن در چهار نمونه یخی مختلف ، نشان داد که این خزه ها دستکم 44 هزار تا 51 هزار سال پیش در معرض عنصر کربن نبوده اند.

میلر می گوید از آنجا که تعیین تاریخ با رادیو کربن برای حدود 50 هزار سال، دقت دارد و از آنجا که ثبت زمین شناسی نشان می دهد پیش از این دوران یک دوره یخبندان وجود داشته است از این یافته ها می توان دریافت که دمای قطب شمال در منطقه کانادا طی 120 هزار سال این قدر افزایش نداشته است.

اکنون محققان در شگفتند که این گرمای غیرمنتظره قطب شمال در کانادا چگونه ایجاد شده است.

به گفته میلر، این مطالعه در واقع نشان می دهد گرمای کنونی خارج از هر نوع تغییر پذیری طبیعی است و باید به خاطر افزایش گازهای گلخانه ای در جو ایجاد شده باشد.

مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران گرینلند نشان می دهد که دما بر روی صفحه یخی قطب شمال 7 درجه فارنهایت از سال 1991 افزایش یافته است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    30 0
    تو جوونی ما هر اتفاق بدی باید بیفته انگار!!!اینم از گرم شدن کره زمین ! فقط اینو کم داشتیم!!!