۰ نفر
۹ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۵

پیام‎های مستقیمی که از طریق موبایل شخصی دریافت می‎شود موثرتر از آگهی‎های غول‎پیکر سر چهارراه و خیابانهاست

آفریقای جنوبی، کشوری است که آمار تکان‎‎دهنده‎ای از بروز بیماری ایدز دارد. در این کشور، انواع فعالیت‎های هشدار‎دهنده در مورد ایدز مورد توجه است. فعالیت‌هایی همانند تابلوهای اعلانات و هشدار برای انجام آزمایشHIV، پوسترهایی در اماکن عمومی جهت تشویق افراد به رعایت مسائل اخلاقی و عفاف و همچنین سایر آموزش‎ها در راستای پیشگیری ازHIV.

این کشور بیشترین بروز HIVدر جهان را دارد و در بعضی مناطقش 40درصد افراد آلوده‎اند؛ با این حال و با وجود مبارزات فراوانی که دربرابر آن می‌شود، فقط حدود 2درصد از اهالی آفریقای جنوبی تاکنون آزمایش HIVرا انجام داده‎اند.

به گفته گوستاو پراکلت، مشاور رسانه‎های دیجیتالی دولت آفریقای جنوبی، حرکت‎های زیادی در راستای مقابله با این بیماری شده و پیام‎های بیشماری نیز صادر شده است، ولی این پیام‎ها بسیار عمومی و کلی است و در ذهن مردم اثر ماندگاری نمی‎گذارد، همانند این پیام: «شما باید این آزمایش‎ها را انجام دهید!» بسیار خوب؛ ولی بعد چه؟ آیا نباید پیگیری‎های بیشتری در این رابطه انجام بگیرد؟

موسسه پراکلت و همچنین انجمن خیریه پراکلت که یک موسسه غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی است و با استفاده از تکنولوژی تلفن همراه، با اثرات فقر و تنگدستی مبارزه می‎کند، هم‎اکنون درحال آزمایش طرحی جدید مبنی بر برجسته و موثر کردن پیام‎های کوتاه هستند.

از ابتدای ماه گذشته، موسسه پراکلت شروع به اجرای طرحی کرده است که در آن پیام‎هایی کوتاه با این مضمون فرستاده می‎شود: «لطفا با من تماس بگیرید»؛ این پیام‎های کوتاه به‎طور منظم درسراسر آفریقای جنوبی فرستاده می‎شود. درحال حاضر پیام‎های کوتاهی که استفاده می‎شود به یک شکل عمومی است و از مردم می‎خواهد که اگر مایلند اطلاعاتی درموردتستHIV کسب کنند و یا سوالاتی درمورد انتقال ویروس دارند، با خط ملی ویژه ایدز تماس بگیرند. در دوره مقدماتی این آزمون، تماس‎های تلفنی مردم به‎طور ناگهانی به میزان 4 برابر، یعنی 4000 تلفن در روز شد.

این نتایج بیانگر این است که پیام‎های مستقیمی که از طریق موبایل شخصی دریافت می‎شود بسیار موثرتر از آگهی‎های غول‎پیکر و بی‎شمار سر چهارراه و خیابان‎ها است. بنا به گفته پراکلت، بیشترین تماس‎ها در ساعت 8 بعد از ظهر است. البته پیامک‎ها در تمام طول روز فرستاده می‎شود ولی ساعت 8 بعد از ظهر زمانی است که افراد پیام‎ها را پاسخ می‎دهند. آنها تمام روز را با این پیام‎ها سپری می‎کنند و سپس در پایان روز تصمیم می‎گیرند که درمورد آن پیام چه کاری انجام دهند.

هم‎اکنون بزرگترین مشکل موجود در این طرح، تعداد خط‎هایی است که میزان تماس‎های تلفنی را مدیریت کند. دست‎اندرکاران این طرح امید دارند که بتوانند نیروهای کمکی برای هر مرکز تلفن محلی درنظر بگیرند. همچنین قصد دارند که مراکز تلفنی را راه‎اندازی کنند که در آن مشاوران آموزش دیده‎ای که خودشانHIV مثبت هستند، پاسخگوی مردم باشند.

برطبق نظر طراحان این برنامه، راه‎انداری تمام این مراکز تلفن، نه‎تنها می‎تواند اشتغال‎زایی کند بلکه راه رسیدن به آخرین و مهم‎ترین مرحله این طرح را نیز هموار می‎کند: ارائه کیت‎های آزمایش رایگان در منزل به همراه شبکه‎ای از مشاوران کارآزموده که افراد می‎توانند با آنها مشورت کنند.

درحال حاضر دست‎اندرکاران این طرح بر مرحله اول آن تمرکز دارند و هنوز برای دیده شدن تاثیر درازمدت آن زمان لازم است. بنا به گفته مسئولان این پروژه، درسال آینده، 365 میلیون پیام کوتاه فرستاده خواهد شد و اگر تنها یک درصد از دریافت‎کنندگان، آزمونHIV را انجام دهند، تعدادشان از آمار آزمون‎هایی که مردم آفریقای جنوبی در تاریخ این مملکت انجام داده‎اند می‌گذرد.

نیوزویک- 17 نوامبر / ترجمه: پروانه حجت                   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =