رفتار رای دهی ایرانیان در انتخابات یازدهم/ نقش جلیلی در افزایش آرای روحانی

کتاب «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» با عنوان فرعی «تحلیلی بر فضای انتخابات ریاست جمهوری و رفتار رای دهی ایرانیان» روانه بازارشده است.

به گزارش خبرآنلاین، «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» نوشته علی دارابی ضمن بررسی سه الگوی جامعه شناختی، روانشناختی سیاسی و نظریات هفتگانه برآمده از آنها درباره انتخابات، به تحلیل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چرایی رای آوری حجت الاسلام دکتر حسن روحانی می پردازد.

این کتاب همچنین نقش جریانات سیاسی، نخبگان، رسانه ملی و بیگانگان و نیز صنعت نظرسنجی در انتخابات و راستی آزمایی آنها در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته و بالاخره پدیده سونامی رای و تغییرات شگرف در رفتار شهروندان ایرانی در روزهای آخر انتخابات تبیین و تحلیل شده است.

کتاب جدید قائم مقام رسانه ملی در 8 فصل با عناوین «انتخابات و رفتار انتخاباتی در جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و انتخاب یازدهم، آرایش نیروها و جریان های سیاسی قبل از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، عملکرد جریان های سیاسی در انتخابات یازدهم، تحلیل جامعه شناختی چرایی پیروزی حسن روحانی، رسانه ها و انتخابات یازدهم، نقدی بر نظرسنجی های انتخاباتی در انتخابات یازدهم، نشانگان، پیام ها و درس های انتخابات یازدهم» تدوین شده است.

این کتاب، جامعه شناسی سیاسی انتخابات، رای زنان و مردان، میزان مشارکت سیاسی، نوع سیستم انتخاباتی و میزان رابطه آن با قدرت سیاسی در اشکال مختلف و بالاخره اطمینان و اعتماد مردم به هیات حاکمه را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

همچنین در این نوع از جامعه شناسی سیاسی دغدغه و نگرانی افراد، رفتار سیاسی و روانشناسانه نامزدهای انتخاباتی، صراحت و فقدان صراحت رای دهنده، اهداف شخصی وخصوصیات اخلاقی فرد از یکسو واز سوی دیگر رابطه فرد رای دهنده با جمع و جامعه، احزاب سیاسی و برنامه سیاسی، ایدئولوژی و اعتقادات دینی نیز مورد تحلیل قرارمی گیرد.

بنابراین گزارش در فصل ششم و در تبیین علل رای آوری حسن روحانی آمده است:

- نیاز جامعه به تغییر و تحولات اساسی و عدم وجود نامزدی از اصولگرایان که نمایندگی این گفتمان را داشته باشد، در حالی که روحانی گفتمان تدبیر، تغییر و اعتدال را سرلوحه خود قرار داده بود.

- نه به احمدی نژاد و آری به روحانی. همان معادله ای که در سال 84 صورت گرفت. اینکه احمدی نژاد محصول نه به هاشمی بود.

- ائتلاف سازمان یافته و گسترده هاشمی، خاتمی، ناطق نوری، سدحسن خمینی و عارف به نفع روحانی.

- نقش مهم جلیلی در افزایش آرای روحانی. جلیلی که فردی متین، نجیب و اخلاق گراست نماد گفتمان مقاومت در پرونده هسته ای بود و جریان حامی جلیلی، روحانی را نماد سازش معرفی می کردند. وقتی در مناظره ها، دو نماینده رهبری آقایان روحانی و ولایتی به شدت عملکرد جلیلی را زیر سوال بردند، مردم از ترس تشدید و استمرار تحریم ها که جلیلی را نماد آن می دانستند به رقیب او، روحانی رای دادند. کم نبودند کسانی که از ترس رای آوری جلیلی به روحانی رای دادند.

- بلوغ سیاسی و پختگی اصلاح طلبان و کارگزاران و اینکه دوران افراط و تفریط از نوع و جنس دوم خرداد 76 گذشته است و باید اعتدال را برگزید و راه رسیدن به اعتدال و پیروزی آن گفتمان ائتلاف همه است.»

همچنین در بخشی از کتاب که در پشت جلد آن نیز درج شده، می خوانیم: «در قرن بیستم به ویژه از 1960 میلادی دو موضوع عمده مشارکت سیاسی، انتخابات و رفتار انتخاباتی، محور مطالعات و پژوهش های صاحبنظران و تئوریسین های علوم سیاسی و جامعه شناسی قرار گرفته و زمینه ساز شکل گیری و پیدایش مکاتب سیاسی در این حوزه گردیده است؛ سه الگوی جامعه شناختی، روانشناختی سیاسی و اقتصاد سیاسی و 7 نظریه برآمده از آنها حاصل تلاش صاحبنظران برای پاسخ به دو پرسش اصلی بود: اول آنکه آیا اصولا مردم در انتخابات شرکت می کنند و رای می دهند؟ و دوم آنکه شهروندان به چه گروه های سیاسی یا نامزدهای انتخاباتی رای می دهند؟»

کتاب «جامعه شناسی انتخاب یازدهم» از سوی انتشارات همشهری در 120 صفحه با قیمت 4500 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    252 8
    اگه جلیلی نبود خیلیها تو انتخابات شرکت نمیکردند . فقط به خاطر اینکه جلیلی رای نیاورد شرکت افزایش یافت
    • عادل IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 41
      بسمه تعالی. درود بر جلیلی تکلیف مدار. تکلیف مداران تحت هر شرایطی پیروز هستند. هر چند گاهی ممکن است این پیروزی با موفقیت ظاهری همراه نباشد. امام خمینی (ره) به ما آموخت تحت هر شرایطی به تکلیف خود عمل کنیم و نتیجه را به خدا واگذار کنیم. و یک نکته: " دمو کراسی فقط یک راه حل است و همیشه راه حق نیست.". و شاهد این مدعا این جمله رسول الله صلی الله علیه و آله ( و یا چیزی قریب به این مضمون) خطاب به یکی از اصحاب:" اگر دیدی همه دنیا در یک سو و علی علیه السلام در سوی دیگر ایستاده اند بدان حق در آن سویی است که علی در آن ایستاده."
    • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      29 2
      جناب عادل؟!! جلیلی نماد افراط و عامل بدبختی مردم ایران بر اثر تحریمهای فلج کننده بود .ده بار با اشتون دیدار کرد وهر دفعه در نهایت ندونم کاری فقط حرفهای مناقشه برانگیزش را تکرار کرد. این که نشد دیپلماسی .
    • بی نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      17 5
      مردم.به اصلاحات ری دادند
  • كامران A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    10 2
    ازنويسنده قبلا كتاب رفتارانتخاباتى راخوانده ام كتاب علمى وارزنده اى بود مطالب اين كتاب هم حرفهاى تازه اى دارد
  • دکتر برق A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    56 7
    رای مردم به روحانی به خاطر رفتار درست خودش هم بود اینکه زیاد دروغ نمیگفت آدم دنیا دیده و اهل دیپلماسی و اینکه نیروهای با تجربه را میدان میداد و اطرافیانش آدم حسابی بودند :نهاوندیان نعمت زاده نوبخت
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    13 5
    کتابهای مهم و خوب فروش نمیرن اینروزا...اين که ديگه...
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    23 2
    من از آقاي جليلي بدم نميومد ولي اون خنده هاش در منظره ها باعث شد كه كلا از ايشون صرف نظر كنم (چون منو ياد خنده هاي احمدي نژاد مينداخت) و به نظرم مذاكرات 5 1 با ايران هم به خاطر اينگونه خنده ها بود كه هميشه بي نتيجه به پايان ميرسيد . سياستمداران بايد خيلي مواظب حركات و رفتار خود باشن
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    10 2
    آقای جلیلی انسان خوبی به نظر می رسه اما به درد پست های دولتی و مهم نمی خوره. نهایتا عضو هیأت امنای مسجدی جایی باشه خوبه