اظهار نظر رسمی درباره مسمومیت ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه شیراز/ سوسیس مقصر نیست

دو نفر از مسوولان دانشگاه شیراز توضیحاتی درباره مسمومیت ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه ارایه دادند.

رییس مرکز طبی دانشگاه شیراز در خصوص ابتلای 150 دانشجو به علائم مسمومیت و مراجعه آنان به مراکز درمانی در شیراز، گفت: با توجه به آزمایش‌هایی که در بیمارستان شهید فقیهی انجام شده، تاکنون ردی از بیماری وبا، در دانشجویان بیمار دانشگاه شیراز که مراجعه کرده‌اند، دیده نشده است.

به گزارش ایسنا دکتر داوری با بیان اینکه از 15 نمونه گرفته شده از دانشجویان بیمار دانشگاه شیراز توسط بیمارستان، تنها سه نمونه حاکی از اسهال خونی بود، خاطرنشان کرد: در هیچ یک از موارد ابتلا، علائم وبا مشاهده نشده است، مبتلایان با علائم مختلفی به پزشک مراجعه می‌کردند که بعضا با قرص، آمپول و به‌شکل سرپایی درمان شده و بعضا نیاز به بستری شدن برای چند ساعت یا یک شب و در موردی نیز دو شب، وجود داشته است.

وی با تاکید براینکه پیمانکاران طبخ و توزیع غذای دانشگاه شیراز همگی دارای کارت‌های معاینه معتبر از سوی مرکز بهداشت شیراز هستند، گفت: این افراد همگی از ابتدای مهر آغاز به‌ کار کرده‌اند و سلامت آنان براساس کارت‌های بهداشتی، تایید شده است.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: نمی‌توان یک علت خاص ویروسی، انگلی یا میکروبی را عامل بروز بیماری در دانشجویان دانست، اما با توجه به شرایط زندگی جمعی، بی‌تردید اگر یک‌نفر به یک بیماری قابل سرایت مبتلا شده و بهداشت فردی را رعایت نکند، دیگران نیز در خطر ابتلا قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: تمام توصیه‌های بهداشتی اعم از شست‌وشو و ضدعفونی کردن روزانه سرویس‌های بهداشتی و بخش‌های عمومی دانشگاه، در دستور کار قرار داشته و انجام می‌شود و دانشجویان بیمار نیز دوزهای موثر و لازم از داروهای مورد نیاز که توسط پزشک تجویز شده بود را دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز طبی دانشگاه شیراز گفت: تاکنون هیچ علت اثبات شده‌ای که به‌ صورت عام عامل بیماری در همه باشد، مشخص نشده است.

وی در عین‌حال توصیه خبرنگاری در خصوص لزوم گرفتن آزمایش از پرسنل آشپزخانه را پذیرفت، اما تاکید کرد که تعداد این افراد زیاد بوده و انجام آزمایش زمان‌بر است.

 

سوسیس عامل این اتفاق نبود

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با برگزاری نشستی خبری درباره سرایت یک بیماری ناشناخته در میان دانشجویان خوابگاهی جدیدالورود این دانشگاه، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش مهر، غلامرضا رخشنده رو درباره علت بیماری 150 دانشجوی دانشگاه شیراز، گفت: در تاریخ 15 مهرماه، 9 دانشجوی دختر با علائم ضعف عمومی و حالت تهوع به بیمارستان شهید فقیهی شیراز مراجعه کرده و تعداد از آنان بستری شدند، اما طی چند روز بعد تعداد این افراد به 150 نفر رسید که البته اکثریت آنها به طور سرپایی مداوا شدند.

وی ادامه داد: از تاریخ 16 مهر ماه اقدامات پیشگیرانه را شروع کردیم و تا به امروز مباحث بسیار زیادی را مدنظر قرار دادیم. در 15 نفر نمونه روز اول تنها سه نفر دارای اسهال خونی و عفونت روده ای بودند و یک نفر نیز التهاب روده بزرگ را داشته است.

وی با بیان اینکه شخصا با حضور در محل بیمارستان در جریان موضوع قرار گرفته و با دانشجویان بیمار صحبت کرده‌ام، گفت: با توجه به اینکه غذای دانشگاه در هر وعده دو نوع است،‌ از میان مراجعه کنندگان به بیمارستان تعدادی از یک نوع و تعدادی از نوع دیگر غذا استفاده کرده بودند.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز، ادامه داد: از روز 16 مهر ماه که بر تعداد دانشجویان بیمار افزوده شد با تجهیز مرکز درمانی در خوابگاه‌های دانشگاه، کمتر از 130 دانشجو در دو روز به‌ شکل سرپایی ویزیت و درمان شدند و بیش از 20 نفر آنان به بیمارستان ارجاع داده شدند که تنها یکی از آنان نیاز به دو شب بستری پیدا کرد و عمدتا بعد از دریافت درمان‌های سرمی، ترخیص شدند.

