هفته نامه سلامت نوشت:

در تقویم سلامت، 26 مهرماه روز جهانی غذاست. اسم غذا که می‌آید، آدم یاد آشپزی می‌افتد. سامان گلریز یکی از چهره‌های سرشناس آشپزی است که حتماً می‌شناسیدش با این سرآشپز 42 ساله اهوازی که رشته هتل‌داری خوانده و تخصص آشپزی بین‌المللی گرفته و در فرانسه و اسپانیا به مطالعه و تحقیق درباره آشپزی پرداخته به همین بهانه گپ زده‌ایم؛ به بهانه روز جهانی غذا،‌گفتوگویمان با او از زندگی حرفه‌ای و ذوف و ذائقه‌اش در آشپزی شروع شده و به بحث اسراف در خانواده‌های ایرانی کشید

به نظر خودتان چه غذاهایی را بهتر درست می‌کنید؟
غذاهایی که با گوشت اردک، غاز و مرغ تهیه می‌شوند. غذاهای دریایی را هم خوب می‌پزم. غذاهای گیاهی‌ام هم طرفدار دارد.

در آموزش آشپزی‌تان خط قرمزی هم دارید؟
البته! من معمولاً غذاهایی را آموزش می‌دهم که معیارهای سلامت را دارند و کم‌نمک و کم روغن‌اند. تلاشم این است که استفاده از سوسیس، کالباس و مواد غذایی کنسروی را هم در غذاهایم به حداقل برسانم. البته گاهی هم آموزش غذاهای غوطه‌ور در روغن را از من تقاضا می‌کنند که من تهیه این غذاها را حداکثر سه بار در سال توصیه می‌کنم.

به نظر شما بین غذاهای ایرانی، تهیه کدام غذا از همه سخت‌تر است؟
به نظرم کوفته تبریزی از همه سخت‌تر است چون نکته‌های ریز فراوانی دارد که برای تهیه‌اش باید تمام این نکته‌ها رعایت شود.

آشپزهای کدام کشورهای د نیا را ماهرتر می‌دانید؟
بیشتر مردم دنیا، سرآشپزهای فرانسوی را خیلی قبول دارد ولی اگر از من بپرسید، می‌گویم سرآشپزهای ویتنامی؛ ژاپنی و پرتغالی حرفه‌ای‌ترند.

حالا غذای کدامشان خوشمزه‌تر است؛ فرانسوی، ویتنامی، ژاپنی، پرتغالی یا ایرانی؟
غذاهای فرانسوی، پرتغالی و ایرانی. من از غذاهای که سرآشپزهای بعضی کشورها با زجر دادن حیوانات تهیه می‌کنند، بدم می‌آید.

منظورتان چیست؟
مثلاض در بعضی جاهای دنیا خرچنگ زنده را جلوی چشم‌تان می‌اندازند توی آب جوش! بعضی‌ها حیوان زنده را توی روغن داغ سرخ می‌کنند! به نظرم این شیوه آشپزی یک جور حیوان‌آزاری است.

گفتید غذاهای فرانسوی، پرتغالی و ایرانی خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا هستند. واقعاً‌معتقدید که غذاهای ایرانی جزو خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا هستند؟
البته! غذاهای ایرانی خیلی خوشمزه‌اند ولی متأسفانه خیلی از ایرانی‌ها با آشیپزی ایرانی آشنای چندانی ندارند و تمام غذاهای ایرانی را در قیمه و قورمه‌سبزی خلاصه می‌کنند؛ در حالی که ما هزاران غذای ناشناخته در اقصی نقاط کشورمان داریم.

مثلاً چه غذاهایی؟
مثلاً شما تا حالا اسم بزقورمه و ببلی‌پلو (نوعی غذای بوشهری) به گوشتان خورده؟ همین استان سیستان و بلوچستان خودمان فوق‌آلعاده‌ای دارد که کمتر کسی با آنها آشنایی دارد. عقیده من این است که تا وقتی ما خودمان آشپزی ایرانی را به خوبی درک نکرده باشیم، نمی‌توانیم آن را به سایر کشورهای صادر کنیم. ما باید همان راهی را برویم که ژاپنی‌ها و چینی‌ها و هندی‌ها رفتند و به مقصدش رسیدند. امروز شما کمتر کشوری را می‌توانید در دنیا پیدا کنید که رستوران ژاپنی و چینی و هندی نداشته باشد.

 حتماً شما هم قبول دارید که یکی از عادت‌های ناپسندی که بین خیلی از خانواده‌های ایانی و رواج دارد. عادت به اسراف و دورریز غذاست؛ مخصوصاً در جشن‌ها و مهمانی‌ها. شما که اهل سفرید، این اسراف و دورریز غذا را در خارج از ایران چقدر دیده‌اید؟
خیلی کم! فکر می‌کنم آمریکایی‌ها از این نظر به ما شبیه‌تر از مردم سایر کشورها هستند اما به نظرم حتی مقدار غذایی که یک آمریکایی در طول سال به هدر می‌دهد. به میزان دورریز غذای یک ایرانی نمی‌رسد.

فکر می‌کنید چه عواملی باعث افزایش میزان دورریز غذا می‌شود؟
اگر بخواهیم به این سؤال از منظر یک آشپز جواب بدهم، باید بگویم بی‌کیفیت بودن مواد اولیه و حرفه‌ای نبودن کسی که مسئولیت پخت غذا را برعهده دارد. درست مثل ا ین است که به یک نانوای نابلد و کم‌تجربه، آردی مرغوب بدهید و از او بخواهید نان بپزد. طبیعی است که حجم زیادی از آرد مصرف می‌شود و هدر می‌رود.

کدام غذاها دورریزشان بیشتر است.
سالاد، برنج و غذاهایی که با ماهی تهیه می‌شوند

در بین غذاهای ایرانی چطور؟ کدام غذاهای ایرانی دورریز بیشتری دارند و کدام غذاها دورریزشان کمتر است؟
به نظرم دورریز دلمه خیلی زیاد است اما در عوض، انواع خورش‌ها و جوجه‌کباب جزو غذاهایی هستند که دورریزشان خیلی کم است.

45301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    8 5
    ولی قورمه یچیز دیگس
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    8 2
    غذاهاش من در اورديه.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    23 25
    اتفاقا آشپزی ایرانی فقط قورمه و خورشت سبزی است! هر چیزی جز این از ترکیبی از غذاهای فرنگی است!
  • سحر IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    9 5
    حالا اگه فقط همین باشه مگه بده ! مثلا آشپزی ایتالیایی پاستا و پیتزاست خب کجاش بده تو یه چیز اینقدر خوب باشیم که نمادمون بشه !
  • شکمو A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 4
    تنوع غذایی در استانهای جنوبی بیشتر به خاطر تاثیر کشورهای همسایه هست ...
  • آیدا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 4
    بهتر است آقا یا خانم بی نام کمی در مورد غذاهای بومی و محلی مناطق مختلف ایران و تنوع آن ها مطالعه بفرمایند. برای شروع کتاب "آشپزی سنتی و محلی ایران" را به ایشان پیشنهاد می کنم.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
      3 20
      شما احیانا نویسنده این کتاب نیستی؟ اینجا جای تبلیغات نیستا !