پاسخ احمدی‌مقدم به توصیه حسن روحانی: امیدواریم با اراده دولت پلیس حرف‌آخر را در زمینه حجاب بزند

فرمانده نیروی انتظامی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بود. او به مناسبت آخرین روز هفته ناجا پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در سخنانش به اظهارات چند روز پیش حجت الاسلام حسن روحانی،‌ رییس جمهور درباره حجاب اشاره کرد و با اشاره به اهتمام دولت جدید در اجرای قانون عفاف و حجاب، گفت: 26 دستگاه در این قانون وظیفه دارند، اما در هشت سال گذشته کمترین تحرک از اغلب دستگاه‌ها دیده شد و برخی نیز مقابله می‌کنند و فلسفه می‌نویسند که این قانون قابل اجرا نیست و این در حالی است که طرحی را نیز ارائه نمی‌کنند که امیدواریم با اراده دولت یازدهم، نیروی انتظامی حرف آخر در این زمینه را بزند که البته نگاه دومی نیز وجود دارد که معتقدند ناجا حرف آخر را هم نزند که این مسئله شدنی نیست.

او گفت: ناجا وظیفه دارد با جلوه‌های علنی هنجارشکنی و فساد برخورد کند، ناجا به وظیفه خود عمل کرده و برابر قانون با هنجارشکنان برخورد می‌کند، اما امید است این سطح برخورد به حداقل تنزل یابد. دست‌های پیدا و پنهانی برای سمپاشی و ناامن کردن فضای امنیت کشور وجود دارد، بیش از 100 کانال ماهواره‌ای فارسی‌زبان مشغول سمپاشی هستند و تلاش دارند صحنه ایران را هم به مانند سوریه، افغانستان و بغداد کنند. اما خوشبختانه علی‌رغم همه تلاش‌ها، نتوانسته‌اند که به اهداف خود برسند.

رییس جمهور دو روز پیش در در سی‌‌ودومین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی گفت: در جامعه زنان ما در مسیر عفت و پاکدامنی هستند. اگر در مسئله حجاب تذکری لازم است، آن تذکر باید از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه‌ها آغاز شود. آخرین مرحله کاری است که به تذکر پلیس می‌انجامد، پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی بر دوش گیرد. دولت در این راستا مصمم است پیش‌قدم باشد. وزارت کشور طبق وظیفه قانونی‌اش در این زمینه پیش‌قدم خواهد بود و پلیس یار و همکار همه آنهایی خواهد بود که به غیر از دولت، وظیفه فرهنگ جامعه را بر دوش دارند.

احمدی مقدم همچنین درباره امر به معروف و نهی از منکر که مورد اشاره رییس جمهور هم بود،‌ در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه با اشاره به دیدگاه‌های افراطی و تفریطی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر در کشور، گفت: نیروی انتظامی بازوی مهمی به خصوص در اجرای امر به معروف و نهی از منکر است، چرا که در بعد لسانی و عملی مردم نقش مهمی بر عهده دارند، اما برخورد وظیفه انحصاری حکومت است و بازوی اصلی حکومت نیز نیروی انتظامی است.

او گفت: در بعد افراطی عده‌ای معتقدند که نیروی انتظامی باید حرف اول و آخر را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر بزند و در دیدگاه تفریطی نیز گروهی معتقدند که باید مردم را آزاد گذاشت تا رفتارشان تنظیم شود که باید بگویم دیدگاه دوم در هیچ جای دنیا مشتری ندارد. صدها رسانه و صنعت فیلم‌سازی از جمله هالیوود در خدمت رفتار و فرهنگسازی برخی جوامع قرار دارد، آنان تلاش دارند با سلب هویت جوامع، فرهنگ دنیاگرایی خود را جایگزین کنند.

بخش هایی از سخنان احمدی مقدم را به نقل از ایسنا بخوانید؛ 

- نیروی انتظامی خادمان مردم در عرصه‌ برقراری نظم و امنیت است.

- شعار امسال نیروی انتظامی «اقتدار پلیس در سایه مردمداری، قانونمداری و روزآمدی»، است. هنگامی صحبت از اقتدار به میان می‌آید، واژه‌هایی همچون «قدرت»، «خشونت»، «تحکم» و ... به ذهن متبادر می‌شود. اما اگر بخواهیم اقتداری متناسب با نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف کنیم، باید تعریف ویژه‌تری متناسب با ارزش‌های شرعی، قانونی و ... داشته باشیم.

