جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم صبح پنج شنبه ۲۴ مرداد ۹۲ از برنامه ها و سوابق خودش دفاع کرد. او تلاش کرد پاسخ مخالفان و منتقدانش درباره برنامه ها و سوابق را بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میلی منفرد هم مانند دیگر وزیرای پیشنهادی از تشکر از نمایندگان، کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس و مجامع نمایندگان استان ها تشکر کرد.

میلی منفرد گفت: برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است. در این فرصت به چند نکته کلیدی اشاره می کنم؛ در برنامه های من تلاش شده حرکتی پر شتاب تر و همه جانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با ثبات و آرام و بدون تنش ترجمان علمی پیش برود.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: برنامه من ترجمان علمی 3 ضرورت کشور یعنی علم در خدمت توسعه، علم در خدمت اقتدار و علم در خدمت گفتمان اعتدال است. 

او گفت: برای رسیدن به علم در خدمت توسعه؛ در جهت تسریع روند توسعه علمی که ضرورت توسعه همه جانبه و پایدار کشور است به صورت بخشی و فرابخشی تلاش خواهم کرد. کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن موانع،‌راه دستیابی دانشگاه ها و مراکز فناوری را به پیشرفت علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاق هموار خواهد کرد.

میلی منفرد گفت: سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و ملی به خوبی ایفا خواهند کرد. برنامه من بر پایه 8 سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز 1404 و سیاست های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، سند رشد و توسعه فناوری، قانون برنامه 5 ساله، قانون وزارت،‌سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است. من سند دانشگاه اسلامی را با جدیت در دانشگاه ها پیش خواهم برد.

او گفت: در عصر اطلاعات تولید دانش محور می شود و صنعت و کشاورزی بازسازی می شود. تجارت و بازرگانی جهانی و بدون مرز می شود. پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیم گیری قرار می گیرد. علم و دانش همگانی می شود. به وضعیت خودمان در این شرایط نگاه کنیم در شرایطی به سر می بریم که تعداد کل دانشجویان دولتی و غیر دولتی۴.۴ میلیون نفر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی 400 هزار نفر و دانشجویان دکتری تخصصی بالغ بر 45 هزار نفر هستند. ارتقا کیفیت برنامه های آموزشی و بهبود وضعیت موجود در برنامه من در اولویت است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: من برای بسط عدالت آموزشی در استان ها و توسعه کیفیت در دانشگاه شهرستان ها تلاش خواهم کرد. در دوره ۶۸ تا ۷۲ در زمان حضور من در وزارت 20 دانشگاه به ویژه شهرستان ها و مناطق محروم راه اندازی شد. در راستای توسعه فناوری پارک ها و مراکز رشد تقویت شد. اگنون 31 پارک علم و فناوری و 2700 شرکت دانش بنیان است.

او گفت: یکی از برنامه های من در اشتغال دانش محور و افزایش شرکت های دانش بنیان است. در قانون برنامه باید این شرکت ها به 20 هزار واحد برسد. یکی از افتخارات کشور رشد مقالات علمی است که زیر ساخت های آن به تعبیر رهبری فرزانه انقلاب از 12 سال پیش آغاز شده است. در 7 ماهه اول سال 2012 در جهان ما به رتبه 16 رسیده است. این روند را باید نهادینه کرد. افزایش کیفی مقالات، جهت دهی آنها به سوی فناوری و مرتبط با نیازهای کشور مورد تاکید من است.

میلی منفرد گفت: در حال حاضر ۳۱۰ موسسه آموزش عالی تحت نظر وزارت، ۴۰۶ مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی و ۲۸ مرکز پژوهشی ریز نظر دستگاه های اجرایی فعالیت می کنند. هم گرایی و هم افزایی بین مراکز دولتی و غیر دولتی از جمله برنامه های اینجانب است.

او گفت: من ارتباط دانشگاه و صنعت را به پیش خواهم برد. ضرورت دوم در برنامه های من علم در خدمت قدرت ملی است. توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد مختلف است. ضرورت سوم نسبت بین علم و گفتمان اعتدال است. اعتدال امروز ترجمان رای مردم در 24 خرداد است.

وزیر علوم پیشنهادی دولت تدبیر و امید گفت: گسترش اعتدال و عقلانیت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان در محیط های علمی از جمله اهداف اساسی در برنامه های من است.  من به دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم. اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، توازن بین همکاری و رقابت، توازن بین ثبات و تغییر، توازن بین استقلال و وابستگی . من براساس این شرایط و اهداف در شرایط کنونی قبول مسوولیت کردم چون اطمینان دارم می شود و می توان کاری کرد. در صحبت با دکتر روحانی دغدغه های ایشان در این حوزه را دغدغه های خود دیدم. که در راس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط به دست می اید.  دانشگاه با نشاط، انسان بانشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار می کند.

او سپس گفت: در دفاع از برنامه و خود به مسائل بیرون از متن برنامه هم بپردازم. مسایلی که نمایندگان مختلف مخالف به آن پراختند. من در صورت انتخاب از کدام فضای علمی، فرهنگی و سیاسی برای دانشگاه دفاع خواهم کرد؟ دانشگاه در نگاه و برنامه من،‌ دانشگاهی علم پرور،‌ دارای نظم و پیچیدگی های علمی است. دانشگاهی با منطق عقلانی، با ثبات و قانومنمد آرام و با ثبات است. دانشگاهی که اختلاف سلیقه ها و آرای سیاسی را در فضای گفتگو و نقد علمی اختلاف را کاهش می دهد و وفاق و اعدال را افزایش می دهد. دانشگاه محلی برای اعمال سلیقه ها و پیشبرد مقاصد حزبی و گروهی نخواهد بود.

میلی منفرد در ادامه گفت: دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دار التادیب و نه باشگاه سیاسی و محل پیشبرد مقاصد حزبی و تبلیغات جناحی. دانشگاه را به زور نمی توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیر سیاسی کرد.  دانشگاه دانشگاه است با سبک و آداب علمی خودش. بگذاریم دانشگاه با متد علمی خودش کار کند. دانشگاهی که مد نظر من است، دانشگاهی است که همه یک جور و کلیشه ای فکر نمی کنند اما دارای منطق و قدرت گفت و گوی با یک دیگر هستند. دانشگاه خطی، جناحی، جنجالی و ناآرام نیست. 

او گفت: دانشگاه اسلامی یعنی دانشگاه مولد علمی و پایبند به ارزش های اسلامی. دانشگاهی که شاخص های آن در اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به خوبی آمده است. به باور من دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مایوس باشند و یا کرامت نداشته باشند دور از شان نظام اسلامی است. تحقیر استاد و دانشجو به هر بهانه ای که باشد تحقیر مقام علم است. دلشوره و نگرانی دانشگاهیان از هر موضوعی که باشد سبب ناتوانی کار علمی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه است. دانشگاه به لطف خدا محل رشد سیاسی و اجتماعی شدن دانشجویان خواهد بود نه میدان بازی سیاسی آنها. 

وزیر پیشنهادی علوم همچنین درباره سوابق سیاسی خودش گفت: من فرزند انقلابم و خدمتگزار نظام. هنوز بالاترین افتخارم را خدمت به جبهه های دفاع مقدس می دانم. در سال ۶۳ تا ۶۸ معاون جنگ دانشگاه ها بودم. بالاترین خدمت من به خانواده جنگ و ایثارگران است. همیشه در اجرای اندیشه های امام و رهبری در دانشگاه های کوشیده ام. 

او گفت: بسیاری از همین نمایندگان معترض  را دلسوز نظام می دانم. من عضو هیچ گروهی نبودم. هرچند عضویت یک دانشگاهی در گروه ها را را عیب نمی دانم. ظرفیت انقلابی که این نظام از آن بر آمد اینقدر کوچک نیست که برخی از مخالفان امروز از آن سخن می گویند. 

میلی منفرد گفت: وقتی به شهیدان سرافراز دانشگاه نگاه می‌کنم از محدود کردن اسلام و انقلاب به سلیقه‌های خاص سیاسی تعجب می‌کنم. یکبار دیگر به تفکر اساتید شهید مطهری، باهنر، بهشتی و دکتر نجات‌اللهی نظر بیاندازیم و ببینیم آیا با برخی تفکرات امروز که هر کس را متقاوت با خود غیرمسلمان و غیرانقلابی می‌دانند، سازگار است؟ من افتخار می کنم و با صراحت می گوید فرزند انقلاب و نظام هستم.

او گفت: یک احضار، یک اخطار و یک برگ تذکر از نهادهای ناظر و مقامات قضایی و امنیتی و سیاسی برای اقدامی خلاف مصالح نظام نداشته ام. هرجا بوده ام با همه گرایش ها کار کرده ام. بدون هیچ گرایشی مدیران چپ و راست داشته ام. با مدیران سابق بیش از همه کار کرده ام و مدیران جدید را هم به حسب نیاز آورده ام و اما تخصص اولویت من بوده است. 

وزیر پیشنهادی علوم گفت: همیشه به دنبال مدیران برجسته علمی برای سیاسی ترین پست ها بوده ام. شاهد این مدعا مسوولیت دانشمند اتمی شهید دکتر مجید شهریاری است که در دوره من مسوول کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان بود. 

میلی منفرد درباره برخی انتقادات سیاسی به سوابقش گفت: بیش از آنکه من سیاسی عمل کنم مخالفان من سیاسی عمل می‌کنند و آنها حتی پیش از آن که برای وزارت مطرح شدم در رسانه‌ها فضایی را به وجود آوردند که گویا نباید کسی با رای مردم و دانشگاهیان نباید در این وزارت باشد.

او گفت: اما من می‌گویم که براساس مشی اعتدال آمده‌ام و با خدای خویش عهده بسته‌ام که برای دانشجویان و دانشگاهیان همراهی انتقادپذیر و مسئول باشم. همچنین کمکی برای پیشبرد دغدغه های رییس محترم دولت تدبیر و امید باشم.

او گفت: امیدوارم با رای قاطع شما نمایندگان بتوانم به این عهد عمل کنم.

وزیر پیشنهادی علوم در توضیح فیلمی که از حضور او در یک تحصن پخش شد هم گفت» اما درباره این فیلم؛ سه روز بعد از انتخابات مجددا به کوی دانشگاه تهران حمله شد.صبح شنبه اساتید آمده بودند دانشگاه. دل نگران بودند. جمع شدند در مسجد. من هم رفتم گه خدای نگرده دوباره فاجعه ۱۸ تیر ۷۸ تکرار نشود. کل این جلسه دو ساعت طول کشید. اسم این تحصن است؟ در این جلسه آیا من سخنرانی کردم، موضع گیری کردم، حرفی زدم؟ گویا جرم من فقط نشستن در این جلسه بود. آن هم برای اینکه التهاب را کم کنیم. جالب اینکه در صدر جلسه که رییس دانشگاه تهران نشسته بود. جرم است نشستن در این جلسه؟

او درباره برخی شائبه ها درباره تلاشش برای تعطیل کردن کلاس ها و تاخیر در امتحانات در سال ۸۸ هم گفت: من در عمرم یک کلاس تعطیل نکردم. یک امتحان تعطیل نکردم. قبل از انقلاب البته این کار را می کردم. در سال ۶۴-۶۵ معاون جنک دانشگاه بودم. همان زمان که  روزی ۴-۵ موشک به تهران می خورد. اما تمام فعالیت دانشگاه را بردم زیر زمین تا دانشکاه تعطیل نشود. حالا می آیم این کار را می کنم؟ در همین ماجرای سال ۸۸ هم دانشگاه اعلام کرد می توانید امتحانات را در شهریور بگیرد اما من همه امتحانات را در تیر برگزار کردم. در پرتال دانشگاه موجود است؛ من منظم ترین فرد در برگزاری کلاس و امتحان هستم. حالا من کلاس تعطیل کردم؟ امتحان تعطیل کردم؟

