در این فلش می‌توانید نگاهی داشته باشید به تعداد و درصد ازدواج ثبت شده دختران و پسران در سنین مختلف و در سال‌های 1383 تا 1391.

فهیمه حسن‌میری: هم مسئولان هشدار می‌دهند و هم خانواده‌ها نگرانند، از این که عدد و رقم‌هایی که اعلام می‌شود و آنچه در اطرافشان می‌بینند و می‌شنوند، حکایت از افزایش سن ازدواج جوان‌ها دارد.

سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی هم برای حل این مساله یا به گفته بعضی از کارشناسان بحران، به فکر افتاده‌اند و راهکارهایی را در نظر گرفته‌اند؛ از راهکارهای اقتصادی گرفته تا تلاش برای فرهنگ‌سازی و تشویق به ازدواج‌های ساده و آسان.

اما گویا این راهکارها فایده چندانی نداشته و اینطور که آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد، سن ازدواج مخصوصا در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و بیشتر شده است؛ به عنوان مثال، ازدواج دختران زیر 20 سال که در سال 83، 44 درصد بوده، در سال 91، 36 درصد شده است و در عوض ازدواج دختران 30 تا 35 ساله از 3 درصد در سال 83 به 6 درصد در سال 91 رسیده است.

این افزایش سن ازدواج درباره پسران هم صادق است به عنوان مثال ازدواج پسران 20 تا 25 ساله در سال 83، 46 درصد بوده و در سال 91 به 37 درصد رسیده و درصد ازدواج پسران 30 تا 35 ساله از 8 درصد در سال 83 به 12 درصد در سال 91 رسیده است.

در فلش زیر می‌توانید با کلیک کردن روی عدد هر سال، تعداد و درصد ازدواج ثبت شده دختران و پسران را در سنین مختلف و در سال‌های 1383 تا 1391 مشاهده کنید؛

 


23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 200
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواب A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    زن سالاری افراطی دلیل مشکلات جدید در روابط مرد و زن در سال های اخیر هست که نگران نباشید به زودی درست می شود... اما دلیل دیگری نیز هست و آن عدم هماهنگی بخش مسکن و اقتصاد مسکن با اقتصاد مردم مخصوصا در شهر های بزرگ هست.
    • کاظم IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      خبر انلاین صبح که از خواب پا میشه یه خبر جنجالی میزاره دیگه تا شب فقط کامنت ها رو تائید میکنه
    • بی نام US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      باید دید قانون چی میگه . زن بر اساس قانون مدنی بعد از ازدواج هیچ حقی ندارد برای کار ، خروج از کشور، محل زندگی نیاز به اجازه همسر دارد به این می گن زن سالاری؟؟؟؟؟ اتفاقا ریشه ازدواج های سخت همین قانون مرد سالارانه قبل از انقلاب است که زنان را وادار می کند که مهریه های بالا تقاضا کنند و بعد از ازدواج در برابر خشونت مرد مهریه را به اجرا بگذارند .
    • بی نام US ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      شعار ندهید درست می شود راه حل بدهید.
    • پروانه IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      من فکر نمی کنم گفته شما صحت داشته باشه(زن سلالاری افراطی یعنی چه)؟
    • دیوید IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      37 14
      هر کسی طبیعت خودش رو داره . درباره مهریه هم باید گفت دقیقآ همین مهریه باعث ناپایدار شدن زندگی ها و عوض شدن رفتارها شده . وقتی دختری مهریه تعیین میکنه یعنی به خواستگار اعتماد نداره و خواستگاری که هر شرطی را برای ازدواج قبول میکنه یعنی ی جای کارش ایراد داره . در صورت که خانواده دخترها ترجیح میدن داماد مشکل داشته باشه ( اخلاقی ) ولی مهریه رو قبول کنه . مشخصه این زندگی زندگی نمیشه .
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      39 5
      همه جوونا پیر شدن تو هنوز تو خواب جوانی هستی!!!!. جمع کن این خبرای نسنجیده ات را. ما بچه آقازاده نیستیم که جوونی ازدواج کنیم چون جز تحصیل هیچی نداریم.
    • ناشناس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      11 28
      در پاسخ به ناشناس مونث: حاصل تلا شها و تفکرات فمینیستی موجب به وجود آمدن فاصله‏اى عميق بين زنان و مردان، تضعيف نهاد خانواده، بالا رفتن معنادار آمار طلاق، افزايش خشونت خانگى و... گرديده است. چنين نگرشى در زمينه مشاركت اجتماعى، زن را از هسته اجتماعى به پوسته آورده و نقش كليشه‏اى مردانه به وى داده است. حضور فيزيكى زن در بيرون از خانه با شعار آزادى و نياز كارخانه‏داران به آنها و حمايت نظرى پرزرق و برق از زنان، جنگى آشكار را بين زنان و مردان به وجود آورده است كه تا اعماق خانواده‏ها رسوخ كرده است. در پرتو اين آزادى و تساوى و مقررات حمايتى، زن فارغ از هرگونه مسؤوليت خانوادگى و هم پاى مردان در كارخانه‏ها، ساعات بسيارى از عمر خود را هدر داده است؛ اما ثمره ی زنان محرومیت از کرامت انسانی است
    • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 14
      مشکل پسندی/...
    • سراب IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      14 11
      خبرآنلاين هم هر روز با اين اخباري كه در مورد ازدواج و سن ازدواج درج ميكنه ما رو تو آمپاس شديد ميذاره
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      64 18
      اینکه مرد می نونه 4 زن عقدی و بینهایت صیغه ای داشته باشه زن سالاری افراطیه یا مرد سالاری مطلق؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      18 12
      بنده ایمان دارم آماری که دادید صحیح نیست
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      40 32
      پروانه خانم، زن سالاری افراطی یعنی اینکه خانم باید خانه داری و بچه داری کند و آقا هم کار بیرون داشته باشد و خرج خانم بچه ها را بدهد. خانم هم ضمن ابراز نشکر مستمر، با تمام توان برای آرامش و از دست ندادن شوهرش تلاش کند. در صوزت بروز هر گونه مشکل شوهر حق دارد برای رفع نیازهای انسانی و غریزی خود زن های دیگری را به عقد و صیغه خود در آورد.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      21 39
      همکاران آقای میلاد حمیدی ئارد شدند و در عزض چند دقیقه تعداد منفی های یک کامنت را به از 18 به 115 رساندند. خبر آنلاین راهی رای این تقلب پیدا کن
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      56 67
      یک نفر داره برای مخالفت با زنان کیلویی رای مثبت و منفی اضافه می کنه. انگار باید از این بازی خارج شدو جایی رفت که رای ها واقعی باشه
    • نيجه گيري A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      21 19
      من از اين خبر و كامنتهاش نتيجه گرفتم كه زنان علاقه زيادي به پيگيري اخبار و سايتهاي خبري ندارن و اكثر بيننده سايتهاي خبر مرد هستند
    • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      29 13
      چه ربطی داره ؟ و کدام زن سالاری ؟ در کشوری با فرهنگ ودولت و قوانین مرد سالارانه
    • رضا IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      16 43
      بی نام ها واقعا خجالت هم چیز خوبیست. چرا خودتان را به ناشنوایی و نابینایی زده اید. مردان ایرانی از ظلم زنان خسته شده اند و رای ها کاملا هم واقعیست مخصوصا در جایی که همیشه طرف زنان را می گیرند! کشور ما به طرز وحشتناکی زن سالار شده!!!
    • mms IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      49 6
      موضوع امار ازدواج هست یه ادم کم عقل که همه جا دنبال این است که ثابت کند مردان از زنان برترند سایت را به قه قرا می برند . جالب اینجاست که ما دو تا نظر می زاریم یکیش راهم نمی زارند . اما فرمایشات توهمی این فرد را با چند نام کاربری 10 تا 10 تا میزارند.
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      25 2
      آقای ناشناس100 سال پیش که زنان خانه دار بودند. زنان هم بیشتر از شوهر و مادر شوهر کتک می خوردند هم باید برای شوهرانشان بساط منقل اماده می کردند. اینکه گسترش اعتیاد و خشونت خانگی را به کار کردن زنان نسبت می دهید اشتباه است. استقلال مالی زنان باعث اعتماد به نفس زنان و ایستادگی در برابر خشونت مردان در مورد زنان و کودکان می شود. دنیای امروز چه خوب ،چه بد خانه نشینی زنان را بر نمی تابد پس بهتر است راهکارهای کاربردی برای حضور زنان در جامعه پیشنهاد شود.
