شب قبل از مراسم مجددا به دیدارش رفتم و تاکید کردم همه منتظرند آخرین نوای ساز شما را بشنوند سپس از همسرش خواستم ساز استاد را همراه خود بیاورد تا در صورت مساعد بودن حال استاد بنوازد.

استاد جلیل شهناز آخرین بار در سال 1382 به اجرای برنامه در سومین همایش چهره‌های ماندگار پرداخت. پیشتر به دیدارش رفتم و از او خواستم ضمن قبول پیشنهاد هیئت انتخاب بعنوان چهره ماندگار چند دقیقه‌ای در مراسم بنوازد و او که بیمار بود تردید کرد. وقتی اصرار کردم پذیرفت در صورت امکان به پاس حضور نخبگان و فرهیختگان اجرای مختصری داشته باشد، شب قبل از مراسم مجددا به دیدارش رفتم و تاکید کردم همه منتظرند آخرین نوای ساز شما را بشنوند سپس از همسرش خواستم ساز استاد را همراه خود بیاورد تا در صورت مساعد بودن حال استاد بنوازد. خوشبختانه چنین شد و آخرین برنامه استاد جلیل شهناز در مراسم سومین دوره چهره‌های ماندگار اجرا شد. روحش شاد و خدایش بیامرزد.
استاد جلیل شهناز
استاد جلیل شهناز موسیقی دان و نوازنده تار متولد 1300 خورشیدی در شهر هنرپرور اصفهان در مکتب موسیقی پدرش (شعبان خان) که از اساتید مسلم عصر خود بود و هم چنین تحت تعلیمات جانبی دو برادرش به نام های حسین و علی که آنان نیز از سرامدان موسیقی دوران خود بودند، پرورش یافت. خانواده استاد اغلب در فرهنگ و ادب و هنر حضوری به سزا داشته و در اصفهان از میراث داران به حق مکتب مشهور و پر آوازه‌ی اصفهان بوده و شهرتی بس وافر کسب نموده اند.
سابقه هنری و خدمات ارزنده ارزنده‌ی ایشان به هنر موسیقی سنتی نیاز به بازگویی و تکرار مکررات ندارد و در این راستا منابع و ماخذ معتبر پژوهندگان و دوستداران موسیقی درباره‌ی کارهای استاد، در دسترس مخاطبان می باشد.
کوتاه سخن آنکه، ساز جلیل شهناز، قله‌ی رفیع تک نوازی و بداهه پردازی است. وی ضمن تسلط مثال زدنی به ردیف و اطلاعات جامع موسیقی و آشنایی با اکثر سازهای ایرانی و تسلط بر شعر و ادبیات کلاسیک ایران، ویژگیهای منحصر به فرد زیر را در ساز خود جمع کرده است:
1- جواب آواز منحصر به فرد
2- تسلط به ریتم
3- زنگ صوتی شفاف و درخشان (مونوریته)
4- استفاده بدیع و خلاق از کلیه تکنیک های قدیمی مضراب (درآب تک ریز - ریزهای متنوع - خراش و دسته بندیهای مضرابی)
5- ابداع کوک های جدید مانند چهارگاه (فا) و ابوعطار (ر) (که فقط سیم سفید مانند همیشه کوک شده است و هر یک از چهار سیم دیگر با نت های متفاوتی کوک شده اند)
6- تغییر صدا دهی با استفاده از تغییر محل مضراب روی انگشت سبابه
7- ویبره با فشار روی سیم گیر، پنجه کاری و کنده کاری متنوع و مکرر
جلیل شهناز همکاری خود را با رادیو ایران و با شروع کار این رادیو از سال 1323 خورشیدی آغاز کرد و همواره صدای ساز این استاد از برنامه گل های جاویدان همراه با نوای سازها و اساتید دیگر مانند مرتضی محجوبی - ابوالحسن صبا - حسین یاحقی - علی تجویدی - غلامحسین بنان - ادیب خوانسلری - حسین کسائی و ... که همگی از نوابغ و نخبگان عالم هنر بوده اند به گوش دوستداران و شیفتگان موسیقی این سرزمین اهورائی رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    سونوریته نه مونوریته!