یک نویسنده و تحلیلگر روسی در تشریح وضعیت تازه ای که در عراق بوجود آمده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر را بزرگترین منفعت برندگان از آن نامیده است.

به گزارش خبرآنلاین، استانیسلاو ایوانوف در وب سایت ایران رو، می نویسد :  در ماه ژانویه سال 2013 حدود 20 هزار تن از سنی های معترض به خیابان های شهر سامرا واقع در شمال بغداد ریختند تا به قیام علیه دولت عراق دعوت نمایند. شیخ محمد طه طالب امام خطیب مسجد در جریان نماز جمعه از دولت درخواست کرد به خواستهای بر حق تظاهر کنندگان پاسخ دهد. موج میتینگ های خودجوش و تظاهرات عرب های اهل سنت اکثر استان های عراق با جمعیت عمدتاً سنی را فرا گرفت که این وضع چند ماه است که ادامه دارد. تظاهر کنندگان از دولت به خاطر سطح پایین زندگی در یکی از ثروتمند ترین کشورهای نفتی جهان انتقاد کرده و بر آزادی زندانیان سیاسی و قبل از همه زنان تأکید می‌نمایند. مقامات عراق به منظور رفع تنش چند صد زندانی عرب سنی را آزاد کردند ولی هزار ها نفر دیگر در زندانها باقی مانده اند. عرب های اهل سنت احساس می‌کنند که رژیم جدید حقوق آنها را تضییع می کند. بسیاری از آنها حق اشتغال در خدمت دولتی و در نهادهای نظامی و انتظامی را از دست داده‌اند و بعضی از آنها مانند سابق در خارج از کشور به سر می برند زیرا نگران اتهامات به همکاری با رژیم صدام حسین هستند.

این نویسنده در ادامه به نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در این نا آرامی ها پرداخته و می نویسد: پادشاهی های عربی حاشیه خلیج فارس که آنجا طایفه های سنی (سلفی) روی کار هستند، از این نهضت خودجوش معترضان سنی عراقی علیه دولت نوری المالکی به نفع خود استفاده می‌کنند. عربستان سعودی و قطر در رابطه با عراق به ویژه فعال هستند که از طریق سرویس های ویژه و سازمان های غیر دولتی به گروه های مختلف مخالفان مسلح عراق کمک های مالی، مادی و نظامی می فرستند. بخش عمده‌ این پول به دست گروه های تندرو مانند وهابیون و القاعده می افتد. به نظر می آید که آل سعود و قطری ها تصمیم گرفتند عراق را به میدان نبرد بین سنی ها و شیعیان تبدیل کنند که تا کنون در کشور همسایه سوریه همین کار را کرده‌اند. استبعاد ندارد که خاندان های سلفی حاکم بر پادشاهی های خلیج فارس هدف تبدیل کردن تمام منطقه به صحنه مبارزه بین سنی ها و شیعیان را برای خود مطرح کرده باشند تا جریان شیعه اسلام را که از آن تنفر دارند، به این نبرد تعیین کننده نهایی بکشانند.

نقش بندر بن سلطان

 او سپس ادله خود برای این ادعا را اینگونه بر می شمرد:  برای اثبات دخالت ریاض و دوحه در مناقشه داخلی عراقی می توان به چند واقعیت اشاره کرد. به گزارش رسانه‌های گروهی عراق، در ناحیه فرات مرکزی گروهی از حدود 250 نفر اسلام گرای وهابی بازداشت شدند که با بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی و طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق ارتباط داشتند. اهداف این گروهک شامل نه تنها اجرای اعمال تروریستی، فعالیت تخریبی علیه شیعیان عراق و تحریک خصومت های بین مذاهب بلکه آمادگی تروریست های انتحارطلب برای اجرای عملیات تروریستی در مناطق شیعه نشین (بغداد، کربلا، نجف و دوانیه) بود. آنها به حملات تروریستی به مقدسات شیعیان در کربلا و نجف توجه خاصی می نمودند. هر سال تا 250 میلیون دلار آمریکا به تأمین مالی این گروه اختصاص می یافت. اوایل سال 2013 مقامات عراق مجبور شدند گذرگاه «تربیل» در مرز با اردن را تعطیل کنند که از طریق آن کالاهای صنعتی و مواد خوراکی وارد عراق می شد. تحلیلگران محلی معتقدند که هدف اساسی از این کار، وارد کردن ضربه اقتصادی به گروه سنی ابو ریشه بود که این منطقه را کنترل می کند. این گروه از هر کامیون بزرگی 300 دلار بابت عبور از منطقه خود دریافت می کرد. ابو ریشه، شیخ قبیله، یکی از مبتکران اعتراضات در استان «انبر» عراق محسوب می شود. او طرفدار رژیم صدام حسین و حزب بعث بوده و با کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه با قطر روابط تنگاتنگی برقرار می‌کند.

کارکرد لشگرهای مرگ
استانیسلاو ایوانوف در ادامه نمونه دیگری از جنایات سلفی ها در عراق را که با برنامه ها و منافع سلفی ها و وهابی ها گره خورده است اینگونه تشریح می کند:  روز 20 مارس سال 2013 شبه نظامیان «لشگرهای مرگ» سنی با سلسله عملیات تروریستی دهمین سالگرد تجاوز نیروهای ایالات متحده به عراق را برگزار کردند. در مناطق شیعه نشین بغداد حد اقل 56 نفر کشته و بیش از 200 نفر عراقی زخمی شدند. دستگاه های انفجاری در چند خودرو کار گذاشته شده بودند که در مناطق شیعه نشین پارک شده بودند. علاوه بر آن، یک تروریست انتحاری با کامیون به مرکز پلیس در حومه جنوبی بغداد حمله کرد. نمایندگان وزارت کشور عراق معتقدند که شبه نظامیان گروهک رادیکال سنی «امارت اسلامی عراق» که با القاعده ارتباط نزدیک دارند، مبتکر این اعمال تروریستی شدند. بنا بر این، اعتراضات عرب های اهل سنت عراق در شرایط مداخله فزاینده نیروهای خارجی و قبل از همه عربستان سعودی و قطر در مناطق داخلی توسعه می یابد و با عملیات تروریستی جدیدی توأم می شود که موجب تلفات انسانی در میان افراد نیروی انتظامی و غیر نظامیان می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286406

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =