گفت وگو با فریدون برکشلی، باسابقه ترین رییس امور اوپک ایران و عضو گروه مطالعاتی و سیاستگذاری اوپک در وین

آذرجزایری: وقتی با او صحبت می کنیم انگار که از همین امروز نتیجه نشست آتی اوپک برای انتخاب دبیرکل این سازمان مشخص است. اگرچه برخی از کارشناسان هنوز هم خوشبینانه معتقدند ایران شانسی برای کسب دبیرکلی اوپک دارد اما برآوردها نشان می دهد دبیرکل بعدی عراقی خواهد بود. کشوری که به تازگی خیز بلندی برای نشستن بر مسند اولین کشور صادرکننده نفت اوپک را برداشته است. دکتر فریدون برکشلی، نماینده ملی اسبق ایران در هیات عامل اوپک در گفت وگو با خبرآنلاین که مشروح آن را در ادامه می خوانید از دلایلی می گوید که در نهایت این استنباط را ایجاد می کند که ایران از هم اکنون بازنده رقابت کسب کرسی دبیرکلی اوپک به عراق خواهد بود.
آقای برکشلی پیش بینی شما از دبیرکلی اوپک چیست؟
به هرحال نمی شود منکر شد که دبیرکل پیشنهادی عراق فرد بسیار مناسبی برای این سمت است. ایشان پیش از این وزیر نفت بوده و یکی از کارشناسانی محسوب می شود که نظر مثبتی در خصوص آن در سازمان کشورهای صادرکننده نفت وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد اگر شرایط مساوی هم در انتخاب دبیرکل لحاظ شود نامزد عراق شاید بهترین کاندیدای موجود است.
به نظرشما چرا عربستان برای پست دبیرکلی کاندیدای ضعیفی معرفی کرد؟
احتمال دارد عراق و عربستان بر سر دبیرکلی به توافقاتی دست پیدا کرده باشند و شاید برای همین باشد که عربستان از ابتدا نامزد ضعیفی را معرفی کرد. اصلا از عربستان معرفی چنین نامزدی بعید بود. نامزد فعلی عربستان را بنده سالهاست می شناسم. ایشان پیش از معرفی به عنوان نامزد این کشور بازنشسته شده بود. ضمن اینکه سن وی نیز بالاست. همچنین نکته مهمتر این است که نامزد عربستان دچار مشکل لکنت زبان هم هست البته وقتی متنی را می خواند مشکلی ندارد اما اگر بخواهد تند تند حرف بزند دچار لکنت زبان می شود. بنابراین کاملا مشهود است که عربستان از ابتدا قید این سمت را زده بود.
پس چرا اصلا عربستان کاندید معرفی کرده بود؟
به هرحال عربستان سعی دارد کاندیدای ما را وتو کند و شاید برای همین هم نامزد معرفی کرده باشد. اما نباید فراموش کرد که نامزد عراق هم کاندیدایی عالی است.
نظرتان در مورد نامزد ایران،آقای نوذری، وزیر سابق نفت برای تکیه بر این سمت چیست؟
به نظرم کاندیدای ما بین این دو است نه به خوبی عراق نه به بدی عربستان
چرا در ارزیابی شما آقای نوذری پایین تر از کاندیدای عراق قرار می گیرد؟
مشکل اصلی آقای نوذری نداشتن تسلط کامل به زبان انگلیسی است. اگر ایشان این مشکل را نداشت به جرات می توان بگویم بهترین گزینه برای دبیرکلی بود. البته باید بگویم که تسلطی که ما از آن حرف می زنیم با صحبت های روزمره فرق دارد چراکه باید فردی که در مسند دبیرکلی می نشیند به تخصصی ترین کلمات انگلیسی وارد باشد. اما به هرحال آقای نوذری آدم بسیار خوبی است. و حتی به جرات می توانم بگویم اگر ایشان دبیرکل اوپک بشود می تواند جو آرامی را در این سازمان ایجاد کند.
درعین حال ایشان می تواند یک دید مثبت خوبی از ایرانی ها و مدیریت ما در اوپک ایجاد کند آنهم در شرایطی که دبیرکل فعلی اوپک به دلیل دستوری برخورد کردن با موارد باعث شده تا جو نا آرامی بر فضای این سازمان حاکم شود.
آقای دکتر به نظر شما چرا کشوری مثل عربستان در روز ملی خلیج فارس اقدام به ارسال یک هدیه ای می کند که در روی آن از نام مجعول دیگری به جای خلیج فارس استفاده شده است؟
به نظر من این رفتار عربستان از موضع استیصال است؛ چرا که عربستان در مقابل ایران خود را در موضع ضعف دیده است و در واقع عربستان در حال حاضر در چند جبهه خود را با ایران در حال جنگ می‌بیند که تا کنون هم بازنده این جنگ‌ها بوده است. در عراق که کاملا بازنده بوده است و در سوریه هم هنوز اوضاع به نفع ایران است.
بنابراین این رفتارها رفتار یک کشور برنده نیست بلکه رفتار کشوری است که از روش های پیش پا افتاده در مقابل رقیب خود استفاده می‌کند. این رفتار هم ممکن است در نهایت به ضرر این کشورتمام شود؛ چرا که اقدام معقولی نیست و حرکت مسئولان ما هم به جا و شایسته بوده است؛ چرا که توهین به خلیج فارس توهین به یک ملت و عمل مذبوحی است.
اما لازم است اینجا به نکته ای اشاره کنم که روابط ایران با عربستان هیچ‌گاه به بدی امروز نبوده است ولی نکته جالب اینجاست که مواضع ایران و عربستان هم هیچ‌گاه در اوپک به اندازه امروز به هم نزدیک نبوده است. به طوری که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور در اوپک این دو کشور با عراق درگیر شوند.
چرا؟
عراق مدعی جایگزینی عربستان است چرا که چا‌های دست نخورده پر فشار دارد و این برای عربستان تهدید بزرگی است. بنابراین شاید در یک بازه زمانی 10 تا 20 ساله عربستان و ایران در مقابل عراق به هم نزدیک شوند. بنابراین عملکرد سیاسی کشورها در مقابل هم الزاما در اوپک انعکاس ندارد.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    3 3
    مگه بردی هم داشته ؟ چشم بسته غیب میگه
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    4 3
    مثل هميشه در عرصه سياسي بازنده ايم