درگذشت نویسنده یکی از 100 رمان برتر قرن بیستم

مهر نوشت:

یان بنکس، نویسنده بریتانیایی دو ماه پس از این که اعلام کرد به سرطان دچار شده، در 59 سالگی درگذشت.

به گزارش بی بی سی، یان بنکس دو ماه پیش به دوستدارانش اعلام کرد دچار بیماری پیشرفته سرطان مثانه است و متاسفانه بیش از یک سال نمی‌تواند به زندگی ادامه بدهد.

همسر او دیروز در وب سایتی که برای اطلاع از چگونگی حال او به طرفدارانش در دو ماه گذشته فعالیت می‌کرد، خبر فوت او را به اطلاع رساند و نوشت: یان در ساعت‌های اولیه امروز در آرامش و بدون درد درگذشت.

ناشر این نویسنده که برای رمان‌هایی چون «کارخانه زنبور» ، «جاده شلوغ» و «پیچیدگی» شناخته شده بود، با صدور اعلامیه‌ای بیان کرد که جای او در دنیای ادبیات پرشدنی نخواهد بود.

گروه انتشاراتی لیتل براون که آثار یان بنکس را منتشر می‌کرد همچنین نوشت: او یکی از بهترین رمان‌نویسان کشور در دو زمینه رمان‌های داستانی و علمی تخیلی بود.

در این بیانیه آمده است: یان بنکس قادر بود تا بالاترین حد تخیل را با جستجویی در سطح بالا و با طنزی گوتیک در هم آمیزد و سبک خاص خودش را ارایه کند.

در ماه آوریل پس از اعلام بیماری بنکس او از ناشرش درخواست کرد تا زمان انتشار آخرین رمانش با عنوان «شکار» را جلو بیندازد تا او بتواند آن را در قفسه کتابفروشی‌ها ببیند. دقیقا یک روز پیش از درگذشت بنکس اعلام شد این کتاب روز 20 ژوئن (30 خرداد) منتشر می‌شود. این رمان درباره مبارزه حسی و فیزیکی با سرطان نوشته شده است و آخرین روزهای زندگی یک مرد چهل و چند ساله را بیان می‌کند که به سرطان پیشرفته مبتلا شده است.

بنکس گفت حدود 87 هزار کلمه از این کتاب را تا زمانی که هنوز نمی‌دانست به این بیماری مبتلا شده، نوشته بود و تازه پس از این بود که متوجه بیماری خودش شد.

او گفت به همین دلیل می‌خواهد طرفدارانش بدانند که این کتاب در نتیجه بیمار شدنش نوشته نشده و او این کتاب را برای این که آماده رفتن شود، ننوشته است. پس از اطلاع از بیماری‌اش او حدود 10 هزار کلمه به کتاب اضافه کرد و آن را به دست ناشر سپرد.

لیتل براون گفت سه هفته پیش نسخه کامل شده این کتاب را دریافت کرد.

اولین رمان بنکس با عنوان «کارخانه زنبور» در سال 1984 منتشر و در ردیف یکی از 100 کتاب برتر قرن بیستم معرفی شد.

در سال 2008 او در فهرستی که از سوی مجله تایمز منتشر شد، به عنوان یکی از 50 نویسنده برتر بریتانیایی از سال 1945 به این سو قرار گرفت.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =