«در کارخانه سیمان نمی‌توان مدیری را به کار گرفت که موسیقی خوانده باشد اما عکس این موضوع در فرهنگ ما اتفاق افتاده است...»

به گزارش خبرآنلاین، چهل و چهارمین شماره کتابِ هفته «نگاه پنجشنبه» که آخرین شماره سال 91 نیز هست همراه با يك ویژه نامه طنز و یادداشت ها و گفتارهایی از «محمدعلی کشاورز، محمدرضا لطفی، فریده مهدوی دامغانی، پوران درخشنده، مرضیه برومند، خسرو معتضد، افشین یداللهی، سالار عقیلی، علی معلم، احمد دهقان، ابوالفضل زرویی نصرآباد، سعدی افشار، محمدعلی علومی، مازیار میری، علیرضا قربانی، ابولفضل جلیلی، اكبر اكسير، نصرالله قادری، امیرحسین مدرس، محمود حکیمی و....منتشر شد.

 

بخش‌هايي از گفتگوي مفصل اين شماره با محمدرضا لطفي با تيتر «در ايران برنامه ريزي جواب نمي دهد» را در ادامه مي خوانيد:

 

- در ایران به معنای واقعی برنامه‌ریزی جواب نمی‌دهد و در شهرستان سالن مناسب اجرای موسیقی وجود ندارد در فضای باز هم نمی‌شود کنسرت برپا کرد. اما چون امکان دیگری نداریم؛ مجبوریم که در همین سالن‌ها کنسرت بدهیم. ظرفیت پایین سالن‌ها موجب می‌شود که اجراهای بیشتری داشته باشیم و همین موضوع موجب بالا رفتن هزینه‌ها و خستگی اعضای گروه می‌شود. همچنین ما مجبوریم که امکانات صوتی را از تهران با خود ببریم و هزینه گروه می‌شود. چون در شهرستان‌ها توان مالی کمتر از مخاطبان تهرانی است از این رو قیمت بلیت‌ها را کمتر از حد معمول می‌گذاریم و به نوعی باید گفت انگیزه ما برای تحمل این مشکلات عشق به مردم ایران و اعتلای موسیقی ایرانی است.
 

- متاسفانه برخورد مدیران فرهنگی با موسیقی در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها همسو با هم نیست و کنسرتی که در تهران مجوز می‌گیرد در شهرستان‌ها در آخرین لحظه لغو می‌شود و با توجه به ضررهایی که گروه‌های موسیقی در سال‌های اخیر متحمل شده‌اند، دیگر رغبتی برای برپایی کنسرت در شهرستان‌ها نداشته باشند. به نظر من مدیران فرهنگی برای برطرف‌کردن این مشکل باید یک تصمیم جدی برای به کارگیری مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها اتخاذ کنند تا مدیران بر اساس درکی که از فرهنگ و هنر دارند انتخاب شوند. مثلا در کارخانه سیمان نمی‌توان مدیری را به کار گرفت که موسیقی خوانده باشد عکس این موضوع در فرهنگ ما اتفاق افتاده است.
 

- خواننده‌های بنام در 33 سال گذشته و پیش از انقلاب هم کارشان را کرده‌اند و هم نفع اقتصادی‌شان را برده‌اند من وظیفه خودم می‌دانم که صدا‌های جدید به موسیقی ایران معرفی کنم. متاسفانه از خواننده‌های جوان در کشور ما هیچ نهادی حمایت نمی‌کند تا زمانی که شناخته نشوند گروهی هم از آنها دعوت به همکاری نمی‌کنند. بی‌شک کارکردن با آقای شجریان یا شهرام ناظری یا علیرضا قربانی به ارزش کار من می‌افزاید اما من بیشتر دوست دارم که کار سخت انجام بدهم و با خواننده‌های جوان کار کنم.

- خواننده جدیدی که من به جامعه موسیقی معرفی خواهم کرد سجاد مهربانی است که سه سال است با گروه من کار می‌کند و تاکنون تنها در یک اجرای کنسرت در کاخ گلستان از او استفاده کرده‌ام.

- سال‌ها پیش به این دلیل که اجرای تصویری از هوشنگ ابتهاج موجود نبود من از او خواهش کردم تا برنامه‌ای مشترک تدارک ببینیم تا از وی تصویری به جای بماند که حاصلش همان آلبوم تک‌نوازی من با شعرخوانی ایشان بود. اما امیدوارم که فرصتی فراهم شود که دوباره بتوانیم آلبوم جدیدی را با همکاری هم منتشر کنیم. این همکاری را قصد دارم با سایر شاعران بنام ایران انجام دهم. متاسفانه در صداوسیمای ایران شاعران جایگاهی ندارند و از آنها شعرخوانی خوبی به صورت تصویری موجود نیست و من قصد دارم بخشی از وقت و امکاناتم را برای این کار بگذارم.
- سال‌ها پیش زمانی که در آلمان زندگی می‌کردم و دولت‌آبادی مهمان من بود بخش‌هایی از رمان کلیدر را با هم در استودیوی یکی از دوستانم ضبط کردیم و من روی آن آهنگسازی کردم و قرار شد که این آلبوم در ایران منتشر شود اما از آن تاریخ تا به امروز هشت سال گذشته است و این آلبوم مجوز انتشار نگرفته است. امیدوارم با انتشار این آلبوم همکاری بیشتری با محمود دولت‌آبادی داشته باشم.


- تا به امروز توانسته‌ام که بخشی از خاطرات گروه چاووش را گردآوری کنم؛ اما متاسفانه برای انتشار این خاطرات با مشکلات متعددی روبه‌رو هستم. با توجه به ارتباط گسترده و متعددی که با افرادی که امروزه از بزرگان فرهنگ و هنر ما هستند خاطرات متنوع و بسیاری دارم که از جذابیت بالایی برای مخاطب برخوردار هستند. متاسفانه تعدادی از این افراد هیچ علاقه‌ای ندارند که از گذشته‌شان نکته‌ای به بیرون درز پیدا کند چون امروزه اتوریته خاص خودشان را دارند و به آنها برمی‌خورد اگر در دل خاطره‌ای درباره کارهایی که در بيست و چند سالگی انجام داده‌اند، سخنی به میان آید. بی‌شک انتشار این کتاب با مشکلات روبه‌رو خواهد شد. در کنار گردآوری خاطرات گروه چاووش در حال گردآوری و تالیف کتاب 50 سال موسیقی ایرانی از دوره پدرم و فضای دوره رضاشاهی تا 14سالگی هستم؛ این کتاب حدود 500 صفحه خواهد شد و امیدوارم روزی هم این کتاب و هم کتاب خاطرات چاووش منتشر شود.
 

 

ویژه نامه آخرین شماره سال کتابِ هفته «نگاه پنجشنبه» در 170 صفحه با قیمت چهار هزار تومان روی پیشخوان آمده است.
 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =