وزیر سابق بهداشت پاسخ رییس جمهور درباره بی اطلاعی از ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران را داد.

امید کریمی: 10 روز پس از منتفی شدن ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران، دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت و درمان پاسخ ابهاماتی که در این مدت درباره ادغام بوجود آمده بود را داد؛ دلیل ادغام، مطلع بودن رییس جمهور از ادغام و قانونی بودن و نبودن آن.

او درباره دلیل ادغام به خبرآنلاین گفت: "در مردادماه سال 89، بحث های کوچک سازی دولت و انتقال برخی سازمان های دولتی به شهرهای دیگر مطرح بود. همزمان استان البرز هم در شرف تاسیس بود، معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در ابلاغیه ای به وزارت بهداشت به طور محرمانه ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران را خواستار شد. بر اساس این ابلاغیه و همچنین کار کارشناسی که بعدا انجام شد، در آبان ماه سال 89 مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران اخد شد و در همین زمان، ابلاغیه وزارت به دانشگاه های مزبور صورت رفت."

نتیجه این ابلاغ هم چیزی است که اکنون اتفاق افتاده؛ بخش بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادغام شد و بخش آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شد و بخشی از شبکه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در استان البرز قرار گرفته بود، هم به دانشگاه علوم پزشکی البرز انتقال یافت.

کارکنان ساکن استان البرز و شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به استان البرز منتقل شدند.

 

رییس جمهور مطلع بود

دستجردی درباره این تصمیم و ابلاغیه و اطلاع رییس جمهور از آن گفت: "قطعا کار به این بزرگی که همراه با ابلاغیه معاون رییس جمهور است، با اطلاع شخص رییس جمهور صورت گرفته. ضمن اینکه اساسا این گونه کارها در دولت همیشه موافقت ریاست جمهور را لازم دارد."

او همچنین گفت: "در زمان ادغام، بنده حداقل دوبار شخصا با آقای احمدی نژاد صحبت کردم یک بار در جلسه هیات دولت که ایشان گفتند با قدرت و قوت کار را پیگیری کنید تا به سرانجام برسد، یک بار هم قبل از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که گفتند کار را با سرعت و قوت به پیش ببرید، که هم اکنون هم دیر شده است."

نکته اینجاست که رییس جمهور هفته گذشته در لابلای سخنرانی هنگام افتتاح فاز یک بیمارستان کوثر گفت که از ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران خبر نداشته است. او تلویحا گفت در عمل انجام شده قرار گرفته و اکنون از انتزاع دو دانشگاه خوشنود است.

 

خواستگاه ادغام ریاست جمهوری بود نه وزارت بهداشت

همچنین دبیر شورای گسترش اموزش پزشکی در پاسخ به برخی انتقادات به احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته بود که تصمیم ادغام این دانشگاه در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در یک جلسه دو نفره گرفته شده است و پس از ادغام شورای گسترش آموزش پزشکی به ان رای داده.

دراین باره، وزیر سابق بهداشت چنین می گوید: "مبنای این کار از طریق معاونت توسعه و سرمایه انسانی رییس جمهور بود. خواستگاه ادغام در وزارت بهداشت نبود. یکی از علتهای ان هم تاسیس استان البرز بود و تاسیس دانشگاه البرز. بود. دانشگاه ایران 1500 کارمند در استان البرز داشت."

 

ادغام راهی برای ارتقای علمی است

وحید دستجردی همچنین درباره تاثیرات مثبت ادغام در بخش آموزش و درمان گفت: "ادغام آموزش و تحقیقات دو دانشگاه منجر به ارتقای دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی های بین المللی شد که یکی از فلسفه های مهم این ادغام برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور بود. در استان تهران نیز، ادغام بهداشت و درمان در دو دانشگاه ایران و شهید بهشتی، منجر به یکپارچه ساری نسبی در ارائه خدمان بهداشتی و درمانی مردم تهران و سطح بندی بهتر این گونه خدمات شد."

او گفت: "با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی، هم افزایی امکانات، فیلد، بیمارستان ها، تجهیزات و ... صورت گرفت و دانشجویان، دستیاران، فلوها و ... از امکانات مضاعف استفاده ‌کردند. تمام این موارد به نفع علم است. راه و روش دانش بنیان شدن در تمام دنیا همین است."

به گفته وزیر سابق بهداشت، یکی از راه های صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی اقتصادی ادغام است که همه جا پذیرفته شده است: "همه معاونت‌ها به یک معاونت تبدیل شدند و همچنین پوشش بهداشت و درمان تهران که سه‌ پارچه بود، دو پارچه شد که 75 تا 80 درصد آن هم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت."

 

دیوان عدالت هم ادغام را قانونی اعلام کرد

مسوولان فعلی وزارت بهداشت یکی از دلایل احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران را مشکلات قانونی ادغام عنوان کرده اند، وحید دستجردی دراین باره هم گفت: "تمام مراحل کار طبق قانون صورت گرفته است. آن زمان دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی کرد و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ادغام دانشگاه را اقدامی صحیح دانست، نه خلاف قانون. چون دانشگاه علوم پزشکی ایران با مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی تشکیل شده بود و انحلال و ادغام آن هم با مصوبه این شورا قانونی است."

وحید دستجردی همچنین درباره اثرات منفی انتزاع دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران گفت: "اکنون 20 هزار دانشجوی ادغامی در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران مشغول تحصیل اند که 8000 نفر آنها می خواهند در دانشگاه تهران بمانند. با این اوصاف دانشگاه علوم پزشکی ایران حداقل در دو سال آینده کمبود انترن و دانشجو داشته باشد."

وحید دستجردی درباره بار مالی احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: "انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران بار مالی فراوانی دارد و علاوه بر آنکه باعث نارضایتی می‌شود، تمام اهداف ادغام را نیز زیر سوال می برد."

او همچنین گفت: "در دوران مسوولیت خود و از جمله در موضوع ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران به هیچ تشکلی باج نداده ام."

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    41 5
    انتزاع غیر قانونی هیچ دلیلی جز قدرت طلبی برخی نداشت. خدا به راه راست هدایتشان کند
    • بدون نام EU ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      23 13
      من تو دانشگاه تهران بودم.تازه شخصیت پیدا کرده بودیم. تا کی ما کارمندا باید جور قدرت طلبی بعضی دکترها را بکشیم؟
  • بدون نام DE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    39 19
    میگم چطوره بنا به فرمایشات ایشون و در راستای اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور، سه دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر رو هم در یکدیگر ادغام کنیم تا رتبه علمی دانشگاه جدید تولید شده بسیار بالاتر از هر کدوم از این سه دانشگاه باشه. فکر خوبیه ها... یه کار کارشناسی حتما انجام بدین!
  • saba IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    60 15
    خانم دکتر ما هم شما را می شناسیم هم آقای احمدی نژاد را. اگر شما نمی گفتیدهم ما می دانستیم حرف شما درست است و بدون اطلاع رئیس دولت یک کشور اینطور کارها به انجام نمی رسد
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    58 30
    خانم وزیر سابق این اقدام شما بسیار ضرر را متوجه جامعه دانشگاهی وارد کرد. خبر داشتید که در این مجموعه دو مدیرگروه مغز و دو مدیرگروه قلب و... وجود داشت؟ خانم وزیر سابق اشتباه کردید پای اشتباه خودتان هم بایستید و به جای آنکه دانشگاه علوم پزشکی ایران را توسعه دهید آن را نابود کردید تا صورت مسئله پاک شود. حالا هم نیاز نیست که دیگر درباره‌ی این اشتباه‌تان توضیح بدهید.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      12 9
      با شما موافقم.
    • عضو هیات علمی دانشگاه ایران IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      9 13
      دانشگاه ایران حیات خلوت شده بود. قابل توسعه نبود. این ادغام لازم بود. الان هم که دوباره احیا شده همون بساط دوباره شروع میشه. امیدوارم مجلس اجازه نده. یا حداقل تا پایان این دولت احیا انجام نشه و بشه دوباره ادغامش کرد. هرچند احیا خیلی سخت تر از ادغامه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    32 3
    دیوار حاشای آقایان بلند است آخه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    32 5
    زنده باد صداقت
  • بدون نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    33 8
    ‫همه اين حرف ها را بزند، اخرش چي؟ همه كاسه كوره ها سر او شكسته است. شما كه وزير بوديد و از چند و چون دانشگاه ايراني ها خبر داشتيد چرا نمي گوييد دانشگاه ايران پله ترقي و پول در اوردن برخی شده بود. چرا نمي گوييد كه روسايش فرصت هاي مطالعاتي مي رفتند و پول هاي كشور را خرج مي كردند. سيستم دانشگاه ايران ارباب رعيتي بود. كارمند رعيت هيت علمي ها بود. چيزي كه خود مسوولين ايراني به تهراني ها بارها گفتند:"چقدر به كارمند رو مي دهيد! كارمند در دانشگاه ايران جرات حرف زدن نداشت" اينها را چرا هيچ كس نمي گويد؟‬
    • بدون نام EU ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      16 4
      اقا خدا پدرت را بيامرزه چند روزه غمم گرفته چطور تحقير هاى قبل از ادغام را تحمل كنم
    • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      22 12
      من كارمن دانشگاه ايران بودم و اصلا فرمايش شما را در مورد نظام ارباب رعيتي قبول ندارم. اگر منظور شما پزشك سالار ي است كه اين مطلب در تمام اركان وزارت بهد اشت ديده مي شود. به هر حال خانم وزير در پذيرفتن انحلال دانشگاه ايران اشتباه كردند. كدام كار كارشناسي براي انحلال انجام شده بود؟
    • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      7 2
      مثل اینکه ماجرای کارانه ۷۰ هزار تومنی پرستارا نمی دونی که میگی نظام ارباب رعیتی نبود تو دانشگاه ایران. الا که شدی کارمند دانشگاه تهران چقدر درامد داری و اون موقع چقدر داشتی؟ منصف باش آقاجان
  • بدون نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    20 9
    ادغام این دو دانشگاه اشتباه بزرگی بود که الان به آن پی برده شد پس کار کارشناسی نشده بود و امری غیر اصولی بود. خانم دکتر اگر این کار در جهت ارتقای علمی بودٰ، چرا دانشگاههای دیگر مثل دانشگاهای وزارت علوم این کار صورت نگرفت!؟ شما ضرر بزرگی به این دانشگاه زدید.
    • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      15 5
      کدام کار در ایران کارشناسی انجام می شود. شما گیر داده اید به غیر کارشناسی بودن ادغام. هر چی بود قریب به 2:5 سال ازش می گذره و اشتباهات اصلاح شده و مجموعه داشت درست پیش می رفت. به نظر شما جدا کردن دوباره اش خیلی کارشناسی شده بود؟
  • سید EU ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    11 4
    مسئولین تا برکنار می شوند نا گفته ها رو می گن !
    • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      7 5
      خانم وزیر که چون ناگفته ها را گفت برکنار شد. حتما یادت هست که ارز دارو دولت نداد و دستجردی به در و دیوار می زد که بگیره و با چند جا حرف زد تا آخرش برکنار شد.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    21 5
    با توجه به تعارضات و دسته بندی های معمولی که میان اعضاء هیئت علمی وجود دارد، اساسا ادغام هیچ دو دانشگاهی به صلاح نیست، چون میان اعضاء گروهها تنش و جنگ قدرت به وجود می اید، مثلا در جلسات انتخاب مدیرگروه ، 2 مدیرگروه انتخاب می شود که این امر به دانشجویان نیز لطمه می زند...
  • نیما IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    8 3
    خانم دکتر لطفا مدارک قانونی شورای گسترش وتعداد نفرات امضا کننده را ارایه نمایید.تا موجب تنویر افکار عمومی شودیا به جرم تشویش افکار عمومی حداقل پاسخی به ابروی ازدست رفته دو دانشگاه واساتید نخبه دانشگاه علوم پزشکی تهران دهید.اگر هیان امنا دو دانشگاه هم مساله ادغام را مصوب کرده بودند مدارک آن راهم ارایه نمایید.من با دروغ افراد دیگر کاری ندارم.حداقل شما که مدعی صداقت رادارید.دروغ نگویید.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    6 5
    خانم وزیر کاش می گفتید که شما مانع فاجعه بزرگی شدید و نذاشتید که دانشگاه ایران کلا به کرج منتقل بشه و بلایی که سر سازمان میراث فرهنگی اومد سر دانشگاه ایران هم بیاد؛ اینکه معاون رییس جمهور از شما خواسته بود که دانشگاه ایران را کلا به کرج منتقل کنید و شما پیشنهاد دادید که ادغام شود که هم به نفع بهداشت و درمان تهران بود و هم به سود دانشجویان و هیات علمی دانشگاه ایران.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
      1 4
      خانم وزیر تو را به خدا یک بار دیگر باید افشاگری کنید. لازم است خیلی چیزها راجع به دانشگاه ایران مشخص شود. دانشگاه ایران ناگفته های زیادی دارد.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    6 3
    راستی جریان برکناری شما از وزارت چه بود از نمره بیست تا عجایب 7گانه احمدی نژاد
  • نیلوفر IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    مگر دانشگاه مهدکودکه که هر روز یه بلایی سرش میارید؟ سرتون تو کار خودتون باشه و بیشتر از این مزاحمت برای ما دانشجوها درست نکنید. از خدا بترسید