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      9 2
      مشکل ازدواج را می توان تا حدود زیادی با فرهنگ سازی تغییر مطالبات حل کرد. بطوریکه هم زن و هم مرد از ازدواج هراسی نداشته باشد . مهریه را اگر عندالمطالبه است داماد در حد یک هدیه سر عقد به عروس بدهد و در ازای آن زن از حقوق برابر با مرد در قانون برخوردار شود. تا وقت قوانین تغییر نکند عرف به زنان اجازه می دهد که برای امنیت خود مهریه های بالا و شروط ضمن عقد مثل واگذاری حق طلاق و حضانت تقاضا کند که پیامد آن تسلط زن بر مرد ،و مشکل جدیدی است که به مشکلات ازدواج و طلاق اضافه می گردد.
    • زهرا A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      3 1
      وقتي مردسالاري، عقبه چندين قرني در كشور ما و خيلي جاهاي دنيا داره، نبايد تعجب كرد كه زنان،ادامه اين وضعيت رو برتابند و به اين وضعيت ادامه بدن.
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    من 30 سالمه ،وقتی به ازدواج فکر میکنم سیلی از مشکلات رو میبینم که به طرفم میاد
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      خیر این شما هستید که به طرف مشکلات میروید مشکلات در سر جای خودشان ثابت اند لذا فرار کنید.
    • علی افشار EU ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      فکر نکن! اگه هم اومد جلو جاخالی بده
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      26 0
      چرا ما به سمت مشکلات برویم؟ تا 3 سال پیش با یک حقوق می شد هم کرایه خانه داد و هم یک زندگی دو نفره ساده رو اداره کرد! اما الان با حقوق 600 تومنی کجای تهران می شه یک خونه 50 متری خوب گرفت و زندگی هم کرد جز حاشیه های شهر که در اون صورت هم باقی این پول صرف رفت و آمد می شه!! 3 سال پیش با یک پس انداز کوچیک و وام بانک می شد یک خانه در منطقه 22 رو خرید(متری 1میلیون و 200 هزار تومن بود) اما الان همونجا شده متری 3 تومن!! این از سر پناهش بود نون سر سفره رو هم که خود بانک مرکزی اعلام کرده تو این دو سال بالای 60 درصد افزایش قیمت داشته در حالی که حقوق در بهترین حالت 40 درصد بالا رفته!!!
  • رضا A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    گذشت زمانی که زن، مرد رو واسه خودش میخواست... گذشت زمانی که معنای زندگی در مهریه و عروسی و جهزیه خلاصه نمیشد.... تنهایی شرف داره به خدا
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      با طلا باید نوشت. درود بر شرفت
    • گشتم بود بگرد هست IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      شما توکل کن به خدا وبرای پیدا کردن دختر خوب تحقیق کن کمه ولی به امید خدا پیدا میکنی
    • ناشناس مونث IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      72 97
      ازدواج یک قرارداد اجتماعی و یک معامله است که یکی از اساس آن احساسات طرفین برای یکدیگر است. شرط هر معامله ای سود دو طرفه است به عبارتی یک طرف معامله حداقل ضرر نکند. در صد سود هم به نوع معامله و توافق طرفین ارتباط دارد. شاید به نظر تعریف خشک و مادی بیایید و لی واقعیت است. مرد ها و زن ها هر دو می خواهند با ازدواج زندگی خودشان را بهتر کنند. در قدیم زنان کمتر به خود و آرامش خود اهمیت می دانند ولی حالا به عنوان انسان هم برای خود حقوقی قائلی می شوند. بهترین راه تشویق به ازدواج در وضعیت کنونی , بعد از حل مشکلات اقتصادی ,مشابه کردن تعهدات و اختیارات زن و مرد در قرارداد ازدواج با تضمین قانونی برای اجرا ست.
    • مینا IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      گذشت اون زمانی که پسرا هم دخترارو واسه خودشون می خواستن.... الان دیگه پسرا عروسک می خوان
    • مهدی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      در جواب به مینا: تا وقتی زن زندگی وجود نداشته باشه، پسرها هم باید دنبال عروسک بازی باشن! بگو خب !
    • گشتم نبود نگرد نیست A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      " دوست دارم " فقط مال تو قصه هاست. دختراهای امروزی فقط عاشق " پول و ثروت " مرد هستند. مگه دیوانم پولی که با زحمت به دست اوردم مفت مفت بندازم جلو دختره؟ آدم عاقل گوشت رو جلو گربه میندازه؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      38 9
      وقتی دخترا تو عروسک شدن با هم رقابت دارن خوب پسرا هم دنبال عروسک بهتر میگردن. ولی من خودم برا ازدواج دونبال دختری میرم که عمل زیبایی نکرده باشه البته اگه پیدا بشه!!!
    • مهدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      12 21
      پاسخ به ناشناس مونث:خواهر محترمه از دیدگاه اسلام خانواده مهمترین رکن جامعه است و تقریبا همه چیز در قران مشخص شده است.هدف از آفرینش انسان تقرب به خداوند است و هر چیزی که این راه را منحرف کند مردود است. اگر به طور منصفانه قضاوت نمایید می بینید که مادران ما آرمششان از زنان امروزی خیلی بیشتر بود.و یک نصیحت :هرچیزی که من و شما خوشمان آمد دلیل بر خوب بودن آن نیست و هر چیزی که بدمان آمد دلیل بر بد بودن آن نیست. بیاید منصف باشیم و فقط به خودمان فکر نکنیم و انسان را فقط از دید مادی نگاه نکنیم.حضور فيزيكى زن در بيرون از خانه با شعار آزادى و نياز كارخانه‏داران به آنها و حمايت نظرى پرزرق و برق از زنان، جنگى آشكار را بين زنان و مردان به وجود آورده است كه تا اعماق خانواده‏ها رسوخ كرده است.شغل و درآمدهاى
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      20 18
      در جواب به ناشناس مونث: متاسفانه ازدواج از نظر شما مثل خریدن کالاست! یعنی شما رو خودتون قیمت می گذارید! پس امیدوارم قد سن تولدتون مهریه کنید تا ببینم موهای کی مثل دندوناش سفید میشه! بشینید تا مهریتون پرداخت شه !!!
    • رسول IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      7 13
      درود بر شرفت
    • علي A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      7 8
      ايول بخدا خوب گفتي
    • ناشناس مونث A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      11 6
      در جواب آقا مهدی و آقای ناشناس اول: واقعیت این است که نظریات صد در صد عقیدتی که موجودیت و وظایف فردی زن یا مرد را کاملا جنسیتی تعریف کرده اند در عمل شکست خورده اند یعنی یا با اجبار و اصرار قانونی به طرفین تحمیل شده و یا با پیشرفت علم و فن آوری ناکارامد شده اند. به همین دلیل به نظر من قوانین ازدواج باید کلی باشند و اختیارات و تعهدات زوجین مشابه باشد تا امکان تشکیل خانواده پایدار و تربیت فرزند بوجود بیاید.
    • ناشناس مونث A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      10 3
      در جواب بی نام 2: ازدواج واقعا یک معامله است و جنگ اول بهتر از صلح آخر است. مشکل هم فقط مهریه نیست . به نظر من در یک قرارداد ازدواج عادلانه در مقایسه با نوع حقوقی آن در ایران ,هم از تعهدات مردان کاسته خواهد شد و هم از اختیارات آنها. در آن صورت ازدواج معنی واقعی می گیرد یعنی دو نفر تعهد می کنند که با هم خانواده تک همسری تشکیل بدهند. هر دو هم اختیار خواهند داشت که وظایف را توافقی تقسیم کنند.
    • سعید A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      4 2
      گذشتیم نبود نمی گردیم نیست !!! نه اینکه پسر خوب زیاده !!!! یا زن نمیخوان یا اگه میخوان اول باید پدر زن پولداری باشه !!!!!
  • بابک IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    هیچ مشکل فرهنگی نیست تنها مشکل اقتصادی است این حرف های وزیر جای سوال دارد که مشل اقتصادی نیست البته شادی در ااطرافیان ایشان این مشکل فقط فرهنگی باشد
    • محمد A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      16 3
      مشكلات فرهنگي اقتصادي هست. همه جا تهران نيست كه نشه زندگي رو با 3 ميليون در ماه هم چرخوند. تو شهر هاي بزرگ هم فرهنگ اقتصادي خانواده درست شكل نگرفته . ديگه مثل قديم پسر و دختر نميگن بعد ازدواج پله هارو با هم ديگه ميريم بالا . دختره منتظره يه پسر از بالا پله ها واسش آسانسور نصب كنه ايشون رو هم كشه بالا.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      8 3
      در کشور های توسعه یافته تر که مشکلات اقتصادی کمتره,به صورت واضح سن ازدواج بالاتر و میزانش به شدت کمتره.در واقع توسعه ی اقتصاد سرمایه داری با مقوله ی ازدواج رابطه ی غیر مستقیم مشدد داره.
