گروهی از محققان ژاپنی ادعا کرده‌اندعنصر 113 را کشف کرده‌اند. اگرچه این ادعا هنوز باید توسط آیوپاک بازبینی و تایید شود، اما در صورت تایید این نخستین باری است که گروهی از آسیا موفق به کشف یک عنصر شیمیایی شده است.

محمود حاج زمان: محققان ژاپنی ادعا کردند شواهد قطعی مبنی بر کشف عنصر 113 را به دست آورده‌اند، عنصری فوق سنگین و بسیار ناپایدار که در ردیف پایین جدول تناوبی قرار می‌گیرد. اگرچه این موضوع هنوز توسط اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) که جدول و نام عناصر را تنظیم می‌کند بازبینی نشده، اما اگر آیوپاک این کشف را تایید کند، این محققان می‌توانند اولین گروهی از آسیا باشند که اقدام به کشف و نام‌گذاری یکی از اتم‌های طبیعت می‌کنند.
به گزارش پاپ‌ساینس، عناصر فوق سنگین در طبیعت یافت نمی‌شوند و باید آنها را در آزمایشگاه، با استفاده از شتاب‌دهنده‌های ذرات، راکتورهای هسته‌ای، دستگاه‌های تجزیه یون و سایر تجهیزات پیچیده کشف کرد. این گروه از دانشمندان به رهبری کوزکه موریتا در مرکز علوم شتاب‌دهنده RIKEN در نیشینا ژاپن به مدت 9 سال در جستجوی عنصر 113 بوده‌اند. این گروه پیش از این نیز چندین بار مدعی مشاهده این عنصر شده‌اند، اما به گفته گروه شواهد هرگز به این روشنی نبوده است.
در آزمایشی که ماه آگوست / مرداد ماه انجام شد، گروه از یک جفت دستگاه تغییر یافته یون گازی برگشتی با یک ردیاب نیمه رسانا که می‌تواند فرآورده‌های واکنش اتمی را جدا کند، استفاده کرد. آنها برای ساخت عنصر 113، یون‌های روی را با استفاده از یک شتاب‌دهنده خطی تا رسیدن به 10درصد سرعت نور شتاب دادند و سپس، یون‌ها را به یک قطعه بیسموت کوبیدند. زمانی‌که اتم‌های روی و بیسموت ترکیب شدند، اتمی با 113 پروتون تولید کردند. این اتم با سرعتی باورنکردنی به مجموعه‌ای از محصولات هم‌خانواده تجزیه شد، که هر یک به اندازه یک ذره آلفا (ذره‌ای متشکل از دو پروتون و دو نوترون) سبک‌تر از اتم مرجع بودند. نوکلئون‌های هم‌خانواده محصول واضح عنصر 113 هستند و بنابراین تنها می‌توان حکم بر وجود عنصر 113 داد.

پائول کارول، شیمی‌دان هسته‌ای بازنشسته دانشگاه کارنگی ملون، ریاست گروه نماینده آیوپاک را جهت تحقیق و بررسی این ادعا بر عهده دارد. به گفته وی اگرچه این گروه هنوز در فرایند بررسی قرار دارد، اما نتایج به شدت دلگرم‌کننده هستند.
پیش‌تر و در سال‌های 2004 و 2005 / 1383 و 1384، همین گروه متوجه حضور چیزی شبیه عنصر 113 در چهار رخداد واپاشی شد، که شامل شکافت خود‌به‌خودی یک ایزوتوپ دوبنیوم (عنصر 105) بود. اما محصولات هم‌خانواده نهایی، خویشاوندان محرز عنصر 113 نبودند، بنابراین آیوپاک کشف آنها را تایید نکرد. این بار، زنجیره واپاشی آلفا واضح‌تر است: از یک ایزوتوپ سنگین عنصر 113؛ به ایزوتوپ‌های خویشاوند رونتگنیوم (عنصر 111)، میتنریوم (عنصر 109)، بوریم (عنصر 107)، دوبنیوم (عنصر 105)، لارنسیوم (عنصر 103) و مندلیوفیوم (عنصر 101).
به گفته کارول، گروه همکاری دوبنا شامل دانشمندان روسی و آمریکایی نیز نتایجی در خصوص مشاهده جنبه‌هایی از یک ایزوتوپ متفاوت عنصر 113 ارائه کرده است. وی می‌گوید: «هر دو گروه کار خیلی کامل و سنگینی را انجام می‌دهند، اما کارگروه مشترک آیوپاک و آیوپاپ هنوز جزئیات این نتایج را با دید نقادانه مورد بررسی قرار نداده است.»
جدول تناوبی تقریبا کامل است. طی چند سال اخیر، گروه‌های تحقیقاتی در کشورهای مختلف پیدا شدن آخرین عناصر باقی‌مانده را گزارش کرده‌اند: عناصر 113، 115، 117 و 118. از ماه ژوئن / خرداد، آیوپاک هنوز مشغول ارزیابی این ادعاهاست. تا کنون هیچ تاییدی انجام نشده است، اما نتایج توسط کار گروه مشترک آیوپاک و آیوپاپ (اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی) مشغول بررسی است. اگر آیوپاک این کشف را تایید کند، گروه موسسه ریکن افتخار نام‌گذاری عنصر 113 را به دست خواهد آورد.

