مثلث در گفت و گویی با حسین صفار هرندی نوشت:

*در این چند سالی که سپری شده بارها کسانی که در قضایای فتنه دستگیر شده بودند در مقاطعی چه آنهایی که محکومیت داشتند و چه آنهایی که هنوز قبل از مرحله محکومیت بودند به مناسبت‌های مختلف، اعیاد و مناسبت‌های مذهبی و ملی آزاد شدند. در مقطع فعلی شاید به این دلیل زیاد به چشم آمد که عناصر سرشناس‌تر میان آزادشدگان بیشتر بودند به خصوص که در گزارش خود سخنگوی قوه قضائیه هم آمده بود که عده‌ای از اینها مراحل پایانی محکومیت خود را طی می‌کردند، بنابراین مساله خیلی ربط به استقرار دولت جدید ندارد یا من نمی‌توانم روی آن انگشت بگذارم .

* آن دو نفر {آقایان موسوی و کروبی} از نگاه بسیاری از مردم مسبب بروز قضایای سال‌های اخیر بودند. گمانم اینها از موضوع و مساله بودن در جامعه خارج شدند، یعنی جامعه احساس می‌کند که مساله‌اش اینها نیستند. چه بسا دولت آقای روحانی هم چنین احساسی دارد که مساله این دولت اینها نیستند. اینطور نیست که با رفع حصر اینها گشایشی برای دولت یا ملت حاصل شود، البته بعضی از کسانی که در آتش فتنه آن روز‌ها دمیدند و از دید آنها باید صورت مساله فتنه اصلاً پاک شود بدشان نمی‌آید به شکلی همه آنچه علامت‌های آن دوره است پاک شود.

*بین ما و آمریکا یک فرآیند بی‌اعتمادی به‌وجود آمد. اگر فهم درستی از این اتفاق داشته باشیم مشاهده می‌کنیم این انتخابی که امروز صورت گرفته یک انتخاب کاملاً آگاهانه از سوی نظام است. یعنی وقتی رهبری معظم می‌گویند من اعتماد به نمایندگان و فرستادگان جمهوری اسلامی دارم که رفتند در مجامع جهانی حرف زدند این یعنی در داخل برداشت مشترک است و از طرفی وقت می‌گویند به آمریکایی‌ها اعتماد ندارم و به آنها هنوز بدبینم، اگر دقت شود در گویش آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز رگه‌هایی از این بد‌بینی و بی‌اعتمادی به خارج مشهود است.
*{در مورد رابطه با آمریکا} معتقدم این راهی که الان گشوده شده را باید ادامه دهید اما هر مرحله‌ای باز‌خورد و نتایج به دست آمده را ارزیابی کنیم تا مراحل بعدی را مبتنی بر دستاورد‌های مرحله قبل تنظیم کنیم. گمان نشود چاره‌ای جز طی کردن این راه نیست و باید منتظر ماند و دید آخرش چه می‌‌شود.

*آقای روحانی وقتی رفت آمریکا گفت من در موضوع هسته‌ای و در قالب 1+5 اختیار کامل برای مذاکره دارم. انصافاً هم ایشان با بسط ید رفت. حمایت‌هایی که الان رهبری از رئیس‌جمهور دارند، تقریباً در مقایسه با موارد قبل کم‌نظیر است. اگر 1+5 بپذیرند وضعیت تغییر می‌کند و نوع مذاکره ما با آنها ممکن است فرق کند. اگر نپذیرند دلیل ندارد که یک سویه تعامل کنیم، بنابراین عدم گفت‌وگوی مستقیم با اوباما متأثر از این فهم است. شاید بعضی‌ها بخواهند به آن رنگ ایدئولوژیک بزنند اما من می‌گویم خیر این کاملاً متاثر از منافع ملی است و آقای روحانی درست فهمیده بود که نباید با اوباما بنشیند و حرف بزند؛ حالا گفته می‌شود آخر سفر واسطه‌هایی که بین دو طرف کار می‌کردند آنقدر اصرار کردند که آقای اوباما می‌خواهد راه جدیدی باز کند. البته این موضوع به شدت تحت فشار محافل صهیونیستی، تند‌روی کنگره و جمهوری خواهان است.

