مزدا بسته فناورانه جدیدیبه مزدا6 مدل 2014 اضافه کرده که شامل i-Eloop نیز می‌شود و مصرف این خودرو را به 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی خواهد رساند.

محبوبه عمیدی: مزدا حتی پیش از آنکه از مزدا 6 مدل 2014 رونمایی کند، سیستم خلاقانه i-Eloop را معرفی کرد که خلاصه شده عبارت «مدار هوشمند انرژی» است و به سیستم بازیافت انرژی ترمز در خودروهای غیرهیبریدی اطلاق می‌شود. این فناوری به کمک یک آلترناتور، یک مبدل جریان مستقیم به مستقیم و یک خازن، انرژی جنبشی را در حین کاهش سرعت خودرو بازیابی می‌کند. این انرژی ذخیره‌شده در نهایت می‌تواند برای تأمین توان مورد نیاز سیستم صوتی خودرو یا تهویه آن به کار گرفته شود. مصرف این انرژی ذخیره‌شده باعث می‌شود سوخت کمتری مصرف شده و به موتور خودرو فشار کمتری وارد شود.

بسته فناوری GT که شامل سیستم i-Eloop نیز می‌شود، با قیمت 2080 دلار به مزدا 6 اضافه خواهد شد که همراه با جلوپنجره کرکره‌ای فعال یا active grille shutter می‌تواند مصرف خودرو را در شهر به 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر و در بزرگراه‌ها به تنها 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر برساند. هزینه کردن این رقم برای کسانی که می‌خواهند در مصرف خودروی خود صرفه جویی کنند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از اجزای دیگر این بسته فناوری می‌توان به حالت اسپرت، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم رادار کنترل سرعت ثابت و هشدار وجود مانع در جلوی خودرو اشاره کرد.
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.
اینفوگراف - مزدا6 مجهز به i-loop

مطابق اعلام مزدا این سیستم هوشمند بازیافت انرژی برای مزدا 3 نیز به کار گرفته خواهد شد؛ اما استفاده از این سیستم در مزدا 6 آن را به اقتصادی‌ترین خودرو کلاس خود (سدان‌های سایز متوسط) تبدیل کرده است. این خودرو حتی بدون به‌کارگیری سیستم i-Eloop نیز با مصرف تنها 6.2 لیتر در هر صدکیلومتر، کمترین مصرف را در کلاس خود در بزرگراه‌ها دارد.

جیمز سولیوان، مدیر عامل MNAO (کارخانجات مزدا در آمریکای شمالی) می‌گوید: «مزدا یک‌بار دیگر قاعده بازی در صنعت خودروسازی را تغییر داده و این‌بار فناوری را رونمایی کرده که همین حالا می‌تواند به شکل عملی مورد استفاده قرار بگیرد. مزدا 6 با استفاده از i-Eloop به کم‌مصرف‌ترین سدان سایز متوسط غیرهیبریدی تبدیل شده است. با این حال تمام تمرکز ما روی کاهش مصرف این خودرو نبوده و همزمان تلاش کرده‌ایم با بهبود شرایط ایمنی، داینامیک خودرو و طراحی آن بازی برنده - برنده را برای مزدا و خریداران خودروهای آن ادامه دهیم».

این سیستم مبتنی بر ذخیره انرژی جنبشی خودرو در حین کاهش سرعت به شکل انرژی الکتریکی در یک خازن است. این انرژی الکتریکی ذخیره‌شده می‌تواند در طول زمان برای تغذیه چراغ‌های جلو خودرو، سیستم تهویه آن یا سیستم صوتی داخل خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت مصرف سوخت بدون کاهش بهره‌وری موتور خودرو امکان‌پذیر خواهد شد. برای تشکیل این مدار انرژی از آلترناتور ولتاژ متغیر به علاوه مبدل جریان مستقیم به مستقیم و یک ابرخازن الکتریکی دو لایه با ‌مقاومت پایین یا به اختصار EDLC استفاده شده است.