به گفته وی، با مکاتباتی از مرکز بهداشت والفجر کمک درخواست کرده و اقدام به بررسی تمام سه واحد آشپزخانه و امکان انتقال از طریق غذاهای سلف سرویس کردیم که پاسخ کارشناسان بهداشتی آن مرکز نشان‌دهنده این بود که علت اصلی غذا نبوده است.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلاء سایر دانشجویان انجام شده و این اقدامات تداوم دارد، خاطرنشان کرد: عمده دانشجویان مبتلا از میان دانشجویان جدید‌الورود خوابگاهی هستند، اگرچه بیماری در میان برخی پرسنل دانشگاه و حتی فرزند یکی از پرسنل نیز دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه شاید این بیماری در سطح جامعه در شیراز نیز ظهور و بروزی داشته باشد، تاکید کرد: به‌ اعتقاد بنده گرفتن انگشت اتهام به سمت یک عامل یا یک دستگاه خاص، اقدامی صحیح نبوده و خارج از اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اخبار درج شده برخی رسانه‌ها، علت بروز بیماری، خوردن ساندویچ عنوان شده است،‌ گفت: در دانشگاه، ساندویچ به‌ عنوان غذا سرو نمی‌شود، بلکه تنها یکی از دو نمونه غذای ارایه شده به دانشجویان در روز یکشنبه 14 مهرماه یعنی یک شب قبل از آغاز تظاهر بیماری، خوراک سوسیس بندری بوده که همه دانشجویان مبتلا هم از آن مصرف نکرده‌اند.

رخشنده‌ رو ابراز امیدواری کرد که ضمن متوقف کردن روند ظهور و بروز این بیماری،‌ علت اصلی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان متولی سلامت جامعه، مشخص شده و به شکل کامل از بین برود.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "دلیل وجود چنین بیماری در دانشگاه شیراز چیست؟"، گفت: نمی توان نوع بیماری مشخصی را عنوان کرد زیرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز نوع بیماری خاصی را برای ما عنوان نکرده و هیچ چیز ثابت نشده است.

