پرویز خرسند: این روایت پرغصه رودررویی دو نسل است

نشست نقد کتاب "من این نسل" نوشته محمدرضا اسدزاده که به موضوع فرهنگ اعتدال‌گرایی و نقد رفتارهای افراطی و تقابل آن در نسل‌های دیروز و امروز می‌پردازد، در بنیاد فرهنگ ایران‌زمین در باکو برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این نشست دکتر احمد مشعوف، فرهنگ‌شناس ایرانی و استاد شرق‌شناسی دانشگاه، طی سخنانی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای جریان اعتدال در جامعه ایران گفت: کتاب «من این نسل» به خوبی رفتارهای افراطی و تندروی‌ها در رویارویی با نسل جدید را منعکس کرده است. در ماه گذشته حتی جناب آقای دکتر رضا داوری اردکانی ( ریس فرهنگستان علوم ایران) هم که کتاب را خوانده بودند، از این کتاب استقبال کرده و محتوای آن را مورد توجه قرار داده‌اند که این نیز نشان می‌دهد کسانی که با دقت کتاب را مورد توجه قرار داده‌اند، به اهمیت بالای انتقادی آن واقف هستند.

او با اشاره به این‌که «من این نسل» روایت اعتدال‌گرایی و تعامل نسل‌هاست، افزود: نقد اجتماعی رفتارهای گروه‌های افراطی اجتماعی در ایران باید با زبان ادبیات بیان شود و امروز این ضرورت تاریخی و فرهنگی کار همه فعالان فرهنگی و نویسندگان و هنرمندان است که نویسنده "من این نسل" به خوبی در این کتاب از پس آن برآمده و قالب‌ریزی ادبی کتاب گویای زوایای پنهان این نقد است.

پرویز خرسند، نویسنده شناخته شده کشورمان نیز درباره کتاب «من این نسل» گفت: این اثر نقد خوبی درباره افراطی‌گرای در این سال‌ها بوده و به خوبی توانسته است روایت گویایی از رفتارهای افراطی و تند نسل گذشته با نسل جدید بعد از انقلاب را بیان کند.

او افزود: «من این نسل» کار متفاوتی است، چه از نظر نثرنویسی و چه از نظر نگاه نویسنده آن به وقایع اجتماعی. خواننده با نثری روبه‌روست که محکم و استوار است. نثری جذاب و گیرا که مخاطب خاص ادبیات را به خود جذب می‌کند. من این نسل به خوبی توانسته راوی نگاه افراطی، رفتارهای افراطی و تند جریان‌هایی باشد که موجب جدایی و انشقاق نسل‌های پس از انقلاب شدند.

خرسند گفت: این روایت پرغصه رودررویی دو نسل است که جرأت و جسارت طرح و بیان این دردها از هر کسی برنمی‌آید. در روزگاری که همه به بهانه‌های گوناگون به خودسانسوری دچارند، بیان شیوای دردهای فرهنگی و اجتماعی ما در "من این نسل" درخور تقدیر است و امروز که اعتدال‌گرایی در صدر سیاست‌های ما قرار گرفته است، باید به این آثار توجه شود.

بنابراین گزارش، در معرفی کتاب «من این نسل» عنوان شده است: "من نسل جدید" که شامل نقدی اجتماعی با زبان نثر ادبی است، به موضوع رویارویی و گفت‌وگوی نسل‌ها می‌پردازد و در 170 صفحه توسط نشر نریمانف در باکو منتشر شده است. در این کتاب که در چهار فصل در قالب داستانی و نثر ادبی نگاشته شده، مسائل مدنظر نویسنده و نقد اجتماعی به آن‌ها در قالب یک گفت‌وگوی دوستانه به صورت صریح بیان شده است و در همین راستا نویسنده در فصل چهارم طی یک نامه‌نگاری ادبی مسائلی از جمله تظاهر کردن، خشونت، آزادی، دینداری، ادبیات و دوستی از نگاه نسل جدید برای نسل گذشته را بیان کرده است.

از محمدرضا اسدزاده، نویسنده این کتاب، پیش‌تر شش اثر دیگر با عنوان‌های نجواهای ناتمام، رنج و رنگ، هیچ هیچ، لبخند خدا، ساعت 25 و کیش مهر به چاپ رسیده که عموما آثاری ادبی با مضامین نقد اجتماعی بوده است. این نویسنده همچنین به دلیل فعالیت‌های مختلف فرهنگی در کشور آذربایجان باکو، جایزه فعال فرهنگی کشور آذربایجان را در سال 2008 کسب کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =