۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶

با تمام شدن ذخیره ماده خنک‌کننده تلسکوپ فضایی هرشل، اکنون این تلسکوپ خاموش شده و قرار است تا در ماموریتی جدید به دیدار خورشید برود. بدین ترتیب پرونده یکی از موفق‌ترین تلسکوپ‌های فضایی فروسرخ بسته می‌شود.

محمود حاج‌زمان: تلسکوپی فضایی که به خاطر عکس‌هایش از ابرهای پف‌دار زاینده ستارگان جوان شهرت داشت، دو روز قبل (10 اردیبهشت) به کار خود پایان داد. ذخیره هلیوم مایع این تلسکوپ که لازم بود تا دمای ابزار‌های آن را نزدیک به صفر مطلق خنک نگاه دارد تمام شد، و پایان کار تلسکوپ فضایی هرشل را رقم زد.
تلسکوپ هرشل که متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) بود و در سال 2009 / 1388 به فضا پرتاب شد و تقریبا برای همان مدتی که دانشمندان انتظارش را داشتند در فضا به فعالیت پرداخت. با خاموش شدن این تلسکوپ فضایی، اکنون چند آزمایش نهایی روی آن در حال انجام است و مهندسان اسا قصد دارند تا آن را در مدار خورشید قرار دهند؛ جایی‌که تا ابد در آنجا باقی خواهد ماند.


ماموریت هرشل مطالعه خاستگاه و منشاء ستارگان و کهکشان‌ها بود. هرشل نخستین تلسکوپی بود که چنین طیف وسیعی از طول موج‌های نور، از فروسرخ دور تا طول موج‌های زیرمیلی‌متری را پوشش می‌داد. این تلسکوپ خصوصا قادر بود تا نواحی سرد فضا را که برای سایر رصدخانه‌ها و تلسکوپ‌ها نادیدنی هستند شناسایی کند. داده‌های به دست آمده از هرشل به اخترشناسان کمک کرد تا کشف کنند که تعداد ستارگان تولیدی کهکشان‌ها در چند میلیارد سال نخست عمر کیهان، بسیار بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

تلسکوپ فضایی هرشل همچنین داده‌های مربوط به وجود مواد شیمیایی را در سایر اجرام فضایی جمع‌آوری می‌کرد. اخترشناسان از این داده‌ها استفاده کردند تا سایر مکان‌هایی را که مثلا دارای آب هستند شناسایی نمایند. به کمک این داده‌ها آنها موفق شدند تا هسته‌ای پیش‌ستاره‌ای را در ابر مولکولی ثور بیابند، که میلیون‌ها برابر زمین دارای حجم عظیمی از آب البته به شکل یخ است. همچنین صفحه‌ای پیش‌سیاره‌ای در اطراف ستاره TW مارافسای کشف شد که به اندازه هزاران برابر زمین در خود آب دارد؛ آبی که در این مورد به شکل بخار است. به گفته فرانک هلمیچ که سرپرست گروه یکی از ابزارهای علمی هرشل بود، زمانی‌که آن صفحه سیارات را شکل دهد، حجم کافی آب برای پوشاندن سطح آن سیارات وجود خواهد داشت.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوتوله سبز مریخی US ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    7 1
    سلام...خب بعد از اینکه تو مدار خورشید قرار گرفت چه اتفاقی می افته؟ بدون فعالیت خواهد بود؟
  • کوتوله سفید جنگو از تایتان US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    9 2
    ببخشید چرا باید دما در درون هرشل تا صفر مطلق " -273 درجه سلسیوس" نگهداری میشد ؟
    • کوتوله سبز مریخی GB ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      5 0
      منم همین سوال رو دارم...و اینکه ابزارها چجوری تو اون دما میتونن کار کنن؟ ... قبلا زودتر به سوالات بخش دانش پاسخ میدادین :)
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      7 0
      کاربر محترم، رصد دقیق آسمان در نور فروسرخ بسیار دشوار است، چراکه ابزارهای الکترونیکی به هنگام فعالیت داغ می‎شوند و این حرارت به شکل تابش الکترومغناطیس در محدوده فروسرخ منتشر می‏شود؛ به همین دلیل نویز (نوفه) زیادی در محدوده فروسرخ و زیر میلی‌متر به وجود می‏آید که باعث افت کیفیت تصویر می‏شود. برای کاهش نویز، حسگرهای الکترونیکی فروسرخ را تاحد ممکن سرد می‎کنند. با این کار، کیفیت تصویر به مراتب افزایش می‏یابد و شما می‏توانید جزئیاتی را که پیش از این در نویز محو می‎شد، مشاهده کنید.
  • کوتوله سفید از تایتان US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    3 0
    ممنون از پاسخ خوبتون :) لطفا به سوال دوستمون هم پاسخ بدین چون برای بنده هم سواله ، سرانجام هرشل چیست ؟