مهر نوشت:

مرکز پژوهش های مجلس با اعلام اینکه نسبت مطالبات معوق بانکی در ایران از متوسط جهانی بالاتر است، دلایل ازدیاد مطالبات غیرجاری را در کشور بررسی کرد.

مرکز پژوهش های مجلس دلائل ازدیاد مطالبات غیرجاری در ایران و راهکارهای برون رفت از آن را مورد بررسی قرار داد. دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: بررسی وضعیت مطالبات غیرجاری بانک ها در کشور و مقایسه آن با متوسط نسبت جهانی، بیانگر وضعیت نامناسب بانک های ایرانی در وصول مطالباتشان است.

این امر دلایل گوناگونی دارد و مطالعه حاضر ضمن بررسی مختصر دلایل موجود، پیشنهادهایی را برای کاهش مطالبات غیرجاری بانک ها در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی ارائه کرده است.
در جوامع امروزی بانک ها و سایر موسسات اعتباری مشابه به عنوان منبع تامین نیاز پولی اشخاص، شناخته شده اند.

هرچه جامعه در حال توسعه و رشد باشد تعداد متقاضیان دریافت وام و تسهیلات افزایش یافته و به تبع آن مبالغ مورد درخواست بالاتر می رود. به موازات این مسئله، بانک ها و موسسات اعتباری بیشتر در معرض خطر عدم وصول قرار می گیرند.

ایجاد مطالبات غیرجاری بانک ها و موسسات اعتباری در تمامی کشورها امری طبیعی و عادی ولی نکته قابل تامل میزان مطالبات غیرجاری است. تخلف در استرداد بدهی یا عدم پرداخت بدهی، بعضا ارادی و در بعضی مواقع خارج از کنترل و اراده گیرندگان اعتبار (فی المثل) بر اثر بحران های مالی و اقتصادی، جنگ یا عدم تعهد اشخاص ثالث و ...) بوده و به هر حال حدوث مطالبات معوق، امری غیرقابل اجتناب است. نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    3 1
    3 بار این جمله تکرار شد "نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است." وقتی همه چی تو رکوده توقع دارید مطالبات معوق ایران کمتر از متوسط جهانی باشه بنده خودم کارمند بانکم اگه وام واسه مسکن گرفته باشم با این وضع بازار چه حوری میخوام پس بدم حالا هی تیتر بزن "نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است.""نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است.""نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است".
    • احسان IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      1 1
      امیر خان شما اون موقعی که وام مسکن می گرفتی واسه پرداختش رو چی حساب کرده بودی؟ از همونجا پرداخت کن. بعدشم برادر من مشکل، وام مسکن منو شما نیست. مشکل وام های چند هزار میلیاردیه که یه نمونه اش خودروسازان گرفتن، رفتن باهاش سهام بانکو ... خریدن حالا پس که نمیدن که هیچ میگن بازم بهمون وام بدین وثیقه هم نمی خوایم بذاریم... آخرشم می بینی که بازم وام می گیرن و ...
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      1 0
      دوست عزیز شما حقوق بگیر هستید چه ربطی دارد که قسط وامت را نمی دهی
  • سعید IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    6 0
    خبر انلاین این مصلبو چرا چاپ کردی مگه بانکها به مردم عادی وام هم میدن اگه هم بدم انقد برای یه وام مثلا 5 -6 میلیونی ضامن وسند میگیرن که یک تومنشم سوخت نمیشه اون وامهای میلیاردی برای از ما بهترونه که کوچکترین ضامن یا سندی ازشون نمگیرن پس خوده بانکها مقصرند نه مردم