۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳

فیلم آمریکایی «جو» به کارگردانی جوزف گوردون گرین اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمدی عجیب و غریب و کم‌هزینه «Prince Avalanche» به کارگردانی جوزف گوردون گرین اواخر پارسال اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ساندنس روی پرده رفت و کمی بعد جایزه بهترین کارگردان را از جشنواره فیلم برلین برای او به همراه آورد.

اکنون به فاصله تنها چند ماه تازه‌ترین ساخته او «جو» (Joe) با بازی نیکلاس کیج روز جمعه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت و پس از این هم در جشنواره تورنتو نمایش داده می‌شود.     

فیلمنامه «جو» را گری هاوکینز از روی رمانی به همین نام (1991) نوشته لری براون نویسنده فقید نوشته است.

فیلم جدید گوردون گرین بازگشت به ریشه‌های او به عنوان یک فیلمساز مستقل و فیلمی متفاوت با کمدی‌های استودیویی پرهزینه مثل «قطار سریع‌السیر آناناس» و «عالیجناب» است که او در چند سال اخیر ساخته است.

«جو» ترکیبی از رفاقت، خشونت و رستگاری در جنگل‌های جنوب آمریکاست.

نیکلاس کیج در جشنواره ونیز
نیکلاس کیج

کیج در این فیلم نقش جو، تبهکار سابق و رئیس گروهی کارگر یک کارخانه چوب‌بری را بازی می‌کند که کاری می‌کنند درخت‌های سالم از بین بروند و قابل قطع کردن شوند. جو پسری آواره با بازی تای شریدان را زیر بال و پر خود می‌گیرد و به مرور رابطه پدر و فرزندی بین این دو شکل می‌گیرد.

جاستین چانگ منتقد ورایتی، کیج را به خاطر «نقش‌آفرینی بسیار عالی» و «تصویری که از یک مرد زخم‌خورده ارائه می‌دهد» مورد تحسین قرار داد. هرچند به اعتقاد او خود فیلم به لحاظ «قوت روایی یا حس شگفت‌زدگی» خیلی غنی نیست.

دیوید رونی هم در هالیوود ریپورتر نوشت: «هرچند خشونت و وحشت جوشان «جو» قانع‌کننده است، اما فیلم برای بسیاری از تماشاگران کاملا توان‌فرساست.»

خیلی‌ها هم «جو» را با فیلم «ماد» به کارگردانی جف نیکولز مقایسه کردند که شریدان در آن نیز بازی کرده است، فیلمی که در نهایت شگفتی امسال یکی از فیلم‌های موفق در گیشه‌های فروش بود.    

کیج سال 1996 برای فیلم «ترک لاس وگاس» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. شریدان در فیلم «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک هم بازی کرده است.

روز جمعه همچنین فیلم آلمانی «همسر افسر پلیس» (The Police Officer's Wife) ساخته فیلیپ گرونینگ در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت.

این فیلم که به خشونت خانوادگی می‌پردازد و درمورد خانواده‌ای جوان در شهری کوچک است، مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از اولین فیلم‌های محبوب جشنواره ونیز امسال برای دریافت جایزه شیر طلایی یاد شد.

گرونینگ در نشست مطبوعاتی «همسر افسر پلیس» گفت: «هر زندگی خشن بخش‌های نرمالی دارد که می‌تواند برای اطرافیان گیج‌کننده باشد.»

فیلم «جو»
نیکلاس کیج و تای شریدان در صحنه‌ای از فیلم «جو»

پنجشنبه پیش نیز در دومین روز برگزاری جشنواره ونیز فیلم‌ «کوره‌راه‌ها» (Tracks) به کارگردانی جان کوران تولید مشترک بریتانیا-استرالیا اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز پخش شد.

میا واسیکووسکا («آلیس در سرزمین عجایب») در این فیلم نقش رابین دیویدسن را بازی می‌کند که در 1977 حدود 1700 مایل از صحرای استرالیا را در 9 ماه همراه سگش و چند شتر طی کرد. همراه او در این سفر ریک اسمولان (با بازی آدام درایر) عکاس مجله نشنان جئوگرافیک بود.

کوارون این فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته ماریون نلسن که بر مبنای کتاب دیویدسن نوشته شده، ساخته است. کتاب دیویدسن درباره ماجراجویی‌های او یکی از قصه‌های نمادین استرالیای مدرن است و در مدارس این کشور تدریس می‌شود. بیشتر نقدهای نوشته‌شده بر «کوره‌راه‌ها» مثبت بود.

امیل شرمن تهیه‌کننده این فیلم و همکارش ایان کانینگ برای فیلم «گفتار پادشاه» برنده اسکار بهترین فیلم شدند. «کوره‌راه‌ها» به زودی در جشنواره‌های فیلم تلوراید و تورنتو هم نمایش داده می‌شود.

پنجشنبه همچنین فیلم «Via Castellana Bandiera» ساخته اما دانته تولید مشترک ایتالیا، سوییس و فرانسه در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایش درآمد. این فیلم درباره دو زن لجوج است که در دوئلی خاموش رودرروی هم قرار می‌گیرند.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند. برناردو برتولوچی فیلمساز کهنه‌کار ایتالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

لس آنجلس تایمز / 30 اوت / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =