آمریکا تا چند سال آینده دیگر نیازی به نفت سایر کشورها ندارد، اما تکلیف قدرتهای نفتی چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی پیرامون "بازار جهانی نفت در میان مدت" که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: عرضۀ بالای منابع هیدروکربن‌های مایع جهانی (به خصوص نفت) به میزان 8.8% افزایش خواهد یافت و تا سال 2018 به 103 میلیون بشکه در روز خواهد رسید؛ یعنی افزایشی معادل 8.4 میلیون بشکه در روز.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این افزایش متعاقب بالا رفتن تولید نفت در عراق و همچنین افزایش تولید در آمریکای شمالی تا 40% به خصوص نفت شیست(یا شل) صورت خواهد گرفت.
از سویی پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی بین سالهای 2012 تا 2018 از 6.9 میلیون بشکه در روز به 96.7 میلیون بشکه برسد. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی همچنین آمده است که در سه ماهۀ دوم سال جاری و برای اولین بار، مصرف نفت کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعۀ (OECD) و به خصوص کشورهای آسیایی بیشتر از اعضای این سازمان خواهد بود. به علاوه پیش‌بینی می‎‌شود عرضۀ نفت بیش از تقاضا رشد یابد و از فشارها برای افزایش قیمت طلای سیاه اندکی کاسته شود. این در حالی است که روز دوشنبه ( 13 می) قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار لندن 102.82 دلار معامله شد که از کاهش 5% در مقایسه با اوایل سال جاری برخوردار بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود تغییر و تحولات صورت گرفته در 5 سال آیندۀ بازار نفت را با مسئلۀ تولید بالای نفت در کشورهای آمریکای شمالی متعاقب تغییرات ناشی از رشد تقاضای چین در 15 سال گذشته مقایسه کرده است. طبق این گزارش "تحولات مهمی که در راهست و می‌تواند تأثیرات مهمی بر کل جهان داشته باشد" نه تنها سبب تغییر رویکرد شرکت‌های بزرگ نفتی و سرمایه‌گذاری‌هایشان خواهد شد بلکه سبب تغییر و بازنگری در نحوۀ حمل و نقل، انبار و پالایش طلای سیاه نیز خواهد شد.
در ادامۀ این گزارش همچنین آمده است:" تکنولوژی‌های توسعه برای استخراج روغن و نفت شیست(شل)، شکستن لایه‌های سنگی از طریق سیستم هیدرولیک و حفاری‌‌های افقی، تولید منابع خام را به خصوص در چین و روسیه افزایش خواهد داد و بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سرمایه‌گذاری‌هایشان تجدیدنظر کنند.
گفته می‌شود از سال 2018 آمریکا، تنها یک سوم تولیدات سنگ شیست خود را صادر خواهد کرد و از هم اکنون تا سال 2018 (با افزایش 2.8 میلیون بشکه تا آن زمان) در حدود 12میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد و بدین ترتیب از رقیب سنتی یعنی عربستان سعودی پیشی خواهد گرفت. بدین ترتیب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نیاز آمریکا به بازارهای جهانی نفت تا 35% کاهش خواهد یافت. به خصوص اینکه گاز و نفت شیست در حال حاضر نقش گیلاس روی کیک شکلاتی را برای آمریکایی‌ها پیدا کرده است: روغن و میعان‌های همراه سنگ شیست در حال حاضر با کیفیت بسیار بالا و سبک در پالایشگاه‌های آمریکا در حال تولید شدن هستند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آژانس انرژی در بخشی از گزارش خود به تولید نفت کانادا اشاره کرده است: "تولید نفت کانادا با توجه به منابع شن‌های معدنی(حاوی قیر) در طول 5 سال آینده نزدیک به 1.24 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب سهم آمریکای شمالی در تولید جهانی نفت از 16.7% سال 2012 به 19% در سال 2018 افزایش خواهد یافت.
اما دربارۀ تولید اوپک پیش‌بینی شده است که این میزان برای کشورهای عضو این سازمان تنها 1.75 میلیون بشکه در روز خواهد بود؛ 30% کمتر از رقمی که گزارش قبلی آژانس بین‌المللی انرژی بدان اشاره کرده بود که البته این افزایش به دلیل پررنگتر شدن نقش عراق و نفت این کشور است که پیش‌بینی می‌شود ایران را نیز پشت سر بگذارد. بر همین اساس سایر کشورهای عضو این کارتل بزرگ نفتی اعم از ایران، الجزایر، اکوادور، لیبی و همچنین کویت نیز شاهد کاهش تولید خود متعاقب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش استخراج و تولید خواهند بود. 
3152 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =