۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت به یکباره در رابطه با موضوع خبرساز « خودرو » عملکرد شورای رقابت را زیر سوال برد و به طور رسمی اعلام کرد که پروژه شورای رقابت را باید « شکست خورده » تلقی کرد تا این موضوع واکنش رییس شورای رقابت را به دنبال داشته باشد.

محمد هیراد حاتمی:

نزاع بر سر تعیین قیمت خودرو با موضع گیری رسمی وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به عملکرد شورای رقابت کلید خورد. ( اینجا)

بر این اساس مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت که روزهای واپسین همراهی با دولت دهم را تجربه می کند در یک روز تعطیل ناگفته هایی از صنعت خودرو را مطرح کرد: « پروژه شورای رقابت شکست خورده است، من مطمئن هستم قیمت گذاری به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بازگردانده خواهد شد، ما دراین باره موضع گیری نکردیم چرا که نمی خواستیم در مقابل دستگاهی بایستیم.  »  

فردای این اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهارات مهدی غضنفری را به نوعی تایید کرد و گفت: « شورای رقابت قدرت تصمیم‌گیری درباره تعیین قیمت خودرو را ندارد  .»

عزیز اکبریان با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو وظیفه سازمان حمایت است، افزود: این موضوع هیچ ارتباطی به شورای رقابت ندارد و متاسفانه این شورا با حرکت‌هایی که انجام داده هم به مردم ضرر رسانده و هم در حال نابودن کردن خودروسازی است.

پس از اظهارات همسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس بالاخره جمشید پژویان، رییس شورای رقابت سکوت را شکست و گفت: «  وزارت صنعت مقصر اصلی گرانی خودرو است. »

پژویان انتقاد های صریحی به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با خودرو مطرح کرد به طوریکه نگاه تخصصی مهدی غضنفری را آشکارا زیر علامت سوال برد: « سخنان وزیر نشان از آن دارد که این مقام مسئول هنوز نگاه تخصصی به حوزه اقتصاد نداشته و به خوبی صنعت خودرو را نمی‌شناسد. » 

همین اظهارات سبب شد تا واکنش ها و تحلیل های مختلفی مطرح شود؛ به طور مثال در یک نمونه محمد حسین ادیب، کارشناس ارشد علوم سیاسی مشکل خودروسازان را مورد پرسش قرار داد و در رابطه با آن تحلیلی منتشر کرد.   ( اینجا ) 

درست در روزهایی که دعوا میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو بالا گرفته بود خبری آمد مبنی بر اینکه  قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت برگردانده خواهد شد. ( اینجا )  موضوعی که به سرعت از سوی شورای رقابت با انتشار اطلاعیه ای تکذیب شد. ( اینجا )

 جدال بر سر نحوه قیمت گذاری خودرو در حالی آغاز شده بود که بازار خودرو همانند چند ماه گذشته در خوابی عمیق فرو رفته بود و با رکود به فعالیت خود ادامه می داد. ( اینجا ) 

 گزارش از وضعیت بازار خودرو حکایت از رکود داشت و از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک نشست خبری از روند کاهش تولید خودرو خبر داد که همچنان ادامه دارد. ( اینجا )  بر این اساس محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: « روند تولید خودرو در کشور همچنان کاهشی است.  در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور به جز بخش آپشن در مورد تامین سایر مواد اولیه و قطعات با مشکل مواجه نیستند و تنها مشکل این دو واحد کمبود نقدینگی است. » 

چند روزی را شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سکوت خبری سر کردند تا اینکه سید علیرضا شجاعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فاز دوم اختلاف با شورای رقابت را کلید زد. شجاعی « پایه علمی » جمشید پژویان را شاه بیت انتقاد های خود از رییس شورای رقابت قرار داده و گفته است که خوش به حال دکتر پژویان که دانش اقتصاد دارند و با همین پایه علمی، خودرو را به این وضع و روز درآوردند. ( اینجا ) 

همین اظهارات کافی بود تا جمشید پژویان در واکنش به آن تاسف خود را بیان کند و بگوید که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جایگاهی ندارد که اعتبار علمی او را زیر سوال ببرد: « جایگاهی ندارند که اعتبار علمی من را زیر سوال ببرند » . 

بر این اساس فاز دوم اختلافات شورای رقابت با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فاصله دو هفته مانده به پایان دولت دهم به طور جدی پیگیری شد. باید منتظر ماند و  مشاهده کرد در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم قیمت گذاری از شورای رقابت پس گرفته خواهد شد یا خیر. 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    221 2
    چی تو این مملکت قیمتش ارزون شده همون حرف و قیمتی که تو دلتون هست رو بگید و خلاص ملت هم که آماده هر چی قیمت بگذارید می خرن !
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    تقصیر از خود ماست........اگه خودرو کسی نخرد قیمتها شکسته میشه.
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      با احترام به نظر شما. ولي كمي منطقي تر بايد صحبت كرد. مگر مي‌شود از جمعيت 70 ميليوني همه دست از خريد بكشن. فكر هزاران كارمند سايپا و ايرانخودرو را كرديد؟؟؟؟ آخه راهكار هم بايد منطقي باشد.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      1 8
      آها - قیمت خودرو شکسته میشه اگه نخریم ؟؟؟ الان شما این نظرت رو از کجا آوردی ؟؟؟؟؟ تو این 30 سال که من دارم تو ایران زندگی میکنم - هیچ چیزی ارزون نشده هر چیزی رو هم هرچی زودتر بتونی بخری باید پول کمتری بابتش پرداخت کنی - اگه امروز نخری ضرر میکنی - چون فردا باید پول بیشتری بدی - نظر خودرو سازها هم اینه که دلار نسبت به سال 89 چهار برابر شده پس ماشین هم باید حداقل 3 برابر بشه - حالا شما هی نخرید تا به 3 برابر سال 89 برسه بعد وقتی مجبور شدی باید پول بیشتری پرداخت کنی .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    107 4
    دوتایی همه چیو داغون کردید. مگه شورای رقابت زیر نظر طراح سیستم یارانه ها و هدفمندی نیست؟؟؟آقای پژویان اینم داغون کن
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    143 5
    باسلام متاسفانه این دعواها جهت کم شدن درآمد خودرو سازان میباشد نه در جهت رفاه حال مردم
  • رضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    125 2
    همه صحبت آقايون در مورد ضرر نكردن خودرو ساز .پس تكليف ضررما مردم كه تمام سرمايه زندگيمونو (80درصد قيمت روز)1سال پيش دادديم ،خودرو پيش خريد كرديم حالا شركتهاي خودرو سازي 2/5برابر پول ازمون ميخوان چيه...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    82 3
    اگر حتی قیمت ها را ازاد کنند بازهم رکود در بازار خودرو باقی خواهد ماند تنها دلیل موجود قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته عدم مدیریت یا عدم قدرت در مدیریت در نرخ ارز واز بین رفتن توازن اقتصادی این شکست اقتصادی رو بوجود اورده تنها راهی که پیش پای دولت باقی این بازار انحصاری شکسته و دادن ارز به واردات خودرو جهت رقابت پذیر کردن در بخش خصوصی است که میتونه اقتصاد رو به جاو حرکت بده
    • رضا A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      1 8
      اقتصاد که فقط خودرو نیست ... اشتغال جوانان خیلی خیلی مهم تره!
  • مشتری IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    118 2
    هیچ ارتباطی به شورای رقابت نداره! خودروهایی با کیفیتی در حد گاری رو یک شبه قیمتش رو دوبرابر کردن و کیفیتش رو نصف!! مردم رو چی فرض کردن؟!!
  • باربارا IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    155 2
    تا وقتی مردم به خرید این خودروهای بی کیفیت وطنی ادامه میدن، هیچ تغییری در رابطه با قیمیت - و همینطور کیفیت آن - به وجود نخواهد آمد!
    • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      1 0
      خوب چی بخرند دوست عزیز؟؟مگه غیر از این خودروهای بی کیفیت خودروی دیگه ای هم هست تو بازار ایران؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      0 1
      الان شما این نظرت رو از کجا آوردی ؟؟؟؟؟ تو این 30 سال که من دارم تو ایران زندگی میکنم - هیچ چیزی ارزون نشده هر چیزی رو هم هرچی زودتر بتونی بخری باید پول کمتری بابتش پرداخت کنی - اگه امروز نخری ضرر میکنی - چون فردا باید پول بیشتری بدی - نظر خودرو سازها هم اینه که دلار نسبت به سال 89 چهار برابر شده پس ماشین هم باید حداقل 3 برابر بشه - حالا شما هی نخرید تا به 3 برابر سال 89 برسه بعد وقتی مجبور شدی باید پول بیشتری پرداخت کنی .
  • حسینعلی NL ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    6 0
    تو کشور ما انگار جان آدمیزاده که اصلا ارزش نداره...سالیانه بسیاری از هم وطنان و حتی نزدیکان ما با حادثه رانندگی از دنیا میرن که اگر ماشین ها استاندارد ایمن و محکم بود خیلی از این عزیزان زنده میموندن...نشون به اون نشون که یکی از دوستان با کادیلاک به نرده های کنار جاده برخورد و بعد چند بار واژگونی سالم بیرون اومد...حالا تصور کنید پراید باشه..مگه چند نفر تو شرکت های خودرو سازی کار میکنن؟؟اونا رو میشه تو قسمت پشتیبانی و مونتاژ خودروهای روز دنیا مشغول کرد..تازه همین الان اکثر قطعات خارجی هستن..تعدادشون به اندازه یه افراد شاغل شرکت قند (تعطیل شده)نمیشه...من موافق تولید داخل هستم ولی به چه قیمتی...مرگ عزیزان...مگه ما از اون آدمهای کشور حوزه خلیج فارس کمتریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 0
