شهردار تهران که اساس کار خود را «فرهنگی» می​خواند با نقد رقبایش مواجه شد که در شهرداری تهران چقدر بر این شعار پایبند بوده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پایان نخستین دور از دومین مناظره انتخاباتی یازدهمین نامزدهای ریاست جمهوری، زمان باقی مانده از سخنان هر یک از نامزدها اعلام شد. اگرچه همه نامزدها بین دو تا 6 دقیقه زمان داشتند اما عارف بیش از دو دقیقه زمان منفی داشت که نشان می داد بیش از زمان مقرر صحبت کرده است.

در ادامه این مناظره، محمدباقر قالیباف به تشریح برنامه های فرهنگی خود پرداخت. او با تاکید بر حفظ استقلال کشور، اظهار داشت: حفظ استقلال تنها در گرو توان سیاسی نیست. کشوری می تواند به حفظ استقلال خود بپردازد که بتواند تولید فرهنگ، اقتصاد و منزلت داشته باشد و همه جانبه نگر باشد. برای حفظ استقلال، فرهنگ، سیاست و اقتصاد مهم است.

او که می گفت اقتصاد ما اقتصاد سرمایه گذاری نیست که عده ای فقیر و غنی بیافریند، ادامه داد: ما تحت هدایت قدسی، باید انسانیت و آزادگی انسان را ایجاد کنیم که فرهنگ اساس آن است. باید منزلت انسانی را محقق کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بی آنکه از دولت سازندگی و دولت اصلاحات نامی ببرد، ادامه داد: تاکید بر توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی، یک جانبه نگری است که راه به جایی نمی برد. ما باید در فرهنگ به دنبال معنویت و اخلاق باشیم. من هم برنامه هایم را در همین راستا نوشته ام و کوشیده ام حق فرهنگ را ایفا کرده و از مظلومیت آن بکاهم. ولی در کنار حق فرهنگی، وظیفه «کمی» هم دارد. اگر ملاک در نظام اسلامی، «اعتبار انسان ها»ست، باید ببینیم که مهمترین بحث تربیت انسان ها کجاست؟

وی سپس به سوال خود پاسخ داد و مدارس و دانشگاه ها و حوزه های علمیه را محل تربیت انسان خواند و گفت: هنرمندان و نویسندگان هر تولید فرهنگی ای که دارند، در تاریخ ماندگار و اثرگذارند.

در ادامه برنامه نامزدها به نقد برنامه های قالیباف پرداختند:

محسن رضایی: آقای قالیباف باید بگویند منزلت اجتماعی اصحاب فرهنگ را چگونه محقق می کنند؟

محمد غرضی: آقای قالیباف به این سوال من پاسخ دهند که فرهنگ بر سیاست اثرگذار است یا سیاست بر فرهنگ؟

محمدرضا عارف: شما در شهرداری تهران هم فرهنگ را اساس کار خود قرار دادید؟ آیا معماری تهران با رویکرد اسلامی ایرانی است؟ برج های تهران بر این اساس ساخته می شوند؟ در کنار منزل من باغی هست که من نگران خشک شدن آن بودم که به شهرداری اطلاع دادم. اما پاسخ شنیدم که وضعیت باغ مناسب است و نگرانی از خشک شدن آن درست نیست. اما الان دو برج در آن ساخته شده است! البته این رویکرد خاص دوره شما نیست و در شهرداری های قبل هم بوده است.

سعید جلیلی هیچ سوالی از قالیباف نداشت.

علی اکبر ولایتی: برای آینده چه طراحی ای برای احیای معماری اسلامی ایرانی دارید؟

غلامعلی حدادعادل: آقای قالیباف گفتند که اهل فرهنگ و هنر باید از نظر زندگی هم تامین باشند. اهل فرهنگ و هنر باید وقتشان را صرف تولید فرهنگ بکنند و دغدغه تامین معیشت نداشته باشند. در حالیکه چنین نیست. باید کاری کنیم که یک نویسنده و مترجم با کاری که به کمک اندیشه و ذوق خود می کنند، زندگیشان را بگذراند. اما چنین چیزی متاسفانه نیست. چون فرهنگ را جدی نمی گیریم. از نظر ما فرهنگ همچون «سبزی خوردن سر سفره است». اگر باشد سفره را زیبا می کند اما اگر هم نباشد، کسی گرسنه نمی ماند! من در نظر دارم برای «اقتصاد فرهنگ» کار کنم تا این دغدغه ها رفع شود.

حسن روحانی: باید فرهنگ را بالاتر از این ببینیم. ما سیاستی نداریم که در دلش فرهنگ نباشد. فرهنگ همان باورها و ارزش ها و رفتارهایی است که بر مبنای آن است. باید سایه زیبای فرهنگ را همه جا ببینیم. در بحث فرهنگ، «منزلت» باید مورد توجه باشد. مساله منزلت همه اقشار جامعه ما مهم است. مشکل امروز ما این است که در بسیازی از فضاها به جای حاکمیت فضای فرهنگی، فضای امنیتی را ترویج کرده ایم. در سراسر جامعه باید این منزلت را گسترش دهیم تا همه به ایرانی بودن و مسلمان بودن خودشان افتخار کنند.

قالیباف در پاسخ به این نقدها گفت: اینکه می گویم فرهنگ مهمترین پایه قدرت ما است، بر این اساس است که در دولت بنده بر جایگاه نیروی انسانی که در اختیار معلمین و اساتید دانشاه و حوزه های علمیه است، توجه می شود. مظلومیت فرهنگ در اینجاست که هرگاه کسر بودجه ای پیش می آید از بودجه فرهنگ کسر می شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح رویکردها در حوزه فرهنگ، ادامه داد: دولت نباید به بهانه فرهنگ وارد حریم خصوصی مردم شود. دولت باید بداند که فرهنگ سفارشی نیست و باید سعه صدر داشته باشد. نباید با یک خطای کوچک اعتماد به خرد جمعی اصحاب هنر و فرهنگ از بین برود.

شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: بنده بر اساس نگاه فرهنگی برای مردم حرمت قائل هستم و به قولم برای ایجاد یک پروژه در سطح شهر تهران پایبند هستم. اگر پیاده رویی را خراب کردم، از مردم عذرخواهی می کنم که این اتفاق افتاده و سعی میکنم زودتر درستش کنم.

وی در پاسخ به ولایتی و عارف که از او درباره برنامه​هایش برای معماری اسلامی و ایرانی پرسیده و رویکرد وی در این باب در شهرداری تهران را مورد سوال قرار دادند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای برای نمای ساختمان ها ندارد و این کار اصلا وظیفه شهرداری نیست. 

قالیباف در پایان سخنان خود گفت: امروز خانه هنرمندان و خانه سینما مورد حمایت شهرداری تهران است.

/2929 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    73 4
    رکورد ظرفیت ها شکسته شد 15 ظرفیت در هفت دقیقه و بیست و هفت ثانیه 10 ظرفیت در چهار دقیقه 12 ظرفیت در سه دقیقه و سرانجام 7 ظرفیت در یک دقیقه و بیست ثانیه
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    11 14
    خداوند دروغگو را لعنت کند. ایشان گفتند بعضی فکر میکنند هنر چون سبزی خوردن....
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    7 2
    با حرف هایی که این حضرات دربارۀ فرهنگ زدند اهل فرهنگ دریافتند که هرکدام آنها رئیس جمهور شوند فرهنگ تعطیل است!
  • سینا از شیراز IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    7 1
    آفرین به عارف.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    3 1
    یهو میفرمود ن شبیه پیاز !!