فارس نوشت:


  محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در میان دانش پژوهان طرح ولایت کشوری در دانشگاه صنعتی اصفهان به جریان شناسی انتخابات ریاست جمهوری 92 پرداخت.

در این جلسه صفار هرندی با بیان این که هنوز برای جریان شناسی انتخابات 92 زود است و جریانات سیاسی تازه در حال شکل گیری‌اند، گفت: برای ارائه یک تحلیل بهتر می‌توان به بررسی وقوع یک جریان مشابه در جبهه اصلاحات طی سال‌های گذشته رجوع نمود.

وی با اشاره به انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری و افزایش تعداد آرای محمد خاتمی نسبت به دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری گفت: در آن زمان جریان اصلاحات متشکل از 18 حزب و گروه خود را بی رقیب در عرصه سیاسی کشور قلمداد می‌کرد.

صفارهرندی افزود: سه بحران اصلی اصلاح‌طلبان در آن زمان روند شکست‌های پیاپی این جریان را از سال 81 سرعت بخشید.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدم برخورداری از آرمان واحد در میان طیف‌های مختلف اصلاحات در آن مقطع اشاره و تصریح کرد: عدم بهره‌گیری از یک برنامه مدون ،‌ شکاف عمیق میان برنامه‌های اصلاح‌طلبان و آرمان‌های گروه‌های مختلف این جریان و نیز نداشتن رهبر واحد و تمام‌کننده نهایی از جمله دلایل شکست اصلاح‌طلبان در آن دوران بود.

صفار هرندی بحران‌های اصلی جبهه اصلاحات به همراه احساس عدم وجود رقیب جدی را از جمله دلایل زورآزمایی درون جبهه‌ای اصلاح‌طلبان در آن زمان دانست و گفت: در نخستین شکست حاصل از این تقابل درون جناحی، اصلاح‌طلبان در دومین دوره شورای شهر با ثبت مشارکت 12 درصدی در تهران متحمل شکست شدند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بحران‌های موجود در جریان اصلاحات طی سال‌های گذشته درمان شدند، به طوری که در سال 90 اصلاح‌طلبان به درمان بحران آرمان پرداخته و یا در مورد برنامه تمام کسانی که از طرف اصلاحات یا نسبتاً نزدیک به آن‌ها در انتخابات شرکت کنند برنامه مشترکی نزدیک به تفکر لیبرال کارگزاری ارائه کردند.

وی کناره گیری محمدرضا عارف در انتخابات 92 به درخواست سید محمد خاتمی را درمان بحران سوم و تبعیت از یک تمام کننده نهایی بیان کرد.

صفارهرندی پیرامون کابینه معرفی شده توسط روحانی گفت: با توجه به این ادعا که ایشان گرایشاتی به سمت اصولگرا و نیز اصلاح‌طلب دارد، معرفی این کابینه از روحانی انتظار می‌رفت و بدین نحو ممکن است وی در آینده برای اثبات استقلال شخصیتی خود در تقابل با برخی افراد قرار گیرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان و در پاسخ به سؤالی پیرامون چرایی استعفا از این منصب در دولت احمدی نژاد گفت: پس از وقوع جریان معاونت اولی مشایی و عدم برکناری وی پس از نامه مقام معظم رهبری، احمدی‌نژاد در جلسه هیئت دولت گفت مشایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد یعنی مشایی که بنده و آقای اژه‌ای قرار گذاشتیم که اگر جلسه هیئت دولت بعدی هم وضع به همین منوال بود حضور پیدا نکنیم.

وی اضافه کرد: پس از برکناری مشایی از معاونت اولی رئیس جمهور به من و آقای اژه‌ای خبر دادند که لازم نیست در هیئت دولت حضور یابید که با احتساب این که عزل دو وزیر سبب از اعتبار ساقط شدن دولت می‌شود، به من اعلام شد که هنوز در دولت حضور دارم و بنده نیز استعفا دادم.

 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =