رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: طرح جرم سیاسی تعریف کاملی از این جرم ارائه نداده است

الهیار ملکشاهی می گوید طرح جرم سیاسی در اولویت کاری کمیسیون قضایی و حقوقی قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال تصویب شود.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره طرح جرم سیاسی که هم اکنون در این کمیسیون در دست بررسی است، گفت: تعریف جرم سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از آن سابقه نداشته است. تنها یکی از اصول قانون اساسی به این موضوع اشاره کرده است.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجلس برای تعریف دقیق از جرم سیاسی، ادامه داد: طرح جرم سیاسی یک موضوع جدیدی در سیستم قانون گذاری است. این واژه خیلی پر بحث است و اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه مطرح شده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط نمایندگان مجلس می خواهند تعریف حقوقی دقیقی از جرم سیاسی داشته باشند و این تعریف باید جامع و مانع باشد. جامع بودن طرح از این جهت مطرح شده است که باید تمام جرایم سیاسی را شامل شود و مانع بودن آن هم از این جهت است که غیر از جرایم سیاسی هیچ جرم دیگری را شامل نشود. این مرز خیلی حساس است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قطعا طرحی که هم اکنون در مجلس مطرح شده است مورد کار کارشناسی دقیق قرار خواهد گرفت و مجلس در جریان بررسی آن از نظرات کارشناسان خبره و دانشگاه و قضات استفاده خواهد کرد.

ملکشاهی تاکید کرد: هم اکنون طرح اولیه در کمیسیون قضایی مطرح شده است و بنده اعتقاد دارم طرحی که نهایتا در کمیسیون مصوب می​شود تفاوت بسیاری با طرح فعلی خواهد داشت.

وی همچنین درباره انتقادات مطرح شده به این طرح گفت: این طرح هم اکنون طرح اولیه است که ابتدا در کمیته داخلی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن اعضای کمیسیون و نمایندگان در صحن علنی، ایرادهای موجود را برطرف خواهند کرد. هم اکنون آنچه که بنده از طرح جرم سیاسی دیده ام تعریف کاملی نیست و باید این طرح به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره زمان پایان بررسی طرح جرم سیاسی در مجلس گفت: هم اکنون این طرح در اولویت کاری کمیسیون قضایی و حقوقی قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال تصویب شود.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    جالب است که بعداز 35 سال هننوز نتوانسته ایم جرم سیاسی را تعریف کنیم آیا باین دلیل نیست، که اگر جرم سیاسی درست تعریف شود دیگر مخالفان را نمی توان باین راحتی از سر راه برداشت