مزدا 6

آلترناتورهای کنونی برای شارژ مداوم باتری از نیروی تولید شده توسط موتور تغذیه می‌کنند؛ اما آلترناتور به‌کارگرفته‌شده در سیستم i-Eloop هرزگرد است و به جای اینکه از نیروی موتور تغذیه کند، از اینرسی خودرو در زمان کاهش سرعت بهره می‌برد. در نهایت این انرژی در خازن جمع خواهد شد تا جریانی آرام از الکتریسیته را در اختیار بخش‌های مختلف خودرو قرار دهد.

قیمت مزدا 6 از حدود 21هزار دلار آغاز خواهد شد. سه مدل اسپرت، تورینگ و گرندتورینگ از این خودرو وارد بازار خواهد شد که موتور مورد استفاده در همگی موتور 2.5 لیتری بنزین‌سوز SKYACTIV-G است. این موتور در دور موتور 5700 دور در دقیقه 184 اسب‌بخار توان تولید می‌کند. خریداران می‌توانند جعبه‌دنده 6 سرعته دستی یا خودکار را برای مدل‌های اسپرت و تورینگ انتخاب کنند.

مزدا 6 از لحاظ ایمنی نیز فوق‌العاده است و موفق شده گواهی Top Safety Pick+ را از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها یا IIHS دریافت کند. تمامی مدل‌های این خودرو به 6 کیسه هوا مجهز است، ترمز ABS همراه با سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمز و بخش کمکی دارد، سیستم‌های متعدد تشخیص نقط کور، هشدار ترافیک در عقب خودرو، هشدار برخورد در تقاطع‌ها و بسیاری سیستم‌های ایمنی امروزی دیگر در آن پیش‌بینی شده است.

