۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵

مهر نوشت:

آمریکا در ادامه تنش با کره شمالی، یک فروند ناوشکن رهگیر موشک را به سمت شبه جزیره کره در در آب‌های اقیانوس آرام حرکت داده است.

یک مقام ارتش امریکا که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه (اول آوریل، 12 فروردین) اعلام کرد، نیروی دریایی امریکا به منظور دفاع در برابر هرگونه حمله احتمالی موشکی کره شمالی، ناوشکن «یو اس اس فیتز جرالد» USS Fitzgerald را به ساحل شمال غرب شبه جزیره کره اعزام کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت، به گفته این منبع امریکایی، ناوشکن یو اس اس فیتز جرالد که در چارچوب رزمایش اخیر با کره جنوبی راهی این کشور شده بود، به جای بازگشت به پایگاه خود در یک بندر ژاپن به ساحل جنوب غربی شبه جزیره کره جنوبی تغییر مسیر داد.

این مقام امریکایی، تغییر مسیر یو اس اس فیتزگرالد را نوعی «حرکت احتیاطی» دانست که از امکان استفاده از «گزینه‌های دفاع موشکی گسترده‌تر در صورت لزوم» حکایت دارد.

پرس.تی.وی. همچنین گزارش داد آمریکا همچنین روز یک‌شنبه (31 مارس، 11 فروردین)، هم‌زمان با افزایش تنش در شبه جزیره کره، دو فروند جت جنگنده رادارگریز اف 22 را به عنوان بخشی از تمرین‌های نظامی با کره جنوبی، به این کشور جنوب آسیا فرستاد.

این مقام تصریح کرد، امریکا پیش‌تر، در پی اقدام کره شمالی در پرتاب یک موشک دوربرد در ماه دسامبر، حضور خود را در نزدیکی آبهای کره کاهش داده بود.

پیونگ یانگ، روز شنبه (30 مارس، 10 فروردین) اعلام کرد، با کره جنوبی در یک «وضعیت جنگی» قرار دارد.

کره شمالی همچنین هشدار داد، هرگونه اقدام تحریک آمیز سئول و واشنگتن ممکن است به جنگ هسته‌ای تمام‌عیار منجر شود.

پیونگ یانگ روز ‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «از اینک، روابط بین دو کره وارد وضعیت جنگی می‌شود و تمام مسایل بین دو کشور باید بر اساس قواعد دوران جنگ مدیریت شوند.»

در بیانیه مشترک دولت، احزاب سیاسی و دیگر سازمان‌های کره شمالی آمده است: « وضعیت طولانی‌مدت شبه‌جزیره کره که نه در حالت جنگ قرار داشته و نه در حالت صلح، سرانجام پایان یافته است.»

پیونگ یانگ همچنین به سئول و واشنگتن هشدار داد در صورت هرگونه حمله پیش‌گیرانه، درگیری ناشی از آن «به یک جنگ محلی محدود نخواهد شد، بلکه به جنگی تمام عیار، یک جنگ هسته‌ای» تبدیل خواهد شد.

کره شمالی، هفته گذشته اعلام کرد، ارتش این کشور باید برای حمله به «همه پایگاه‌های نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از جمله کشور امریکا، هاوایی و گوام» و کره جنوبی، آماده شود.

این بیانیه در حالی صادر شد که چند روز قبل از آن، کره جنوبی و امریکا در واکنش به آن‌چه اقدامات تحریک‌آمیز سطح پایین پیونگ یانگ نامیدند، پیمان نظامی جدید امضا کردند.

سئول و واشنگتن، 11 مارس 2013 میلادی، به رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش سالانه خود را به مدت یک هفته در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. حدود 10 هزار نیروی نظامی کره جنوبی و حدود 3000 نیروی نظامی امریکا در این رزمایش مشترک مشارکت داشتند.

آمریکا از زمان جنگ کره در سال های 1950 تا 1953 میلادی، در کره جنوبی نیرو مستقر کرده است و در حال حاضر 28 هزار و 500 نیرو در این کشور دارد.

پیمان ترک مخاصمه در شبه جزیره کره بعد از جنگ 1953-1950 میان شمال و جنوب امضا شد؛ این قرارداد موقتی بود، اما هیچ‌گاه به یک قرارداد صلح تبدیل نشد؛ جنگ کره که در سال 1953 پایان یافت، رسما شبه جزیره کره را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرد.
49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284713

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    3 18
    آمریکا دو فروند بی 2 رو فرستاده نه اف 22 رو. بعدش هم اینکه کره شمالی بمب های 7 تنی اتمی در اختیار داره که کره جنوبی و همه پایگاه های آمریکا رو ظرف سه سوت دود میکنه