او درباره عملکردش در در ۱۸ تیر ۷۸  هم گفت: در ان زمان جلسات مختلفی در شورای امنیت برگزار شد. عملکرد وزارت علوم تایید شد، از ما تشکر کردند در کنترل و خاموش کردن ان غائله. در تمام این مدارک یک جا پیدا کنند که معاون دانشجویی وقت که من بودم کاری کرده که نمی کرد بهتر بود یا جایی رفت که نمی رفت بهتر بود یا حرفی زد که نمی زد بهتر بود. من عضو هیچ حزبی نیستم که عضو بودن هم جرم نیست.  

میلی منفرد گفت: در دوره من هزاران هزار پرونده برای رفع مشکلات دانشجویان بررسی شده. در مدت ۲۰ سالی که خدمت کردم یک بار بازرسی نیامده پرونده ای در بیاورد که بگوید خلاف قانون است. بورسی که داده اید خلاف قانون است. حالا می گویند شما اشتباه کردی فلانی رفته است امریکا. من تاحالا یک بار هم با آقای افشاری روبرو نشده ام. 

او درباره تعداد مقالات منتشر شده خود که مورد انتقاد یکی از نمایندگان مخالف بود، گفت: تعداد مقالات را من بزنید در پرتال دانشگاه، مشخص است. نیاز به بازگو کردن من نیست. 

وزیر پیشنهادی علوم درباره سوابق خود در خارج از کشور هم گفت: من از ۶۰ تا ۶۳ در پاریس بودم. آخرین فرد در فعالیت های دانشجویی و ایستادن پای نظام و انقلاب بودم. سوابقم وجود دارد. ان کسی که صدها تن دانشجویان را هدایت می کرد در دفاع از انقلاب و ولایت فقیه و رزمندگان من بودم. من شعار می دادم زمین و زمان به لرزه در می آمد. بپرسید در فعالیت های دانشجویان اروپا چه کسی بود؟ در راسش حتما می گویند دکتر منفرد است. امروز هم با همان اعتقاد امده ام. 

او گفت: بالاترین و پر محتواترین بیان در توسعه دانشگاه در بیان رهبر فرزانه انقلاب است. امده ام این رهنمودها را به پیش ببرم. در شرایط حساس دانشگاه ها را ارام در خدمت نظام و کشور قرار دهم تا ذهن مقامات بالا و دکتر روحانی از دانشگاه راحت شده و به مسائل اصلی کشور و معیشت مردم به طور جدی رسیدگی کند. 

میلی منفرد گفت: شرایط کشور حساس و خطیر است. باید با تمام توان و انگیره به میان بیاییم باید تمام نیروی جوان دانشجویی را در یک جبهه دیگر به کار بگیریم. باید از گذشته بیاموزیم و به آینده فکر کنیم، باید در مسیر پرفراز و نشینی که داریم رقابت را به همکاری، بی‌اعتمادی را به اعتماد، تهدید را به فرصت و ضعف را به قدرت تبدیل کنیم.