    به نظربنده اگرهموطنان شریف وارجمندم خودروهای بی کیفیت رااصلاخریداری نکنندومبارزه همه جانبه راجهت کاهش قیمت ادامه دهندحتما قیمت هاروبه کاهش شدیدخواهدگذاشت
  • مهربان توسی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    1 0
    انشاا... تعرفه خودرو کاهش و خودروهای بی کیفیت تولید نشود
  • سعید A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    6 1
    آقا این حرفا همه ش کشکه ، همین فردا اگه بگن پراید شده 30 میلیون بازم ملت میخرن.
  • حسین A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 0
    واقعا مردم اگر مثل خرید آجیل شب عید با هم اتحاد نشون بدن و برای یک سال خودرو نخرند و اسیر هیچ کدام از کلک های خودروسازهای داخلی برای خرید خودرو نشوند بعد از یک سال ثمره ی حرکت خود را میبینند چون تا خودرو سازهای وطنی خطر را احساس نکنند تن به خواسته های به حق هم وطنان خود نمیدهند.اگر به بیانیه های این خودروسازان در این چند سال دقت کنیم میبینیم بسیار با غرور و تکبر با مردم صحبت میکنند و مردم را موعظف به خرید از خود آن هم به هر قیمتی و با هر کیفیتی میدانند بهتر است با هم این اتحاد را نشان بدهیم تا آنها لحن خود را با مردم عوض کنند و چند صباحی هم لحن ملتمسانه حرف زند را یاد بگیرند اگر این اتحاد به قیمت 50 در صد کمبود فروش آنها منجر شود ما پیروزیم.
  • رامین IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 0
    کی بود کی بود من نبودم ها شروع شد
  • ساسان NL ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    98 1
    مردم حلالتون نمیکنن . . . آه مردم یه جا یقتون میکنه. مطمئن باشید.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    1 2
    در این زمانه هرکه به فکر خودش می باشد. ***********کسی که پا برهنه باشد ریگی توکفش نیست ********* هیچ کس به قطعه سازها کاری ندارد باباجون قطعه ساز باید قطعشو ارزون بده که خودرو ساز هم قیمت خودرو شو ارزون کنه قطعه ساز ادعا میکنه که من مواد اولیه را گران می خرم پس گران هم میدهم .
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 0
    خیلی شروع و پایان قشنگی داشت و یک مرور دقیق بود. ضمن تشکر از آقای حاتمی اگر ممکن است پرس و جو کنید نهایتا تولید خودرو چه خواهد شد؟
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 0
    همه شون دست به دست هم دادند که این وضع رو اینجوری کنند و سود خوبی عایدشون بشه بیچاره مردم
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    8 0
    نخریم....خودجوش تحریم کنیم
  • البرز A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    1 0
    از بهمن ماه 1391 تا به امروز تمام مراجع ذيصلاح درگير تعيين قيمت خودرو هستند اما هنوز نتونستند و يا شايد هم نخواستند تكليف مردم بينوا كه چاره اي جز خريد اين خودروهاي بي كيفيت رو ندارن رو مشخص كنند آخر داستان هم كه قضيه پرتقال فروش شد........ كي بود .......كي بود من نبودم. راستي صنعت خودرو سازي مگر متعلق به دولت نيست؟ خوب سر مردم شيره ماليديد تا وقت دولتتون سر بياد.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    10 0
    یکی از دلایل اصلی حوادث جاده ای این خودروهای بی کیفیت ایرانی است.
  • mgh IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    7 0
    اولین خودروی پرنده ایران با قیمت ویژه به فروش میرسد مزایا : خوب می پره معایب : عدم امکان فرود سالم نام : پراید زمان عرضه : بعد از تعیین قیمت
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    5 0
    اگر بتونیم درب این کارخانه ها را ببندیم همه چیز درست میشه و به شرط انکه از چین هم خودرو وارد نکنیم چون ایرانی لیاقت سوارشدنه بهترین خودروهای روز اوروپا را دارد
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    5 0
    درسته قیمت خودرو را2الی3برابرشده بعدا2تا3میلون کم میکنند میگند ارزون شده
  • سید A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    0 0
    با سلام خدمت خریداران و تولید کنندگان قیمت خودرو تا پند ماه آینده ثابت خواهد ماند نه قیمت پایین می آید و نه قیمت خودرو بالا خواهد رفت خودرو سازها بنبال تثبیت قیمتها هستند و مردم باید بات این قیمتها ی اعلام شده اگر قصد خرید دارند انجام دهند اما در مورد کیفیت باید عرض کنم که کیفیت خودروهای ایران خودرو و سایپا با توجه به تثبیت قیمتها پایین خواهد آمد ولی اگر خواهان ماشین با کیفیت هستید باید سراق خودروی مگان و 206 تیپ 5 و 6 اس دی و تندر اتومات و خودروهایی که دارای قیمتی بالای 60میلیونی هستند، باشید در غیر این صورت شما باید اقدام به خرید خودروی معمولی انواع سمند و 405 و تیبا و پراید که اکثر قطعات آن عوض شده و بی کیفیت هستند ،بکنید. فرصت را ازدست ندهید و سریعا تصمیم بگیرید قبل از دلالان سود جو