۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
مشکل خودروسازان چیست؟

اقتصاد ایرانی در یادداشتی به قلم محمد حسین ادیب، کارشناس ارشد علوم سیاسی نوشت:

تولید خودرو در سه ماهه اول امسال نسبت به سال 1390 حدود 70 درصد کاهش داشته و این کاهش میزان تولید با توجه به شرایط و روند اقتصاد ایران طی چند سال اخیر انطباق دارد. این کاهش تولید در شرایطی شکل گرفته که میزان تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش تولید (در صورت تبدیل به دلار) در پایان سال 1390 نسبت به سال 89 حدود 69 درصد کاهش داشته و ارزش معاملات بورس و چک های مبادله شده در شبکه بانکی به دلار نیز 69 درصد کاهش نشان می دهد. از سوی دیگر با تبدیل درآمد مالیاتی به دلار در سال 1391نیز شاهد هستیم که این درآمدها نسبت به سال 89 حدود 64 درصد و فروش 18 شرکت برتر بورس با همین منطق 63 درصد کاهش داشته است لذا کاهش 70 درصدی تولید خودرو امری کاملا طبیعی است و اگر از این بود غیر طبیعی محسوب می شد چا که همه اقتصاد کشور به میزان 70 درصد کوچک شده است

با این وجود مشکلی که صنعت خودرو با آن مواجه می باشد این است که به نسبتی که فروش شرکت های خودروسازی داخلی کاهش یافته، بدهی این شرکت ها به شبکه بانکی کاهش نیافته است چرا که بر اساس حسابت های تلفیقی صنعت خودرو و قطعه سازان حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند که این میزان بدهی معادل درآمد ریالی دولت از فروش نفت ( سهم 62 درصدی دولت از فروش نفت ) است موضوعی که به ایجاد عدم تعادل در محیط اقتصاد کلان مجر شده و بدهی معادل درآمد نفت صنعت خودروسازی خود گواه نبود تعادل در صنعت خودرو است.

این شرایط موجب شده تا خودروسازان یک سال پیشدر عمل بدهی های بانکی خودرا پرداخت نکرده و فقط این بدهی ها را تمدید می کنند در واقع خودروسازان معادل یک سوم بانک های خصوصی بدهی بانکی داشته و این امر باعث شده تا بانک ها از پرداخت وام به صنعت خودرو خودداری کنند اما در این سیاست بانک ها نکات قابل تاملی وجود دارد. خودروسازانی تا کنون با فشار سیاسی اقدام به دریافت تسهیلات از بانک ها می کردند اما به ظاهرا عصر این شیوه دریافت تسهیلات نیز به پایان رسیده اما هنوز شرکت های خودروسازی شکل گیری شرایط جدید را درک نکرده و به نظر می رسد خودروسازان نیاز به ازیابی جدیدی از شرایط نوین دارند اما خودروسازان ارزیابی جدید را از نقطه غلطی آغاز کرده اند. در شرایطی که واردات خودرو جز برای از ما بهتران ممنوع است، خودروسازان داخلی نیز خودروهای تولیدی را به 3 برابر قیمت بازار جهانی به مردم می فروشند و گرچه بسیاری از مشتریان خرید خودرو را متوقف کرده اند اما عملا مردم در حال پرداخت بدهی صنعت خودروسازی هستند.

نکته قابل تامل دیگر ورود شورای رقابت به عرضه قیمت گذاری خودرو است. باید اذعان کرد که عملکرد شورای رقابت در این حوزه ضعیف و غیر قابل دفاع بوده و در نهایت این شورا در خودروسازان جذب و هضم شده است . با این شرایط چنین به نظر می رسد که بازگشت به شیوه قبلی قیمت گذاری خودرو زیر نظر سازمان حمایت و توسط کمیته سیاستگذاری خودرو گامی مثبت اما اما از یک منظر بازگشست به شیوه گذشته آثار منفی بسیاری به دنبال داشته و انتخاب بین بد و بدتر محسوب می شود. در واقع خودروسازانی که فروش آنها 70 درصد کاهش یافته ، معادل درآمد نفت بدهی داشته و یک سال است که بدهی خود را پرداخت نمی کنند ،به دنبال بهانه ای هستند تا همه مشکلات را متوجه قیمت گذاری خودرو و دولت کنند. این در حالی است که تا کنون نیز شورای رقابت عمللا نفش جدی در قیمت گذاری خودرو نداشته و خودروسازان بدون هیچ گونه نظارت موثر ، قیمت های مد نظر خود را به مشتریان تحمیل کرده اند. واقعیت آن است که اکنون تقریبا چرخ صنعت خودروسازی به گل نشسته و با این شرایط نباید بهانه تازه ای به خودروسازان داد . بنابر این لازم است تا بازهم دست خودروسازان در قیمت گذاری خودرو باز باشد. اما باید توجه کرد که پیامد هر گونه افزایش قیمت بیشتر قیمت خودرو ، کاهش تیراژ تولید به دلیل کاهش تقاضای خودرو است با این وجود خودروسازان متوجه این نکته نیستند اما شرایط اقتصادی حاکی از آن است که با تداوم روند کنونی طی 6 ماه آینده تقاضا برای خودرو نسبت به سال 1390 حدود 80 درصد کاهش خواهد یافت و بنابراین مشکل اصلی خودروسازان کاهش تقاضا نه قیمت گذاری خودرو است.

با توجه به اصول اقتصاد خرد اکنون اقتصاد کشورمان در مرحله رکود ناشی از کاهش تقاضا است اما آنچه افکار عمومی بر آن تاکید دارد، مهار تورم بوده و دولت برای پاسخ مساعد دادن به این خواسته افکار عمومی، سیاست های ضد تورمی در پیش خواهد گرفت. در شرایطی که تقاضا 70 درصد کاهش نشان می دهد در صورتی که سیاست های ضد تورمی هنرمندانه اعمال نشود به سادگی میزان کاهش تقاضا را به 80 درصد افزایش خواهد داد. در واقع مردم مخاف تورم و هم خواستار رونق اقتصادی هستند اما رونق اقتصادی با سیاست های ضد تورمی حاصل نمی شود و بنابر این پیدا کردن نقطه بهینه ای که سیاست های ضد تورمی به رکود دامن نزده و هم تورم مهار شود، ممکن ، اما نیازمند هماهنگی سیاست های مالی و پولی است که جز در دوره دکتر نوربخش در ایران آهنگ غالب تصمیم سازان نبوده است.

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    87 1
    مشكلشون اينه كه خيلي منصف هستند و ماشين هاي فوق پيشرفتشون رو خيلي ارزون در اختيار مردم خودخواه ما قرار ميدهند!!!!!
    • ایرانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      11 0
      سلام؛ خودروسازی ایران که بدلیل داشتن بازار انحصاری هرگز یک صنعت نمی‌شود و بیشتر یک منبع درآمد است که در آن فقط طرف تولید تعیین کننده است و طرف تقاضا مجبور به اطاعت. ولی مشکل اصلی تضعیف شدید پول ملی است چون تقریبا اکثر صنایع ارزبری دارند و باید خود را با بازار ارز وفق دهند. در این حالت آنچه مهم است این است که با کاهش قدرت خرید جامعه تا یه حدی این فشار را تحمل و نحوه‌ی مصرف را مدیریت می‌کند ولی زمانی که فشار از آستانه تحمل جامعه بگذرد این دفعه مدیریت جواب نمی‌دهد و مردم به سمت محدودیت مصرف می‌روند و کم کم برخی اقلام و وسایل از اولویت انتخاب کلا خارج می‌شوند. بنظرم هنوز موج اصلی محدودیت مصرف در راه است.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    59 0
    بهترين راه اينه كه قيمت خودروازادبشه!والبته تعرفه واردات هم به ٥درصد كاهش پيداكنه تا نهايتا پيروزاين رقابت بتونه تعادل روايجادكنه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      54 0
      خودروسازها میگن قیمت خودرو باید آزاد بشه .اما در واقع منظور اونا آزاد سازی نیست. منظور اصلی اونا انحصاری سازی مطلقه. اونا میگن اولا فقط به ما اجازه فروش خودرو تو بازار ایران رو بدین ثانیا ما به هر قیمتی دلمون خواست بتونیم بفروشیم. هیچ کجای دنیا به این نمیگن آزاد سازی. اونا مردم ایران رو به صورت اشیایی نگاه می کنن که فقط به درد خریدن خودروها ی اونا می خورن.با همین قیمتهای فعلی هم اونا ضرر نمی کنن فقط سودشون کم شده.اما متا سفانه تو این مملکنت همه تولید کننده ها سود زیاد و تولید راحت و کم دردسر می خوان. اونا هیچوقت تو فکر نیستتن که مثلا با افزایش فروش از طریق کاهش قیمت و افزایش کیفیت سود بیشتر به دست بیارن چون برای اینکار باید بهره وری رو افزایش بدن و رو تحقیقات سرمایه گذاری کنن .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    46 0
    الان که کاهش عرضه و تقاظا بوجود اومده بهترین فرصت برای تحول در صنعت خودروی کشوره. چون بیشتر مونتازه چه بهتر که چند خودروی جدید رو جایگزین کنیم. تولید خودروی 100% داخلی هم به هزینه ش نمی ارزه. همونی که بیشترش داخلیه رو هم ارتقا بدیم تا بتونه با خارجیا رقابت کنه. البته باید برای رقابت مشوقهایی هم در نظر گرفت مثه فروش ویژه، خدمات پس از فروش مناسب و .... در این حالت تعرف گمرکی رو هم بردارید شاید کمی متضرر بشید ولی این صنعت ورشکست نمیشه. این همون کاریه که کره ایها تونستن انجام بدن و الان در آمریکا هم بازار خوبی دارن
  • عابد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    7 0
