آموزش و پرورش، مهمترین کلید دولت تدبیر و امید

علیرضا جدایی

آموزش و پرورش ، طی هشت سال گذشته با روز مره گی و تغییرات پی درپی و بی حاصل و شتاب زده به عنوان نهادی فرو دست و ناکارامد با چالش های اساسی روبه رو بوده است در صورتی که می تواند به عنوان عامل مهم و تعیین کننده ی جوانب مختلف تغییردر جامعه مورد توجه قرارگیرد ، شواهد متعددی دال براین مطلب است که تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه ی اقتصادی واجتماعی انکار ناپذیر و بی بدیل است وبه همین دلیل از منظر سیاست گذاران و تصمیم گیران کشورهای صنعتی و پیشرفته ، منزلتی والا یافته و رویکرد نوینی را برای آنان ترسیم نموده است .

رویکرد سرمایه ای به انسان در ساحت آموزش و پرورش ،به عنوان کاشف سرمایه های انسانی و خالق نیروهای متخصص و مربی نوآوران و بهره وران مورد توجه است رویکردی که اساسا آموزش وپرورش را محملی برای سرمایه گذاری از سوی جامعه و فرد تلقی می کند و برای جامعه، بازدهی سرمایه گذاری در آن به شکل نیروی نوآور و ماهروفناور ،قدرت تولید را افزایش وتداوم توسعهی پایدار،متوازن و رشد اقتصادی را ممکن می سازد.

سرمایه گذاری در این دستگاه عظیم، نزدیک ترین راه برای عدالت اجتماعی و از ضروریات زیست در جامعه ی جهانی است که پایه مهم قدرت در آن ،آموزش و دانایی می باشد .

به راستی می توان اذعان کرد نبود یک نظریه ی کارآمد در اقتصاد آموزش و پرورش دغدغه ی ملی است ومشکلات عمده آموزش وپرورش ناشی از فقدان این نظریه وعدم اجماع و اتفاق نظر در آن است ، به گونه ای که فقدان این اتفاق نظر موجب ضعف اقتصادی در این عرصه شده است و این ضعف اقتصادی موجب شده آموزش و پرورش با تمامی اهمیتی که حایز آن است و در طی سالیان اخیر دولت مردان و همه صاحب نظران برآن تاکید کرده اند ،جاذبه ی کافی برای جلب نیرو های کار آمد و بالطبع تقویت نیرو و سرمایه ی انسانی مطلوب را نداشته باشد.

در اغلب کشور های توسعه یافته باور به وجود رابطه ی علی میان آموزش و پرورش ورشد و توسعه ی اقتصادی چنان محکم شده است که توسعه ی آموزش و پرورش رابر مرتبه ی بالایی از اولویت ها نشانده و سهم نسبتا مهمی از بودجه ی ملی را به آن اختصاص داده است و البته خاستگاه این باورآنجاست که آموزش و پرورش به عنوان صنعتی مدرن تلقی شده که از منابع اقتصادی استفاده کرده و بازده فزاینده و مستمری را ارایه می کند ،مثلا با خلق و پرورش نوآوران و کسانی که گشاینده ی افق های نوین بر روی جامعه هستند ،ظرفیت های اقتصادی جامعه را کشف و بهره برداری نموده و از فقر و وابستگی جامعه جلوگیری می کنند یا با افزایش مهارت های نیروی کار و پرورش بهره وران و متخصصین ، ابداعات و نوآوری ها را تعمیم و تکثیر میکنندیا با پرورش انسان های اجتماعی و شهروندان مسالمت جو ،سایش ها و فرسایش های اجتماعی را کاسته و از هزینه های مازاد جلوگیری می کنند و با کاهش جرایم و ناهنجاری های اجتماعی موجب کاهش هزینه های هنگفت و همچنین موجب تسهیل دستیابی به منابع می گردند و...

درد مندانه باید پرسید چرا طی این سالها علی رغم ثروت افسانه ایی وکم نظیر حاصل از فروش نفت ، رشد اقتصادی ما منفی شده و70% کارگاه های تولیدی و صنعتی ما نیمه فعال یا تعطیل شده است پاسخ بدیهی آن را باید در آموزش و پرورش جست.بدون شک کلید نجات کشور در بلند مدت درگرو ارایه یک نظریه ی کار آمد در اقتصاد آموزش و پرورش است .