*اوباما اگر نتواند موفق به یک مکالمه با رئیس‌جمهور ایران شود موضعش در آن سو ضعیف و آنها بر او چیره خواهند شد، بنابراین ایران باید چنین امتیازی را به اوباما بدهد تا بتواند مدیریت درست‌تری بر فضای مذاکره انجام دهد. با این برداشت غلط و نادرست مکالمه تلفنی انجام شد. چون ما به نوعی دیگر این پالس مثبت را داده بودیم. البته در همان هم زیاده‌روی شده بود مثلاً آقای ظریف مدت طولانی با جان کری صحبت کرد، حال آنکه در پروتکل قبلی چنین چیزی نبود. اگر ما بازخورد مثبتی دریافت کنیم باید از همان دیدار دریافت می‌کردیم، وقتی از آن نتیجه‌ای نگرفتیم این کار بعدی اقدام زایدی بود. تعبیر رهبری معظم هم این بود (که اقدام به جا نبود) شاید یکی از موارد بجا نبودن همین باشد. یک جا دیدم آقای ظریف هم اشاره کرده که این موارد بجا نبود. پس باید گفت آن مکالمه می‌توانست در جای خودش اتفاق بیفتد و آسمان هم به زمین نمی‌آمد. بحث منافع ملی است و نگاه ایدئولوژیک نیست. چون با دشمن هم می‌شود نشست و حرف زد. وقتی با عراق در حال جنگ بودیم، سفارتخانه‌های دو کشور باز بودند و ما در بغداد سفیر و کاردار داشتیم، بنابراین این طور نیست که چون با آمریکا به خصومت رسیدیم، دیگر با او حرف نمی‌زنیم. اگر در احوال اولیای خدا، بزرگان، پیامبر و ائمه بررسی کنیم می‌بینیم که در حال جنگ با دشمن نشستند و حرف زدند. بحث انتخاب موقعیتی برای حداکثری کردن منافع جبهه خود است و نه آنکه همه چیز در کاسه رقیب و دشمن قرار گیرد.الان گفته شد این صحبت بجا نبود، گفته نشد این صحبت باطل بود. معلوم است که یک جایی هست که می‌شود این صحبت انجام شود.

