۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸

خبرگزاری فارس نوشت:

علی اکبر ولایتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان این که ارائه هر برنامه اقتصادی در شرایط کنونی نمی‌تواند بی‌تاثیر از وضعیت موجود اقتصادی کشور باشد، گفت: متاسفانه، مشکلات اقتصادی که در سال‌های اخیر برای مردم بوجود آمده است، باعث آسیب دیدن امنیت روانی در ابعاد مختلف شده است.
گزیده اظهارات این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه می آید:
• موضوعاتی مانند تورم افسار گسیخته همراه با رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری، نوسانات شدید نرخ ارز به خصوص در سال گذشته، عدم وجود حوزه‌های مطمئن و مولد برای سرمایه گذاری، مخارج سنگین دولت، حجم نقدینگی بسیار بالا، رکود بخش تولید و عدم اطمینان و اعتماد متقابل میان دولت و بخش خصوصی، از مهمترین مشکلات کشور در بخش کلان اقتصادند.
• با توجه به پارامترهایی که هم‌اکنون در اقتصاد ایران به چشم می‌خورد، به نظر می‌رسد که اقتصاد باید اولویت اول هر فردی فارغ از حزب یا گروهی که از آن به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی می‌شود، باشد؛ بر همین اساس، اقتصاد و توجه به شاخص‌های بهبود دهنده آن، نیز بعنوان یکی از اولویت‌های اصلی بنده است.
• در واقع، برنامه‌های بنده در حوزه اقتصاد در برگیرنده سه‌گام مختلف می‌باشد؛ در گام ابتدایی، برنامه‌ها حول بازگرداندن ثبات به اقتصاد می‌گردد، مسلما طی دوران آغازین، محدود کردن و کنترل نوسان متغیرهای اقتصادی همچون نرخ تورم و ارز، توجه ویژه به رونق تولید و اعتمادسازی متقابل میان دولت و بخش خصوصی، کاهش مخارج جاری دولت و بطور کلی برقراری آرامش و ثبات در محیط اقتصادی کشور و نیز ایجاد چشم انداز مثبت، از سیاست‌های اصلی خواهد بود.
• در گام دوم به دنبال رساندن متغیرهای مذکور به شاخص‌های مورد نظر خواهیم بود تا از طریق توجه و دستیابی به شرایط با ثبات اقتصادی، بتوان بر مولفه‌های دیگر موثر بر یک اقتصاد پررونق دست یافت که از جمله آن، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و غلبه بر بیکاری خواهد شد؛
• گام سوم تلاش در جهت افزایش کارایی اقتصادی از طریق موثر نمودن نقش دولت و حرکت آن به سمت سیاستگذاری و خروج از تصدی‌گری، رقابتی نمودن بنگاه‌های کشور در سطوح داخلی و بین‌المللی و ارتقای رفاه مردم در قالب الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت خواهد بود.
• به نظر می‌رسد کلیدی‌ترین و حساس‌ترین و در عین حال سخت‌ترین وظیفه‌ای که رییس‌جمهور آینده بر عهده خواهد داشت، این است که بتواند این دو شاخص را به طور همزمان کنترل کرده و اجازه تکرار تجربیات تلخ نوسانات ارزی و تورم لجام گسیخته یکی- دو سال اخیر را ندهد؛ به همین دلیل، در برنامه‌های اقتصادی بنده، توجه به این فاز، جایگاه اساسی دارد.
• بیکاری نه به دلیل رشد جمعیت و ورود نیروی کار جدید در اقتصاد، بلکه به دلیل عدم ایجاد پتانسیل‌های لازم برای تولید در کشور ایجاد شده است. تجربه در زمینه سیاست‌های مبارزه با بیکاری حکایت از آن دارد که استخدام های وسیع در بدنه دولت و تبدیل نیروی انسانی به نیروی غیرمولد، هزینه سنگینی را به کشور تحمیل کرده و در نهایت افزایش حجم دولت در اقتصاد کشور را سبب شده است.
• دیدگاه دیگری که به جایگاه دولت در فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد، دیدگاه‌های لیبرال و نئولیبرال است که اعتقاد به عدم مداخله دولت در ابعاد مختلف اقتصادی کشور داشته و معتقد به دست نامرئی بازار هستند، در این دیدگاه، دولت به عنوان بزرگترین مانع توسعه معرفی می‌گردد؛ اما تجربه کشورها خصوصا در اروپای شرقی در مواجه با بحران‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی در دوران پس از فروپاشی شوروی و بحران‌های مالی در کشورهای غربی در سال‌های اخیر را نیز نباید از ذهن دور داشت؛ چراکه نتیجه برخی از این گونه رفتارها در اقتصاد این کشورها، حکایت از آن دارد که نمی‌توان نقش دولت را در ساماندهی اوضاع اقتصادی نادیده انگاشت.
• متاسفانه طی سال‌های اخیر تصدی دولت در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی منجر به بزرگتر شدن آن شده است؛ اما می‌توان با اعمال سیاست‌های جدید و واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی واقعی، تا حدی در راستای کوچک‌سازی دولت گام برداشت و دولت را از تصدی‌گری به سمت سیاستگذاری حرکت داد.
/17295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    33 2
    الان این برنامه اقتصادیه اونوقت؟ یعنی مثلا آقای احمدی نژاد نمی گفت که باید تورم رو کنترل کنیم؟ یا سایر کاندیداها می گن که باید تورم و اشتغال زایی رو به حال خودش رها کنیم؟ عزیزان کاندیدا لطفا برنامه محسوس، مشخص، قابل اندازه‌گیری، و روشن ارائه کنید و از کلی گویی که هرکس قادر به بیان آنهاست بپرهیزید والله ثواب داره
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    1 0
    آقای دکتر ولایتی اینها که گفتید همان اصل 44 است که در مجمع تصویب و به تایید رهبری رسیده و مجلس بعنوان قانون تصویب و ابلاغ کرده و شورای نگهبان آن را تایید نموده لذا چیز جدیدی نیست و همه نخبگان و سیاستمداران قبلی و فعلی میدانند . حال شما بفرمایید که برای اجرا نمودن این اصل چه تدابیری اندیشه اید.میدانید که برای اجرا آن راهکار عملی با اوضاع نابسامان سیاست خارجی و اقتصادی داریم . لطفا کلی گویی نفرمایید .گرچه شما یک پزشک متخصص و دیپلمات سیاسی ارشد هستید حداقل در این دو حوزه که متخصص هستیدبرنامه ای که عام احساس عملی نمایند بیان فرمایید.
  • محسن IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    4 0
    چراهيچكس صحبت ازفعال سازي شركتهاي تعاوني نميكند؟ ساختارآن به دليل خصوصي بودن واينكه ميشودباهرسرمايه اي سهم خريذبه عدالت اقتصادي نزديك است.فرضاباايجادتعاونيهاي كلان كه تمام ايرانيها بتواننددرآن سهم بخرندميشودپروژه هاي نفتي و...رابه آن داد.باتعاونيهاي توليدبه مصرف استاني ميتوان به حذف واسطه هااقدام كردونيازهاي مصرفي رابه كشاورزان وصنايع هراستان سفارش دادواتوماتيك آنهارافعال كرد.حمل ونقل بيهوده هم حذف ميشود.پولهاي سرگردان ملت هم درراه توليدوتوزيع بكارگرفته شده واثرضدتورمي دارد. دولت هم ميتواندبجاي سهام عدالت مينيمم سرمايه بلاعوض رابه هرايراني براي سرمايه گذاري حداقلي در اين تعاونيهااهداكند.ودههامزاياي ديگر