کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم می گوید کسی که پایش را فراتر از قانون بگذارد فرد مستبدی است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری در برنامه پاسخ به کارشناسان که از شبکه چهارم سیما پخش شد در بیان رویکردهایش در بخش فرهنگ، گفت: آنچه کشور ما را در دنیا شناخته شده کرده است قدرت فرهنگ و اخلاق مان است، این یکی از پایه های مهم ما است. در سیاست خارجی و در حوزه دیپلماسی همین جا است که غفلت کردیم که به دیپلماسی عمومی توجه نکردیم، فرهنگ در سیاست خارجی کمک می کند که در دیپلماسی عمومی قوی باشیم و به جای اینکه به سمت دولت‌ها برویم به سمت ملت ها، جوامع، نخبگان و افراد تاثیرگذار برویم با ملت‌ها حرف بزنیم به جای حکومت ها.

وی تصریح کرد: در حوزه داخل یکی از اشکالات این است که نفت و گاز برای ما مهمتر از انسان ها شده اند، این یعنی فرهنگ برای ما مهم نیست فرهنگ یعنی تربیت، یعنی توسعه، یعنی منابع انسانی. از این جهت باید گفت فرهنگ از همه حوزه‌ها مظلوم تر است. امروز فرهنگ ما مظلوم است در حالیکه ما باید بدانیم که مهمترین وجه تمایز ما فرهنگ ما است لذا در برنامه من در حوزه فرهنگ مهمترین موضوع این است که عزت فرهنگی ما باعث سربلندی ما می شود. چون منابع انسانی مهم است فرهنگ مهم است.


اهم اظهارات محمدباقر قالیباف در ادامه می آید:
* هزینه امروز در فرهنگ سرمایه گذاری و کار تولیدی و مولد برای آینده است، هیچ دولت سیاست زده و سیاست بازی نمی آید پول امروز را برای چند اسل بعد در بخش فرهنگ هزینه کند امروز هیچ دولت سیاست زده‌ای این کار را نمی کند. شما می بینید اگر هر شرایط اقتصادی در کشور باشد اعم از کسری بودجه تا کمبود منابع مالی اول از بودجه بخش فرهنگ قطع می کند.


*منظورم از فرهنگ تنها وزارت ارشاد نیست، چون این وزارتخانه بخش کوچکی از فرهنگ است منظور از فرهنگ آموزش و پرورش، دانش آموزان و معلمین است. وقتی از فرهنگ می گوییم منظور اساتید، نخبگان، دانشگاه، حوزه های علمیه و ... است برای اینکه فرهنگ با بهترین روش و با خلاقیت در جامعه رسوخ کند این هنر و هنرمندان هستند که با بهترین زبان، گویا و کم هزینه ترین و بهترین روش را به کار می برند و به کمک فرهنگ می آیند.


*ما هنرمندانی داریم که در سطح جهانی معروف است اما دفترچه تامین اجتماعی یا بیمه بازنشکستگی ندارد، نه هنرمند بلکه اکثر معلمان ما امروز دو شغله هستند مگر می شود با شغل معلمی یک زندگی را اداره کرد، وقتی شغل دوم باشد مگر می شود معلمی آرامش روانی داشته باشد یا سطح دانشش بالا برود؟ هرگز این اتفاق نمی افتد. بنابراین معتقدم در هر شرایط اقتصادی در دولت آینده نمی گذارم فرهنگ مظلوم باشد سهم فرهنگ نسبت به اقتصاد پول ناچیزی است و باید پرداخت شود.


*مهمترین مشکل ما در حوزه اقتصاد بی اعتمادی است و تنها با کار فرهنگی می توان این اعتماد را برگرداند. اشکالات امروز این است که رفتار سیاست زده بر حوزه فرهنگ حاکم است و چون می‌خواهیم روزمرگی کنیم فرهنگ را فراموش کردیم.

*وحدت اساس جامعه است. ما باید یک همدلی بین مردم داشته باشیم، یک رابطه اساسی و درست بین مردم و مسئولان و یک رابطه هم درون حاکمیت است که اگر بخواهیم اولویت قرار دهیم رابطه بین مسئولان است که بر دو رابطه قبلی اولویت دارد. که اگر درست نباشد خروجی‌اش اینگونه می شود که رابطه بین دولت و ملت را هم بر هم می زند و اگر رابطه بین دولت و ملت برهم خورد رابطه بین مردم هم بر هم می خورد و دیگر همبستگی وجود ندارد.


*مشکلات جدی ما این است که نه تنها سیاست زدگی در اقتصاد بلکه در بین مسئولان هم وجود دارد. چرا امروز انقدر اختلاف وجود دارد افراد و سلایق متفاوت هستند اما قانون آمده است که سلایق حاکم نشود. چرا مسئولان اصرار دارند پایشان را از قانون فراتر بگذارند ما انقلاب کردیم که استبداد داخلی را از بین ببریم کسی که پایش را فراتر از قانون بگذارد فرد مستبدی است قانون باید اساس کار باشد امروز اختلاف دو قوه باعث کاهش قدرت ملی شده است و کدورت ها را بالا ببرد اگر دعوا و اختلافی هست سر دغدغه مردم نیست سر قدرت دعوا دارند.


*طبیعتا وقتی در درون مسئولان و دولت تنش هایی باشد طبیعی است که رابطه دولت و ملت هم از بین می رود اعتماد از بین می رود. امروز رابطه بین مردم بهم خورده است به خاطر تبعیض. این همه حاشیه نشینی و مهاجرت نتیجه تبعیض است. می بینید که فقر و تبعیض و محرومیت نسبی جامعه را بین برده جوان می بیند برای آخر ترم شهریه ندارد آن یکی ماشین چند صد میلیونی دارد.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    4 0
    یعنی یه روزی میرسه که یکی بیاد از مظلومیت فرهنگ دفاع کنه؟؟
  • ناشناس2 IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    3 12
    آقای قالیباف در مناظره با موضوع فرهنگ مدعی شدن که شهرداری امکانات و خدمات زیادی به خانه هنرمندان و خانه سینما داده است . پس این خبر که می گوید امسال برخی از هنرمندان عیدی نگرفته اند چه می شود ؟ دم خروس است ؟ http://www.artna.ir/fa/27560 امسال انیمیشن سازان عیدی نگرفتند