۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
شیمی سخت بود، سخت‌تر شد

پس از 13 سال، پژوهشگران شواهد جدیدی از وجود عنصر 115 جدول تناوبی بدست آورده‌اند. آیا این نتایج برای پذیرش رسمی وجود آنانپنتیوم و دادن یک نام جدید به آن کفایت خواهد کرد؟

مجید جویا: در انتهای پایین-راست جدول تناوبی عناصر، چند مربع خالی وجود دارند که عموما به رنگ خاکستری نشان داده می‌شوند. اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC)، این مربع‌های خالی را کنار هم قرار داده تا جدول تناوبی یکپارچه به نظر برسد. این جاهای خالی برای عناصری است که هنوز وجود آنها برای IUPAC به اثبات نرسیده است. حالا یک سری آزمایش تازه، به کمک اثبات کشف یکی از این عناصر آمده است.

شرح عکس: نمایی از جدول تناوبی عناصر بر اساس آرایش الکترون‌های مواد
جدول تناوبی

به گزارش پاپ ساینس، گروهی بین‌المللی‌ از فیزیکدانان، عنصر جدیدی با 115 پروتون را در شتاب دهنده GSI در آلمان سنتز کرده و آن را موقتا آنانپنتیوم (که به لاتین 5-1-1 به علاوه پسوند "یوم" است) نامیده‌اند. این نخستین بار نیست که یک گروه پژوهشی عنصر جدیدی را می‌سازد! یک گروه از دانشمندان روس و آمریکایی اولین بار آنانپنتیوم را در سال 2000/1379 ساختند و مقاله آن هم در سال 2006/1385 چاپ شد. ولی در آن زمان، IUPAC شواهد را برای تایید رسمی وجود این عنصر؛ یا نام گذاری آن؛ کافی ندانست. پژوهش اخیر در GSI گامی دیگر به سمت تایید رسمی است.

اما چرا به جای این‌که بگوییم دانشمندان این عنصر جدید را یافته‌اند، می‌گوییم که دانشمندان آنانپنتیوم را "سنتز کردند" یا "ساختند"؟ همانند عناصر فوق سنگین دیگر، آنانپنتیوم تنها وقتی می‌تواند وجود داشته باشد که آزمایش‌هایی برای ساخت آن انجام شود. این یک عنصر کاملا سنتزی است. شما همچنین نمی‌توانید در هر آزمایشگاهی آن را تولید کنید . تولید عناصر سنگین‌تر از اورانیوم (که سنگین‌ترین عنصری است که در طبیعت و زمین یافت می شود و دارای 92 پروتون است) نیاز به واکنش‌های همجوشی، راکتورهای هسته‌ای یا یک فرایند شیمیایی بسیار خاص دیگر دارد. قبل از آنانپنتیوم، شتاب دهنده GSI شش عنصر سنتزی دیگر را تولید کرده بود که پروتون‌های بیشتری نسبت به اورانیوم دارند.

برای ساختن آنانپنتیوم، این گروه از فیزیک‌دانان GSI یک نوار باریک از آمریکیوم (یک عنصر دیگر سنتز شده دارای 95 پروتون) را با یون‌های کلسیم (که 20 پروتون دارد) بمباران کردند. بمباران منجر به همجوشی هسته اتم‌های آمریکیوم با هسته اتم‌های کلسیم شد و یک هسته تنهای دارای 115 پروتون تولید کرد. همانند همه عناصر فوق سنگین و سنتزی، آنانپنتیوم نیز به سرعت متلاشی می‌شود. اتم‌های آنانپنتیوم که محققان در سال 2006/1385 معرفی کردند، تنها 30 تا 80 هزارم ثانیه دوام آورده بودند.

طبق اعلام دانشگاه لاند سوئد، اعضای IUPAC این مدرک جدید را برای صحت کار سال 2006/1385 بررسی کرده، و تصمیم می‌گیرند که آیا این امر برای تایید رسمی وجود عنصر آنانپنتیوم کفایت می‌کند یا خیر. پژوهش اخیر توسط محققان دانشگاه لاند انجام شده است.

به باور مسئولین آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور امریکا، کار بر روی عناصر سنتزی علاوه بر اثبات نظریه‌های جالب شیمی، به محققان کمک می‌کند تا بر دانسته‌های خود در مورد فرایند همجوشی هسته‌ای بیفزایند. ولی حتی در پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آینده هم نخواهید توانست این عنصر را ببینید. دانشمندان تاکنون تنها توانسته‌اند برای عناصر مصنوعی دارای کمتر از 100 پروتون، کاربرد عملی بیابند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهه ی 60 A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    52 12
    والا با این دانشگاهها و استادان دانشگاهها و کیلویی نمره گرفتن های دانشجوی های دهه 70، دیگه هیچی سخت نیست! سه سوته مدرک انیشتنگ رو میدن!!!
    • دبیر سرویس دانش CA ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      8 0
      تلفظ درست نام پیشنهادی عنصر 115 به شکل زیر است اون-اون-پنتیوم به معنی 1 - 1 - 5 یا 115
  • فوق لیسانس شیمی A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    50 13
    شیمی شیرین بود شیرین تر شد :)))
  • فیزیک دان IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 30
    این شیمی نیست، فیزیک است. عنوان عوض شود !
    • سعید A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      17 1
      راس میگه بنده خدا، تو کدوم فرآیند شیمیایی دیدین این عناصر رو راه بدن؟؟ فقط تو فیزیک هسته‌ای باهاشون بازی می‌کنن
  • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    17 66
    حالم از شیمی بهم میخوره...................
    • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      63 6
      شیمی هم حالش از تو بهم میخوره
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    45 9
    شیمی عشق است سخت نیست
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    71 3
    آلمانی ها کجایند و ما کجا! در آزمایشگاه های شیمی دانشگاه های ما هنوز بزرگترین مشکل دانشجویان نداشتن هیتر، مگنت استیرر، بالن، بشر و اینجور چیزهای پیش پا افتاده است!!!! شاید زیاد به شیمی ربط نداشته باشه ولی "هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم"
    • hanie A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      0 0
      وااا من كه سوم راهنماييم به اندازه كافي توي مدرسمون بشر و بالن و توري و... هست تازه بااين كه توي منطقه محروم يعني زاهدان هستيم ولي قبول دارم خيلي داريم عقب ميافتيم
  • بی نام EU ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 16
    یه نفر که چهرش الل خارجی داشت امسال سر کنکور برا خوش شانسی خروس اورده بود نمی دونم چه سری داشت که مسئولین هم بهش گیر نمی دادن سر جریان خروس بازی ... وقت پاسخگویی به شیمی و فیزیک نشد
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    8 27
    موازنه کردن و معادلات شیمی معدنی سخت بود به نظر من و شیمی الی چیزی نداره اگه بفهمیش خیلی راحته
    • hanie A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      0 0
      اصلامن كه سال اول موازنه كنيدو ياد گرفتم الان كه سوم راهنماييم هيچي يادم ني
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    32 6
    من یک دانشمند شیمی هستم که تو این مملکت دهنم آسفالت شده
    • غضنفر A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      12 2
      بابا دانش مند مند مند...
    • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
      4 3
      خالی بند!!!
    • پروفسور IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
      0 0
      اااااااا مگه ایرانی رو دسته کم گرفتین؟؟؟؟؟؟ فقط بودجه ندارن ... شتاب دهنده اتمی لازم داره...