از تبعید تا پیروزی با خاطرات و مبارزات یک مرجع تقلید

کتاب «از تبعید تا پیروزی» زندگی‌نامه‌، مجموعه مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بازار نشر رویت شد.

به گزارش خبرآنلاین، میرزا باقر علیان‌نژاد، نویسنده و تدوین گر کتاب درباره روند تدوین این اثر اظهار کرد: در ابتدا روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در سال 1357 بررسی و در مجموع 13 مطلب از آیت‌الله مکارم شیرازی شامل 11 مقاله و یادداشت و دو مصاحبه استخراج شد.

او ادامه داد: از آن‌جایی که زندگی‌نامه مستقل و کاملی، خصوصا درباره‌ مبارزات آیت‌الله مکارم شیرازی در دوران انقلاب اسلامی، منتشر نشده بود، قرار شد کتاب در دو بخش زندگی‌نامه و مقالات تنظیم شود. سپس با استفاده از 60 عنوان کتاب و 12 عنوان نشریه و چندین پایگاه اینترنتی، زندگی‌نامه آیت‌الله مکارم شیرازی را تدوین کردم.

علیان‌نژاد به نقش مکارم شیرازی در پیروزی انقلاب اشاره و عنوان کرد: با نگاهی به حوادث انقلاب اسلامی مشخص می‌شود آیت‌الله مکارم شیرازی در مقاطع حساس از تاریخ انقلاب نقش مهمی داشته‌اند که از جمله می‌توان به: سخنرانی در حضور مراجع تقلید و اجتماع قریب 50هزار نفر در مسجد اعظم قم در مخالفت با لایحه انجمن‌های ولایتی، بازداشت توسط ساواک در شب 15 خرداد 1342، مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی (ره)، برگزاری مراسم چهلم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، قیام 19 دی 1365،‌بازداشت و تبعید به چابهار،‌ مهاباد و انارک، اوج‌گیری انقلاب و تحصن در مسجد دانشگاه تهران و استقبال از امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

این پژوهشگر تاریخ همچنین افزود: برای دسترسی به اسناد ساواک درباره آیت‌الله مکارم شیرازی به حدود 30 عنوان کتاب سندی مراجعه کردم. البته مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات اسناد شخصیت‌های مبارز را در کتاب‌هایی با عنوان یاران امام به روایت اسناد ساواک منتشر می‌کند،‌ اما متأسفانه پس از درگذشت این چهره‌ها این کار دو ایراد دارد؛ یکی این‌که شاید برخی از اسناد ساواک نادرست باشد و دست مبارز از بررسی صحت آن‌ها کوتاه است و دوم این‌که پژوهشگران به موقع به آن اسناد دسترسی پیدا نمی‌کنند.

انتشارات سوره مهر همچنین به زودی چاپ دوم مجموعه داستان «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» شامل ۱۰ داستان در حوزه دفاع مقدس از علی‌الله سلیمی را روانه بازار نشر می کند. سلیمی درباره این مجموعه داستان گفت: سعی کرده‌ام نگاهی دوسویه به جنگ و تاثیرات بعدی آن در زندگی افراد داشته باشم. به این صورت که برخی داستان‌ها مستقیم به دوران جنگ و صحنه‌ها و اتفاقات آن روزها برمی‌گردد و برخی دیگر درباره آدم‌هایی است که پس از جنگ به زندگی عادی بازگشته‌اند، ولی بهانه‌هایی چون یک زخم آنها را به دوران جنگ بازمی‌گرداند.

سلیمی در توضیح بیشتر فضای این داستان‌ها گفت: در این داستان‌ها ما با یک حالت‌های انسانی مواجه هستیم. آدم‌هایی که در این داستان‌ها هستند، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که در حالت عادی کمتر شاهد این واکنش‌ها هستیم.

وی افزود: بیشتراین داستان‌ها تداعی کننده و یادآوری خاطرات گذشته است و حس نوستالژیکی که این افراد به گذشته دارند و با دیدن یک نشانه، نامی و یا موقعیت مکانی باز به گذشته‌ها و خاطرات‌شان رجوع می‌کنند. آدم‌های این داستان‌ها اگرچه در زمانه امروز و به عنوان یک شهروند زندگی می‌کنند ولی دلشان جای دیگری است و فضا و زمانه‌ای دیگر را جست وجو می‌کنند. در واقع گذشته روی حال و اکنون این آدم‌ها سایه افکنده است.

نویسنده کتاب «دلبستگی در سال‌های سخت» درباره عنوان این مجموعه هم گفت: نام کتاب برگرفته از عنوان یکی از داستان‌های آن است. زمان نگارش این داستان‌ها، یک دوره زمانی خاص نبوده، بلکه در فواصل مختلف نوشته شده‌اند.

وی درباره منابع این داستان‌ها هم گفت: علاوه بر اینکه به دلیل حضورم در جبهه‌ها، خاطرات خودم را مدنظر داشتم، ولی سعی کردم از کتاب‌های خاطرات سرداران و کهنه سربازان جنگ بهره بگیرم و از بعضی خاطرات این افراد یک موقعیت داستانی ایجاد کنم و شروع به نوشتن کنم.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 0
    من این کتاب رو از نمایشگاه کتاب امسال تهیه کردم. با عرض اعتراض احترام به نویسنده ، نوشته به صورت روزنامه وار به وقایع پرداخته بود. قلم ساده است ولی اصلا به جزییات وقایع نپرداخته شده و کشش داستانی وجود نداره. نسبت به دیگر کتاب های این زمینه جذابیت کمتری داشت ولی اطلاعات جدیدی که در مورد شخصیت بزرگوار داده جالبه.