- اساس اقتدار پلیس، مردمداری است، پلیس برای مردم و از خود مردم است و باید عنوان کنم که هدف اصلی پلیس، برقراری امنیت برای جامعه در برابر تهدیدات و خطرها است و این در حالی است که در اغلب جوامع، خطر اصلی مردم هستند و پلیس تامین‌کننده امنیت حکومت در برابر مردم است. اما در ناجا، حراست از امنیت جامعه در برابر تهدیدات بسیار مهم است.

- نیروی انتظامی در هنگام برقراری امنیت باید بتواند صف شهروندان را از متجاوزان و مجرمان جدا کند، البته ماموران پلیس در رابطه با مجرم باید حد و اندازه را نگه دارند و این گونه نباشد که خدای ناکرده ماموران در دستگیری مجرم، خانواده او را مورد هتک قرار داده و یا هنگام دستگیری، با یک ناامنی در خیابان مردم عادی را مورد تعدی قرار دهند که این پذیرفته نیست. چرا که امنیت برای مردم است.

- اولویت‌های امنیتی نیروی انتظامی بر اساس نظرسنجی‌های مردم مشخص می‌شود، ارتباط و برخورد پلیس با شهروندان و حتی مجرمان بر اساس قانون تعیین می‌شود، چرا که قانون، یگانه وثیقه تنظیم‌کننده روابط پلیس و مردم است و قانون مدار رابطه ناجا با جامعه است که البته در هنگام اجرای قانون باید تدبیر، عقلانیت و درک صحیح از صحنه مورد نظر قرار گیرد و تندروی جایز نیست.

- اجرای درست قانون، عملی بسیار مهم است که نیازمند به اطلاع‌رسانی درست، آگاه‌سازی و اغنا جامعه دارد، یکی دیگر از اولویت‌های پلیس، روزآمدی است که این مسئله ضامن مقابله با جرایم جدید است. چرا که تهدیدات روزبه‌روز نو شده و همه مجرمان از دانش و ابزار جدید بهره‌مند هستند.

- نیروی انتظامی در بعد ایجاد امنیت به عنوان بازوی اصلی دستگاه قضا، وظیفه اصلی را بر عهده دارد، نیروی انتظامی یک رکن مهم در توسعه است؛ به گونه‌ای که اگر امنیت در برخی مناطق ایجاد نشود، امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

- در سال جاری شاهد آن هستیم که پایین‌ترین نرخ جرایم جنایی از اول انقلاب تاکنون رخ داده است، به نظر می‌رسد با توجه به آهنگ وقوع قتل، تا پایان سال شاهد رخداد 1700 قتل باشیم که بیش از نیمی از این قتل‌ها نیز بدون انگیزه قبلی بوده است و این در حالی است که 90 درصد آنها نیز کشف می‌شود و در جرایم دیگر همچون آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، سرقت مسلحانه و ... شاهد پایین‌ترین سطح هستیم.

- در بعد تصادفات در سال 84 با وجود 10 میلیون وسیله نقلیه، شاهد مرگ 28 هزار نفر بوده‌ایم. اما امسال عددی کمتر از 18 هزار کشته در تصادفات را تجربه خواهیم کرد و این در حالی است که عدد وسایل نقلیه به 25 میلیون رسیده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    148 2
    مُشک آن است که خود ببوید، نه آنکه فرمانده ناجا خودش بگوید: پلیس برای مردم و از خود مردم است!! اگه واقعن می خواید ببینید مردم چقدر قبولتون دارن مثل ظریف بیاین کامنتای مردمو پای حرفاتون و کاراتون بخونین تا خیلی چیزا دسستون بیاد.. هرچندکه کسی اصولا دنبال نظر مردم نیست!
    • بی نام FI ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      117 2
      آقای احمدی مقدم خیلی راحت می توانی نظر واقعی مردم را متوجه بشوی یک پیج در فیسبوک بساز تا نطرات را کاملا متوجه بشی و نیازی به تعبیر و تفسیر نظر هم نیست مستقیم متوجه خواهی شد .... البته شهامت انعکاس نظرات را هم داشته باش.......... در ضمن در سلیقه شخصی مردم دخالت نکنید
  • تورج A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    112 2
    آقای احمدی مقدم، به جای اینکه توجیه کنی یه خورده به اوضاع اسفناک پلیس برس. پلیس بجای اینکه منبع امنیت برای مردم باشه منشا ترس و ناامنی است.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    19 0
    مهم نیس کی حرف اول و آخرو میزنه لطفن بیشتر رو این زوم کنین که چطوری میخواین این حرفو بزنین