توضیح سرپرست معاونت آب وزارت نیرو: کیفیت آب کدام مناطق کشور پایین است؟

گفت وگو با علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در مورد کیفیت آب کشور.

آذرجزایری: « می پذیریم که در مناطقی که هنوز وارد شبکه تصفیه آب نشده کیفیت آب دچار مشکل است چراکه همان آب چاه کشاورزی برای شرب هم استفاده می‌شود . ولی در وزارتخانه سعی داریم که بتوانیم این مشکل را هر چه سریعتر حل کنیم.»

این بخشی از اظهارات علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در گفت وگو با خبرآنلاین است.این گفت وگو که مشروح آن را در ادامه می خوانید از بررسی وضعیت تصفیه خانه های آب شروع می شود و به بررسی سهمیه بندی احتمالی آب در شهرهای کوچک با توجه به نزدیک شدن به تابستان ختم می شود.

میانگین عمر تصفیه خانه ها چه مقدار است ؟

معمولا تصفیه خانه ها تاسیساتی هستند که هر 25 سال یک بار باید بازسازی کامل شوند. به هرحال تصفیه خانه ها به دلیل اینکه در معرض مواد شیمیایی هستند بیشتر فرسوده می شوند . اما مثلا عمر مفید تاسیسات انتقال آب به 50 سال هم می رسد.

ولی گله هایی که در خصوص کیفیت آب مطرح می شود بیشتر به مشکلات تصفیه خانه ها بر می گردد چرا که عمر برخی از تصفیه خانه های تهران از 40 سال گذشته و برخی معتقدند این موضوع بر کیفیت آب برخی از مناطق تهران چون منطقه جنوبی این شهر تاثیر گذاشته است. واقعا کیفیت آب تا چه اندازه به موضوع عمر تصفیه خانه ها مرتبط است ؟

عمر تصفیه خانه ها به کیفیت آب خروجی از آن‌ها زیاد مرتبط نیست . تصفیه خانه شامل یک مجموعه فرآیند هایی است که اگر این فرآیندها از جمله فرآیندهای شیمیایی و فیلترهای مربوط به کدورت درست انجام شود کیفیت آب مشکلی نخواهد داشت. خوشبختانه در تمام سطح شهر تهران شبکه آب تهران کیفیت متناسب با استاندارد بهداشت جهانی را دارد و استاندارد کامل در این مسئله رعایت می شود. بنابراین در حوزه کلی شبکه آب شرب تهران پدیده عدم کیفیت نداریم. بنابراین جایی که مشکل کیفیت دارد مناطقی است که خارج از شبکه هستند که آب یا توسط چاه‌ها و یا بعضا خارج از محدوده شهر تهران توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. به طور مثال چاهی حفر شده و بدون اینکه آب چاه تصفیه شود وارد سیستم نواحی خاصی مانند جنوب شهر تهران شده است. این مناطق زیر نظر وزارت نیرو نیست و زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کند.

چه سازمانی به این بخش های خصوصی مجوز فعالیت می دهد و با توجه به اینکه بخش خصوصی به چاه ها دسترسی دارند و برداشت می کنند آیا نباید از وزارت نیرو پروانه فعالیت دریافت کنند؟

 حتما باید به این گونه باشد و البته وزارت هم مواردی که نشان دهنده کیفیت نامناسب آب برای شرب است که نمونه های آن کم هم نیست، را متوقف می کند و یا آن‌ها را وادار می کند که حتما از تاسیسات تصفیه استفاده کنند و خود وزارت هم کمک می‌کند. برای نمونه سال گذشته تعداد زیادی تصفیه خانه‌ سیار برای اموری از جمله تست آب چاه ها و مناطق خارج از دسترس آماده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اما می پذیریم که در مناطقی که هنوز وارد شبکه تصفیه آب نشده کیفیت آب دچار مشکل است چراکه همان آب چاه کشاورزی برای شرب هم استفاده می‌شود . ولی در وزارت خانه سعی داریم که بتوانیم این مشکل را هر چه سریعتر حل کنیم.

مگر توسعه شهرها با هماهنگی های لازم با وزارت نیرو و نفت در جهت تامین نیازهای زیربنایی صورت نمی گیرد؟

خیر؛ توسعه شهرها با نظر وزارت نیرو صورت نمی گیرد. این مناطقی که مورد بحث شماست خارج از محدوده کاری وزارت نیرو است ولی هنگامی‌ که شهرها گسترش می یابند وزارت نیرو هم سعی می کند به این مناطق خارج از محدوده خدمت‌رسانی کند.

از جمله خدماتی که برای رفع این مشکل صورت گرفته رینگ جنوب و شرق تهران است که توسط سد مارلو انجام می‌گیرد و 90 میلیون متر مکعب آب را  تا سال 1420 تامین خواهد کرد. این خط از طریق تصفیه خانه ششم عبور می کند و آب مورد نیاز شهر جدید پرند و مناطق جنوب تهران را پوشش می دهد.

اشاره کردید که در تابستان امسال در شهرهای بزرگ سهمیه بندی نخواهیم داشت در خصوص شهرهای کوچک وضعیت چگونه است؟

99.8 درصد مردم ایران به آب شرب شهری دسترسی دارند و تنها 2  دهم درصد به این آب دسترسی ندارند که همان حاشیه نشین ها هستند. دسترسی به آب روستایی هم 74 درصد است که در حال حاضر جهت گیری در قانون برنامه پنجم به این سمت است که دسترسی به آب روستایی به 84 درصد افزایش یابد.

بنابراین در حال حاضر در کمتر از 1 درصد از کل مناطق تحت پوشش، سهمیه بندی اعمال می شود و برای این مناطق که معمولا هم مناطقی هستند که با کمبود منابع آب مواجه هستند طرح هایی پیش بینی شده که این کمبودها رفع شوند. مثلا در استان خراسان با طرح خط انتقال دوستی برخی مشکلات برطرف شده است . در طرح‌های دیگرمشکلات 9 شهر بزرگ و روستاهای بین مسیر رفع خواهد شد اما منکر این نیستیم که باید تلاش هایمان بیشتر شود و اگر مشکلات اعتباری نداشته باشیم سرعت انجام عملیات سریع‌تر خواهد شد .

 

/31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین GB ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    23 0
    متاسفانه آب اهواز بشدد آلوده است و هر خانواده اهوازی یک دستگاه تصفیه حداقل شش مرحله ای در خانه دارد که باز هم جوابگو نیست لطفا اطلاع رسانی کنید.
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    19 1
    منظور از "مناطق کشور" مناطق تهران بود نه؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    15 1
    جناب وزیر:آب شهرماگل دارد-مردم هزینه آب را دولا پهنا میپردازند-با هزینه خود در این وانفسا دستگاههای تصفیه نیم میلیونی تهیه میکنند-آنها که نمیتوانند تهیه کنند کلیه هاشان بای ثبت در وزارت معادن شود واشتراک دکتر کلیه و دیالیز باید داشته باشند-میشه گاهی از آب لوله کشی و به اصطلاح شرب به جای آب مزه دار کردن بلال ؟بله بلالی استفاده کرد- از حمام که میای بیرون احتیاج به ژل نداری چون موها به هم چسبیده وبا حال؟!میشه-شهر ما سیستم فاضل آب هم داره که اکثرا در جای جای شهر بالا زده وبیشتر مواقع بعلت شکستگی لوله های آب شرب وارد اونها میشه وآبی با بو وشاید مزه مختلف نصیب مردم میشه....وخلاصه اگر خواستید میتونید برای مناطق تهران ازاین نعمتهایی که به عرض رسید استفاده کنید. آقای وزیر اینجا ؟...آبادان است
    • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
      11 0
      حرف دل همه ی ما رو گفتی
  • شهروند IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    13 0
    آقای سرپرست معاونت آب در کدام کشور زندگی می کنی؟ پر آب ترین رودخانه های شیرین کشور در خوزستان جاری هستند. آبهای جاری خوزستان 30 درصد کل آب های جاری کشور هستند ولی اکثر شهرهای خوزستان بخصوص شهرهای جنوبی آن آب سالم و بهداشتی ندارند. کیفیت این آب حتی برای حمام کردن هم مناسب نیست چه برسد به خوردن. چرا به جای حرف زدن، یه کم کار نمی کنید. حالا که حرف می زنید حداقل دروغ نگویید ...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    9 0
    اگر ....به بندر امام خمینی در خوزستان هم سر بزنیدحالیتون میشه آب یعنی چه
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    6 0
    آب شهرستان بجنورد در خراسان شمالی از افتضاح هم اونورتره. سختیه آب همیشه بالای هزاره .
  • رنجبر EU ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    آ ب خرامه فارس روز به روز بر زردی ان افزوده می شود چه از نظر مزه وچه املاح اضافی که البته مدتی است که مردم این وضع را ناچار به تحمل ان هستند. هر خانواده دو ماهی یک کتری باید تعویض کند چون سئوال فرمودید بسم الله.