وی تاکید کرد: روزانه 15 هزار پرس غذا توسط سه پیمانکار در سه آشپزخانه جداگانه پخت می شود و درب غذاخوری های ما برای بازدید همگان باز است زیرا نظارت کامل بر وضعیت بهداشتی آشپزخانه را انجام می دهیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    52 0
    من نبود دستم بود تقصير آستينم بود
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      63 2
      مشكل از سوسيس ها نبوده ، مشكل از معده اون ١٥٠ تا دانشجو بوده كه نميتونه گوشت گربه و گاو هندي رو هضم كنه
    • روزبه IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      16 0
      آقای رخشنده رو گفتن این بیماری رو دانشجوهای جدید الورود با خود آورده اند این واقعا یه توهین است اگر این بیماری رو دانشجوهای جدید آوردند پس چرا توی همین خبر اعلام شده ممکن است بقیه مردم شهر هم این بیماری رو گرفته باشن واقعا آدم از توجیهات این آدما متحیر و انگشت به دهان می مونه بابا جان شما یه فرد دانشگاهی هستی به خدا زشته
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      14 0
      یه کف محکم با ریتم تند همه چی آرومه به افتخار دکتر رخشنده رو و همکاران
    • روان شناسی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      14 0
      آقای رخشنده رو شما چگونه کرامت این دانشجوهای جدید الورود را زیر سوال می برید فکر نمی کنید سایر دانشجوهای ترم بالایی با چه دیدی به ما نگاه کنن و استادان محترم شما چطور با ترس و لرز در کلاس های ما حضور خواهند یافت ؟ واقعا برای شما و مجموعه مدیریتی این دانشگاه متاسفم . کاش دو واحد روانشناسی اجتماعی هم می ذاشتن برای بدنه مدیریتی این دانشگاه
    • دل خوش سیری چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      3 0
      از دانشگاه شیراز فقط یه فضای زیبا باقی مونده اونم به مدد قرارگرفتن در بهترین نقطه شهر حکایت این دانشگاه شده مثل یه گردوی پوک سطح علمی اساتید روز به روز بیشتر افت پیدا می کنه . اونقدر کم کارن که بیشتر وقتشون رو توی هر ترم به ارائه ترجمه مقالات توسط دانشجو سپری می کنن اون با سوادها و فرهیختگانی که بازمانده اساتید توانمند این دانشگاه هستن اکثرا رو به بازنشسته شدن هستند و سطح علمی سایرین و میزان تعهد آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با آن اساتید محترم و عزیز نیست . حیف بچه های مردم حیف عمرهایی که بر سر یک مدرک در این دانشگاه هدر رفت و هدر می رود .هرچیزی که با سیاست آلوده شد همین می شود
    • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
      0 0
      100 درصد خود سوسیس باعث این وضع شده و هیچ بیماری دیگه ای 150 نفر رو یک شبهع به بیمارستان بکشونه لطفا ماله کشی نکنید
  • شان US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    47 0
    جالبه همه این مسئولین کوچیک و بزرگ یاد گرفته ان که باید به کار رسانه ها ایراد گرفت ، میگه "این کار رسانه ها کارشناسی نبود" 150 نفر مسموم شدن زیر مسولیت شما کارشناسی بوده؟ آیا؟
    • بی نام FI ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      0 0
      اگر غذاهای سلف این قدر خوبه، با کیفیته! مشکل بهداشتی نداره پس شما چرا از این غذاها نمی خورید عزیز دله من؟! اینکه امثال شماها هنوز سرکارید به خاطر اینه که دانشجو قدرت قانونی به هیچ عنوان در دانشگاه ندارد! تنها کار فقط تظاهرات است که به لطف شماها به سرعت سرکوب می شود!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    27 0
    ما که میدونستیم اینا همش شایعس!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    39 1
    کی بود کی بود من نبودم. بابا ما تو همین خراب شده درس خوندیم می دونیم که هیچکس هیچی گردن نمی گیره.
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 2
    اگر صحبت ایشون درست باشه، عامل "آب آلوده" می تونه به عنوان عامل مورد بررسی قرار بگیره. بسیاری از بیماریهایی که بهش مبتلا میشیم از طریق آب هست و معمولا خودمون متوجه نمیشیم.
    • بی نام EU ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      10 0
      دوست عزیز!!قبل از اینکه نظر بدی یکم فکر کن و هر چی این مسئولین گفتند رو باور نکن!!مگه اب خوابگاه جدا از اب بقیه شهر یا حداقل اون منطقه ایه که خوابگاه توش قرار گرفته؟!!مگه واسه خوابگاه لوله کشی اختصاصی از یک منبع خاص انجام دادند که الان فقط دانشجویان ساکن خوابگاه مبتلا شدند و بقیه مردم شهر سالم و سلامت هستند؟!!منبع این بیماری هرچیزی بوده صرفا داخل خوابگاه بوده که فقط دانشجوهای خوابگاهی رو درگیر کرده؛از اون جالبتر درگیری همزمان دانشجویان خوابگاهی دختر و پسر به صورت همزمانه...حالا به نظر شما غیر از غذا چی میتونه در عرض دو شب به صورت همزمان یک گروه از مردم رو که در دو قسمت جداگانه یک نوع غذا رو مصرف کردند دچار علائم مسمومیت کنه؟!!
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    67 0
    چرا به شعور مردم توهين مي كنيد آخه چه جور پزشكي هستي كه ميگي 150 نفر در ان واحد از يك نفر بيماري گرفته اند
