هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی شنبه شب به کار خود پایان می‌دهد که فیلم‌هایی از بریتانیا، ژاپن و ایالات متحده بیشترین بخت را برای دریافت جایزه شیر طلایی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استفن فریرز کارگردان بریتانیایی در این دوره جشنواره ونیز با تراژدی/کمدی جذاب «فیلومنا» خیلی‌ها را ونیز به وجد آورد.

فیلم او داستان واقعی مادری است که می‌خواهد پسرش را که سال‌ها پیش راهبه‌ها در ایرلند از او گرفته‌اند، پیدا کند.

«فیومنا» با بازی جودی دنچ به نقش فیلومنا و استیو کوگان بازیگر نقش‌های کمدی در نقش خبرنگار سابق بی‌بی‌سی که به کمک او می‌آید، یکی از رازهای تلخ کلیسا را در مرکز توجه قرار می‌دهد. فریرز در لیدو به شوخی گفت پاپ فرانسیس باید این فیلم را ببیند.

«فیلومنا» در صدر فهرست فیلم‌های منتخب بخش مسابقه بین‌الملل از نگاه منتقدان بین‌المللی است، اما هنوز مشخص نیست داوران این بخش - که امسال ریاست آن‌ها را برناردو برتولوچی استاد سینمایی ایتالیایی به عهده دارد - هم چنین نظری داشته باشند.

هایائو میازاکی انیماتور ژاپنی برنده اسکار هم با ««باد، شدید می‌وزد» منتقدان و تماشاگران جشنواره ونیز را تحت تاثیر قرار داد.

فیلم او درباره پسری است که آرزو دارد هواپیما طراحی کند. فیلم میازاکی تا حدی از روی زندگی جیرو هوریکوشی، طراح هواپیماهای جنگنده زیرو (ای6ام میتسوبیشی) ساخته شده که در جنگ جهانی دوم از آن‌ها استفاده شد.

میازاکی در جریان برگزاری جشنواره ونیز اعلام کرد که داستان بسیار خلاق او درباره زندگی در ژاپن بین جنگ جهانی دوم آخرین فیلم بلند داستانی او خواهد بود.

کارگردان 72 ساله در توکیو گفت: «در گذشته به دفعات گفته بودم که کنار می‌کشم. این بار کاملا قضیه جدی است.»

او افزود برای این نوع مهارت و کار فیزیکی که برای انجام پروژه‌های تجاری بزرگ، ضروری است، دیگر خیلی پیر شده است.

«حرکت‌های شبانه» ساخته کلی رایکارت نویسنده و کارگردان آمریکایی هم در ونیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت. داستان درباره سه جوان رادیکال طرفدار حفظ محیط زیست است که نقشه می‌کشند یک سد هیدروالکتریک را منفجر کنند، در حالی که برای پیامدهای این کار آماده نیستند.

این فیلم با بازی جسی آیزنبرگ ستاره نامزد اسکار برای فیلم «شبکه اجتماعی»، نه از اقدام این فعالان محیط زیست دفاع می‌کند و نه کار آن‌ها را محکوم می‌کند. البته رایکارت مجبور شد این اتهامات را که فیلم او برای بمب‌گذاران حکم یک کتاب راهنما دارد، رد کند.

امسال گروهی از ستاره‌های هالیوود مانند جرج کلونی، ساندرا بولاک، نیکلاس کیج و اسکارلت جوهانسن با قایق خود را به لیدو رساندند تا در کنار تعدادی فیلمسازان مولف از سراسر دنیا در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز شرکت کنند.

در مجموع 20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند.

یکی از این فیلم‌ها، فیلم آمریکایی «فرزند خدا» ساخته جیمز فرانکو بود. این فیلم با اقتباس از رمانی کوتاه نوشته کورمک مکارتی ساخته شده و درباره یک فرد رانده‌شده از اجتماع است که تنهایی او را وامی‌دارد در یک غار زندگی کند و زنان را به قتل برساند.

اسکات هیز بازیگر آمریکایی - که برای بازی در این نقش سه ماه خود را از اجتماع جدا کرد و در غارها خوابید - بخت اصلی دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد است. او با تصویری که در «فرزند خدا» از جنون و فقدان ارائه داده تماشاگران را شگفت‌زده کرد.    

تماشاگران همچنین تحت تاثیر نقش‌آفرینی نیکلاس کیج در فیلم آمریکایی «جو» به کارگردانی جوزف گوردون گرین قرار گرفتند.

او در این فیلم نقش جو، تبهکار سابق را بازی می‌کند که امیدوار است با نجات دادن یک پسر نوجوان از دست پدر بی‌کار، خشن و الکلی‌اش، از بار گناهان خود در گذشته بکاهد.

منتقدان گفتند فیلم بسیار کند «سگ‌های پوشالی» به کارگردانی تسای مینگ-لیانگ که خیلی از تماشاگران را خسته کرد، شانس چندانی برای دریافت جایزه برتر جشنواره ونیز ندارد.

این فیلم که تولید مشترک تایوان و فرانسه و تنها فیلم چینی‌زبان بخش مسابقه بین‌الملل است، داستان خانواده‌ای بی‌خانمان است که در تایپه معاصر در حاشیه اجتماع زندگی می‌کنند.

«سگ‌های پوشالی» پنجشنبه در لیدو روی پرده رفت و با نماهای بسیار طولانی و خواب‌آور که با کمترین اتفاق همراه بودند، خیلی‌ها را از پا درآورد.

مینگ-لیانگ به خبرنگاران گفت: «علاقه ندارم برای تماشاگرانی که نمی‌توانند صبر کنند تا کند بودن من را درک کنند، فیلم بسازم.»

تعدادی از منتقدان اعتقاد دارند با توجه به احتمال دخالت مجدد آمریکا در مسائل خاورمیانه، شاید داوران بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم آمریکایی «معلوم نامعلوم: زندگی و دوران دانلد رامسفلد» ساخته ارول موریس که یک مصاحبه با وزیر دفاع سابق آمریکاست، جایزه بدهند.

این فیلم که چهارشنبه پیش در ونیز پخش شد، رامسفلد را درمورد تصمیماتی که در نهایت باعث حمله به عراق شد، تحت فشار قرار می‌دهد، اما او در نهایت ثابت می‌کند فردی اهل مجادله و غیر قابل اعتماد است.

از شروع جشنواره ونیز از 28 اوت (6 شهریور)، ده‌ها فیلم دیگر هم در لیدو نمایش داده شد که یکی از آن‌ها «زیر پوست» به کارگردانی جاناتان گلیزر کارگردان بریتانیایی بود، فیلمی که خیلی‌ها منتظر دیدن آن بودند، اما این فیلم با بازی جوهانسن به نقش یک موجود بیگانه آدم‌خوار که رد قربانی‌های خود را در اسکاتلند می‌گیرد، خیلی از منتقدان را دلسرد کرد.

آندرا آرنولد کارگردان بریتانیایی، مارتینا گدک بازیگر آلمانی و کری فیشر بازیگر آمریکایی از همکاران برتولوچی در هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند.   

خبرگزاری فرانسه / 7 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =