اخوان المسلمین ماهیت واقعی خود را نشان داد!

علاء الاسوانی*

در سال گذشته دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از شهر بلیموث دیدن کرد و از آن جا به شهر کاویتریا رفت تا در آن جا قهوه ای بنوشد، در بالای بلندی ای در یک کافه ایستاد و 10 دقیقه ای را در آن جا گذراند بدون این که کسانی که در آن کافه بودند، نگاهی به او بیندازند. بعد از آن کامرون از کارکنان قهوه خانه خواست که سریعا کارش را راه بیندازند، برای این که نخست وزیر است و باید به کارش برسد. به او گفتند: باید مثل همه منتظر باشی تا نوبتت برسد.

در فرهنگ دموکراسی نخست وزیر رهبر همه کار نیست، نه سمبل ملت است و نه بزرگ خانواده. در مقابل تا دلتان بخواهد از این توصیفات احمقانه در حکومت های استبدادی زده می شود.

رئیس جمهور یا نخست وزیر در حکومت دموکراتیک کارمندی بیش نیست که حق توست شدیدترین انتقادها را از او بکنی و حق توست که علیه او تظاهرات راه بیندازی و پلیس به حمایت از تظاهرکنندگان بپردازد تا کسی به آنها تعدی نکند، مگر این که سلاح بردارند و بخواهند به دیگران تعدی کنند. در آن موقع شهروند به یک مجرم تبدیل می شود که باید تحت پیگرد قرار بگیرد و محاکمه شود..

در ماه می گذشته دو تروریست تازه مسلمان شده اقدام به سلاخی یک سرباز بریتانیایی در لندن در برابر چشم خیره شهروندان متحیر کردند که دقایقی بعد افراد پلیس به محل رسیدند و فورا به روی قاتل ها آتش گشودند که باعث زخمی شدن شدید آنها شد.

حوادث بسیاری در بریتانیا یا فرانسه یا دیگر کشورها رخ می دهند که همین برخورد شدید را با آنها می کنند، دقیقا همانند برخوردی که با همه سازمان های تروریستی در اروپا که از دهه هفتاد فعال بوده اند، کرده اند. مثل بریگادهای سرخ در ایتالیا و «بادر ماینهوف» در آلمان و «اتا» در اسپانیا.. کشورهای دموکراتیک به هیچ وجه اجازه فعالیت به تروریست ها نمی دهند برای این که قبل از هر چیز خود را موظف به حمایت از شهروندان و مردم خود می دانند..

در میان وضعیت سختی که مصر در آن به سر می برد، اجازه نداریم فرایند سیاسی را با فعالیت های تروریستی خلط کنیم. جماعت اخوان المسلمین تاریخی طولانی در تروریسم از زمان تاسیسشان در سال 1928 حتی تا دهه شست که ضربات امنیتی شدیدی را در دوران ناصری خوردند، داشته اند.

بعد از آن این جماعت در دهه هفتاد خود را بازسازی کرد و تبدیل به یک جماعت مدعی سیاسی مسالمت جوی مبتنی بر اسلام سیاسی که به دموکراسی اعتقاد دارد، شد. پس از انقلاب ژانویه اخوانی ها از طریق انتخابات به قدرت رسیدند اما بعد از آن نظام دموکراتیک را به وسیله اعلام قانون اساسی خود در نوامبر 2012 تعطیل کردند و وجهه ای فاشیستی از خود به نمایش گذاشتند و تصمیم گرفتند که ترکیب کشوری مصر را بازسازی کنند تا کسی نتواند تا ابد علیه آنها در قدرت انقلاب کند.

بعد از آن ملت در 30 ژوئن علیه آنها شد و ارتش نیز به ملت پیوست. در این جا بود که مصری ها دریافتند که اخوانی ها حتی برای یک روز هم دست از تروریسم نکشیده اند. آنها یک گروه مسلح سری تشکیل دادند تا در موقع نیاز اقدامات تروریستی انجام دهد. جنایت هایی که اخوان الآن مرتکب می شود آنها را از نظام دموکراسی خارج می کند، دیگر نمی توان آنها را گروهی سیاسی تلقی کرد بلکه آنها دیگر یک جریان تروریستی هستند که دولت باید آنها را منحل کند و با هر گونه وابستگی به آنها به طور کامل برخورد کند، همان طور که کشورهای اروپایی با سازمان های تروریستی انجام دادند چرا که اخوان به اسم دین به دنبال تروریسم است.

اخوانی که در برابر دولت سلاح بر می دارد در اساس قربانی شیوخ خود است که این گونه وجهه خود را به نمایش گذاشتند که رقیب سیاسی نیستند بلکه به دنبال جهادی مقدس علیه دشمنان اسلام هستند. تاسف آور است که اکنون شاهدیم اخوان و هم پیمانانش فجیع ترین جنایت ها را مرتکب می شوند و اعتقاد دارند که نمایندگان اسلام هستند، در حالی که از مبادی عظیم اسلام که به حق و عدالت و آزادی دعوت می کند بسیار به دور هستند. در این جا است که بر ما واجب می شود قانون اساسی جدید را به گونه ای تدوین کنیم که مانع از تشکیل جریان های سیاسی بر اساس اصول دینی شویم، بعد از آن که جماعت اخوان المسلمین منحل شد و مورد مجازات قرار گرفت، آن دسته از اعضای اخوان که جنایتی مرتکب نشده اند حق دارند که حزب تاسیس کنند البته بر اساس اصول مدنی نه دینی که به اسم آن سخن بگویند و خود را تنها نماینده شریعت الله بدانند. هر چقدر هم که خصومت فکری با اخوان داشته باشی باید احساس حزن و افسوس کنی وقتی که می بینی آن گونه عده ای در میدان های تظاهرات در دو میدان النهضه و رابعة العدویه کشته شدند.

بی شک خواهی پرسید که آیا نمی شد به تظاهرات به گونه ای دیگر پایان می دادند که کمتر از اینها کشته می شدند. از باب انصاف باید یادآور شویم که ده ها نفری که از ارتش و پلیس شهید شدند به دست افراد شرور اخوانی یا هم پیمانان آنها از تکفیری ها در کرداسه و سینا و دیگر استان ها کشته شدند.

یادآور می شویم که تظاهرات اخوان مسالمت آمیز نبود، بارها به کرات دیدیم که تظاهرکنندگان سلاح برداشتند و به روی بی گناهان در خیابان ها آتش گشودند، اتفاقی که در المنیل و بین السرایات و الجیزه و بیشتر شهرهای مصری اتفاق افتاد. در این جا گزارش سازمان عفو بین الملل در 2 اگوست را درباره تظاهرات اخوان در رابعه و النهضه شاهد می آوریم که تاکید می کند تظاهرکنندگان سلاح در اختیار داشتند و به استناد حالت های مختلفی که در جریان دستگیری آنها توسط مخالفان صورت گرفته، اقدام به کشتن آنها کرده اند یا به طرز فجیعی به شکنجه آنها پرداخته اند که باعث کشته شدن بسیاری توسط اخوان شده است.

خلاصه این که آن چه اخوان در میدان های النهضه و رابعه انجام داد، تظاهرات مسالمت آمیز نبود بلکه چیزی شبیه یک مستعمره مسلح بود که در آن جا اخوان به افرادی که به مخالفت با خود شک می کرد، به بدترین شکل ممکن شکنجه می داد و افراد آن شبانه با اسلحه تظاهرات خیابانی راه می انداختند و بی گناهان را به کشتن می دادند و شهروندان را آن چنان دستگیر می کردند گویی که اسرای جنگ هستند که باید با آنها برخورد شود و با شوک الکتریکی شکنجه شوند و به بدترین شکل ممکن به آنها تعدی شود. سوال: اگر چنین جنایت هایی در لندن اتفاق می افتاد، آیا دولت بریتانیا آن را حق قانونی اعتصاب کنندگان می دانست و یک ماه و نیم صبر می کرد تا کارشان را به پایان برسانند؟ ما در این جا نمی خواهیم قتل هر کسی را تحت هر عنوانی مبرا کنیم و مراتب تسلیت خود را به همه خانواده های قربانیان بیان می داریم، فارغ از هر گونه وابستگی ای که دارند اما فقط یادآور می شویم که اخوان همه راه حل های سیاسی ای که به آنها پیشنهاد شده بود را رد کردند و به هشدارهای پیاپی بی توجه بودند و راه های خروج ایمنی که پلیس برای آنها میها کرده بود نیز رد کردند کما این که آنها به روی افراد پلیس آتش گشودند و چهار نفر از آنها را شهید کردند قبل از این که افراد آنها بخواهند به تبادل آتش با تظاهرکنندگان مسلح بپردازند.

اگر پلیس از قدرت بیش از اندازه استفاده کرد و میزان کشته شدگان را بی جهت افزایش داد باید حتما افسران مسئول مورد محاکمه قرار بگیرند اما در آخر ما در برابر جنایت قتل تظاهرکنندگان مسالمت آمیز همان طور که در انقلاب ژانویه رخ داد نیستیم بلکه ما در برابر کشور و تروریست های مسلحی هستیم که از هر دو طرف قربانی گرفته است، نخستین مسئولیت، کنار زدن سلاح از برابر صورت دولت است.

آن چه در مصر الآن رخ می دهد درگیری سیاسی نیست بلکه به روشنی جنگی حقیقی است که سراسر مصر را در بر گرفته و علیه جماعت اخوان است که تلاش می کند بیگناهان را بکشد و آنها را بترساند و دولت را سرنگون کند و خشونت را در همه جا گسترش دهد. استفاده از «آر پی جی» در حمله های هم زمان به یگان های پلیس در بیشتر استان ها و آتش زدن نهادهای دولتی مثل اتفاقی که در الجیزه افتاد و آتش زدن ده ها کلیسا و تعدی گسترده به قبطی ها، به همه آنها نامی جز تروریسم نمی توان داد که سرنگونی دولت مصر را هدف قرار داده تا اخوان را به قدرت بازگرداند، همان قدرتی که به اراده ملت به زیر آورده شدند. آنها مصرند که همچنان به قبطی ها تعدی کنند و آنها را در وضعیت تدافعی قرار دهند تا برای دفاع از متملکات و کلیساهایش دست به کار شوند، در آن موقع مصر به سمت جنگ طایفه ای خواهد رفت که ویرانی را به همه جا خواهد کشاند. در این جا لازم است که یادی هم از قبطی های مصری کنیم که افق سیاسی شان را بالا برده اند تا وجود آنها را از مصر خالی کنند به درجه ای که شاهدیم کلیساهایشان در برابر چشمانشان در آتش می سوزد و نمی توانند همانند همان خشونت را علیه مرتکبان انجام دهند، روشن است که عده ای می خواهند از فرصت استفاده کنند تا مصر را به جنگ طایفه ای بکشانند.

مصر اکنون همه اش علیه تروریسم بسیج شده تا از تمدن و آینده اش دفاع کند، در زمان جنگ جایی برای فرار کسی نیست و برای کسی تردیدی برای دفاع باقی نمی ماند یا این که بخواهد دست به عصا راه برود و از مسئولیت خود در زمانی که مصری ها در بحران به سر می برند، شانه خالی کند (کاری که دکتر البرادعی کرد). بر همه ما واجب است که از کشور مصر با تمام قدرت در برابر تروریسم دفاع کنیم. انقلاب ادامه دارد تا زمانی که مصر به اهدافش برای آینده ای که حق آن است، برسد. دموکراسی تنها راه حل است.

علاء الاسوانی، پزشک و نویسنده مشهور مصری است که همانند بسیاری از نویسنده های ادبی جهان درگیر مسائل سیاسی نیز شده است. وی این یادداشت را در روزنامه السفیر نوشته است.

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

49262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    یادداشت فوق العاده ای بود. بسیار استفاده کردم. با تشکر از مترجم آن.
    • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      شما که هی از مخالفان اخوان مطلب میذاری عدالت رسانه ای رو رعایت کنو یه بارم تریبونو بده دست موافقانش. اصلا میدونین یه جماعت قانونی رسمی با مشی اخوانی تو ایران داریم(جماعت دعوت و اصلاح ایران)؟...
    • دبیر بین الملل IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      49 9
      دوست عزیز بی نام خبرآنلاین نظرات مختلفی درباره مصر را از بدو شروع انقلاب تا کنون منتشر کرده است که بسیاری از آنها نظراتی در حمایت از اخوان المسلمین بوده است. کافی است بر روی تگ های پایین مطلب که درباره مصر است کلیک کنید تا از تنوع مطالب و کیفیت آنها مطلع شوید. بسیاری از دیپلمات های کشورمان در قالب یادداشت، مصاحبه و اظهار نظر درباره اخوان مواضع حمایتی و بعضا انتقادی اتخاذ کرده اند.
    • k IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      16 52
      مرگ بر دروغگو
    • سراب IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      25 17
      جناب بي نام دوم : اين جماعت دعوت و اصلاح ايران كه گفتي گروهي سني مذهب هستند.اهل سنت تا زماني كه معتقد به مكتب ولايت و مقاومت نباشند نخواهد توانست حكومتي ديني كه پايدار باشد ايجاد كنند. نمونه اش هم اخوان مصر.پس لطفا تبليغ نكن
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    51 17
    با آزادی مبارک این بنده خدا هم شاید تا حالا تغییر موضع داده باشه
    • مصری A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      25 17
      اول بیمارستان نظامی اگه زنده موند حصر خانگی (واسه اینکه اگه مرد نگن تو زندان شکنجه کردن مرد). حالا به نظر شما به این میگن آزادی. تازه واسه اتهام های دیگش باید برگرده دادگاه. یعنی انقلابی های دیروز افتادن تو جون هم . غالب مغلوبو میخاد کامل له کنه واسه همین داره سر طرفدارای رژیم قبل شیره میماله. از صدا سیما یه چیزی شنیدی باورت نشده اینا همش خبر خام هست به یه بچه کوچیک بگو برات تفسیرش کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    این آقا کاملا مغرضانه در مورد گروه اخوان المسلمین صحبت کرده،خودش می داند که چه خزعبلاتی در مورد "اخوان المسلمین" گفته است.
    • رضا MY ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      24 41
      آقای محترم سینه برای گروهی که بنیانگدارش فراماسیون است چاک نکن برو برادر کمی مطالعه کن
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      74 11
      زیاد سنگ این گروه رو به سینه نزن بابا این ها همون اخوانی هایی هستند که در سوریه علیه بشار اسد تفنگ دست گرفته اند الان کشور رو به آشوب کشیده اند و سر زنان و کودکان رو می برند. فیلم هایی که در این یک ماهه از مصر و جنایات اخوان المسلمین منتشر شده رو برید ببینید. من از ارتش و کودتا دفاع نمی کنم اما می گم این ها سرو تهشون یکی هست. هیچ فرقی با هم ندارن خشن و خشک مغز و افراطی
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      43 4
      هر جا ایدئولژی( از هر نوع دین و ایینی ) باشد متاسفانه سواستفاده هم هست . من کلا از این جماعت سلفی و ناصبی نفرت دارم
  • مسعود US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    23 84
    خبر آنلاین چه شده که شما یکدفعه کمر به حمایت از ارتش و کودتا کنندگان مصری بستی؟ از این چرندیاتی که این فسیل داره میگه شاه معدوم برای مبارزین مسلمان زیاد می گفت. الان هم کشورهای غربی و اپوزیسیون خارج نشین عین همین حرف ها رو در مورد ایران میزنند.
    • دبیرگروه بین الملل IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      33 6
      خواننده گرامی آقا مسعود عزیز. چیزی نشده است. خبرآنلاین نظرات مختلفی درباره مصر را از بدو شروع انقلاب تا کنون منتشر کرده است که بسیاری از آنها نظراتی در حمایت از اخوان المسلمین بوده است. کافی است بر روی تگ های پایین مطلب که درباره مصر است کلیک کنید تا از تنوع مطالب و کیفیت آنها مطلع شوید. خبرآنلاین به هیچ وجه نظرات این نویسنده و اندیشمند مصری را تایید نمی کند بلکه صرفا آن را جهت توسعه فضای بحث پیرامون تحولات مصر و آشنایی خوانندگان با فضا و اندیشه های موجود درباره مصر منتشر کرده است. شما نیز می توانید به طور مستدل دلایل مخالفت خود با نظرات نویسنده را مندرج بفرمایید.
    • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      38 13
      به به می بینم که یه نفر از آمریکا طرفدار اخوان الشیاطین شده ؟ چه جالب. حالا تو چرا اینقدر سینه چاک این برادران شدی؟ پس چرا تو سوریه ازشون دفاع نمی کنی؟ اخوان با اخوان فرق داره؟ عجیبه والا. اینا تو مصر خوبن تو سوریه بدن تو ترکیه معتدلن؟ نه؟ این ها همونایی هستند که تو سوریه دران سر زن و بچه های مردم رو می برن می گن اسد کرده و یا شیمیایی پرت می کنند می گن ارتش اسد بوده. دستشون برسه دونه دونه ما ایرانی ها رو سر می برن نمی خواد سینه ات رو برای اینا چاک کنی.
    • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 4
      ای کاش می تونستی بفهمی که ما هم در ایران می تونیم حق تحلیل و ارائه نظر آزادانه داشته باشیم. کمی به خودت بیا. ذهنت رو باز کن. این فقط یک تحلیل است. موضع گرفتن بی مورد چشمان آدم رو دیدن واقعیات کور میکنه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    43 3
    من بیشتر با این بخش از صحبتهاش موافقم : در فرهنگ دموکراسی نخست وزیر رهبر همه کار نیست، نه سنبل ملت است و نه بزرگ خانواده. در مقابل تا دلتان بخواهد از این توصیفات احمقانه در حکومت های استبدادی زده می شود. رئیس جمهور یا نخست وزیر در حکومت دموکراتیک کارمندی بیش نیست که حق توست شدیدترین انتقادها را از او بکنی و حق توست که علیه او تظاهرات راه بیندازی و پلیس به حمایت از تظاهرکنندگان بپردازد تا کسی به آنها تعدی نکند، مگر این که سلاح بردارند و بخواهند به دیگران تعدی کنند. در آن موقع شهروند به یک مجرم تبدیل می شود که باید تحت پیگرد قرار بگیرد و محاکمه شود. کسی که منتخب مردم است حق ندارد به مردم بی حرمتی کند یا آنان را پایین دست خود بداند همه ی مسولین از بالا تا پایین خادم مردم هستند .
  • علی واد EU ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    22 39
    دوستان ابتدا باید دید که این نویسنده با چه دیدگاه و وابستگی این مطالب رو گفته. با این بیانات به نظر می رسه که این فرد از وابستگان رژیم مبارک باشه به چند دلیل: 1- هیچ اشاره ای به جنایات دیکتاتور مبارک و ارتش پس از او نکرده و تنها از اخوان ایراد گرفته. 2- اخوان مواضع و برنامه هایش قبل از انتخابات مشخص بود و مردم با آگاهی از ان رای به این گروه دادند. 3- کودتای ارتش علیه رئیس جمهور رو اصلا اشاره نکردند رئیس جمهوری که با انتخابات ازاد سر کار امده بود 4- این نویسنده ظاهرا حمله با تانک و هواپیما به طرفداران مرسی رو ندیده و اون فاجعه ای که ارتش به راه انداخت چند صد نفر کشته و زخمی شدن و اخوان باکمک زنها و بچه ها با سنگ دفاع می کرد. در حالی که این نویسنده با سیاه بازی همه چیز رو برعکس جلوه داده
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    31 11
    عالی بود انشالله به امید ریشه کن شدن اخوانیهای مسلح و نه سیاسیونش
  • حقیقتگو IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    19 16
    در اینکه اخوان المسلمین اشتباهات فاحشی رو داشته و اسیر گفتمان سلفی گری شده شکی نیست اما بدون تردید بازگشت ارتش به قدرت هم چیز خوبی نیست. یعنی در واقع در مصر تحولات به سمتی می رود که در هر شرایط برای کشورما منفعت زیادی ندارد. هرکدام که روی کار باشند سود و زیانشان یکی است.
  • امیر A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    16 44
    کودتا کودتاست و دولت کودتا محکوم به رفتن. واقعا برای عده ای متاسفم که اینقدر معیارهاشون دوگانست. زنده باد مرسی زنده باد رای مردم مصر
    • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      29 5
      خدا رو شکر که مرسی برکنار شد . خدا رو شکر که اخوان کنار رفت.
  • بی نام US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    35 3
    بنده از سال 1974 تا 1983 از نزدیک با اخوانی ها کار کردم واز همان موقع منتظر چنین اتفاقاتی در مصر بودم ,و حتی متوانم بگویم با تاخیر اتفاق افتاد.
  • اعظم متقی طرقبهی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    14 4
    مطلب خیلی خوب و مفیدی بود.
    • یمان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      9 24
      از این تهمت هایی که به اخوان می زنید خجالت بکشید . تا حالا یه موردم اقدام تروریستی هم نمی تونید به اخوان نسبت دهید . اخوان المسلمین یه گروه افراطی نیست این حرفا رو کسایی باور می کنن که هیچ شناختی از مکتب آنها ندارید . هواداران اخوان اغلب افرادی تحصیلکرده و روشنفکر هستند که هیچ وقت به اقدامات افراطی معتقد نبوده اند . هر کس میخواد شناختی در مورد این گروه و عقایدشون داشته باشه بهتره بنیانگذاران این حزب رو بشناسه از جمله حسن البنا و سید قطب و ...
  • گنجی پور IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 12
    انتقادهای زیادی بر این نوشتار است ازجمله 1- اتهام تشکیل گروهای تروریستی به اخوان در حاکمیت که هیچ گونه دلیلی بر ان نیست 2- نادیده گرفتن نقش عوامل دولت قبلی در کودتا که اکثرا در پست و مقامهای خود مانده بودند بخصوص در ارتش و نیروهای امنیتی 3-اشاره نکردن به عزم جهان غرب به نابودی یک دولت اسلامی مبتنی بر دمکراسی در مصر که میتوانست الگوی دیگر کشورهای عرب همسو با امریکا باشد در هر حال حکومت قانونی مرسی چندین اشتباه فاحش داشت که موجب نابودی ان شد منجمله 1- عدم اتکا به نیروی مردمی حامی انقلاب 2- قطع نکردن دست عوامل دولت خائن قبلی از قدرت 3- ادامه حمایت از اسراییل 4- گرایش به دولتهای افراطی عربی مانند قطر و عربستان و دلخوش بودن به حمایتهای ظاهری انها 5- حمایت از مخالفان حکومت سوری
  • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    1 3
    "از باب انصاف باید یادآور شویم که ده ها نفری که از ارتش و پلیس شهید شدند به دست افراد شرور اخوانی یا هم پیمانان آنها از تکفیری ها در کرداسه و سینا و دیگر استان ها کشته شدند." واقعا برایم جالب است انانی که بطور مطلق از این نوشته حمایت کردند بویی از انصاف در نو.شته بالا می بینند صدها نفر از مردم در تظاهرات با ارتشی با حمایت از تانک و هلیکوپتر و تک تیراندازان کشته شدند و نویسنده انصاف را تنها در کشته های ارتش می بیند برخی مواقع قبل از اینکه نظر بدهیم فراموش نکنیم که یک انسانیم و خشونت و کشتار شایسته رفتار انسانی نیست
  • حمید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 4
    اسف آور است که اکنون شاهدیم اخوان و هم پیمانانش فجیع ترین جنایت ها را مرتکب می شوند و اعتقاد دارند که نمایندگان اسلام هستند
  • امید A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    11 5
    ما سی ساله از اخوانیها حمایت کردیم وقتی اون شیعه ها را به طرز فجیح کشتند اقای مرسی که از رجال اخوان المسلمین بود سکوت کردیکی بیاد اینا تحلیل کنه که ما کارمون درست بوده یا نه
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      3 2
      ما کجا این 30 سال از اخوان حمایت کردیم؟ قبل از شروع خیزش های مردمی تو کشورای عربی شما چن بار اسم اخوان المسلمین به گوشت خورده بود؟!
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    18 6
    نباید بزارن اخوانیها رو کار بیایند/اونا ظالمند اخوانیها تکفیریها ووهابیها ایران رو دشمن اصلیه خود میدانند نه اسراییل رو نمونه عربستان
  • بی نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 4
    نویسنده در مورد اخوان با تندروی مطلب نوشته.قطعا اخوان هم مشکلاتی داشت اما این آقا هم انصاف را در کارش به هیچ وجه رعایت نکرده و نگاهی به دست خون آلود ارتش مصر نینداخته
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 5
    جناب نویسنده نوشته های شما بیشتر به شروع وقایع و تظاهرات مخالفین در سوریه شبیه است. در مصر با این شدت که نوشتی نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 1
    کلا سبک مقاله فوق افراطی است
  • مترجم يادداشت IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 1
    با سلام، آقاي دكتر علاء الاسواني از نويسندگان بسيار مشهور مصر است كه كتاب هايش سبكي جديد در ادبيات مصر ايجاد كرده كه مشهورترين آنها "عمارت يعقوبيان" و "شيكاگو" است كه اولي تا كنون به 37 زبان و دومي به 18 زبان ترجمه شده است. ايشان از نويسندگان منتقد حسني مبارك در دوران او بود. مقالاتش در حمايت از انقلاب عليه مبارك از جمله مقاله هاي پرشور در مصر بود كه نزد جوانان انقلابي شور ايجاد مي كرد. با آغاز دوران رياست جمهوري مصر همواره مي گفت كه بايد از دولت وي حمايت كرد و به او فرصت داد تا كار كند. او همواره از كساني كه از مرسي انتقادهاي غيرمنصفانه مي كردند، شكايت مي كرد كه آن مقاله هايش نيز موجود و مشهور است. اكنون او از منتقدان اخوان شده است. اين كوتاه صرفا جهت معرفي آقاي اسواني و افكار اوست.