    • 893 A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      12 0
      وقتی پای منافع میون باشه این اقایون وجدان کاریشون رو هم از یاد میبرنن نمیدونم چرا با اینکه اکثر دانشجوهای دانشگاه شیراز از رخشنده رو دل پری دارن و ازش ناراضی ان این اقا هنوز بعد از این همه وقت بازم معاون اموزشیه. هر کی با ایشون ملاقات داشته باشه میفهمه که چه ادم بی منطقی هست و همش دنبال فرافکنی خبر انلاین چرا نظرات منو منتشر نمیکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام JO ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    51 0
    "درب غذاخوری های ما برای بازدید همگان باز است زیرا نظارت کامل بر وضعیت بهداشتی آشپزخانه را انجام می دهیم" شما که راست میگی اما قضیه قارچ گوشتها و تحصن سال 81 یادتونه آقای رخشنده رو؟!
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    26 1
    "نوع بیماری خاصی را برای شما عنوان نکرده و هیچ چیز ثابت نشده" !
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    27 0
    پارسال تو سلف مرکزی خوابکاه مفتح دانشگاه شیرازماست کپک زده می دادند به دانشجوها. در ضمن دانشگاه شیراز بیاد شفاف سازی کنه که از چه مارک سوسیسی استفاده می کنه؟ در ضمن دانشجویان خوابگاه دانشگاه شیراز همیشه با مسائلی از قبیل نحوه اسکان ، سقوط آسانسور چندین مرتبه در سال ( خوابگاه مفتح13 طبقه!) عدم بهداشت کافی وجود سوسک موش و گربه داخل خوابگاهها مشکلات عدیده با اینترنت و حتی در خواست پرداخت مجدد شهریه های مربوط به ترم های حضور در خوابگاه در هنگام فارغ التحصیلی به بهانه اینکه فیش پرداختی که توسط دانشجویان در هنگام ثبت نام خوابگاه و اختصاص اتاق در هر ترم ملزم به پرداخت ان می باشند در نزد آنها موجود نمی باشد! اینجانب دانشجوی دانشگاه شیراز بودم و امیدوارم سایت وزین خبر انلاین این نظر منو چاپ کنه
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      4 0
      دانشگاه سمنان هم همین وضعیت را دارد
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 0
    احیانا مننژیت نبوده؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    28 0
    بعله پس از بررسی های بسیار زیاد کارشناسی و صرف دو میلیون ساعت نفر مشخص شد که عامل بیماری نه سوسیس و نه الودگی بوده است بلکه عامل بیماری ویروس خطرناکی به نام "دانشجو" می باشد که به منظور خدشه دار کردن مسئولیت پذیری مسئولین "دلسوز" "مشتاق خدمت" "فداکار" "سرباز نظام" "مسئول" "کاردان و متخصص" "متعهد" اقدام به سیاهنمایی نموده و یک عفونت مختصر روده ای بین یک تعداد افراد محدود 150 نفری فریب خرده بوق استکبار جهانی را بیخودی بزرگ می نماید.
  • نادر DE ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 0
    من هم آنجا درس می خواندم منتهی چهل و چند سال پیش. خدائیش به ما هیچ وقت سوسیس نمی دادند. بهترین غذا با قیمت دانشجوئی. زمان ما قیمت صبحانه ده ریال، ناهار بیست ریال و شام پانزده ریال بود. یادش بخیر. سال 62 در چاپخانه دانشگاه، کوپن / ژتون غذا چاپ می کردند به قیمت هشت تومان. به چاپچی گفتم زمان ما قیمت غذا دو تومان بود. گفت آقای مهندس! زمان شما غذای هشت تومانی را دو تومان می دادند. حالا با توجه به کیفیت مواد اولیه و ... غدای دو تومانی را هشت تومان می دهند. آن روز ناهار میهمان دانشگاه شدم و ........
    • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      7 0
      والا ما همین سال 88 پرسی 200 تومن پول غدامون بود الان شده 1500 تومن اونم با این کیفیت که مشاهده می می کنید : سوسسسسسسسسسسسسسسیس!
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 0
    بيماري ناشناخته !!!! خوب نتايج تحقيقات خوشبختانه نشان داده بعلت غذا نبوده الان بخش آستروفيزيك دانشگاه شيرار داره نقش موجودات فرازميني رو در روند اشاعه اين بيماري ناشناخته !! در بين جديد الورودي ها بررسي ميكند يه گروه مححق تغذيه از اروپا هم در حال بررسي نقش خوراك بندري در پرورش نبوغ دانشجويان اين دانشگاه هستند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    1 0
    عامل پزشکی را نمی دونیم چی بوده ولی خداوکیلی اگر در مملکت ما رواج پیدا کنه که وقتی از این جور مسائل پیش می یاد اسم تمامی دست اندرکاران اون قسمت را معرفی کنند باور کنید خیلی چیزهای بد! پیش نمی یاد.
  • مریم IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • م A1 ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    یطوری گفته دوجور غذا هرکی ندونه فکر میکنه هتله. آقا غذاها بقدری بی کیفیته حالت تهوع میگیریم. اکثر دانشجوها هم مشکلات گوارشی پیدا میکنن حالا هم که دیگه مسموم میشن.البته مشکلی نیستا بدنتون عادت میکنه قوی میشید. حالا نمیخوام بگما شایدم این پیمانکار جدید از دستش دراومده زیاد دارو ریخته(البته ماهم شنیدیم دارو می‌ریزن گناهش به گردن همونا که میگن)
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    1 0
    سوسیس فاسد به خورد دانشجویان داده اند . چرا مجرم را به دادگاه معرفی نمکنند