29301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    16 0
    این سبک تفکر نوعی غفلت را نشان می دهد. من نمی گویم مساله هستند یا نه. می گویم این غیب گویی است. در حوزه سیاست نباید چنین حرف زد. مثل این که شاه در سال 54 به علم گفت روحانیون مساله ما نیستند و آخوندی ور افتاده است. آدم سیاسی همیشه باید با ملاحظه صحبت کند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    22 1
    * آن دو نفر {آقایان موسوی و کروبی} از نگاه بسیاری از مردم مسبب بروز قضایای سال‌های اخیر بودند. !!!!!! این بسیاری رو از کدوم نظر سننجی آوردین ؟؟؟!!!
  • فریاد A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    25 0
    ما مردم همه شما رو میشناسیم. میگی نه به مثبت ها نگاه کن.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    26 0
    بیچاره ملتی که مسئله جامعه اش رو شما تعیین میکنید....
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    24 0
    صفار هرندی یادر جامعه نیست یا آگاهیش اندک است
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    32 0
    مير حسين ما رو پس بدبد
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    26 0
    اتفاقاً مساله ما این آقایان هستند و هر چه سریعتر ان شاء الله باید آزاد بشن تا دل ملت شاد بشه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    19 0
    اتفاقا چرا هستند.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    12 0
    هم شما مساله جامعه اید!!!!
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 0
    شما که سمت خاصی ندارید چرا اظهار نظر میکنید اونم در مورد بزرگان برو دانشگاه ایرانیانننن استاد
  • بی نام JO ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    22 0
    حرفتون درسته، ایشان مسئله جامعه نیستند بلکه مسئله و مشکل اصلی جامعه ما امثال شما و تفکراتتون هست.
  • محمد US ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    16 0
    یکی‌ به من بگه ایشون الان سر پیازن یا ته پیاز. اون زمانی‌ که شما وزیر بودیدو هم دیدیم
  • سعید A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    7 0
    آقا صحبت نمی کرد خوب بود تحریم هارو شدید تر می کردن خیالتون راحت میشود؟! بابا بخدا اکثر مردم راضین این ارتباط برقرار بشه، من یه سوال دارم انگیلیس بیشتر به ما خیانت کرده و ما رو چپاپل کرده یا امریکا؟! روسیه بیشتر ما رو چپاپل کرده یا امریکا؟! حداقل با خودمون رو راست باشیم تروخدا، فک کنم امام جواد به یکی از پیروانش که گفته بود نمازگزاران رو چطور بخوانم گفت به صورت سنی ها بخونه اون مرد معتبر شد بعد امام نامه ای فرستاد و گفت به صورت شیعه ها بخون دلیلی این بود که حاکم اون زمان هنگام نماز خواندن دیدتش که همین باعث شد تا بهش اعتماد کنه و اعدامش نکنه امیدوارم که همه متوجه منظورت شده باشن و خبر انلاین هم بذار این پیغام منو
  • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    14 0
    از نظر ما هست.
  • شایان A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    16 0
    لطف کنید و از جانب ملت اظهار نظر نفرمایید.
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    13 0
    مشکل مملکت ما ااینه که هیچکی حد خودشو نمیدونه وهرکس هرجا که خواست اظهار نظر میکنه
  • معین IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    12 0
    چرا همه به خود اجازه می دهند در مورد سیاست کشور نظر بدهند؟ پس بیاییم جای یک رییس جمهور چندتا رییس انتخاب کنیم!
  • اقاى ميم A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    17 0
    از هاله نور رفيقت جه خبر؟
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    18 0
    دقیقا مساله مردم همین است وگرنه، دوستانتون 4 میلیون رای نمی آوردند
  • ابراهیم A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 0
    ضمن تشکرازبیانات جناب آقای هرندی که ناشی ازنگاه واقع بینانه ابشان نسبت به مسائل خارح از کشوراست.به نظرمی رسذنظرایشان درموردآقایان موسوی وکروبی با واقعیت جامعه هم خوانی نداردلذاازایشان درخواست می نمایم نسبت به موضوع تحقیقات بیشتری انجام دهند.برای نمونه چندروزپیش پای صحبت یکی ازمسئولین نشسته بوذم ، مسئول محترم یک مرتبه نام آقای موسوی رابرزبان آوردنذکه ناگهان حظاربی اختیارشروع به دست زدن کردندکه وی مجبورشذنذ موضوع صحبتشان راعوض کنند
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    10 1
    اون وقت میشه شما بگید کی مساله جامعه رو میدونه؟؟/فکر نکنید 4 سال پیش و اتفاقاتش یادمون رفته...بعضی زخم ها هرچقدر بگذره جاش ولی میمونه....
  • بی نام FR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    17 0
    آقای هرندی یادم نرفته راجع به سید حسن خمینی هم چی گفتی! سید حسن و سید بزرگوار خاتمی هم حتما مسئله جامعه نیستند؟ روحانی هم حتما مسئله جامعه نیست؟ ولی جریان شما قطعا مسئله جامعه است! اصلا رای دادیم تا جریان شما بیش از این به این کشور و ملت و انقلاب و شهدا آسیب نزند.
  • بی نام US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    17 0
    شما و دوستان شما اگر مسائل جامعه را درست تشخیص می دادید که در انتخابات رأی می آوردید.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    13 0
    تو خوبی
  • مهربان توسی A1 ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    1 6
    منم معتقدم مهمترین مشکل معیشت اقتصاد و گرانیهاست اما چگونه حل میشند؟
  • بی نام A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    2 1
    یکی به نعل یکی به میخ ...
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 0
    لابد مسئله جامعه تویی!
  • نیکبخت A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    1 0
    نظر ایشان کاملا متعادل است