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    اخوی کی دلش نمی خواد ازدواج کنه مشکل خرج خانوادس بدون کا رو درامد چطور می شود خرج زندگی رو پیش برد الان 1 ساله فارغ التحصیل شدم دارم ماهی 200 حقوق میگیرم که پول بنزینم در نمیاد چرا بعضی ها نمی خوان بشنوند نشستند بر روی پست خود و چشم به واقعیت ها بستند ادم دردش را به که بگوید هر جا سر میزنیم با در بسته مواجه میشویم چرا کسی نمی خواد به داد این جوانان برسد
    • بی نام US ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      نگران نباش. قراره آقای روحانی با کلیدهایش تمام قفل ها رو باز کنه. خخخخخ
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      25 0
      قرار نیست کسی تو ممکلت به داد کسی برسه. اگه میخواستن، اگه بلد بودن تا حالا انجام داده بودن
    • بی نام GB ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      25 5
      با ماهي 200 تومن چطوري ماشين داري ؟
  • مهناز IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    شوخي نكن ازدواج با اين هزينه ها؟؟؟؟؟
  • مهراد A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    واااااااای ، داماد کروات داره !
    • علیرضا A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      تازه عروس هم سرش لخته...!!!!
  • amir reza IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    ازدواج در سنين كم به معنى جاهليت است مخصوصا در شرايط كنوني مملكت.
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      47 73
      ازدواج با سن کمتر حتما بهتره اما درصورتی که شرایط بخصوص اقتصادی فراهم باشه از مزایاش هم اینه انسان کمتر به گناه آلوده میشه جناب آقای وزیر فکر کنم فرهنگ اسلامی و ایرانی را در جوانان ما نمی بینن و شاید اصلا شناختی روی جوانان ایرانی ندارند من به عنوان یک جوان ایرانی به آقای وزیر می گویم جنابعالی چطور وزیر جوانان شدید در حالی که اصلا با روحیه ایرانی اسلامی جوانان ما آشنایی ندارید که مشکل را فرهنگی اعلام می کنید
    • کیوان A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      ازدواج ( سنين منین ندارد ) به معنى جاهليت است مخصوصا در شرايط كنوني مملكت.
    • جواد A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      64 63
      جاهلیت کسانی هستند که به نظرشون ازدواج سخت و سنگینه. مشکل مالی همیشه بوده و هست. در برخی شرایط سخت تر میشه ولی به نظرم مشکل بی پولی بعضی ها به این بستگی نداره. اون دوستمون گفت ماهی 200 درآمد دارم و یه ساله فارغ التحصیل شدم. دوست من، من از دوران راهنمایی کار کردم و تو تمام طول زندگیم سعی کردم کار یاد بگیرم تا بتونم موثر باشم، نه فقط اینکه یه جایی باشم و پولی به جیب بزنم. من سوم دبیرستان بودم که تو آموزشگاه ها کامپیوتر درس میدادم و الانم که 23 سالمه و یک ساله که ازدواج کردم و از زندگیم هم راضیم و در کنارش هم درس میخونم. اگه شما هم بخوای میتونی، ولی مساله این خاستن و نحوه ی اونه. اگه منم تو خونه مینشستم و انتظار کار داشتم مثه خیلی ها یه دانشجوی بی خاصیت بودم که فقط کارش حفظ کردن دروس بی فایدس.
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 1
      در جواب آقا رضا. برادر عزیز جاهلیت(که یک کلمه مصدری است به معنای نادان بودن هست) به شخص اطلاق نمی شه بلکه باید جاهلین یا جاهلون بگی! اما در مورد سخن دوم شما کوته بینانه است که تنها با اشاره به چند نمونه یک موضوع کلی که هزاران نفر دیگه با اون درگیر هستند رو رد کنیم. اینکه شرایط اقتصادی و مشکلات زندگی در مورد شما تاثیر کمتری داشته به این معنا نیست که میلیون ها نفر دیگر هم لزوما شرایط شما رو داشتن و دارن. معنای آمارهایی که در بالا اومده نشان از این داره که یکسری شرایط فرهنگی و اقتصادی در زندگی جوانان تغییر کرده و این منجر به بالا رفتن سن ازدواج شده به بیان عامیانه شرایط ازدواج سخت تر شده!
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    29 3
    چرا سال 91 آمار ازدواج 1/5 شده؟ سال 91 مربوط به 12 ماه ساله؟مگه میشه؟ پس سال 92 لابد فقط 1000 تا مورد ازدواج داریم!
  • سعید IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    76 6
    عزیزان مشکل فرهنگی نیست همه جوانان دلشان میخواهد زود ازدواج کنند اما مگر با این مشکلات اقتصادی میشه ازدواج کرد اخه با 2/5 میلیون وام ازدواج چی میشه خرید اگه بتونید اونم بگیرید حالا دلتون خوشه ها
  • فتل IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    76 3
    با این وظعیت ما نمیتونیم شکم خودمونو سیر کنیم شما دلتون خوشه خدایش امار بیکاری ایلام رکورد جهانی رو شکسته
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    58 2
    واقعا میشه ازدواج کرد بااین گرونیا مشکلات فرهنکگی فقط مشکله مسئولا خودشا زدن به خواب یا به نفعشون نیست قبول کنن واقعا که فقط میخوام بچه های مسئولین عزیزچه جوری ازدواج میکنن
  • علمداری A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    42 10
    برای ازدواج مسکن ,اشتغال,هزینه زندگی مهم میباشند اما اینها به تنهایی کافی نیستند اساسی ترین موضوع مسئله فرهنگی و تغییر نگرش به ازدواج و همراه نبودن فرهنگ زناشویی با تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی است باید نحوه زندگی و حتی شرایط و قوانین ازدواج تغییر یابد ضمننا باید امکان جدا شدن زوجین هم تسهیل شود .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      25 10
      احسنت به اقای علمداری !!!موجزو مفید
  • ساسان IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    64 4
    با این هزینه ها آدم عاقل ازدواج نمیکنه مگر اینگه پولدار باشه طرف.
  • ناشناس IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    ازدواج كنيم كه يكسال بعد به دليل فقر مالي و فشار اقتصادي جدا شيم ؟ گذشت او زماني كه مي گفتن ازدواج كنين كه خداوند از خزانه غيبش براتون مي فرسته !!!
    • محمدرضا A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 14
      اگه شما توکل و ایمانت ضیعفه دلیلی بر اعلام عمومی اون نیست
  • توهم IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    41 8
    وای مامانم اینا!!!!!!!!!!!!!!!! داماد که کروات نداره کی میره این همه راه رو.
  • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    90 2
    آقا عروسي گرفتن رو بيخيال ميشيم. اجاره خونه رو با اين درآمدها چه كنيم اون هم اجاره ايي كه سال به سال 2 برابر ميشه و پولي رو نميشه پس انداز كرد تا اميد داشته باشي كه بعد از چند سال صاحب خونه بشي. گوشت كيلويي 28000 تومن و برنج 7500 تومني و روغن مايه يك ليتري 5000 تومني و ............. بيخيال ازدواج
  • popo IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    80 2
    جالبه فقط آمار میدن بابا غیب میگید خب همه میدونن سن ازدواج رفته بالا چون همه بیکارن از جمله خود من با 28 سال سن...نمیدونم این همه شغلی که آقای احمدی نژاد تولید کردن کجا رفت چقدر 7 میلیون تو 8 سال!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      17 0
      خود من که 28 سالمه و شاغلم مثلا چقدر درآمد دارم؟ ماهی 700000 تومن که باید400-500 تومنشو واسه اجاره و قبض و اقساط وام و هزار تا بدبختی دیگه بزاری کنار شما بگید با 200 تومن میشه زندگی کرد؟
  • mms IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    75 3
    انقدر مشکلات اقتصادی گریبانگیر جوانان هست که اصلا جایی برای فرهنگ نمی ماند. در ضمن به قول اقای غرضی که در مناظره فرمودند فرهنگ در عرض جامعه حرکت میکند یا در طول . شما حنما میگد در طول که با این شدت در این 8 سال امار ازدواج پایین امده
  • هادی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    45 5
    فقط و فقط مشکل اقتصادی
  • بینام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    45 3
    منم دوست دارم ازدواج کنم...ولی با این بار مشکلات هر صبج با استرس شدید از خواب بلند میشم ونسبت به آینده هیچ امیدی ندارم..ای کاش زودتر این مشکلات اقتصادی حل بشه.............. ... ... ..
  • بي نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    62 11
    اگه پسرا كار به اندازه اي كه كفاف يه زندگي معمولي رو داشته باشن همه چيز حله بايد ازدواج كنن و انتظاراتشون رو يه خورده كم كنن. ولي الان داداش خود من كار داره ولي ميگه تا خونه نداشته باشم ازدواج نميكنم اون موقع بايد 20 سال كار كنه تا خونه بخره اون موقع هم 50 ساله ميشه كچل ميشه هيچكي بش دختر نميده من يه دل سير ميخندم كه به حرفم گوش نميكنه.به نظرم بايد برا مسكن خانواده دختر و پسر اگه امكانش رو داشته باشن با هم پول بذارن ويه خونه نقلي بخرن اگه كسايي مثل داداش من به خونه نقلي هم راضي نشن حقشونه كه كچل شن.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      14 1
      پول بذارن خونه نقلي بخرن تو تو عالم هپروتي يا خودتو زدي به اون راه ميدوني خونه 40 متري تو تهران چنده
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      9 8
      دوست عزیز پسرها هم اگه انتظاراتشون رو کم کنند دخترها محاله! میدونی چرا؟ چون تو قوانین ما دختر باید تو خونه زیر کولر بشینه و هر شب به شوهرش بگه پول بده!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      10 1
      خیلی فکر میکنی الان خانواده دختر و پسر خودشون مستاجرن کچل بشه با خیال راحت بهتر از اینه که بجرم مهریه تویه زندان کچل بشه
  • جواد IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    30 2
    منم دوست دارم ازدواج کنم...ولی با این بار مشکلات هر صبج با استرس شدید از خواب بلند میشم ونسبت به آینده هیچ امیدی ندارم..ای کاش زودتر این مشکلات اقتصادی حل بشه.............. ... ... ..
  • دیوید IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    94 42
    مشکل اصلی رفتار دخترهای ایرانیه . مهریه - چشم و هم چشمی - حسادت های بی خود - ازدواج دیر هنگام که باعث میشه برای رفع نیازها تا زمان ازدواج به غیر همسرشون رجوع کنن - کلاس گذاشتن الکی - ازدواج رو معامله معنی کردن نه ی شراکت در زندگی و یا پیوند زناشویی - و وقتی دختری مهریه میخواد یعنی به پسر اعتماد نداره و اون پسری که زیر هر برگه ای رو امضاء میکنه مشخصه ی جای کارش مشکل داره . یعنی خود دخترها و خانواده های دخترها خودشون سراغ پسرهای مشکل دار میرن و نباید شاکی باشن . پسری که متعهد و صادق باشه زیر بار هر حرفی و شرایطی نمیره و هم برای خودش و هم طرف مقابلش ارزش قائله . کیه که این حرفها رو بفهمه . در صورتی که زندگی و ازدواج با دخترهای خارجی خیلی ساده و خوبه و بسیار متعهد تر از دخترهای ایرانی هستن .
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      17 11
      شما برو خارج ازدواج کن!!!!! دیدگاهت هم برا خودت!!!!!!!1بگو خب
    • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      22 5
      اگر فکر می کنید ازدواج با دختر خارجی بهتره، دلیلش اینه که توی اون زندگی حقوق هر دو طرف یکسانه. به دختر خارجیه بگو باهات زندگی کنه در شرایطی که اگر هر بلایی سرش آوردی هیچ کاری نتونه بکنه و آخرشم بدون هیچی ممکنه ولش کنی و حتی حق طلاقم نداره، بچه هارم نمی تونه ببره، ممکنه اجازه کار و درس خوندن بهش ندی و فقط تو خونه ازش استفاده کنی، بدون اجازه تو نمی تونه بره بیرون و تعیین محل زندگی هم به اون ربطی نداره، اون وقت ببین دختر ایرانی بهتره یا خارجی. در ضمن به همین دلایل دخترهای ایرانی پسر خارجی رو ترجیح می دن.
    • بی نام PL ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      17 11
      خیلی هام ترجیح میدن با پسرهای خارجی ازدواج کنند چون فکرمیکنند قانون بیشتر ازشون حمایت میکنند و نگاه مرد سالارانه کمتری دارند . حالا بگو خب.
    • باشه حتماً IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      5 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه، شما خودت اونجا بودی یا همش خواب و خیالاته، مرغ همسایه غازه خخخ
  • بیکار EU ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    79 3
    واقعا اون 12087نفر مرد زیر بیست سال (سال91) چطور جرات کردندازدواج کنن؟ یعنی با این وضعیت اقتصادی الان هنوز زنده هستن؟؟
    • احمد A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      51 0
      بابا یا روستایی هستن و خانوماشون روستایی و کم توقع و قانع،‌ که خدا پدر مادرشون رو بیامرزه یا اگرم شهری هستن آقازاده ان و به احتمال زیاد حداقل یک آپارتمان به نامشون خورده و حداقل یه پژو 405 هم‌اینطور و تو مغازه یا شرکت بابا، با بابا، یا در مغازه‌ی بابا، بدون بابا، یا در مغازه‌ي خودشون با پول بابا کار هم می‌کنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    59 15
    تو این مملکت ازدواج یعنی اول گرفناری . آدم عاقل فکر می کنه بعد تصمیم می گیره با این شرایط اقتصادی.. فرهنگی آدم عاقل ازدواج می کنه؟؟؟؟؟
  • پریا IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    اینطور نیست که بگیم فقط مشکلات اقتصادی و نبودن کیس مناسب دلیل ازدواج نکردن دختران و پسران هست. من 31 سالمه . مشکلی بابت پیدا کردن شرایط خوب ازدواج ندارم . اما دلیلی که مانع ازدواج من هست عدم میلم به ازدواج هست. یعنی فرق نمیکنه چه شخصی مقابل من باشه بنده به طور کل با چیزی به عنوان تعهد مشکل دارم. شرایط اجتماعی فرق کرده . الان بیشتر افراد در جامعه شهری دلیل برای ازدواج میخوان . الان مثل گذشته نیست که ازدواجم مثل راهی باشه که آدم مجبوره طی کنه . زنان امروز فردیت جدیدی پیدا کردن و برای این فردیتشون اهمیت قائل هستن. و ازدواج های ما هنوز به پختگی نرسیده تا افراد همراه اون به فردیت هم احترام بذارن . ما ازدواج رو ذوب شدن در هم میدونیم و این درست نیست.
    • حسین EU ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      17 2
      با مستقل بودن فرد موافقم ولی اگر جنبه اش رو داشته باشن و مرد زندگی شون در تمامی زمینه ها یک نفر بمونه
    • وحید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      8 16
      در مورد شما یک نفر میشه گفت مشکل فرهنگیه...
    • فرهاد IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      30 37
      نظر خوب و منطقی ایه
    • :) IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      10 13
      شما یه وقت ازدواج نکنی هااااا همون مجرد بمون
    • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      12 16
      حالا تو بشین تا پخته شی. خخخخخخخخخخ
    • کامران IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      12 19
      با این طرز تفکرت میتونی از همین الان خودت رو منقرض شده فرض کنی. خخخخخخخخخخخخخخ
  • یونیک A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    48 2
    ای بابا ماها هم که ازدواج کردیم دارن یه کاری میکنن پشیمون بشیم دولت چه راهکاری اجرا کرده ؟ وام ازدواجی که نمیدن یا جونت در میاد از بس بری و بیای مرخصی بگیر از کار بیکار شی آخرشم نفری 3 تومن!!!!!!!! کدوم فرهنگ سازی برای ازدواج آسان گفتن مهریه تا 110 تا 2 تومن اضافه تر میدن به خاطر تشویق جوونا کووووووووووووووووووووووووووووووو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همش حرف همش وعده بعید چی تو این مملکت راحت به دست ماجوونا رسیده همیشه عین یه موجود دوپا دوییدیم واسه چیزایی که می خواستیم امیدوارم نظرم نشون داده بشه
  • مهدي A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    57 51
    به نظرم اگر توقعات و چشم و هم چشمي را كنار بگذاريم به راحتي در سن 20 تا 25 ميشود ازدواج كرد . مثلا پسر يك مهماني ساده بگيرد و ساير هزينه هاي جانبي (لباس عروس ماشين عروس آرايشگاه گل هفت نوع غذا سرويس طلا و .....................) را حذف كند و با مقدار پس انداز خود و هديه اقوام خانه اي اجاره كند و بجاي آن يك سفر به مشهد برود و خانواده دختر نيز مهريه را پايين در نظر گرفته پس خودمان هستيم كه سن ازدواج را بالا مي بريم اگر توقعات خود را كم كنيم همچي درست ميشود
    • سارا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      55 24
      دقیقا .... کاملا موافقم ... ماها همش دنبال تجملات هستیم تا از دیگران کم نیاریم... یادمون رفته که شخصیتمون به این چیزا وابسته نیست
    • مسعود A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      15 4
      خوب یالا شروع کنید به کم کردن توقع! همه تئوریسین های خوبی هستند ولی در عرصه عمل هیچی! من در 20 سالگی ازدواج کردم و الان دو تا بچه دارم و خدا شاهده روزی که ازدواج کردم پول یه آینه شمعدون رو قرض کردم ! الان هم از زندگیم راضیم ! نه اینکه مشکلات نداشتم نه ! اصلا زندگی بدون مشکل نمیشه ولی خدا رسونده تو این 8 ساله زندگی مشترک سعی کردیم ساده باشیم ولی با صفا . همسرم نقش اصلی رو در آرامشمون داشته. توقعات رو پایین اوردیم و یه لقمه نون رو هر چند کم ولی با صفا خوردیم و امیدمون به خدا بوده و هم دیگه رو دوست داشتیم . خدا بهمون فرزند سالم داد عزیز دلمون هستند . به خدا سخت میگیرید . ما با یه ماشین ساده نصف ایران رو گشتیم به نظرم بهتر از پورشه بعضی هاست باورکنید مهم تر از همه چیز یافتن همسر مناسبه
  • معین A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    47 3
    ای کاش در این بررسی میزان سن ازدواج در جامعه شهری - روستایی و عشایری جداگانه معرفی می شد. چون همه می دانیم که سن ازدواج در روستا بسیار پایین هست و به بیان دیگه این سن پایین ازدواج باعث کاهش میانگین و در نتیجه اشتباه در نتیجه گیری می شود. وگرنه سن ازدواج در شهرها به مراتب بالاتر از این آمار هست.
  • مجرد IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    24 4
    باز دعوا شروع
  • محمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    46 6
    سری که درد نمیکنه رو دستمال نمی بندند
  • محسن طلا A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    52 3
    ازدواج جزو کالاهای لوکس شده ... پول پیش آپارتمان 60 متری در نازی آباد 30 میلیون ماهی 600 هزار - حداقل 200 نفر مهمان هزینه تالار و فیلمبردار لباس وآرایشگاه عروس وغیره 20 میلیون خرید وسایل هدیه داماد 5 قلم ( یخچال . ال ای دی. اجاق گاز. ماشین لباسشویی.تیرتخته) 20 میلیون سرویس طلا وخرید عروس 10 میلیون ....
  • حسین 128 A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    65 3
    وقتی لیسانسمو گرفتم دیدم از کار خبری نیست رفتم دنبال فوق. بازم می بینم خبری نیست ولی دیگه ادامه نمی دم. 2 سالم باید خدمت کنم. حداقل 2 سالم دنبال کار بگردم اونوقت می گند چرا سن ازدواج رفته بالا. خدمت سربازی زمانی خوبه که همه ی شرایط مهیا باشه ن تو این شرایط بد اقتصادی حالا این خط اینم نشون ..... روزی به حرف من می رسند هرچند که الانم رسیدند ولی براشون صرف نداره
  • ناصر ج A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    75 1
    وزیر جوانان مملکت ما رو باش اینم مثل احمدی نزاد داره به آمار غلط تکیه میکنه، گفته ازدواج نکردن جوونا بابت مسائل فرهنگیه نه فقر اقتصادی!!!!!!!!!!! البته حق هم داره وقتی جوونا این افزایش لگام گسیخته تورم رو میبینن از بس خودشون و خونواده هاشون بافرهنگن دیگه جرات ندارن راجع به ازدواج حرف بزنن
  • باب اتش IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    38 0
    بازم اینا فقط حرف زدن
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    97 13
    من فقط نظرشخصی خودم را میگم. من یه دختر هستم . رشته برق رو تا فوق لیسانس خواندم و تازه استخدام شدم 29 شدم ولی هر جور فکر میکنم با این اوضاع کار و تحصیل هیچ جوانی نمیتونه به ازدواج در سن پایین فکر کنه . همه حداقل تا 28 و 30 درگیر هستند . پسرا هم دو سال روی سربازی بگذارید. بعدش اینقدر ازدواج هایی اتفاق افتاده که زن بدون کار و حقوق نمیتونه روش حساب باز کنه اگه یه دفعه کار آدم به طلاق و جدایی کشید به اون زن به دید خیلی خیلی بد نگاه میکنن. پس بهتره جامعه ایتقدر به سن کم ازدواج توجه میکنه به مسایل بعد از ازدواج توجه کنه . هم زن و هم مرد بایست مستقل شن و اینکه یه بچه هم .. پس به جای نمودارهای الکی یکم واقع بینانه به جامعه نگاه کنیم. الان ایران مگه پدره پولدار باشه تا بچه هاش در سن کم تامین باشن .
    • باشه حتماً A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      13 42
      خیلی خوبه شما الآن با ۲۹ سال سن کاملاً همه چیز را آماده کردید که پسر بدبخت را نابودش کنید... فقط فکر یک جا رو نکردید ... آخه مگه طرف عقلش رو از دست داده که با یک دختر ۲۹ ساله مثله عروسی کنه... این همه دختر... با شما خانم پیر شده ازدواج کنه که چی بشه؟!
    • ایرانی A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      29 3
      یعنی شما میگی بنده خدا بایست چی کار میکرد. یعنی بایست 19 سالگی مثل من ازدواج می کرد که فردا بیاد بشینه خونه باباش با این اوضاع قمر در عقرب که عشق و اینا همه کشکه!!!. حالا خیلی کشور ایده آلی واسه جوونامون درست کردیم که داریم تشویق به ازدواج می کنیم. والا یکم فکر بعد حرف چیزی از آدم کم نمی کنه.!!!!!!!!
    • روح ا.. اسمانفر IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      51 4
      اقای باشه حتما . این خانم با صداقت مشکلات پیش روی خودشان را گفتند . و ازانجایی که خودشان گفتند تحصیل کرده هستند با گفتن این جمله که این نظر منه . فهم وشعور خود را نشان دادند . حالا شما طوری جوابشان را دادید که انگار از ایشان کینه دارید و سن ایشان را که زیاد هم نیست به تمسخر گرفتید . اگر علم غیب دارید و بایک پیام 5خطی و میزان سن متوجه می شوید که این خانم پسرها را بدبخت میکند به ماهم بگویید تا موقع ازدواج با شما مشورت کنیم . وا قعا ضعف فرهنگی داریم این را هم باید قبول کنیم . در ضمن اسمت رو برو ثبت احوال عوض کن خیلی ضایعست . نرفتی هم نرفتی به ادبیاتت میخوره . انشا... همه دخترها وپسرها خوشبخت بشند واخر هم من از صدقه سری شما
  • عطا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    76 8
    ترا خدا بگذارید جوانها اذدواج نکنند و یا اگر اذدواج کردن فقط یک بچه بیاورند تا انشاال. 50 سال دیگه مشکل مسکن و شغل حل بشود.
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      37 26
      یعنی منقرض شن
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      19 1
      شما نگران انقراض نباش، ايراني جماعت تو كل دنيا ريشه دوونده و منقرض بشو نيست، اگر هم قرار بود منقرض بشه تا حالا بايد ميشد با وجود امثال اسكندر و چنگيز، ما بايد به فكر آيندگان باشيم و كاهش جمعيت اساس رفاه در جامعه است، تمام اين بدبختياي الان جامعه به دليل موج انفجار جمعيت در دهه شصته، ما اذ سي سال پيش تا الان جمعيتمون دو برابر شده در حالي كه منابعمون همون ميزان سابق هست، پس كار عاقلانه همون كنترل جمعيته
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    21 0
    این مقایسه که فقط درصد مثلا سن ازدواج آقایون 20 تا 25 سال از 46 درصدسال 83 به 36 درصد سال 91رسیده به چه دردی می خوره. تعداد آقایون 20 تا 25 سال که در سال 83 ازدواج کردند 336 هزار نفر بوده و در سال 91 برابر85 هزار نفر. در مورد سنین دیگه هم همگی این اختلاف رو دارند. باید درصد ازدواج هر رده سنی رو نسبت به تعداد کل مجردها ی همون رده سنی اعلام می شد.
  • yavar IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    44 2
    من حساب کردم بدون پول پیش خونه بین 30 الی 50 میلیون هزینه ازدواج من خواهد شد با این حقوق ها و این در آمد ها و اینکه جز خدا هم پشتیبانی برای تامین هزینه ازدواج ندارم به نظر شما برای ازدواج چند سال باید پول جمع کنم ؟
  • . IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    49 2
    مسئله خیلی سادس تمام دایی های من توی 20 تا 23 سالگی ازدواج کردن چون یا در زمان خودشون وضع اقتصادی خوب بوده و یا پولداری خانوادشون کمکشون کرده ولی من با 25 سال سن باید با شک و تردید به ازدواج بالای 30 فکر کنم! حالا شما بگید که این صحبتهای افزایش جمعیت بر چه اساسی مطرح میشه؟
    • رضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      59 8
      تو توی سن 25 سالگی داری به ازدواج فکر می کنی ؟؟؟ خجالت نمی کشی ؟؟ خخخخخخخخ
  • سعید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    24 54
    خیلی دوست دارم ببینم اونایی که منفی میدن کی هستن؟؟؟ واسه چی منفی میدن؟؟؟ مگه حرف اشتباهی میزنن؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      87 17
      دوست دارم ، به تو چه
    • سعید IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      3 12
      خدا به حق همین شب ها .....
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    34 0
    این هشت سالو خوب اومدی!!!
  • خزان IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    91 5
    ما نسل تباه شده ایم ....هیچی برامون راحت نیست ...کل زندگی تو استرسیم از استرس کنکور گرفته تا کار ازدواج اینقدر سخت شده که دیگه دختر وپسرا هیچ امیدی ندارن..ای وضع تا کی ادامه داره خدایا واقعا خسته ام....
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    87 25
    خانم ها می رن درس می خونن تا شوهر بهتری داشته باشن! بعد که مثلا فوق لیسانس گرفتن توقعاتشون می ره بالا و انکار چه خبر شده در حالیکه معمولا آقایون زن ها رو واسه خودشون می خوان (حالا شاید یه عده ای وضع مالی رو هم مد نظر قرار بدن ولی کسایی که به تحصیلات خالی اهمیت می دن خیلی کمن) همون برن دماغشون رو عمل کنن و لیرز کنن بهتره... لا اقل از این قیافه ها در میان که فقط تحصیل کرده هستن! برو بابا...
    • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      17 8
      من یه مردم ولی گویا شما بیسوادی که انقدر از تحصیلکرده ها بیزاری!!
  • رامین A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    49 2
    یکیش منم.وقتی نه کار باشه نه پول باشه.تورم بالا باشه مگه عقل خودمو از دست دادم که برم برا خودم دردسر بسازم.وقتی میوه کم ترینش کیلویی 5تومن باشه کی میتونه خرج در بیاره
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    36 11
    تازه 2میلیون دختر متولد 1345 تا 1355 راهم حساب کنید که شوهرانشون شهید شدن وهیچوقت فرصت ازدواج نئاشتن
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      38 4
      دختر متولد 1355 مگه قرار بوده شوهرش همسن باباش باشه که می گویید شوهر بالقوه اش شهید شده.
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      7 2
      20-30 میلیون تومان جهیزبه!!. شما لطف کنید چند تا لیست جهیزیه برای طبقات اجتماعی مختلف تهیه کنید و آدرس فزوشگاهها را هم بدهید که خانواده ها را از نگرانی نجات دهید . ضمنا بعضی اقشار جامعه، تهیه چند قلم کا لا را به عهده مرد می گذارن،. همانطور که بعضی خانواده ها ار داماد تقاضای شیر بها می کنند. در عرف خانواده های متوسط همه جهیزیه به عهده خانواده دختر است
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    90 37
    همه از خرج عروسی و مهریه می گویید چرا از جهیزیه که روزگارخانواده عروس را سیاه می کند گله ای نمی شود.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      28 3
      برای اینکه بیشتر بازدید کننده ها مرد هستند.
    • کامران IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      11 17
      از این جهیزیه که شما می فرمایید الان که خانواده های محترم عروس نصف بیشترش رو رو دوش داماد می گذارند . یخچال ، لوازم صوتی و تصویری ، تخت و .... یه دختر میدن هزار تا منت هم میزارن .
    • یک ایرانی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 12
      هزینه جهیزیه بیش از 20-30 میلیون؟! بیچاره مردها که باید ی کار درستُ حسابی داشته باشن تا خرج زندگی رو در بیارن هزینه عروسی ... توان مهریه پرداختن این زن ها! و همچنین پول خرید ی ماشین و همچنین اجاره یا رهن خونه و و و و و و و و...
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      11 0
      تهیه بخشی از جهیزیه مثل یخچال ، لوازم صوتی و تصویری ، تخت و ....را به دوش داماد انداختن هم پدیده جدیدی است برای طبقات کم در آمد، که به کل جامعه قابل تعمیم نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    32 5
    مشکل اقتصادی
  • مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    53 4
    من رفتم سربازی و برگشتم حالا دانشگاه درس میخونم سال اخر هستم ولی 25 سالمه تا یه کار پیدا کنم ...و هزینه ازدواج فراهم کنم نسل دختر های هم سن من منقرض میشه من تا 30یا35 سالگی ازدواج نمیکنم چون پولش ندارم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    21 4
    مردهای خارجی اگر یک داد سر زنشان بزنند و زن شکایت کند باید بروند زندان آب خنک بخورند. مردان ایرانی اگر به زنشان خیانت کنند به زن می گویند تقصیر خودت بود نتونستی شوهرت را راضی کنی.!!!جامعه ایران به شدت با جامعه غربی اختلاف دارد، آنها ساده ازدواج می کنند، منصفانه زندگی می کنند و منصفانه طلاق می گیرند. در ایران قوانین زندگی کردن و طلاق منصفانه نیست و در مقابله با این بی انصافی شرایط ازدواج روز بروز در جامعه بخصوص طبقه تحصیلکرده سخت تر می شود. ضمنا برای تنیجه بهتر حقوقدانان هم باید در این گونه بحث ها شرکت فعال داشه باشند!
  • بيتا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    18 16
    مرد سالم ديگه پيدا نميشه بريم ازدواج كنيم كه به سرسال نرسيده بهمون خيانت كنه بره دنبال خوش گذروني؟مگه تنهايي چشه؟بخدا شرف داره ب زندگي با همچين جونورايي... نه مهريه نه پول فقط حق طلاق.حق حضانت اولاد.اما مگه اين فرهنگ سنتي برميتابه؟ ازدواج براي زن يني پرتاب شدن به 50 سال قبل
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      10 7
      اما دختر سالم فتو فراوونه
  • الیاس A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    16 1
    عزیزان دل من ، مشکل ما اقتصاد هستش، مملکت با این سیاستهای به قول این فیلم دودکش "بلدم بلدم" به جایی رسیده که من مجرد، با بالاترین مدرک تحصیلی باید از صبح تا شب کار کنم تا خرجم دربیاد و یه سقف بالاسرم باشه که شبا توش بخوابم! دوستان عزیز من ، جوانهای گرامی،اگر خودتان پول ندارید و یا خانواده پولداری ندارید، ازدواج نکنید، ازدواج نکنید، ازدواج نکنید با این اقتصاد فاجعه مملکت ما!
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    51 27
    بالا رفتن سن ازدواج که مشکل نیست. من خودم به ازدواج اعتقاد ندارم
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      12 4
      چرا دوست عزیز... اون تو خارج هست که مشکل نیست... تو ایران با توجه به شرایط فرهنگی کشور این یک مشکل حساب میشه چون در 90 درصد مواقع ناهنجاری ها و پیامدهای ثانویه داره
    • بی نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      9 18
      شما به یه روانکاو و روانپزشک مراجعه کن
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      12 7
      با بی نام اول خیلی موافقم . یک قرارداد مادام العمر که هیچ راه فراری هم نداره !!!! مسخره است ! آدم ها تغییر می کنن ... من همون آدم بیست سال پیش نیستم ، آدم مقابلم هم !
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    48 30
    ظرفيت دانشگاههارا كم كنند سن ازدواج هم پايين مر رود دانشگاهى كه بعد از فارغالتحصيلى كار ندارند به چه درد مى خورد؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      18 3
      چه راه حل مترقی ارائه دادید جناب بی نام. با طالبان نسبتی دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      14 8
      لابد زن باید هیکلش بو قرمه سیزی بده تا به دلت بشینه؟؟؟؟
  • علي A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    100 4
    اقا تو اين گروني، خودمون هم با سلام صلوات زنده ايم! ديگه چه برسه بخاي مسوليت يكي ديگه رو هم داشته باشي. حسن...! كجايي پس؟ بيار اون كليدو مرديم :((
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 9
      چه ربطی به گرونی داره بابا؟ کی مردم میخوان دنیا رو ببینند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    10 0
    این روزا هر کی ازدواج می کنه یا پولداره یا .......
  • وحید IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    16 2
    بهتر نیست که مدت خدمت سربازی رو کمتر کنید؟ و یا حقوق آن را افزایش دهید؟
  • وحید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    9 2
    اولا مدت خدمت سربازی رو کم کنید... دوما اگر حقوق پرداختی در خدمت رو افزایش بدهید سرباز پس از پایان خدمت سرمایه اندکی برای زندگی داره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    9 1
    هر کسی بخواد زندگی با کیفیتی را شروع کنه باید به حدود 33-32 سال فکر کنه...این حرفایی که توکل کن خدا روزی رسونه و از این دست که در مطبوعات زرد و کامنت های زرد دیده میشه هم باد هواست
  • مهدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    10 0
    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی!!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 5
    همین الان شم کشور داره به دهه شصتی ها با هفتاد یا مینازه مطمئنا بعدش چیزی از رشد و شکوفایی نمی مونه، و منت کشور های همسایه رو میکشیم برای نیروی کار یا میشیم تو اون کشور ها سرمایه گذاری میکنیم، بقول دوستمون این خط اینم نشون
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 1
    ناامیدی به اینده افسردگی بیکاری گرونی این وضعیت را درست کرده
  • وحید IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 1
    خبرآنلاین همه مردم اینو میدونن که سن ازدواج رفته بالا... از شما درخواست دارم یه مطلب بگذارید که واسه برطرف کردن این مشکل چه راهکارهایی مردم ارئه میدن؟
  • درد چیه؟ IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 9
    کل نظرات مخالفین زود ازدواج کردن خلاصه شده در اقتصاد. و دقیقا دخترا پسرا رو مقصر میدونن و با لعکس! من اعتقاد دارم هستن دخترایی که مرد زندگیشونو خلاصه نکردن توی مال و دارایی همونطوری که معتقدم هستن پسرایی که هدفشون از ازدواج رفع تکلیف و عروسک بتزی نیست! تیکه ی گم شده ی این پازل اون دین و معنویتی هستش که هممون ازش دور شدیم! خدایی که ازدواجو وضعش کرده هدفش معنوی بوده رفقا! (( لتسکنوا الیها)) ینی چی؟ دین و معنویتی که باید بنیاد تفکر مارو شکل بده خلاصش کردیم تو 3تا شبای قدر نتیجش میشه همین دیگه اما تاکید میکنم هنوز هستن دخترا و پسرایی که همرنگ جماعت نشدن
  • صابر GB ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    21 11
    من که ماشین مدل بالا دارم به ازدواج فکر نمیکنم اونم به خاطر آهن پرستی بخشی از دختر خانم هاست
  • فرشاد A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    12 6
    آخه دختری که برای مهریه به اندازه سال تولدش (اونم به میلادی) ازم سکه میخواد چجوری برم خواستگاریش؟! درد که یکی دو تا نیست !
    • بی نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      10 7
      من واقعا نمیفهمم چند درصد پسرایی که با این مهریه ها ازدواج کردند اونو میدن؟؟؟این مهریه ها فقط برا اینه که اگه یه روزی شلوارت شد دوتا؛دختره بتونه بزاره اجرا تا راحت جدا بشه؛خودتم اگه یه روزی پدر بشیو بخای دخترتو شوهر بدی همین کارو میکنی تا خیالت راحت بشه تا دخترت بدبخت نمیشه؛وگرنه اگه قوانین فرق داشت واقعا این مهریه ها دیگه معنی نداشت
  • ناصر IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    12 6
    چه دل خوشی دارین شما! من با اینکه خونه و ماشین و کار دارم و حداقل 100 میلیون پول نقد! بازم از این گرونی ها میترسم و بیخیال ازدواج شدم حالا شما با جیب خالی ...
  • خشایار IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    80 20
    من که 20 ساله ازدواج کردم الان 46 سالمه دارم از همسرم جدا میشم ولحظه شماری میکنم برای جدا شدن. هرگز ازدواج نکنید مگر با نیمه گمشده تان.
    • بی نام GB ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      7 6
      خیلی کار خوبی کردی فقط چرا اینقدر دیر؟ ولی مشکلی نیست هنوز میتونید زندگی بر باد رفتتون رو بر گردنید
    • علی م A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      7 6
      ازشما بعید ! شماباید الگو باشید !
    • شین IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      4 8
      خیلی موافقم و همدرد خشایار جان
  • محسن IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    8 11
    به همه دوستان پیشنهاد میکنم برنامه "گلبـــــــــــــرگ" پنج شنبه ها (هر هفته) ساعت 13.5-14.5 نگاه کنند..واقعا مفید و آموزندست بنده یه آقا پسر 22 ساله دانشجو داروسازی هستم.. قبل از ورود به وادی ازدواج باید تفکر و توقع ام در مورد ازدواج رو اصلاح کنم و ایجاد کنم. مشکلات همیشه هست.زندگیِ دنیوی همینه. ( اگرچه که مسئولین باید واقعا بیشتر کمک کنن برای بهبود اوضاع) 2تا خواهش دارم: داداشای گلم یکم مردونگیشون رو نشون بدن در این امر.(بعد از تحصیل کسی نمیاد در خونمونو بزنه بگه بفرما اینم کار!! ) خواهرهای محترم هم گه دیدن طرف مقابلشون فهمیده هست و ملاکهای اصلی و عقلانی (نه ماشین و پدر پولدار و .. ، بلکه هـــمّت و شهامت کار و تلاش و امید ) داره و تاییدش کردن باقی مراحل رو سخت نگیرن. مرسی از همه
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      7 2
      کلمه های "هـــمّت و شهامت کار و تلاش و امید "را چگونه می توان به هزینه های مسکن، مواد غذایی، زایمان ، مدرسه بچه ها و....... تبدیل کرد. این جوانان تحصیلکرده بیکار که در کنکور به این سختی قبول شده اند کم تلاش و همت کرده اند؟ یاد جمله علم بهتر است یا ثروت به خیر!
  • ستاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    18 18
    از پسرایی که زن میخوان خوایش دارم که قرمز و از دخترایی که شوهر میخوان تقاضا دارم که سبز رو بزنن ببینیم اوضا چه طوره!
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      9 3
      اوضاع خرابه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 18
    منکه یه خانم25 ساله هستم همسرم26 ساله جفتمون هم تحصیلات ارشد داریم اما با این وجود خرید مافقط یه حلقه بود جشن نداشتیم حتی خانه پدرشوهرم که روستا هست زندگی میکنم ومیدونم کم کم به همه چیز میرسیم.شما هم امتحان کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 1
    خدا به داد برسه
  • اردوان IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 3
    در کنار بهبود مسائل اقتصادی خانواده ها،بیش از هر چیزی به روانشناسان و روان پزشکان خبره در مملکت نیاز هست تا بتوان کاری کرد..........
  • جنوبی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    15 0
    من خودم سال 88 ازدواج کردم خدا رو شکر اون موقع به مشکلات اقتصادی فکر نمیکردیم ولی الان کمرمو شکسته با این همه گرونی و تورم .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 1
    قربانت خبرآنلاین یه چندتا رونوشت فقط از قسمت نظرات این خبر رو ارسال بفرمایید خدمت آنانی که خودتان بهتر میدانید وگرچه میدانیم آب از آب تکانم نمیخورد بلکه هیچ بدتر هم میشود اما محض دلخوشی ما جوانهاهم که شده یکبار این حس را داشته باشیم که آن بالا بالاییها که خودشان مسبب تمام مشکلات و بدبختی های ما هستند لاقل نیم نگاهی به این نظرات ما پایینی ها میکنند... ممنون
  • 007 IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    20 8
    ازدواج فقط 1 سال اولش خوبه و تازگی داره .بعد یک سال عادی میشه میگی عجب غلطی کردما
  • ابراهیم/تبریز A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    14 1
    روی سخنم با اونایی که از سختگیری های خانواده ها واسه ازدواج گلایه میکنن/آیا شما هم بعده اینکه ازدواج کردیدو فرزند دار شدید، روی همین حرفاتون می ایستید؟؟شما هم واسه دختراتون مهریه کمتری در نظر میگیرید؟؟؟شماها هم از خانواده دختر جهزیه ی ساده میخواهید؟؟؟؟؟شماها هم به پسری که نه خونه داره و نه ماشین، دختر میدید؟؟/مشکل ماها اینه که وقتی سختی ها سراغمون میان ، گلایه و شکایت میکنیم که چرا اینطوره و اونطوره چرا مهریه زیاد میخوان چرا از پسر خونه و ماشین میخوان و چراهای دیگه.اما وقتی خودمون بزرگ میشیم و صاحب خانواده وفرزند میشیم ونوبت خودمون فرا میرسه ، نگاه های خودمون به زندگی و ازدواج تو دوران جوانی رو فراموش میکنیم و همین سختگیریها و حتی بیشتر از اینها رو واسه جوانان آینده ایجاد میکنیم.
