سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه ایران باتوجه به موقعیت جغرافیایی باید سهم خود را در توسعه جهانی ایفا کند گفت : به عنوان یک ملت فرهنگ مدار باید از این موقعیت جغرافیایی برای تسهیل و توسعه  ارتباط شمال و جنوب و شرق به غرب بیشتر گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: علیرغم این که حدود یک سوم مرزهای ایران دریایی است، هنوز دریا و دریانوردی برای مردم کمتر شناخته شده و ما نیز از ظرفیت عظیمی که دریا دارد به طور شایسته استفاده نکرده‌ایم.

 عباس آخوندی با بیان این‌که اهمیت دریانوردی در توسعه ملی ایران نقشی غیر قابل انکار دارد، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان باید در جهت روان‌سازی مبادلات حرکت کنیم.

 وی با بیان این‌که با توجه به جامعه جوانی که در اختیار داریم امیدواریم بتوانیم صنعت حمل و نقل دریایی را گسترش دهیم، افزود: استفاده از امکانات ساحلی و دریایی وظیفه ما محسوب می‌شود و در سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه باید به این موضوع توجه شود.

 آخوندی ادامه داد: باید امکانات لازم در پسکرانه‌ها ایجاد شود که هم صنایع برای تولید و صادرات ایجاد شوند و هم امکانات حمل و نقل ترکیبی و بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

 وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید به حمل و نقل ترکیبی توجه شود، گفت: این کار برای تسهیل‌سازی مبادلات است و در جلسه‌ای که با انجمن‌های حمل و نقل داشتیم آن‌ها از روان نبودن برخی از امور در حمل و نقل گلایه داشتند که باید در این زمینه فرآیندهایی در کشور مستقر شود تا فعالان و تاجران بتوانند کالا و مسافر را از طریق دریا و خاک ایران جابجا کنند.

 وی با تاکید بر این‌که سهم ما در حمل و نقل مسافری در دریا با توجه به ظرفیت‌ موجود کم است، گفت: زندگی بسیاری از مردم ساحل‌نشین در استان‌های جنوبی و شمالی به دریا بستگی دارد و من بر دوش خودم بار سنگینی احساس می‌کنم که بتوانم گام‌های مهمی در جهت بهبود در این حوزه و توسعه پایدار بردارم بنابر این باید فضایی فراهم شود تا مردم سرزمین ما و جهان امکان استفاده از منابع دریایی ایرانی را داشته باشند.

 آخوندی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری تمام نیروهای نظامی و دریایی برای رسیدن به اهداف مورد نظر گام برداریم و از آن‌ها سپاسگزارم که امنیت دریا و مرزها را حفظ می‌کنند. از نیروی دریایی سپاه و نیروی انتظامی نیز می‌خواهیم که به ما در بخش حمل و نقل دریایی و استفاده هر چه بیشتر از این حوزه کمک کنند تا رونق بیشتر را در این بخش شاهد باشیم.

وی افزود : با تاسیسات زیر بنایی و دانش روز دریا نوردی که داریم می توانیم نقش بیشتری در مبادلات تجاری ایفا کنیم.

 آخوندی توسعه حمل و نقل ترکیبی و بین المللی را از برنامه های وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد و گفت : با اتصال حمل ونقل دریایی به حمل ونقل ریلی، جاده ای و هوایی می توان جایگاه کشور را در ترانزیت کالا  ارتقاء داد.

وی توسعه شیلات و صنایع را برای تولید و صادرات از جمله  امکانات ساحلی و دریایی کشور بر شمرد و از نیروهای مسلح ، گمرک و نهادهای ذیربط خواست برای توسعه حمل و نقل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی را یاری کنند. وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل دریایی دعوت کرد.
در این مراسم همچنین دریانوردان نمونه ، پژوهشگران و فعالان برتر حوزه حمل و نقل دریایی معرفی و با اهدای لوح تجلیل شد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =