خروج نام منافقین از لیست گرو‌ه‌های تروریستی محصول عملکرد داخلی است ؟

خرج نام گروهک منافقین از لیست گروه‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا موجب شگفتی شد زیرا این گروهک تروریستی به لحاظ فعالیت خود در ابتدای انقلاب موجب کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد و در نزد افکار عمومی بسیار منفور می‌باشد اما این اقدام حیرت‌آور اروپا به اعتقاد برخی از فعالان سیاسی محصول عملکرد دولت نهم و دیپلماسی ضعیف احمدی‌نژاد است تا بدین‌ ترتیب دولت‌های اروپایی بتوانند به «تهران» فشار مضاعفی را وارد نمایند و این مسأله‌ای بود که سیدمحمد خاتمی نیز به آن اشاره کرد. رئیس دولت اصلاحات در جمع خانواده شهدا خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی را محصول عملکرد دولت نهم دانست. بعد از بیان این سخنان از سوی سیدمحمد خاتمی بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به آن واکنش نشان دادند و برخی آن را نادرست و عده‌ای دیگر آن را تأیید کردند. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که فعالیت این گروه برای خروج نامشان از لیست گروه‌های تروریستی منحصر به این زمان نبوده است گو اینکه این گروهک تروریستی از طریق لابی‌های متعدد و رایزنی‌ با سیاستمداران و مخالفان جمهوری اسلامی همواره تلاش می‌کرد که نام خود را از لیست گروه‌های تروریستی حذف کنند اما این تلاش‌ها در دولت اصلاحات ناکام ماند اما در این مقطع زمانی پس از پایان عصر تنش‌زدایی دولت خاتمی و اتخاذ سیاست تهاجمی از سوی دولت احمدی‌نژاد این گروهک تروریستی موفق شد که نامش را از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کند البته در مقابل چنین تفکری بسیاری از کارشناسان معتقدند که خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی ربطی به عملکرد دولت نهم ندارد و این مسأله از رویکرد سیاسی اتحادیه اروپا به مسأله حقوق بشر نشأت می‌گیرد چرا که گروهک تروریستی که به لحاظ عملکرد منفور ایرانیان می‌باشد به راحتی از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج می‌شود. 

تذبذب اتحادیه اروپا
عماد افروغ استاد دانشگاه خروج گروهک منافقین از لیست گروه‌های تروریستی را نه ناشی از عملکرد دولت نهم بلکه ناشی از تذبذب اتحادیه اروپا دانست و به خبرآنلاین گفت: این مسأله ربطی به دولت ندارد چرا که اگر اروپایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستند باید بدانند که توجه به حقوق بشر یک اصل مبنایی است و نه یک اصل اقتضایی.

وی در ادامه افزود: اروپایی‌ها اگر حقوق بشر را محترم می‌دانند باید سازمان منافقین را یک گروه تروریستی معرفی کنند نه اینکه این مسأله را با توجه به مواضع دیپلماتیک خود با ایران مورد بررسی قرار دهند. نماینده مجلس هفتم اظهار داشت: اگر اتحادیه اروپا اسم این گروهک را با توجه به سیاست داخلی ایران از لیست گروه‌های تروریستی حذف کرده باشد تزلزل در تصمیم‌گیری را در این اتحادیه ثابت می‌کند.

وی افزود: البته رایزنی می‌تواند ما را در تحقق اهدافمان یاری کند اما با این حال اقدام اتحادیه اروپا برای خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی هیچ توجیهی‌ ندارد. 

محصول گفتمان تنش‌زا
آذر منصوری معاون دبیر کل حزب مشارکت با تأکید بر اینکه خروج نام گروهک منافقین از لیست گروه‌های تروریستی محصول گفتمان تنش‌زای دولت نهم است به خبرآنلاین گفت: به نظر من اگر مسئولین در طول سه سال گذشته از گفتمان مناسب و مثبتی در مواجه با جهان بهره می‌گرفتند امروز شاهد خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی نبودیم.

وی در ادامه افزود: در زمان خاتمی گروهک منافقین همچنان در لیست گروه‌های تروریستی باقی ماند و این کار محصول عملکرد دولت خاتمی با بهره‌گیری از گفتمان مناسب دیپلماتیک بود. عضو شورای مرکزی حزب مشارکت تصریح کرد: متأسفانه دولت نهم با رویکرد نامناسب در مواضع دیپلماتیک آسیب جدی را به کشور وارد کرد و موجب شد که گروهکی با پیشینه کاملاً‌ مشخص از لیست گروه‌های تروریستی خارج شود. معاون سیاسی حزب مشارکت اظهار داشت: دولت‌ها برای تحقق دموکراسی باید از رفتارهای تنش‌زا خودداری کنند و بیهوده به منازعات درونی دامن نزنند نه اینکه با رفتارهای تهاجمی موجب شوند که اتحادیه اروپا چنین اقدامی را انجام دهد. 

ربطی به دولت نهم ندارد
سید کمال‌الدین سجادی خروج سازمان منافقین از لیست گرو‌ه‌های تروریستی اتحادیه اروپا را اقدامی در جهت فشار به ایران دانست و به خبرآنلاین گفت: خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی ربطی به دولت نهم ندارد و اتحادیه اروپا برای فشار به ایران این اقدام را انجام داده است. وی در ادامه افزود: این سازمان تروریستی از ابتدا با فعالان سیاسی اروپایی در ارتباط بود و همواره تلاش می‌کرد که نام خود را از لیست خارج کند. دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان اظهار داشت: خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا در واقع چهره واقعی اروپا را نشان داد که تا چه حد حقوق بشر برای آنها یک بازی سیاسی است. سجادی در ادامه افزود: اتحادیه اروپا نشان داد که هر وقت منافعش اقتضا کند از یک گروه تروریستی حمایت می‌کند و در اصل حامی تروریسم هستند اما گاهی می‌خواهند شعار مبارزه با تروریسم را سر بدهند. 

محصول عملکرد دولت نهم
محمد کیانوش‌راد سخنان محمد خاتمی را مبنی بر اینکه خروج نام منافقین از لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا محصول عملکرد دولت نهم است به خبرآنلاین گفت: آقای خاتمی به درستی به نکته مهمی اشاره کردند چرا که عملکرد دولت نهم موجب شد که منافقین از لیست گروه‌های تروریستی خارج شوند و در عین حال کشور متحمل هزینه‌های سنگین شود. وی در ادامه افزود: اگر دولت نهم در سیاست خارجی خود منفعلانه رفتار نمی‌کرد و به بیان شعارهای احساسی و غیرواقعی بسنده نمی‌نمود به راحتی می‌توانستیم حقوق به حق خود را پی‌گیری کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اظهار داشت: امروز دولت آمریکا برای گسترش هژمونی خود به دنبال رفتارهای حقوق بشری می‌باشد و دولت نهم می‌تواند از این فضا بهترین سود را ببرد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم تصریح کرد: دولت خاتمی با درنظر گرفتن عزت حکمت، مصلحت توانست تیغ اروپایی‌ها را علیه ایران کند نماید و از رفتار تهدید‌آمیز علیه ایران دوری کند و در این فضا بود که عرصه بر منافقین تنگ شد اما همزمان با فعالیت افراطیون در داخل، منافقین از آزادی عمل بیشتری برخوردار شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =