خاطرات چای‌خانه: تو هم شیمیایی شدی؟ زن و شوهر یعنی همین!

مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کتاب خاطرات دوران دفاع مقدس خواهران مرکز پشتیبانی پایگاه علم الهدی در اهواز را منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کتاب «چای خانه» خاطرات بانوان پشتیبانی پایگاه علم الهدی در اهواز در دوران دفاع مقدس را به همت محبوبه معراجی پور منتشر کرده است.

در پشت جلد کتاب می خوانیم: «پیراهنی توی دست هایم بود که با جان و دل چنگ می‌زدم. تا خون‌هایش گرفته شود...یکدفعه دست‌هایم سوخت و تاول زد...همسرم را که در پایگاه بود، خبر کردند...تا دست‌هایم را دید، اشک‌هایش سرازیر شد...تو هم شیمیایی شدی؟ می‌خواستم همین یک چیز را به تنهایی داشته باشم، آن را هم با من شریک شدی؟
و کمی بعد، به تاول‌های دست همدیگر نگاه کردیم و خندیدیم. همسرم گفت: زن و شوهر یعنی همین. شراکت در همه چیز.»

چای‌خانه مکان معروفی در شهر اهواز بوده است که پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ توسط مرحوم بی بی علم الهدی به یکی از مراکز پشتیبانی جنگ تبدیل شد و زنان بسیاری از سراسر کشور به این چایخانه که در آن زمان به رختشورخانه معروف شده بود، آمدند و در گم نامی و بی ادعایی کامل 8 سال تمام لباس‌های خونی و خاک آلود و پاره رزمندگان و شهدا را شستند و دوختند و وصله زدند و رفو کردند و سالم و تمیز و مرتب تحویل دادند.

خاطرات «فاطمه خلیلی، منصوره باریکانی، زهرا حاج ابراهیمی، بتول علم الهدی، طاهره برادران، ننه موسی، مریم عموچی، صدیقه عاشورزاده و...» در این کتاب درج شده است. آنطور که ناشر توضیح داده از این زنان فداکار که سال‌هایی از عمرشان را بر سر این کار گذاشته بودند، سال‌ها سخنی نبود. بسیاری از آنها در اثر شستن لباس شیمیایی شهدا، شیمیایی شدند و تعدادی هم شهید، اما از آنجا که باور داشتند چون کارشان فقط برای خدا بوده و به تبع نباید درباره این فداکاری‌ها سخن گفت،‌ چیزی نگفته بودند تا اینکه تدوین‌گر و نویسنده این کتاب در پاییز سال 90 به سراغ فرمانده این گروه و خانم‌های ستاد پشتیبانی می‌رود و بالاخره آنها را متقاعد می‌کند که از خاطراتشان بگویند و نتیجه این خاطرات هم اکنون وارد بازار کتاب شده است.

این کتاب در 632 صفحه مصور با قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

این مرکز همچنین دو جلدی «کانون جوانمردی» نوشته عباس پسندیده را با محوریت خانواده تجدید چاپ کرد. «تعریف و نظریه خانواده، کارکردهای خانواده، پایداری خانواده، سبک همسرداری، خوش اخلاقی و بداخلاقی در خانواده و...» از جمله بخش‌های این کتاب آموزشی و کاربردی است. دو جلدی «کانون جوانمردی» با قیمت 11 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهره مجدالدین IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    با توکل بر ایزد منان احتراما ضمن تقدیر و سپاس فراوان از نگارنده فهیم کتاب زیبای چای خانه به اطلاع می رساند که اولین نفر از سمت راست عکس صفحه 623 مربوط به بنده می باشدو نفر دوم حاجیه خانم حسینی است که با دیدن آن خاطرات روزهایی که رنگ خدایی داشتیم را زنده نمود. لذا بر خود لازم می دانم که همت والای نویسنده کتاب را ستود زیرا زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.