اتوبوس انقلاب،علی دایی و چند خرده روایت از همایش انتخاباتی قالیباف در زادگاهش

این گزارش نگاهی به سفر چند ساعته محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شهر مشهد دارد. شهری که قالیباف سال 84 هم بیشترین رای را در آن کسب کرد، اما در نهایت خلبان فرود ناموفقی به زمین داشت.

ساعت 13:00

مسئول تیم رسانه ای همراه قالیباف پشت تلفن می گوید که برنامه سفرش به خراسان شمالی به هم خورده و به دلیل حجم فشرده یک راست به مشهد می آیند.تلاشمان برای رسیدن به جلسه خصوصی اش ناکام می ماند و اعضای تیم رسانه ای اش خبرنگاران را به سالن برگزاری همایش هوادارانش ارجاع می دهد. سالنی ورزشی در شهر مشهد که حدود 4 هزار نفر را در خودی جای می دهد.
15:35
عمده تبلیغات در شهر مشهد، بین دو نامزد مشهدی انتخابات،تقسیم شده است. جلیلی و قالیباف؛ روی یکی از بنرهای تبلیغاتی قالیباف نوشته اند:«دلبسته یاران خراسانی خویشم.» بیتی که سروده رهبری انقلاب است و هواداران قالیباف آن را برای تبلیغات خو مصادره به مطلبو کرده اند.

قالیباف

« جهاد ادامه دارد» دیگر شعاری است که روی پوسترهای قالیاف نوشته شده و به شکل وسیع در شهر پخش شده است.

پوستر اصلی تبلیغاتی قالیباف هم با زمینه سفید، عبارت «تغییر، زندگی و مردم» را در خود جای داده است.

قالیباف

15:45

نزدیک ورزشگاهی که قالیباف برنامه دارد، یک گروه از کارکنان نیروی انتظامی برای حفظ امنیت در کناره میدان فردوسی مشهد ایستاده اند.
15:50
نزدیک سالن یک پروژکتوربزرگ در حال پخش فیلم تبلیغاتی اول قالیباف است و ویدئویی از دیدار قالیباف با آیت الله جوادی آملی و مکارم شیرازی در حال پخش است.
روی نرده های سبز رنگ سالن هم یک بنر بزرگ نصب شده که تصاویر دیدارهای قالیباف با مراجع قم در آن دیده می شود. آیت الله امینی، مکارم شیرازی ،نوری همدانی، جوادی آملی حسینی بوشهری،علوی گرگانی، بروجردی، سبحانی، سعیدی، مراجع  و علمایی هستند که قالیباف با آنها دیدار کرده است.
هوادارنش دست بندهای سفید رنگ را به جوانها می دهند تا به مچ دستشان ببندند. پسرک می خواهد به مچ دستم ببندد، مانعش می شوم و با حالت چهره به او می فهمانم که بی خیالم شود.

قالیباف

16:00
داخل سالن شلوغ است و فضای نفس کشیدن وجود ندارد، هوا دم دارد؛ خبری هم از تهویه هوا نیست. مردم با پوسترهای قالیباف خود را باد می زنند. داخل ورزشی سالن هم صندلی های مختلفی را قرار داده اند برای خانواده های شهدا، جانبازان، و دیگر گروه های اجتماعی.

16:15
می زنم بیرون تا نفسی بکشم.انتظامات مراسم با کت و شلوار های مشکی شان اجازه تردد نمی دهند.همه را به پشت سالن هدایت می کنند. سعید جلیلی رقیب دیگر قالیباف در شبکه جوان از جوانها می گوید و «ظرفیت» عبارتی است که در حرفهایش بیش از همه به کار برده می شود. بیرون سالن بروشوری 8 صفحه ای از حامیان جوان قالیباف توزیع می شود و در آن با اشاره به صحبت های رهبری انقلاب به مخاطب می گویند که قالیباف گزینه مد نظر رهبری به لحاظ شاخص ها رئیس جمهور آینده است.
16:20
حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال، با آنها که او را می شناسند احوال پرسی می کند و عکس می گیرد. پیراهنی صورتی پوشیده است و جثه اش از آنچه در تصاویر تلویزیونی است، چاق ترنشان می دهد، بعد هم وقتی از او درباره می پرسم برای حمایت از قالیباف آمده است، خیلی سریع می گوید: «بله قربان!»
در پشت سالن کنار دیوار چند نفر در حال خوردن ساندویچ هستند که بین مردم توزیع می شود و آن را گاز می زنند.در سایه کنار دیوار، زنی روی زمین نشسته و در حال نامه نوشتن است. محتوای نامه اش حل مشکلش است. از درب پشت وارد می شوم و باز بچه های حفاظت سالن منع رفتنم می شوند.
16:40
داخل سالن مجری مراسم شعار می دهد:« قالیباف رزمنده، رئیس جمهور آینده» و مردم تکرار می کنند.بعد هم شعارش می شود:
«حاج باقر بسیجی، ملت را تنها نذار.
کاوه دیگر آمد، یاور رهبر آمد.
بوی شهادت آمد، همتای همت آمد.»
سوت و کف سالن را پر می کند و روحانی که این شعار را می دهد، نفسی تازه می کند. لباده قهوه ای پوشیده و از خلق الله می خواهد شعارها را کوبنده تر بیان کنند.

قالیباف

17:00

سالن را شعار قالیباف، قالیباف، پر کرده است . صدای تند موسیقی حامد زمانی برای ستاد قالیباف هم باعث شده صدا به صدا نرسد.
شعار« مالک اشتر علی، به شهر ما خوش آمدی » داده می شود و بعد سرود فتح جنگ را پخش می کنند.بعد از گذر از هفت خوان رستم تیم حفاظت سالن، وارد فضای نزدیک سن مراسم می شوم.
طباطبایی که به قولی یکی از نزدیکانش یکی از اعضای اصلی لیست انتخابات شوراهای شهر و مجلس است، یکی از برگزار کنندگان انتخابات است. حضورش یک معنی دارد  و آن اینکه  قالیباف می تواند که روی بخشی از آراء نیرو های مذهبی این شهر حساب کند.
در آن واویلا پیامکی می رسد که محتوایش این است که محمود کریمی از محسن رضایی حمایت کرده است . یک روز قبل حامیان جلیلی از حمایت کریمی از جلیلی خبر داده بودند.
17:10
بعد از پایان قرآن، مشاوران قالیباف از مجری برنامه می خواهند فضا را به سمت«مشهدی بودن» قالییباف بکشد. او خیلی زود در سخنانش قالیباف را «افتخار مشهدی ها» می خواند و می گوید:«به احترام مالک اشتر علی بزن اون دست زیبا رو!»

قالیباف

 

17:45

حضور قالیباف نزدیک است.روحانی لباده پوش، دوباره روی سن می آید و شروع به شعار دادن می کند و می گوید:« بوی شقایق آمد، مدیر لایق آمد.»
محمود رضوی تهیه کننده فیلم «درباره الی» که مسئول ساخت فیلم تبلیغاتی قالیباف است از سمتی دیگر روی سن می آید و به تیم حفاظت تاکید می کند که هیچ کس بالا نیاید ، چون دکور برنامه می افتد. شعار دادن روحانی لباده پوش ادامه دارد. شعار دادان روحانی تمام می شود و او مثل آدم های خسته از یک کار سنگین می آید در انتهای سن کنار دست من می نشیند.
فضا راموسیقی و شعار پر کرده است و صدا به صدا نمی رسد. به این جو گرمای وحشتناکی را اضافه کنید که سالن ورزشی شهر مشهد را به یک سونای اساسی تبدیل کرده است!
با یک خدا قوت سر حرف را باز می کنیم و از دلیلش برای حمایت از قالیاف می پرسم و او نامزد مورد علاقه اش را مخلص ، توانا و کار آمد توصیف می کند. بعد انگار فهمیده باشد از حرفهایش قانع نشده ام،می گوید: «شورای نگبهان حداقل ها را در نظر گرفته و هر کس گواهینامه رانندگی داشته است را تائید کرده است . قالیباف راننده ماهری است که اتوبوس انقلاب را می تواند از پیچ تاریخی اش رد کند.»
شعار علی دایی،علی دایی سالن را پر کرده است و این شعار به زعم مرد کنار دستی ام یک نوع اعتراض است که چرا قالیباف نیامده است. تیم اجرایی با تلفیقی ازموسیقی سنتی، پاپ، پخش سرود سامی یوسف و یکی دو خواننده پاپ اعتراض را کم می کند.صدای سوت و کف سالن را پر می کند و دیگر صدای اعتراض علی دایی نمی آید.
18:00
محوطه جلوی سن سخنرانی قالیباف حسابی شلوغ شده است به گونه ای که چیزی شبیه«فشار قبر» همه کسانی را که نزدیک سن هستند، فشار می دهد. نمرده تجربه می کنم!

زد و خورد ها برای رسیدن به قالیباف است و هر کس از نزدیکانش در حکم یک محافظ با فشار مانع از رسیدن جمعیت به قالیباف می شوند. مثل گازانبر دور محمدباقر قالیباف را گرفته اند تا در فشار جمعیت صدمه ای نبیند.

قالیباف1

یکی از پشت دکور با فشار به پای من می زند و می خواهد که به دکور فشار نیاورم.نمی توانم برایش توضیح دهم که این مساله به دلیل هل دادن های جمعیتی است که مسابقه بوکس راه انداخته اند. یاد جمله رضوی می افتم که می خواست کسی بالای سن نیاید.قالیباف شروع به صحبت می کند، اما شعار« قالیباف، قالیاف» اجازه نمی دهد حرف زدنش ادامه پیدا کند.کنار سن دعوا بد جوری بالا گرفته است. فقط مشت در صورت هم نمی زنند و الا دعوا و دادن زدن شیوه طبیعی این فضا است. فشار جمعیت و شور طرفداران محمدباقر قالیباف به اوج خودش رسیده است.

18:30
سخنرانی که تمام می شود،محافظان قالیباف او را از درب پشتی با بدرقه هوادارنش می کنند. هر کدام می گویند که راه را باز شود. معاون خدمات شهری قالیباف با پیراهن قهوه ای رنگش دادمی زند که فضا باز شود، در نهایت قالیباف را سوار یک وانت می کنند. عرق از سر و رویش ریخته است.در میان فشار جمعیت روی دست ها پشت وانت سوار می شود. عینکش را به روحانی که کنار دستش می دهد و بعد از چند لحظه که تعادلی پیدا می کند، برای جمعیت دست تکان می دهد و از درب پشتی خارج می شود.

 

قالیباف

18:40

عبور و مرور وسایل نقلیه کم کم عادی می شود و جمعیتی که خیابان منتهی به سالن ورزشی شهر مشهد را پر کرده بودند، هرکدام به سویی می روند. فضا شبیه روزهای راهپیمایی 22 بهمن است که هر کس از هر مسیری دوست دارد ، حرکت می کندو خیابان حسابی شلوغ است.
در سمت چپ میدان گروهی با لباس محلی اهالی تربت جام قدم می زنند و عکس های قالیباف را پخش می کنند. دور و برشان شلوغ است و گروه مستند ساز قالیباف از آنها فیلم می گیرد.
حامیان سعید جلیلی برای ارزیابی فضا آمدند. یک روحانی جوان و دو دوست دیگرش در حال صحبت اند، فردای آن روز روحانی جوان یکی از هزاران مسئول برنامه جلیلی شد.زنان در وسط چمن بین دو خیابان نشسته اند و با هم در حال صحبت هستند.برخی هم از خلق الله فیلم می گیرند.
رفتگر با لباس یک دست نارنجی اش مشغول جمع کردن تصاویر قالیباف و نامزدهای شورای شهر است که کف خیابان را پر کرده اند. به  او می گویم«کار شما هم در آمده!»، با لبخند واکنش نشان می دهد و می گوید:«اگر حقوقمان را اضافه کنند، چرا بدمان بیاید کار کنیم.» فعلا می خواهد به قالیباف رای بدهد ولی می گوید می خواهم بعد از دیدن حرفهای جلیلی تصمیم بگیرم.
سرگرد نیروی انتظامی در مقابل جوانی که به او اعتراض می کند که چرا خیابان را مردم پر کرده اند و ماشین ها نمی توانند رد شوند، فقط گردن کج می کند و رد می شود تا به پسر جوان پاسخ ندهد.
هواداران قالیباف از همه شهرستانهای استان خراسان رضوی آمده اند. اهالی طرقبه زادگاه قالیباف از همه بیشتر هستند.کاغذهای اضافه در هوا پخش می شود و همه چیز مثل سال 84 است.
سالی که قالیباف نامزد انتخابات بود و همین سالن محل تجمع هوادارانش بود. در نهایت هم در انتخابات بیشترین رای را در مشهد آورد. اما در نهایت در انتخابات چهارم شد.
بعد از 8 سال خلبان قالیباف دوباره تیکاف کرده است و می خواهد از بهشت به پاستور برود، موفق شدنش را مرهون چند روز آینده و اتفاقات غیر قابل پیش بینی انتخابات است.
/27212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    دوستت داریم خلبان
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
      اين بدرد نمي خوره فقط روحاني
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    فقط روحانی
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    فقط قالیباف
  • ali IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    رای ما جوانان فقط دکتر حسن روحانی
    • ایران IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
      26 88
      فقط دکتر محمد باقر قالیباف
  • بینام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    فقط روحانی
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    28 88
    فقط قالیباف
  • محمدباقر A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    31 78
    ولایتی
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    13 28
    فقط فقط خودش
  • df A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    1 1
    دکتر خوش قدم سلام
  • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 1
    ها ها ها