برای مشاهده تصویر بزرگ از جدول تناوبی عناصر، اینجا را کلیک کنید.


 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    36 6
    هر وقت خبری راجع به ژاپن میخونم یاد اون شعره 7شهر عشق و اندرخم یک کوچه می افتم. بگذریم.............
    • برنا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
      21 2
      گفتی جان برادر....ای برادر تو همه اندیشه ای...ما بقی خود استخوان و ریشه ای....شعرهاشو ما میگیم...اختراعاتشو اونا انجام میدن
    • حسین IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      8 5
      کشور ژاپن واقعا بی نظیره
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    6 15
    ژاپنیوم ، چینیوم، کریوم شمالی، کریوم جنوبی، اندونزیوم ، مالزیوم بقیه هم من کشف کردم !
  • کیمیا IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    11 1
    چقدر جالب بود.واقعا سپاس از این خبر خوب.شیمی هسته ای ،رشته جذابی هست اما این تحقیقات و بودجه ان،هیچ وقت در ایران محقق نخواهد شد.ای کاش ما هم در ایران چنین تحقیقات و امکاناتی داشتیم.در شیمی ،در هر گرایشی که انسان باشه،خیلی فرقی به نظرم نداره و می تونه در همه زمینه ها ،پژوهش ارائه بده و این یک نکته مثبت و خیلی خوبه برای دانشجویان این رشته.
  • علی محمد رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    6 5
    کشور ژاپن 30درصد اقتصاد کل دنیا و 1_113 جدول تناوبی عناصر
  • محسن علیمردانی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    14 1
    کسانی که تلاش می کنند آینده از آن آنها ست (ژاپنی ها واقعا" تلاش می کنند)
  • علی رضا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    10 1
    یک روزی در ژاپن بمب می دازند و این کشور خراب می شه یک روزی سونامی می یاد...مثل اینکه این که کایینات دست به دست هم می دن که ژاپن رو خراب کنند...ولی اون ها با کار و تلاش گذشته رو جبران کرده و.........امرز عصز کشف می کنند........آفرین به این اراده......
  • دوبرادر* IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    15 2
    ژاپنی ها با چشمان کوچکی که دارند می توانند کار های بزرکی انجام دهند
  • پیشگو IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    9 3
    اگر یک روزی قطب های شمال و جنوب شد مال ژاپنی ها تعجب نکنین ها!!!!!؟؟؟!!!!!!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟؟؟!!!!!؟؟؟؟
  • علی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    1 5
    به فکر عنصر 119می افتم
  • پویا امانیان IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    6 1
    خدا کنه که افتخار بعدی رو یه ایرانی کسب کنه و مایه ی سر بلندی باشه،به امید خدا
  • mahsa IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    4 2
    به قول پویا خداکنه افتخار بعدی رو ایران کسب کنه .به امید خدا
  • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    3 0
    با این وضع پیش بریم عنصر 23847212472817095812759125681275816512657129518785163587856165385798136 ام رو خودمون کشف می کنیم