۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
طوطی و بازرگان قطری!

اقدام شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در واگذاری قدرت به فرزند جوانش تمیم در زمانی که- فارغ از همه جهت گیری ها و سمت گیری های سیاسی- قطر در اوج قرار دارد، حاوی پیام های مختلفی، خصوصا برای جهان پیرامونی عربی است.

در همان ماه های اولی که تحولات بنیان کن موسوم به بهار عربی از راه رسیده بود، شیخ حمد گفت هیچ تضمینی نیست که از این دست تحولات و مطالبات مردمی به دوحه و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نرسد.
درست است که قطر نسبت به کشورهای دیگر عربی از جمله بحرین، اردن، عربستان و حتی امارات عربی متحده کمتر در خطر مواجه شدن با بحران های مربوط به بهار عربی است اما در عین حال وانهادن اختیاری قدرت توسط شیخ حمد به نسل جوان خانواده و میدان دادن او به چهره های جدید می تواند حاوی پیامی رمز آلود برای سایر همجنسان خود در کشورهای نامبرده تلقی شود. درست شبیه به پیامی که آن طوطیکِ داستان مولانا در هندوستان با به مردن زدن خود، برای همجنسِ در قفس مانده اش ارسال کرد و راه رهایی را به او آموخت.
همه شیوخ و امرای کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله حکمرانان کهنسال سعودی گیرندگان بالقوه این پیام و سیگنال هستند. به طور مثال در دایره افرادی که می توانند در صورت مرگ ملک عبدالله 88 ساله جای او را بگیرند کسی را نمی توان یافت که زیر 75 سال سن داشته باشد و اصلی ترین گزینه که ولی عهد او محسوب می شود 83 ساله است. حال آنکه امیر قطر 61 سال دارد و با وجود همه اخبار تایید نشده ای که درباره بیمار بودن او مطرح است، قطعا شانس بقا و موفقیت او در حکمرانی از یک شاه 88 ساله و ولی عهد 83 ساله اش بیشتراست.
از این منظر پیام روشن است؛ خودتان تغییر کنید، پیش از آنکه تغییرتان دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    26 5
    نظر شما کاملا اشتباه است .بهار عربی هیچ گاه به قطر نخواهد رسید .وقتی 70% مردم قطر با امیر خود ارتباط فامیلی دارند چه علتی برای انقلاب وجود دارد؟
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      7 4
      به قطر نخواهد رسید اما به بحرین که رسیده؟ به یمن که رسید. به بخش هایی از عربستان که رسید؟ پس این می تواند یک نسخه شفا بخش برای جلوگیری از هرج و مرج و انچه در کشورهای مصر و لیبی اتفاق افتاد برای بحرین، عربستان و اردن و حتی عمان باشد. به نظر من این هم یک پیشگیری امریکایی انگلیسی با استفاده از حمد بن خلیفه برای جلوگیری از بروز تنش در سایر کشورهای همپیمان غرب بود.
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      7 3
      مگه سیاست فامیل و دوست میشناسه؟
  • علی A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    47 12
    پادشاهی فقط برازنده ی ایرانیان باستان بود این افرادی که شما شاه و امیر خطاب میکنید تنها یک کارگزار وگماشته غرب هستند
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      11 5
      ای گفتی به نظرمن ما ایرانی ها هر چه در تاریخ کشیدیم ازدست این عربها کشیدیم
  • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    16 11
    آخه چه ربطی داره؟ طوطی و بازرگان؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      8 1
      شما احتمالا داستان طوطی و بازرگان رو نمی دونی ببم. یعنی قطر با این کارش به اونای دیگه گفت شمام همین کار رو بکنید اگه می خوایید خاندانتون همچنان شاه بمونن روی بالا کرد و گفت ای عندلیب از بیان حال خودمان ده نصیب/او چه کرد آنجا که تو آموختی ساختی مکری و ما را سوختی/گفت طوطی کو به فعلم پند داد که رها کن لطف آواز و وداد/زانک آوازت ترا در بند کرد خویشتن مرده پی این پند کرد
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      6 1
      اتفاقا تشبیه جالبی بود
  • کیا IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    8 19
    آفرین تحلیل کامل و بجایی بود
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    8 1
    واقعا شما به چند نفر که هرچه غرب می گوید می گویند چشم می گویید امیر.!!!!!!؟؟؟؟؟؟
  • شرف الدین صلاح الملک A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    4 0
    روی بالا کرد و گفت ای عندلیب از بیان حال خودمان ده نصیب او چه کرد آنجا که تو آموختی ساختی مکری و ما را سوختی گفت طوطی کو به فعلم پند داد که رها کن لطف آواز و وداد زانک آوازت ترا در بند کرد خویشتن مرده پی این پند کرد یعنی ای مطرب شده با عام و خاص مرده شو چون من که تا یابی خلاص دانه باشی مرغکانت بر چنند غنچه باشی کودکانت بر کنند دانه پنهان کن بکلی دام شو غنچه پنهان کن گیاه بام شو هر که داد او حسن خود را در مزاد صد قضای بد سوی او رو نهاد خدا وکیلی این همه معانی بلند عرفانی تو این حکایت بود تو فقط همین تیکه اش رو برداشتی چسبوندی به این سیاست کثیف.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      3 0
      هر کسی از ظن خود شد یار من
  • ماهان A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    3 0
    من از اخرش خوشم اومد ولی در کل خوب بود.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    2 1
    به زودی می رسه! قطعا خبری هست که شیخ حمد اینگونه کرده شک نکنید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    2 1
    بلبخشید اقای نوروزپور ولی شما اگه یه خورده تاریخ بخونی از اول ادم و حوا تا به امروز مردم کل دنیا تا بهشون ففشار می یاد شورش می کنند که در تاریخ بیشتر این انقلاب ها وشورش ها ناموفق ثبت شده و بیشتر کسانی که به فکر مردم بودن اشتبا هی مجازات می شدند بابا بهار عربی و امیر 61 ساله به ما چه یه چیزی بنویس اطلاعاتمون بره بالا.
  • سبحاني A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    4 0
    با سلام واحترام خدمت استاد عزيز جناب آقاي نوروز پور بر کسی پوشیده نیست كه دوام وبقاي هر حكومتي به مشروعيت ومقبوليت آن نزد توده هاي مردم آن مملكت است هرچند كشوري مثل قطر تحت تأثير عناصر ديگري بوده - تحليل شما قابل احترام است