    به نظره من دیگه نمیشه ماشین ارزون سوار شد اگرم یه روز این معجزه بشه دیگه ماشینا ماشین نیستین و فرقی با ف ر ق و ن ندارن
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    9 4
    بهترین کار افزایش تولیده. برای افزایش تولید هم بهتره خودرو سازها با ده درصد زیر قیمت روز شروع به پیش فروش کنند. در این شرایط مشتریان زیادی شروع به پیش خرید میکنند با افزایش تولید هم خودروساز سود میبره هم مردم
  • mohsen A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 1
    یکی از مشکلات اصلی خودرو سازها و در نگاه کلی صنعت ایران اینه که ما مهندسان تحصیل کرده با مدارک عالی ولی با کیفیت عملی بسیار پائین داریم. در نتیجه یک فرآیند صنعتی (چه در حوزه طراحی و چه تولید ) باید با صرف مقدار بسیار بالاتری مهندس/ساعت نسبت به نرم جهانی انجام بشه. یعنی عملا بدنه کارشناسی صنعت ما فقط ادعا دارن و در عمل هیچ کار مفیدی انجام نمیدن. خوب در نهایت حقوق این خیل عظیم کارشناسان ارشدی که بقول سعدی علیه الرحمه عالم بی عمل و زنبور بی عسل هستند رو کی باید پرداخت کنه؟ مردم ! خیلی سادست !!! تا زمانی که رابطه عامل استخدامه نه کارآئی وضع خودروساز و قطعه ساز و سایر بخشهای صنعت ما همین خواهد بود.
  • منتق A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 0
    به نظر من فقط یکراه برای بیرون رفت از این وضعیت وجود دارد پایین آوردن قیمتها وفروش با لا که نقدینگی را جبران میکند عزیزان با سودزیاد وخدمات وعرضه کم میخواند به بازار پرفروش برسند که اشتباه است توصیه میکنم عزیزان ازخرید دست بکشند تا چندماه دیگه خودشان میارندپایین غیر ازاین ماه مبارک رمضان بعلت کم شدن مسافرتهای بیرون شهری به خود خودهم بازاراز رونق میفتد
  • پیمان A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    6 0
    کاهش قدرت خرید وخارج شدن خرید خودرو نو از سبد خرید مردم از یک طرف و عدم وجود تنوع مدل ها و حتی کاهش شدید مدلهای تولیدی دو شرکت بزرگ داخلی نسبت به دو سال پیش (که انگیزه تعویض خودرو را از بین برده)از طرف دیگرباعث کاهش تقاضا شده و با گران کردن هم مشکل حل نمی شود. کاری که شرکت های خودروساز در این شرایط می کنند کاهش هزینه ها و نیروی انسانی مازادوبستن واحدهای زیان ده ودر یک کلام کوچک سازی و متعادل کردن دخل وخرج شرکت است.منتها در ایران چون این شرکت ها دولتی اداره می شوند و ساختار حجیم بی فایده ای دارند به علل سیاسی از این بدیهی ترین اصل اقتصادی از ترس آمار اشتغال فرار می کنندو مرتب سعی می کنند با بالا بردن قیمت هزینه نیروی انسانی کم فایده شان را جبران کننددر حالی که این دور باطل به جایی نمی رسد.
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    5 0
    بزرگترین مشکل خودروسازان حمایت غیرمنطقی دولت از اونهاست.
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    1 0
    جرابایدمردم جبران بدهی صنعت خودرورابدهندکه عواقب وتخریب ان در سطح جامعه بیشتر ازمیزان بدهی خودروسازان است ومتاسفانه هیچ مرجع ای برای جلوگیری وبرخوردبااین قضایاوجود نداردپیش فروش های بدون پشتوانه خودرونیز دردی ازاین اقایان حل نکرده وتنهاباعث بی اعتمادی مردم گردیده
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      1 0
      دقیقا همینه میزان خسارات و مرگ و میر ناشی از خودروهای بی کیفیت و عیوب خودروهای صفر کیلومتر و... همگی هزینه هایی هستند که اول مردم و بعد دولت داره پرداخت میکنه در جهت حمایت از خودروساز داخلی چندبرابر این بدهی ها جان انسان ها گرفته شده؟چند برابر این بدهی ها ادم هایی که خودروی صفر خریدن به مشکل برخورد کردن و خودروی صفر رو با هزینه های بالا از جیب خودشون تعمیر کردن؟ و....