با آنلاین کردن خودرویتان سالانه 4,500,000 تومان صرفه‌جویی کنید

با شبکه‌کردن خودروها می‌توان 1400 دلار در هر خودرو صرفه‌جویی کرد که به شکل کاهش هزینه‌های سوخت و ترافیک برای رانندگان، خودروسازان و در نهایت کل جامعه برمی‌گردد.

محبوبه عمیدی: می‌دانیم که دنیای آینده متعلق به خودروهای آنلاین خواهد بود. آنها هم می‌توانند نقشی را که تلفن‌های هوشمند امروزه در جهان ارتباطات به عهده گرفته‌اند، با سرعتی به‌مراتب آهسته‌تر در صنعت خودروسازی دنیا پیدا کنند. هر چقدر تعداد این خودروهای آنلاین در جاده‌ها و خیابان‌ها بیشتر شود، داده‌هایی که ارسال می‌کنند باارزش‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهد شد.

متخصصان سیسکو می‌گویند مطابق تخمین آنها ارزش سالانه این داده‌ها برای هر خودرو می‌تواند حدود 1400 دلار (معادل 4.5 میلیون تومان) باشد.

آندریاس مای، یکی از مدیران اجرایی سیسکو می‌گوید: «جمع‌آوری این داده‌ها و استناد به آنها می‌تواند برای گروه‌های متعددی مفید باشد. یکی از این گروه‌ها رانندگان هستند. محاسبات ما نشان می‌دهد سیستم‌های ناوبری هوشمندی که اطلاعات را لحظه‌ای دریافت می‌کنند، می‌توانند با تشخیص دقیق‌تر بهترین مسیر باعث شوند رانندگان سالانه حدود 550 دلار (1,8 میلیون تومان) صرفه‌جویی کنند. بخشی از این صرفه‌جویی به اجتناب از مسیرهای پرترافیک برمی‌گردد و قسمتی از آن به مصرف سوخت کمتر مربوط می‌شود».

تمام افراد جامعه نیز از ردوبدل شدن این داده‌ها به دلیل ترافیک روان‌تر و افزایش حجم خودروهای عبوری در جاده‌ها و خیابان‌ها بهره خواهند برد. محاسبات متخصصان سیسکو نشان می‌دهد چیزی حدود 420 دلار (1,350,000 تومان) سهم سرانه هر خودرو در کاهش هزینه‌های تحمیل شده به جامعه است.

گروه دیگری که در این بازی برد- برد مشارکت می‌کنند، شرکت‌ها و تولیدکنندگان سیستم‌های راهنمای حرکت، ناوبری و پارک خودرو هستند که به ازای هر خودرو سالانه سهمی 150 دلاری (500هزار تومان) از این بازار خواهند داشت.

در نهایت خودروسازان نیز که از اپلیکشن‌های تازه و سیستم‌های نظارتی بهتری برای خودروها استفاده می‌کنند، می‌توانند هزینه کمتری را به گارانتی خودروها اختصاص دهند. سرانه این رقم برای هر خودرو می‌تواند حدود 300 دلار (950هزار تومان) باشد.

هنوز نمی‌دانیم چه زمانی امکان به اشتراک گذاشتن این داده‌ها فراهم می‌شود؛ اما نکته‌ای که حائز اهمیت است حفظ حریم خصوصی رانندگان و کسب اجازه از آنها برای دستیابی به داده‌هایی است که به آنها تعلق دارد. بررسی‌های مای و همکارانش نشان می‌دهد حدود 74درصد از رانندگان تمایل دارند این داده‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. شاید کاهش بخشی از هزینه‌ها در قبال ارسال داده‌های مورد نیاز خودروسازان یا مثلا پرداخت هزینه بیمه کمتر بتواند رانندگان را تشویق کند که اطلاعات مورد نیاز را با شرکت‌های بیمه و خودروسازان به اشتراک بگذارند.

مسئله مهم‌تر دسته‌بندی دقیق داده‌ها برای به اشتراک گذاشتن آنها است؛ چون خودروسازان ناچارند این اطلاعات را با گروه‌ها و شرکت‌های دیگری نیز به اشتراک بگذارند. مای می‌گوید: «باید در ابتدا بر سر اینکه داده‌ها به چه کسی تعلق دارد به توافق برسیم. باید آنها به راننده تعلق داشته باشند چون او مالک خودرو است؛ اما تا این مسئله حل نشود، به اشتراک‌گذاری داده‌ها غیرممکن خواهد بود».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    128 7
    روی پراید هم نصب میشه ؟!
    • abbas A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      137 6
      روی پراید نصب بشه وزن ماشین رو زیاد میکنه اونوخت دیگه شتاب نمیگیره ها!!!!!!!!
    • بی نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      4 14
      میشه اینقدر قمپز در نکنید
  • مجتبی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    48 7
    لطفن منبع خبررو هم بنویسید اگرممکنه.
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    55 11
    دقت کردین یک نفر هست که با همه چیز مخالفه؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      26 6
      و همیشه هم یک نفر هست که با مخالفت دیگران، مشکل داره و میگه حق فقط با منه
    • يوسف A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      0 1
      ازكجاميدوني
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    22 3
    پراید هم میشه!؟...
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    17 1
    فرداست که ایران خودرو قیمت ماشین رو 5 میلیون اضافه میکنه و میگه آپشن آنلاین داره :)
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    7 18
    و فایده مهمتر این سیستم این است که آمریکا می داند در هر لحظه کجایید و به کجا می روید
    • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      22 2
      اگه می خوای کسی نفهمه کجایی باید مثل طالبان بری تو قار زندگی کنی. بعدشما خود شما آرزوت که آمریکا این لطف بهت بکنه همین الان اون کامپیوتر سیستم عاملش اینترنتی که ازش استفاده می کنی.تماما آمریکایی اگه راست می گی 24 ساعت ازشون استفاده نکن و سعی کن خودت همه کارا رو انجام بدی .حاضری؟ به عمل کار بر آید به سخن دانی نیست.
    • رضا IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      11 1
      آره آخه ميدوني دولت آمريكا خيلي براش مهمه كه بدون شما يا مثلا اكبر آقا سلموني ديروز كجاها بوده !!
  • من IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    13 0
    من دارم میرم نمایندگی سایپا پرایدم رو آنلاین کنن! تو همچین کشوری همچین تیتر خبری نمینویسن خبرآنلاین محترم
  • پرايد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    1 0
    رو منم نصب ميشه اگه بشه چي ميشه تيپ جديدم مياد بيرون سايپا154!1111111111111111111111111111