۰ نفر
۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶

محمد کشتی آرای

اگر روز های بهاری سال جاری در شرایطی سپری شد که بیشتر خبر سازی های قیمت سکه و طلا به افزایش قیمت ارتباط پیدا می کرد، شروع تابستان با خبر هایی است که بیشتر به کاهش قیمت ارتباط پیدا می کند. حقیقت این است که فضای بازار در مورد قیمت ها تا حدودی گنگ است. برخی این کاهش قیمت ها را باور دارند و برخی دیگر آن را باور ندارند. عده ای می گویند این روند نزولی مقطعی است اما عده ای دیگر پیش بینی می کنند که این روند تداوم خواهد یافت. در این شرایط یک موجی ایجاد شده است که بالاخره باید در یک نقطه ای ثابت شود. اینکه یک امیدی برای حل مسائل اقتصادی در کشور ایجاد شده، غیرقابل انکار است. با توجه به برنامه های اقتصادی ارائه شده توسط رئیس جمهور آینده، امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی مردم و تغییر شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده است. یکی از اصلی ترین مولفه های بهبود اوضاع اقتصادی، ارزش پول ملی کشور در برابر سایر ارزها است. طی یک هفته گذشته ارزش ریال در برابر سایر ارزها تا 15 درصد افزایش یافته است که از این به بعد بستگی به برنامه های اقتصادی دارد که بتواند این وضعیت ایجاد شده را به ثبات برساند. تثبیت وضعیت ارزی می تواند به آرامش اقتصاد کمک کند و موضوعی که برای اقتصاد آسیب ایجاد کرده، نوسانات نرخ ارز است.

با کاهش قیمت ارز، بهای طلا و سکه هم رو به نزول گذاشته است در این شرایط کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی هم به کمک این موضوع آمده ست تا شدت کاهش قیمت بیشتر شود.

در این شرایط کسانی که طلا، سکه و ارز خریداری کرده بودند و در خانه نگهداری می کردند، نگران شده اند که از این راه زیان ببینند به همین دلیل این افراد نیز وارد بازار شده اند و این موضوع نظام عرضه و تقاضا را در بازار بر هم زده اند. تعادل که به هم می خورد، قیمت ها از شکل واقعی خارج می شود و وقتی نرخ ها تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار می گیرد یا حباب مثبت ایجاد می شود یا حباب منفی. در یکی دو روز آینده هم قیمت جهانی تثبیت خواهد شد و هم قیمت ارز به نقطه واقعی خود خواهد رسید. کسی نمی داند این نقطه واقعی چقدر است. تحولات بازار در چند روز آینده آن را مشخص می کند. با رسیدن نرخ ارز به نقطه واقعی، تاثیر آن بر کالاهای دیگر هم نمایان خواهد شد.

در شرایط فعلی آینده بازار قابل پیش بینی نیست. هر تصمیم و هر اتفاقی در بازار می تواند مسیر را تغییر دهد. همانطور که این میزان کاهش قیمت در این سطح طی روزهای گذشته قابل پیش بینی نبود از این به بعد هم نمی توان چندان پیش بینی درستی از شرایط داشت.

*رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    15 0
    عجب اقتصادی داریم ماااا