53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    173 4
    رو پراید 132 هم نصب میشه؟ :دی
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      34 1
      مزدا 3 مدل 2013 را میتوان به قیمت 17 هزار دلار خریداری کرد که با دلار 3000 تومانی میشود 51 میلیون در حالیکه ایران خودرو پژو 207، که یک هاچ بک از رده خارج در اروپاست را به قیمت 54 میلیون تومان میفروشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    83 2
    میشه حدود 60-70 میلیون بدون گمرکی. با این وضع دلار اگه گمرکی رو هم وردارن باز ماشین ارزونی نیس ولی نمیدونم چرا همچنان گمرک و عوارض خیلی بالاس!!!!! اونایی هم که ازین آشفته بازار دارن ثروتای میلیاردی بدست میارن براشون فرق نمیکنه دلار چنده گمرکش چند درصده
  • مصطفی A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    88 4
    موتور دقیقا" مثل پراید منه
  • ساسان IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    107 4
    موتورش چقد شبیه موتور پراید.حتما از رو پراید کپی زده.ای مزدای بد.
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      9 2
      موتور پراید ایرانی نیست و مال شرکت کیاست که حدود 30 ساله تولید نمیشه
    • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      5 0
      اصل موتور پراید طراحی شرکت فورده برادر
  • حمید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    80 6
    این که چیزی نیست من مخزن کاتالیزور رو از رو پراید برداشتم بدون فیلترش رو گزاشتم هم شتاب بهتر شد هم مصرفم کم شد، با ۲۰۰۰۰ تومن!! مزدا برو از خدا بترس!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      38 17
      ولي هوا الوده ميشه داداش
    • حمید IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      15 3
      درسته تنها عیبش اینه که هوا آلوده میشه ولی ارزشش رو داره تو این وضعیت سوخت مصرفش کمتر میشه و مخصوصا تو تابستون راحتتر میشه از کولر استفاده کرد و تو سربالایی قدرت ماشین بیشتر میشه
    • حمید A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      0 13
      اگه کاتالیزر را از رو ماشین بردارند شتاب زیاد میشه ولی مصرف بین 20 تا 50 درصد اضافه میشه. از اون حرفا بودا !
    • ﺣﻤﻴﺪ IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      8 0
      اﮔﻪ ﻣﺨﺰﻥ ﺭﻭ ﻛﻼ ﺑﺮﺩاﺭﻱ ﻣﺼﺮﻑ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻴﺸﻪ ﻭﻟﻲ اﮔﻪ ﻓﻴﻠﺘﺮﺷﻜﻦ ﺑﺮﺩاﺷﺘﻪ ﺷﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﻳﺮاﺩﺵ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﻮا ﻫﺴﺘﺶ
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    64 1
    من از شما ميپرسم چرا ما نميتونيم اين ماشينارو به نرخ جهاني بخريم؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    23 16
    بابا بیخیال شید این پرایدو
  • زهرا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    6 0
    خوب بود
  • حسین A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    11 0
    من کاری به مصرف سوخت و این حرفها ندارم فقط یه چیزی .تصویر پیشرانه این خودرو که در کمال نظم و انضباط سر هم و نصب شده آدم رو به حیرت میندازه.تو رو خدا فقط یه لحظه اون رو با موتور خودروهای حتی گرونقیمت تولید داخل مقایسه کنید بعدش تفاوت فن آوری رو احساس کنید.
  • توحید IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    10 0
    ایرانخودرو باید بره یاد بگیره که برای تبدیل خودرو به یورو 4 که منفعت زیادی برای مصرف کننده نداره و فقط برای کاهش آلودگی محیط زیست مهمه 3ملیون اضافه از مشتری میگیره...
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    16 0
    ببینم.قصد سوزاندن دل مارا داری کاتب؟
  • بی نام NO ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 1
    مصرف مزدا 6 با موتور 2200 دیزل در جاده سه و چهار دهم لیتر در 100 کیلومتر و با موتور بنزینی 2000 سی سی چهار و شش دهم لیتر در 100 کیلومتر. حالا شما این 6 لیتر در 100 کیلومتر رو از کجا آوردین خدا عالمه!
  • ساسان IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    40 2
    خبر آنلاین عزیز ، انقد دوس دارم یه روز که سایتتون رو باز کردم ، بزرگ نوشته باشین : ایرانخودرو و سایپا رسما ورشکست شدند. آخ آخ چه حالی میده.
    • علی A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      1 14
      داداش نفرمایید میدونی جند نفر اخراج میشن،؛
    • محمد IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      5 0
      عزیز جان اینا همش حرفه خودتبشین فکر کن کلا4000هزار نفر استخدام این دو شرکت هستند اگه یه شرکت خارجی بیاد تو ایران ماشین های روز رو تولید کنه نیاز به کارگر داره پس این کارخونه نیاز به افراد با تجربه داره پس عملا اینا استخدام میشند حالا از این جهت هم نیگاه کن مصرف بنزین 16برابر کمتر میشه دیگه این همه ارز خارج نمیشه ودیگه کسری نمیاریم البته بازم 100برابر کسری میاریم چون ما نمیفهمیم این پول ها کجا داره میره و همیشه باید با این حقوق 500هزارتومانی مثل گداها زندگی کنیم.قیمت ماشین مناسب میشه و از انحصار بیرون میاد.کشته های تصادف و الودگی هوا کمتر میشه و همچنین گورستان ها دیگه زود پرنمیشه و خانواده های زیادی دیگه داغدار نمیشن بیمارستان ها هم برشکست میکنند .حالا کدومش بیشتر ارزش دارن؟
  • arman IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    28 0
    سایپا مطمئن ( است که ایرانیا مجبورن محصولش رو بخرن )
    • دولت آبادی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      6 0
      لایک
  • میثم A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    8 0
    اگه 6 میلیون داشتم که زن میگرفتم .
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      1 1
      گول نخور پسر جان..... اولا با 6 تومن نمیشه زن گرفت دوما همه خرج زندگی که 6 تومن نیست
  • عماد A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    بنزین لیتری 1000 با این 6.5 میلیون میشه 6500 لیتر بنزین زد که اگه باک ماشین 62 تایی هم باشه میشه105 بار باک رو پر کرد که شما اگه هفته ای دوبار هم باک رو پر کنی میشه بنزین یک سال ماشینت حالا کدوم بیشتر میصرفه از نظر آلایندگی هم این دستگاه هیچ تاثیری نداره چون آلایندگی بستگی به نوع بنزین داره