این دلفین‌ دارد پشت سر چه کسی غیبت می‌کند؟

دلفین‌ها نه تنها با سوت زدن با هم صحبت می‌کنند، بلکه یک «اسم سوتی» یکتا هم دارند که برای یافتن یکدیگر از آن استفاده می‌کنند؛ رفتاری که از باهوش‌ترین آبزی زمین بعید نیست!

مجید جویا: دانشمندان می‌دانستند که دلفین‌های پوزه‌بطری می‌توانند برای آماده کردن غذا، کمک به دیگر همنوعان در دردسر افتاده و احتمالا انجام عملیات ریاضی، از «دستورالعمل» تبعیت کنند. بنابراین شاید خیلی عجیب نباشد که این پستانداران دریایی همدیگر را با زدن سوت‌های خاصی صدا کنند که نقش اسم را در دنیای آنها دارد.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، پژوهش‌های پیشین نشان داده که هر دلفین یک سوت منحصر به فرد دارد؛ که "سوت امضایی" نامیده می‌شود و اغلب هنگامی که گروه‌های بزرگی از دلفین‌ها کنار هم جمع می‌شوند، برای صدا کردن یک دلفین خاص به کار می‌رود.

این ایده که هر دلفین یک سوت منحصر به فرد دارد به دهه 1960/1340 باز می‌گردد، و مطالعه بر روی دلفین‌های در بند نشان داده که این حیوانات به سوت‌های دلفین‌های آشنا پاسخ می‌دهند.

اما به گفته ویتنی فریدمن (متخصص رفتارشناسی دلفین در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیاگو) این پژوهش جدید، یک گام از نظریه فوق جلوتر رفته و آن، اینکه یک دلفین زمانی که صدایی با سوت امضایی مختص خود را می شنود، با سوت دیگری طوری به آن پاسخ می‌دهد که انگار گفته باشد: «بله، من اینجا هستم، آیا اسم مرا صدا زدید؟».

این پژوهش توسط گروهی از دانشمندان انجام شد که سوار بر روی یک قایق به سراغ گروهی از دلفین‌های وحشی در سواحل شرقی اسکاتلند رفته بودند. وقتی که یکی از دلفین‌ها خود را با سوت امضایی خاص خود (که می‌تواند معادل گفتن اسم «جویی» در دنیای انسانی ما باشد) معرفی کرد، محققان صدای این سوت را ضبط کردند.

مدتی بعد، گروه، آن سوت را برای آن دلفین دوباره پخش کردند، و پس از گذشت زمان خاصی این دلفین (که ما دیگر آن را جویی می‌نامیم)،  با سوت مشابهی پاسخ داد، که انگار گفته باشد: «بله، من اینجا هستم».

هنگامی که دانشمندان صدای سوت زدن یک دلفین آشنا را برای دیگر اعضای خانواده او پخش می‌کردند، آنها تا حدی پاسخ می‌دادند، ولی به دلفین‌های ناآشناتر از گروه‌های دیگر هیچ پاسخی ندادند.

اما به گفته فریدمن (که البته در این پژوهش شرکت نداشت) این یافته نشان دهنده آن است که سوت‌های امضایی یک سری صدای مزاحم نیستند، بلکه سیگنال‌هایی هستند که دلفین‌ها به آنها واکنش می‌دهند که در صورت صحت گام بزرگی در راه درک نحوه ارتباط برقرار کردن دلفین‌ها با هم است.

دلفین‌های وراج؟
یافته‌های این پژوهش، شواهد بیشتری به دست می‌دهد که «هویت» برای دلفین‌ها مهم است، و دلفین‌هایی که با هم در یک گروه زندگی می‌کنند، به واسطه آن می‌توانند ارتباطات پیچیده‌تری با هم برقرار کنند.

برای مثال، این که بتوان یک دلفین را به نام صدا کرد می‌تواند در موقعیت‌هایی اهمیت حیاتی داشته باشد که رقابتی بین دو گروه از دلفین‌های نر برقرار است و یک عضو یک گروه غایب باشد. به گفته فریدمن، یکی از این گروه‌ها می‌تواند دلفین غایب را با سوت صدا بزند و از او کمک بخواهد.

علاوه بر این، یک متخصص ارتباطات دلفینی به نام جرمی کارنوسکی که او هم در این پژوهش نقشی نداشته، گفت: «اقیانوس بسیار شلوغ و پر سر و صدا است و قابلیت دید در آن بسیار کم است، بنابراین نیاز بیشتری به سوت‌هایی وجود دارد که هویت حیوان را مشخص می‌کنند. داشتن اصواتی که ماهیت را بیان می‌کند، می‌تواند راهی برای اعضای گروه باشد تا بدانند که هر عضو آن گروه در یک زمان مشخص در کجا قرار دارد، و همچنین هویت یک دلفین خاص را نیز تعیین کنند».

کارنوسکی گفته است که با تکیه بر این تحقیق، دانشمندان می‌توانند دو نوع صدای دیگری را که دلفین‌ها تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار دهند .

یکی از این صداها، "کلیک" است که دلفین در طول پاسخ‌هایش از خود بروز می‌دهد و دیگری "پالس پیوسته" است که صدایی همانند وزوز کردن و جیر جیر کردن دارد. آواهای دیگر هم شاید بامعنی باشند.

به گفته کانوسکی این تحقیق همچنین پرسش‌های دیگری را هم مطرح می‌کند، همانند اینکه دقیقا چه وقت و چطور اغلب دلفین‌ها به همدیگر اشاره می‌کنند. شاید این سوال جالب‌تر باشد: آیا دلفین‌ها از این نام‌ها استفاده می‌کنند برای اینکه پشت همدیگر حرف بزنند؟

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 0
    ينى مثلا اسم يكيشون سوووووت سوته اسم يكى سوت سوتى سوووووت؟؟