  • علیرضا EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    24 1
    دوستان ناشکری نکنید من که توی این مدت پول یارانه ام جمع کردم و میخوام باهاش ازدواج کنم ، بچه بیارم و دوباره یارانه هامون جمع کنم و پول دار بشم اینقدر پول دار بشم که بتونم دوباره ازدواج مجدد و بچه و یارانه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    22 3
    پسرای ایرانی کلا میخوان بدون هزینه و دردسر برن خواستگاری طرف بهش بگه بیا دخترم مال تو خونه هم نداری بیاین تو اتاق خودش زندگی کنین...آخه ما هممون ایرانی هستیم...با هم که تعارف نداریم...آخه خوانواده های ایرانی فرهنگ عروسی ساده دارن...من هر دوستی رو که دیدم زیاد ملاحظه نامزدشو کرد بدجور پشیمون شد...با خودتون رو راست باشین...هیشکی دوست نداره یه روز یکی بهش بگه از ترس بی شوهری یا موندن تو خونه باباش به این راحتی زن پسرشون شده دیدم که میگم...
    • سیما A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      20 6
      کاملا موافقم. من هم یکی از این دخترهایی بودم که خیلی شرایط ازدواج از قبیل مهریه و.. را آسون گرفتم. در خونه خودمون یک عروسی ساده گرفتیم و با همه شرایط همسرم راه اومدم چون نه خودم و نه خانواده ام معتقد به تجمل و .. نبودیم. اما فکر میکنید که خانواده همسرم در مقابل چه کردند؟همه اینها را به پای سادگی ما و زرنگی خودشان گذاشتند و تا می توانستند از ما سواستفاده کردند. در مورد خرید طلا و .. که بماند. اما همین خانواده برای دختر خودشان چندین برابر مهریه وضع کردند و سرویس طلای آنچنانی و .. . این روزها راه اومدن با خانواده داماد از طرف همون خانواده حمل بر سادگی و بلاهت خانواده عروس می شود.
  • میترا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    22 5
    منم دوست دارم ازدواج کنم و همسر و مادر خوبی بشم و با ارامش و زیبا و پاک زندگی کنم اما متاسفانه شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه خیلی بد هست و امار ازدواج های خوب خیلی پایین اومده و باعث شده که من تا سن 27 سالگی هنوز مجرد باشم...
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    23 0
    بابا خیالتون راحت کسی دلش به حال ما نسوخته ،دارن فکر آینده خودشونو میکنن ،اگه نه ما دهه 60یا رو کلا ولمون کردن .کنکورو فراموش کردین پدرمون در اومد؟حالا همه مجاز میشن!!!!دلمون خوشه بابا اومدن وزیر جوانان گذاشتن!!!!اخه اون چی از جوونا میفهمه ؟؟؟همه به فکر خودشونن بابا خودتونو خسته نکنین
  • مسلم IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    9 1
    این گفته مسئول را ما در جلسه 4 یا 5 سال پیش با رئیس سازمان ملی جوانان استان چارمحال وبختیاری داشتیم که یکی از حاضران خطاب به وی گفت شما فقط هزینه زندگی من را تا پیدا کردن کار بدهید من همین امشب دست به کار میشم که مسئول جواب نداشت تازه اون وقت وضعیت اشتغال بهتر بود
  • امين IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    13 4
    اكثر كامنت هار و خوندم، چه مخالفين ازدواج و چه موافقين حرفهايشان منطقي ست...! اما چه كنيم واقعا؟! وقتي حلقه ازدواج كم تر از پنج ميليون تومان نيست! (تازه نوع متوسطش)، ديگه در مورد بقيه چيزها صحبت نمي كنم...
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      7 2
      نه این دیگه بلوفه داداش حلقه ی ازدواج 1 تومنیشم گیر میاد بدکم نیست
  • بباران از تبريز A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    5 10
    درهرامورى ما فکر مى کنيم جا بيافتيم تا راه بيافتيم .بالاخص در ازدواج .کمى هم راه بيافتين تا جا بيافتين.ثانيا دخترها قبل از هر کسى حتى دولت ,با پشتوانه و حمايت از پسر مى تونند مشکل ازدواج رو حل کنند,اين پشتوانه عمدتا غيرمادى است, ضمنا تنها ماندن به هيچ عنوان به انسان به عنوان يک موجود اجتماعى شرف و افتخار نداره
  • ابوالفضل IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    14 3
    به نظر شما مسئولای مملکت پیش خدا چه جوابی دارن بدن؟ما به کی باید شکایت کنیم؟به کی باید بگیم که داریم به گناه میوفتیم؟گرونی،بیکاری،استرس های فراوان،وای به حال جوونای مملکت.دارن رای مرگ لحظه شماری میکنن
    • عطا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      4 9
      عزیزم اگر زنها برن توی خانه و خانه داری کنند کار برای همه مردها پیدا میشه و میتونند اذدواج کنند و دختران خانه مونده برن سر خانه و زندگی شاغل شدن زنان واقعا خینت به جامعه مخصوصا خود زنان است
  • صمد A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    61 16
    ترس پسرها از ازدواج دل بستن به یه دختر نیست، . . . . . . . . . . . . . دل بریدن از بقیه دخترهاست.
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      30 5
      خوب اومدی صمداقا
    • پسر A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      29 14
      ترس دخترها هم از ازدواج زود دل بستن به یک پسر نیست، . . . . . . . . . . . . . زود دل بریدن از باقیِ پسرها قبل از سپری شدن دوران جوانی و شور آن هست. وگرنه شوهر که بالاخره میاد...
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    22 8
    والا ما هم که به موقع و به جا ازدواج کردبم و الان پشیمونیم !
  • sepide IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    13 4
    در جواب آقا مهدی وکامنت های از این دست،من همه رو خطاب قرار نمیدم،اما میتونم به جرات بگم که بعضی پسرا واقعا عروسک میخوان نه همسر وقتی کمی از خودمون منطق و گذشت نشون میدیم آقایون یا تردید میکنن یا دوست ندارن این رفتار رو ببینن.بزک دخترا واسه اینه که میدونن پسرا به همین قانعن. من که امتحان کردم با کسایی که پیشنهاد تعهد دادن
  • وقت سوزان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    14 4
    ازدواج یک امر کاملا شخصی است. فکر هر کس در انحصار خودش است. هیچ چیز در کنترل ما نیست.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 10
    با سلام
  • منصور صادقی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    4 12
    عجیبه! بعد از مدت ها، نوشته ای از خانم حسن میری بدون رنگ بندی جناحی و جنسیتی زنانه دیدیم. خیلی تعجب کردم!
  • محمود IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    40 6
    یه مسیله ای که معمولا نا دیده گرفته میشه اینه که شرایط ازدواج در تهرا ن- شهرها -روستاها و... متفاوت استو هر کس مشکلات خودشون را دارند در تهران مشکل اصلی مسکن هست ولی در روستاها در مورد مسکن مشکلات کمتری دارند ولی چیزی که عیان است اینه که مشکل همه ما پوله البته در درجه اول.از مسکن که بگذریم مخارج عقد و عروسی وطلا بسیار بالاست و مسیله سوم میزان توقعات هست که دو طرفه هم هست البته بیشتر از طرف دخترها است. در ضمن این را هم فراموش نکنید دختران ایرانی زیباترین و نجیب ترین و بساز ترین دختران دنیا هستند .
  • sssssss A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 11
    خیلی بیکارید.
  • پیمان IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    12 2
    بهتره بعد از ظهر ها یه سر به کافی شاپ و سفره خونه ها بزنید تا ببینید دیگه خیلی ها به ازدواج فکر نمیکنند
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    3 1
    مقام شامخ زن در جهان اسلام(ایران) خیلی زیاد شده و از هر تدبیر بازدارنده زندگی شامل نظام وظیفه و جهاد و کار سخت و زیان اور و مسئولیت اقتصاد خانواده نیز معاف و فقط دنبال سکه اند. همه چیز قحطی و خشکسالی گرفته ولی 110 سکه همچنان پابرجا است. چرا سکه مهریه را نمیگویید دشمنان تحریم کنند. و مرد بیکار باید چگونه سکه تهیه کند؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    2 1
    دشمن با تحریم و افزایش تورم و توسعه انحرافیون و جنگیر و رمال دنبال اقدامات استراتژیک نابودی جمعیت ایران است.
  • امیر IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    4 0
    نسل ایرانی تا چند سال دیگه منقرض میشه و جاشو یه عده آدم پیر پاتال میگیرن گناه من چی بود تو ایران متولد شدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 1
    منو همسرم در شرکت خصوصی کار میکنیم جمعا ماهی 000/000/1 تومان درامد داریم با اینکه در شهرستان زندگی می کنیم زندگی کردن در این اوضاع اقتصادی خیلی سخته.جوونا دیرتر ازدواج کنید ولی بعدش با ارامش می تونید زندگی کنید.
  • معصومه IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 5
    میشه اینقدر زن و مرد نکنید؟ ربطی به جنسیت نداره اگر مشکلی هست همه مقصرن. طرز فکرتون رو عوض کنید و دنبال یه همسر خوب بگردید