معرفی آقای دکتر محمد علی نجفی از سوی آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم به عنوان گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تنها روایت گر بازگشت امید ، اعتدال و عقلانیت به این وزارتخانه کلیدی و زیربنایی نیست بلکه نوید بخش ارتقا و توسعه در کلان کشور است.

حضور آقای دکتر نجفی به عنوان شخصیت متمایزوممتاز درکابینه آقای دکتر روحانی  با سابقه ی سه دهه مدیریت موفق و عالی دروزارت های آموزش و پرورش ،علوم تحقیقات وفناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نوید بخش محوری شدن آموزش و پرورش درصدرمسایل کشور و نقطه اتکای معلمان ،مدیران ،دلسوزان و کنشگران این عرصه است .

با حضور ایشان در راس این وزارت خانه ،می توان با سر لوحه قرار دادن شعار "آموزش و پرورش، نقد دیروز، پاسخ امروز و برنامه فردا" بر کیفیت بخشی به عنوان ضرورت امروزین نظام تعلیم و تربیت تاکید و خواستار ترسیم دور نمایی از آموزش و پرورش پویا،جویا،با نشاط و با ثبات شد تا بتواند پاسخ گوی خواسته ها و بایسته های فرهنگ جامعه و جامعه ی فرهنگی کشور باشد.

سوابق درخشان سه دهه مدیریت متعهدانه ،علمی ،دقیق ،کیفی وحرفه ای از آقای دکتر نجفی سرمایه ایی ملی ساخته است که می تواند با حضوردر آموزش و پرورش نگاه دولتمردان و قانونگذاران را نسبت به اهمیت جایگاه ممتاز آموزش و پرورش و ضرورت باز بینی در منابع،بازنگری در برنامه ها و سیاست ها و باز سازی سازه های متزلزل آن جلب نماید . اگر قرار است " کلیدی "برای نوسازی وتوسعه ی کشور تصور شود آن کلید جز باز اندیشی ،باز تعریف و باز سازی و باز آفرینی ساختار ها و فرایند ها ی آموزش وپرورش نیست .

آقای دکتر نجفی به عنوان مدیری شایسته در حوزه های فرهنگی ،آموزشی و اقتصادی با سوابق علمی و عملی قابل قبول درسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، دو دوره وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات وفناوری ،یکی از مهمترین کلیدهای امید و نجات در این برهه حساس کشور است .

آموزش و پرورش از بحران های عظیمی از جمله چالش در افول منزلت و هویت فرهنگیان به عنوان گروه مرجع وچالش کسری بودجه ی چهار هزار میلیارد تومانی و همچنینکمیت زدگی ونقصان درکیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی و سوء مدیریت ها و ناکارآمدیها در رنج است .

شایسته استبا همگرایی ملی وفارغ از سلایق سیاسی و با حمایت همه جانبه وبا همبستگی های فزاینده در نظام مدیریت اجرایی،قوه تقنینی کشور ،کنشگران عرصه ی تعلیم و تربیت و فعالان و اصحاب رسانه ،تدبیر وانتخاب آقای دکتر روحانی رییس جمهورمحترم بر آمده از حماسه سیاسی ملت شریف ایران را ارج نهاده و حضور ایثار گرانه ی آقای دکتر نجفی را فرصت مغتنمی برای عبور از چالش های اساسی و مزمن آموزش و پرورش دانسته وبا حمایت از برنامه های تخصصی او وتیم مشاوران ومدیرانش ضمن کمک به شکوفایی نظام تعلیم و تربیت ، گره های اجتماعی ،فرهنگی وتوسعه ایی کشور را گشود ه و به انباشت سرمایه های انسانی کمک نماییم تا منطبق بر چشم انداز بیست ساله ی توسعه ی کشور افق های نو و روشن تری را برای نظام جمهوری اسلامی به تصویر کشیم . انشاء الله

کارشناس آموزش و پرورش

پ.ن: این یادداشت برای نخستین بار در روزنامه اعتماد مورخ ۲۰ مرداد ۹۲ منتشر شده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان توسی A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    18 0
    من فرهنگی هم موافقم انشاا... دکتر نجفی رای بیاره
  • محسن احمدی IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    19 0
    با سلام از نویسنده ممنونم با ارزوی پیروزی اقای دکتر نجفی
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    18 0
    خیلی موافقم
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    13 0
    واقعا آموزش و پرورش، مهمترین کلید دولت تدبیر و امید است
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    15 0
    درود و سلام به اقای جدایی وتشکر از بابت مقاله سنجیده ایشان
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    14 0
    موافقم
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    18 0
    با تشکر از آقای جدایی نجفی از وزرای خوش‌نام و موفق در وزارت آموزش و پرورش است
  • زیبا محسن پور IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    18 0
    من معلم هستم نگاه بسیار درستی است امیدوارم دکتر نجفی رای بیاورد
  • دانشجو IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    14 1
    امیدوارم این آقا دانشگاه فرهنگیان رو از حالت انحصاری دربیاره و بزاره فارغ التحصیلان رشته های دیگه هم تو مقطع ارشد به این دانشگاه وارد بشن.
  • شاهد IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    14 0
    سلام چه عجب بالاخره یک مطلب هم از آموزش و پرورش هم گذاشتید ضمن تشکر موافقم
  • نسترن عزیزی IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    16 0
    امیدوارم نمایندگان مجلس به محمدعلی نجفی برای نشستن بر صندلی وزارتخانه آموزش و پرورش رای اعتماد بدهنداز نویسنده هم متشکرم
  • شهیدی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    آقای جدایی مثل همیشه گل کاشتی
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    12 0
    حضور دوباره نجفی خواسته غالب معلمانی است که پیشبرد آموزشی برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • تفکری A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    با سلام و سپاس از مقاله وزین جنابعالی، اقتصاددانان بزرگ یکی از انواع سرمایه ها را سرمایه انسانی می دانند. بدیهی است بازگشت به آموزش و پرورشی پیشرو با مدیریتی صحیح و فلسفه ای کارا با حضور افرادی متخصص و توانمند در این حوزه محقق خواهد شد. در روزهای اخیر با مطرح شدن نام جناب آقای دکتر نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موجی از امید را در جامعه فرهنگی کشور شاهد هستیم.
  • تفکری A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 0
    با سلام و سپاس از مقاله وزین جنابعالی، اقتصاددانان بزرگ یکی از انواع سرمایه ها را سرمایه انسانی می دانند. بدیهی است بازگشت به آموزش و پرورشی پیشرو با مدیریتی صحیح و فلسفه ای کارا در گرو حضور افراد متخصص و توانمند در این عرصه است. در روزهای اخیر با مطرح شدن نام جناب آقای دکتر نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم، شاهد موجی از امید در جامعه فرهنگی کشور هستیم.
  • یک معلم A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    با سلام موافقم کاش امثال زاکانی هم این مقاله را می خواندند
  • نبی IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    11 0
    عالی نوشتی وزیبا نگاشتی اگر بخوانند واندکی تامل کنند
  • ک.م A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    3 0
    ((بسمه تعالی)) نگاهی گذرا بر پیشینه ی کاری و دانش آموختگی همه ی وزرای آموزش و پرورش از آغار انقلاب تاکنون، گواهی بر دگرسانی (تمایز) و فرداد (امتیاز) وزیر آتی که در نوشته استاد گرانقدرم جناب آقای جدایی رفت می باشد. اگر تراز سزاواری را بر دو اهرم دانش آموختگی و پیشینه ی مدیریتی استوار کنیم، بی شک می توان مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی ــ پدر تعلیم و تربیت ــ و دکتر محمد علی نجفی در جایگاه نخست شایستگی این رده در نگر آورد. امید است وزیر نامبرده در راه تحقق بخشیدن به آرمان های ملی و برآوردن چشم داشت های ملت ایران و رئیس جمهور برگزیده ملت ،نهایت تلاش و کوشش خود را مبذول فرمایند. با احترام دانش آموز دبیرستان نخبگان
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    انشاالله که نجفی وزیرمون بشه ... بسیار انسان شریفیه از نویسنده ممنونم
