واحد مرکزی خبر

حزب کارگران کردستان ترکیه پ ک ک چهارشنبه از خانواده های کرد خواست تا به مدت یک هفته مدارس 

را برای درخواست آموزش به زبان مادری خود و حمایت از تظاهرات علیه دولت ترکیه تحریم کنند.
رهبری حزب کارگران کردستان ترکیه پ ک ک در بیانیه ای که در خبرگزاری کردی فرات منتشر شد اعلام کرد :« اهمیت دارد که همه ملت ما از تحریم یک هفته ای مدارس به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دوشنبه آینده حمایت کنند.»
این جنبش اعلام کرد:« خانواده ها نباید کودکان خود را به مدت یک هفته به مدرسه بفرستند .»
همه خانواده ها و فرزندان آنان باید در روز آغاز سال تحصیلی در برابر اداره های آموزش ملی با شعارهای « ما آموزش به زبان مادری خود را می خواهیم » تظاهرات کنند.
این درخواست درحالی مطرح می شود که پ ک ک دوشنبه اعلام کرد خروج نیروهای خود را از ترکیه متوقف کرده است .
پ پ ک از آنکارا به سبب اینکه به وعده های خود برای اصلاحات در چارچوب گفتگوهای صلحی که اواخر سال 2012 با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک برگزار شد، عمل نکرده است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول ، پ ک ک به ویژه اصلاحات قوانین کیفری و قوانین مربوط به انتخابات
و همچنین حق آموزش به زبان کردی و نوعی خودمختاری منطقه ای را درخواست می کند.
گفتگوهایی درباره اصلاح قانون اساسی که قرار است امکان اجرای برخی از اصلاحات مورد درخواست کردها را فراهم کرد امروز به سبب رقابت بین اکثریت و مخالفان با بن بست مواجه شده است .
پ ک ک همچنین چهارشنبه از کردها خواست تا از جنبش اعتراضات علیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که رژیم را در ماه ژوئن به لرزه در آمد و به تدریج در سپتامبر از سرگرفته شده است ، حمایت کنند.
پ ک ک اعلام کرد:« نبرد ملت برای دموکراسی در ترکیه و مبارزه ملت کرد برای آزادی و دموکراسی به زودی با هم متحد خواهند شد.»
این جنبش افزود:« این نبرد تا زمانی که دولت حزب عدالت و توسعه گام های مهمی به سمت دموکراسی سازی
و حل وفصل مسئله کردها بردارد ، ادامه خواهد یافت.»

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hd,f IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    27 20
    کردها ضرر میکنند که کسی غیر از اردوغان نخست وزیر باشد چون تنها در حزب عدالت و توسعه اراده برای حل مشکل کردها وجود دارد و بقیه ترکها اصلا کردها را به عنوان شهروند قبول ندارند و خمین ها در جریان صلح سنگ اندازی میکنند
  • لیونل مسی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    44 35
    پ ک ک غلط کرد با پژاک
    • بابک خرمدین IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      17 21
      پان ترک هم غلط کرد نظر داد زنده باد ایران
    • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      10 12
      من فارس ایرانی هستم.کردها در ترکیه ایرانید. ولی پان ترکها انیرانی اند
  • یک کرد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    45 44
    لعنت به پ ک ک که موجب عقب افتادگی کردهای ترکیه میشود
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      24 14
      خواهش می کنم شما خودت را کرد جا نزن،هر ملتی حق داره برای خودش تصمیم بگیره بیایید این را قبول کنیم پ ک ک و کردها چیز زیادی نمی خوان حقوق اولیه خودشون را می خوان
    • حامد A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      23 11
      برادر عزیز تجربه نشون میده که هر جا کردها بیشتر مورد توجه قرار گرفتن، پیشرفت بیشتری داشتن. الان کردستان عراق علیرغم اینکه بقیه عراق نا امنی بیداد میکنه، یکی از مناطق امنه که اتفاقا به سرعت در حال پیشرفته و چندین ساله که رشد بالای اقتصادی و حتی چند سال رشد بالای ده درصد داشته. در سوریه هم مناطق کردنشین از رمانی که به دست کردها افتاده، امنیت نسبتا بهتری نسبت به سایر مناطق داره. اون چیزی که باعث عقب ماندگی کردستان ترکیه شده، عدم توجه مسئولان دولتی به این مناطقه و همچنین نپذیرفتن حقوق کردها توسط اونهاست که هرچند وقت باعث بروز تنش و درگیری میشه.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      13 19
      این گروههای جنگ طلب کردها را سالها درگیر جنگ کرده اند و از تحصیل و پیشرفت و زندگی آسایش آمیز بازداشته اند و به نظر نمیرسد دستاورد چندانی هم برای کردها آورده باشند.
    • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      15 13
      اگر pkk نبود که سرنوشت کردها تا الان شده بود مثل سرنوشت یونانی های آناتولی!!!
    • بی نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      5 6
      لابد می خواستی تا الان به سرنوشت ارمنیهای اناتولی روبه رو شده باشن
    • بی نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      13 9
      اگر آشوری ها هم یک ارتش مثل اینها داشتند در ترکیه نابود نمی شدند
    • بی نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      14 9
      پس چرا نمیگید اینها از دشت قبچاق آمدند و سرزمین یونانیها و ارمنیها اشغال کردند. بابا بزرگترین شهر دنیا را در زمان خودش(کنستانتین پل)از یونانیها گرفته و آنان را کشته و از شهرشان بیرون کردند.
    • بی نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      7 6
      اهالی دشت قبچاق برگردند سرزمینشان.جا به اندازه کافی هست
    • بی نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      17 9
      بابا اینا خیلی پرون. از اون سر دنیا(صحرای گوبی) اومدن یه سرزمینی رو اشغال کردن.فکر می کنند واقعا برای خودشونه.
  • حامد A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    15 10
    در اصل خود دولت ترکیه مقصره که چون با مخالفت احزاب تندروی ملی گرا مواجه شده، حاضر نیست حتی یک قدم در جهت برآورده کردن حقوق کردها برداره. در حالی که پ.ک.ک حاضر شد اسلحه رو زمین بذاره و برای نشان دادن حسن نیت بخشی از نیروهاشو به اقلیم کردستان منتقل کرد. اما دولت ترکیه به جای اینکه به اصلاح قانون مشغول بشه، پادگان هاشو در جاهایی که کردها عقب نشینی کردن، تقویت کرد و مسئله بحرانی تر شد. هرچه قدر این مسئله دیرتر حل بشه، علیرغم اینکه ممکنه در کوتاه مدت کردها زیر فشار قرار بگیرن، اما در نهایت برای دنیا معلوم میشه که دولت ترکیه حتی حاضر به پذیرفتن حق تحصیل با زبان مادری هم نیست و فشار بر اونها بیشتر میشه. تجربه کردستان عراق و حالا هم سوریه نشون میده که به نفع خود دولته که موضوع رو زودتر حل کنه.
    • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      3 7
      آفرین حامد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    16 18
    ترور و آدم كشي ناجوانمردانه بي نهايت زشت است اما خواندن و نوشتن به زبان مادري حق تمام انسانها است چه كردهاي تركيه چه تركهاي و كردهاي ايران . كاش بجاي پ ك ك يك حزب با آبرو چنين درخواستي مي كرد.
    • حامد IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      22 11
      لطفا با اطلاعات نظر بدید و هر صحبتی رو چشم بسته قبول نکنید. این حزب به گفته شما بی آبرو الان چندین میلیون طرفدار بین کردها و علوی های ترکیه داره. حزب صلح و دموکراسی هم که نزدیک به پ.ک.ک هست علیرغم محدودیتها و بازداشتهایی که علیه اون انجام میشه، الان 30 کرسی در مجلس ترکیه داره و این بدون محاسبه نماینده های مستقل کرد هست. هر ساله در مناسبتهایی مانند نوروز و روز جهانی کارگر هزاران نفر با پرچم پ.ک.ک به خیابانها میریزن که نشان از محبوبیت بالای این حزبه. مگه میشه یک گروه تروریستی این قدر محبوب باشه!؟ ضمنا پ.ک.ک مثل القاعده و طالبان نیست که دست به بمب گذاری و ترور علیه غیرنظامی ها بزنه و مساجد رو منفجر کنه. اونها فقط با نظامی هایی درگیر میشن که به بهانه اصلاح روستهای کردنشین رو تخریب میکنن و ...
  • رضا IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    11 24
    انشاالله در ترکیه با عملکرد اردوغان جنگ داخلی راه بیفته تا بفهمه دخالت در امور دیگر کشورها یعنی چه. اردوغان هزار چهره یک روز با مسلمانهاست و روز دیگر با امریکا و اسراییل
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    28 13
    باعث عقب افتادگی کردها حکومت های ظالمی هستند که سالیان سال حقوق اولیه کردها رو به رسمیت نمی شناسن . نه پ ک ک که هدفش گرفتن حق کردهاست
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    10 16
    پ پ ک و پژاک از سوی برخی دولت های خارجی مخصوصا آمریکا حمایت می شود. بازیچه اینو اون هستن تاریخ مصرف شون یه روز تموم میشه .
  • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    8 20
    با آرزوی بازگشت کردستان سوریه و کردستان ترکیه به ایران(مام وطن)
  • بی نام IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    7 9
    زنده باد ایران و ایرانی مرگ بر جنایت کاران اشغالگر
  • بی نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    18 16
    ملا مصطفی بارزانی:هرجا کرد هست آونجا ایرانه
    • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      17 8
      پان ترک لطفا نظر نده
    • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      11 8
      منفیا برای پان ترکهاس. از چی میسوزید آب بدم خدمتتون
  • به حامد A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    5 20
    آقا حامد کدوم پیشرفت لخت شدن زنا وسرمایه گذاری اسرائیی ها و میدان دادن زودگذر آمریکائییها و وعده های دروغین برای چپاول بهتر در آینده منظورتون متاسفانه غرب و آمریکاییها سالیان دور که به ساده بودن کردها پی برده و می خواهن به بهانه آزادی اول کشورها را تجزیه بعد سواری بگیرن کردهاییییییییییییییییییییییییییییی محترم بیدارشییییییییییییییییییییییین بیدار
    • حامد IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      16 4
      لطفا ادب رو رعایت کنید حتی اگه با نظر کسی شدیدا مخالف باشید. من حرفهایی که درباره پیشرفت اقلیم کردستان زدم، با آمارهای جهانی بوده، البته اگه شما هم مثل بعضیا نباشید که آمارهای جهانی رو دروغ میدونستن! درباره اون تهمتهایی هم که زدید باید بگم اتفاقا کردها تو خیلی از مسائل آدمهای معتقدی هستن. مثلا توی ماه رمضان بیشتر از مناطق دیگه روزه میگیرن. کمتر دورغ میگن و حتی خیلی ها سود بانکی پولهاشون رو ربا میدونن و حاضر به گرفتن اون نیستن! ضمنا خیلی از سیاستمدارهای کردستان عراق طرفدار تجزیه نیستن، درحالی که خودمختاری رو حق خودشون میدونن. اونها سعی میکنن که طبق منافع خودشون سعی کنن که با همه کشورها رابطه خوبی داشته باشن و باید قبول کنیم که اصول سیاست خارجی کشورها با هم فرق داره.
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    12 8
    پ ک ک درست در وضعیت دهه 70 حزب دموکرات کردستان عراق قرار دارد.سحر نزدیک است
  • هه ژیر A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    19 3
    واقعا از منتشر نشدن کامنتم برای خبرآنلاین متاسفم! شما هم با اونهایی که نمیزارین ما به زبان مادری درس بخونیم فرقی ندارین.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    12 2
    منم با هه ژیر موافقم ما هم که میگیم میخواهیم به زبان ترکی طبق اصول5 1 و19 مدرسه داشته باشیم تا حرف میزنیم میگن پان ترکید ولی خودشو ن هر کاری کنن به پای وطندوستی نوشته میشه پان فارسها
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 14
    یادتون رفته پژاک چقدر از مردم ایران و آذربایجان رو به خاک و خون کشیده. چی شده بعضی ها طرفدار تروریست شدن. نمی تونید به پیشرفت ترکیه برسید و توی پرداخت یارانه موندین چرا به زمین و زمان فحش می دین
  • هه ژیر هوشیاری A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    12 2
    کامنت قبلی من این بود: کاش ما کردها هم می توانستیم در مدارس به زبان مادری بخوانیم و بنویسیم!
  • حمید IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    6 5
    دوستان این دولت ترکیه همون وارث امپراتوری جنایتکار عثمانیه که تو پرونده سنگین خودش تجاوز و غارت شهرهای ایران، یونان و شرق اروپا رو داره. علاوه بر اون نسل کشی ارامنه رو تمام دنیا محکوم کردن. حالا جالبه که ژست روشنفکری و مدافع حقوق بشر به خودش می گیره.
  • یک مسلمان IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    2 1
    به نظر من مسلمانها چه شیعه چه سنی چه ترک کرد عرب فارس و غیره باید با یکدیگر متحد باشن و بازیچه نشوند و دولتهای اسلامی هم باید حقوق همه شهروندان مسلمان خود را رعایت کنند حق تحصیل به زبان مادری حق همه انسانهاست در ضمن این ارامنه بودند که ترکهای قفقاز ایران و ترکیه را نسل کشی کردند و اقدام دولت ترکیه هم در پاسخ به انها بود ولی ارامنه لابی قوی و متحدان قوی مثل روسیه و فرانسه دارند و ما مسلمانان نباید اجازه دهیم خاکهایمان در اشعال عیر مسلمانان باشد مثل فلسطین و قره باغ عزیز در صمن اگر به فرض حرف شما درباره مهاجرت ترکان را بپذیریم خود ایرانیها هم مهاجرانی از سیبری هستن به امید پیشرفت وعزت مسلمانان جهان