او درباره بازداشتش در سال ۸۸ هم گفت: من و ۸ استاد دیگر را در سال ۸۸ بازداشت کردند. بعد ازاد کردند و عذرخواهی هم کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانش A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    68 1
    دانشگاه جامعه دانشمندان است نه دار التادیب
  • مرتضی A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    132 5
    دمش گرم که گدایی رای نکرد. نشون داد یک آزاد اندیش ذاتیست. مخوصا اونجایی که گفت مخالفین بیش از هر چیز از رای مردم عصبانی هستند
    • حسن IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      5 95
      نه عزیزم مخالفین ازرای مردم ناراحت نیستند.البته همه ی مخالفین درست نمیگن.ولی بعضی هاشون چراکاملادرست میگن.بعضی ازاین آقایون وزراتوی فتنه دست دارن.این که شخصی درفتنه دست داره یعنی درتک تک این وقایع بعدازانتخابات سهیمه .این اتفاقات سال88هم حق الناسه.یعنی شخص حق تمام این مردم روناحق کرده .البته بماندکه کسان دیگری هم بودنددردولت که اوناهم آتش فتنه روبوجودآوردندواوناهم حق الناس به گردنشونه.اینااگه به درگاه خداتوبه کنن حق الله شایدازگردنشون برداشته بشه اماحق الناس سرجاشه.اول ازهمه بایدازتک تک مردم عذرخواهی کنن وثانیابایدجبران کنن.این چیزایی که میگم درموردهرقضیه ای ثابته شامل غیرفتنه هم میشه.نمیشه که بیان 8ماه تمام باجان ومال ناموس ملات بازی کنن بعدبدون هیچ عذرخواهی دوباره برگردن سرکار.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      49 2
      اونی که باید توبه کنه، زاکانی و دهقان و زارع هستن که دروغ رو به بندگان مومن خدا می بندن.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      43 2
      سه هزار میلیارد تومان حق الناس نبود؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    70 3
    به خدا اگه نماینده ها رای اعتماد به دکتر میلی منفرد ندن سرمایه خیلی عظیمی از دست میدیم
    • رضا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      4 51
      سرمایه زیادن تو مملکت .. نماینده های مردم خودشون میدونن به کی رای بدن
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    72 3
    احسنت به میلی منفرد، نه یک ذره ریا، نه یک ذره کوتاه آمدن از مواضع. ساده و صریح پاسخ مخالفان را داد. گرچه پایداری ها هرگز قانع نخواهند شد.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    48 3
    الله سنه یار اولسون دشمنلرین خار اولسون
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      15 2
      لطفا یکی ترجمه کنه تا ببینیم مثبت بدیم یا منفی
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      18 0
      خدا یاورت باشه
    • مریم A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      18 0
      یعنی خدا یاورت باشه
  • اهواز IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    90 3
    ازمردم تهران ومشهد بعید بودکه نماینده هاشون رسایی وکریمی باشن درود برمردم تبریزونماینده انها مسعود پزشکیان
    • اوجان اوغلی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      37 0
      درود بر مردم دلیر خوزستان که در جنگ همه ایران خوزستان بود . . . بی خود نیست که در تبریز به پزشکیان تک رای میدن . . . یاشاسین فرزند آذربایجان دکتر میلی منفرد . .
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      33 0
      مسعود پزشکیان بهترین وزیر بهداشت پس از انقلاب بود واقعا رو دستش نبود.
  • ابراهیم IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    40 3
    برنامه های خوبی برای قشر دانشگاهی دارند، امیدواریم نمایندگان محترم ملت وضعیت موجود مجامع علمی را فهمیده و به ایشان رای اعتماد دهند
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      3 18
      برنامه ای ارائه نداد تنها لفاظی کرد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    26 0
    علم، متانت، اعتدال کاملا در صحبتهای میلی منفرد نمایان بود. مجلسی ها با این کاراشون همه دانشجویان تشویق به خروج از کشور می کنن.
  • بی نام EU ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    46 3
    خسته شدیم از کلمات فتنه، بداخلاقی سیاسی، شرایط حساس کنونی، فضای غبار الود و ...بابا مردم رو داغون کردین ول کنید توروخدا
    • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      6 1
      خدایی اشتباهی منفی دادم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    12 1
    برای زاکانی ، زارعی، قدوسی، بشیری مچ گرفتن اعتراض کنندگان مهمتر از گرانی، تورم ، نصف شدن ثروت مردم، مردن برای دارو، پرونده کهریزک و پرونده 3000 میلیاردی بود خدا حق مارو که توی ساخت تنها خانه مان ورشکست شدیم بگیره
  • الف A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    2 0
    آلان بهترین گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، دکتر عارف هستند که به جای 150 رای مجلس، حداقل 15 میلیون رای خواهد داشت.