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 0
    آقای نجفی شخصیتی فراجناحی، برجسته، باهوش، باتجربه و امیدوار به آینده است با نویسنده موافقم
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    نجفی سوابق خوبی در آموزش و پرورش دارد و بدنه آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسداز آقای جدایی هم از بابت یادداشت خوبشان سپاسگزاریم.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    با دیدگاه آقای جدایی عزیز موافقم .مسائلی که برخی افراد در مورد اقای نجفی عنوان می کنند جای تعجب دارد و بی انصافی است در مورد مدیری که در تاریخ آموزش و پرورش بانظم ترین و با برنامه ترین مدیر در ابعاد مختلف بوده است
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 0
    موافقم آموزش و پرورش باید کاری کند که شرایط معلم شدن و معلم ماندن به خوبی حفظ شود، که معلم شدن آسان و معلم ماندن سخت است و برنامه‌های نجفی برای این موارد مدون است.
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 0
    با نگاه نویسنده موافقم .ما اگر آموزش وپرورش خوب نداشته باشیم.نمی توانیم درسائر زمینه ها موفق باشیم.همین نگاههای تنگ نظرانه افرادی مثل زاکانی باعث شد که آموزش وپرورش ما به نابودی کشیده شد اگر کسی مصلحت ملت ونظام را بخواهد باید باتفکر بیشتر نسبت به مسائل مهم صحبت کندنه اینکه مثل زاکانی هیاهو راه بیاندازد.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    درود بر استاد عزیز اقای جدایی .ما باید افتخار کنیم که جناب آقای نجفی ای بار مسولیت راپذیرفتند.چرا که جز با سابقه ترین ها در میان وزیران هستند .همچنین مدیریت ایشان بر سازمان مدیریت نوید فصلی نو در منزلت ومعیشت معلمان دارد.ما فرهنگیان با حمایت قاطع خویش از دکتر نجفی به دنبال منزلت از دست رفته معلمین هستیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    موافقم . فرهنگیان از اینکه چهره‌ای فرهیخته و شخصیتی شناخته شده با این سوابق ارزشمند وزیر خواهد شد، خوشحالند. مطمئنا نمایندگان محترم مجلس با رأی اعتمادشان به دکتر نجفی وزیر مقبول و مورد حمایت معلمان، موجی از شادی را در بزرگترین و مهمترین وزارتخانه کشور رقم خواهند زد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    3 0
    با اقای جدایی کاملا موافقم .محمدعلي نجفي . تنها وزير 9ساله آموزش‌وپرورش پس از انقلاب که چه به لحاظ تخصص و چه به سبب دارا بودن ارزش‌هاي فکري، شخصيتي و رويکرد سياسي، مورد توجه جريان‌هاي مختلف فکري، سياسي و عمده نيروهاي حوزه آموزش قرار دارد
  • فرهنگی فراموش شده IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    3 0
    متاسفم از بابت هجمه سیاسی به وزیری که هم تخصص دارد هم تجربه نجفی بهترین وزیر اموزش و پرورش است
  • یه معلم A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    رای به نجفی احترام به معلمان و توجه به وضع آموزش و پرورش است ... کاش مجلس وارد بازی جناحی نشده و یه بهترین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب رای دهد
  • یک معلم A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    به عنوان یک معلم با 24 سال سابقه ی تدرس می گویم که آموزش و پرورش ما در این 8 سال با بحران روبرو شده بر نامه های عجله ای و اجرا های بدون بر نامه ... به کودکانمان بسیار آسیب رسانده در حالی که در دوران آقای نجفی همه چیز با بر نامه و با دقت بررسی و اجرا می شد . امید وارم که نمایندگان مجلس با درایت به وی رای مثبت دهند تا قدمی در راه اصلاح نظام آموزشی و پیشبرد عاقلانه ی بر نامه های سند تحول بنیادین و رشد آموزش و پرورش بر داشته باشند
  • دانشجوی سابق A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    واقعا نجفی عالی صحبت کرد. من سال 79 دانشجوی ایشان بودم و به نوبه خودم تایید میکنم که ایشان یک کلمه در کلاسهایشان حرف سیاسی نزدند و بسیار وقت شناس بودند. حتی آخرین جلسه درس تا آخرین لحظه کلاس را طبق روال عادی ارایه کردند و گفتند اگر من کلاسم را تعطیل کنم مصداق کم فروشان در قرآن هستم. رفتارشان هم با ما که دانشجوی ترم اول بودیم بسیار مودبانه بود.
  • مربی تربیتی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    3 0
    اینکه "آقای زاهدی گفته بود نظر اعضای کمیسیون آموزش، یکی از اعضای کمیسیون است برای وزارت آموزش و پرورش (حداد عادل ). من همین را به آقای روحانی منتقل کردم. " و نیز زمانی برای توضیح درخصوص مسایل مرتبط با جریانات 88 به ایشان نداده اند نشانگر آن است که کمیسیون آموزش مجلس به دنبال سهم خواهی از دکتر روحانی بوده است و عدم اختصاص وقت دفاع برای مسایل سیاسی به نیت قبلی آنها برمی گردد .